Laivue 2020

En lukenut originaalia, mutta eikös siinä arvioitu nimenomaan Visby-luokkaa ja haukuttu mm. sen luottoa alhaiseen herätteeseen ilmatorjunnan kustannuksella ja ko. materiaaleista rakennetun aluksen vaurionkestävyyttä? Eli siihen nähden nuo kaikki on ihan ok verrokkeja, koon puolesta. Roussenit nyt tietysti on teräsrunkoisia, mutta siitä huolimatta miehistö on kyllä varmaan jännään äärellä, kun meritorjuntaohjusta pukkaa runkoon.

Luokan käyttöönottovuotta merkityksellisempänä pidän sitä, että niitä nimenomaan rakennetaan edelleen. Kaksi Roussenia on työn alla ja Tuo Chiangista seilaa vasta protyyppi. Type 022:sta ei ota selvää, että tuleeko niitä vielä telakoilta, ja viimeisin Kuang Hua VI on sekin tältä vuosikymmeneltä.

Pieniä aluksia ja LV2020:tä en halua asettaa vastakkain. Eri aluksia, eri tehtäviin. Mutta pienten alusten kuoleman povaaminen voi olla ennenaikaista.

Jos taas pienet alukset ovat jo turhia tai käymässä turhiksi lähitulevaisuudessa, niin se asettaa Haminoiden yli 200 miljoonan euron arvoisen MLU:n outoon valoon. Jättämällä päivitys väliin ja myymällä alukset jonnekin Balkanille tai Baltiaan olisi varmaan saatu kasaan rahat viidennen Pohjanmaan rakentamiseksi.

Edit: Ja voihan vaihtoehtona pitää sitäkin, että Haminoista saatavat myyntitulot ja säästöt olisi käytetty Hämeenmaa-luokan päivittämiseen. 300 miljoonalla olisi tehnyt siinäkin ihmeitä, kuten @Rannari n kanssa pohdimme. Nyt mennään neljällä korvetilla ja neljällä ohjusveneellä 30-luvulle neljän korvetin ja kahden miinalaivan sijaan. Kaipa merivoimat jotakin tekee oikein, kun päätyi tehtyihin ratkaisuihin.

Kun koko Hamina-luokka maksoi uutena suunnilleen saman kuin yksi korvetti uutena niin arvaan ettei käytetyistä ohjusveneistä olisi kummoista summaa saatu. Neljä Haminaa maksoi nykyrahassa noin 350 miltsiä ( lähde ). Viides korvetti olisi varmaan hiukan halvempi kuin ensimmäinen. Jos kömpelö vertaus sallitaan niin hankkeesi kuulostaa samalle kuin yrittäisi myydä neljä 15 vuotta vanhaa Corollaa ja rahoittaa kaupalla kokonaan uuden Camryn. Käytännössä ei saisi kasaan kuin käsirahan Yarikseen.
 
Kun koko Hamina-luokka maksoi uutena suunnilleen saman kuin yksi korvetti uutena niin arvaan ettei käytetyistä ohjusveneistä olisi kummoista summaa saatu. Neljä Haminaa maksoi nykyrahassa noin 350 miltsiä ( lähde ). Viides korvetti olisi varmaan hiukan halvempi kuin ensimmäinen. Jos kömpelö vertaus sallitaan niin hankkeesi kuulostaa samalle kuin yrittäisi myydä neljä 15 vuotta vanhaa Corollaa ja rahoittaa kaupalla kokonaan uuden Camryn. Käytännössä ei saisi kasaan kuin käsirahan Yarikseen.

Saatiinhan kahdesta Hesaristakin neljä milliä (jopa enemmän, kun Patrian osuus huomioidaan). Tosin niistäkinhän arveltiin, että halpa hinta olisi AMV-vastakauppojen perua, ja sitä paitsi markkinoilla on nyt muutenkin vähemmän tarjontaa ohjusveneistä. Myös rahakkaita ja kiinnostuneita ostajia on nykytilanteessa ihan varmasti enemmän kuin silloin vuonna 2008.

Haminoissahan on sentään kunnon ilmavalvontatutkat, nykyaikainen omasuojavarustus, moderni ja hyvä tykki sekä ilmatorjuntaohjukset. Alusrungot ovat häiveteknologiaa. Käytetyt meritorjuntaohjukset pakettiin ymppäämällä saattaisi saada vielä vähän lisäarvoa, jos Saab pystyy vielä elvyttämään niitä. Niitähän voidaan nyt myydä ostajalle vaikka koko varikko ja autolavetit mukaan kaupanpäällisiksi, kun Gabriel tulee käyttöön.

Kyllä kai noista nyt jotain lähemmäs sata milliä irtoaisi? Tuolla rahalla kun ei tänä päivänä saa kuin ehkä juuri ja juuri yhden uuden ohjusveneen jotakuinkin vastaavalla varustuksella... Neljä elinkaaren puolivälissä olevaa luulisi olevan houkutteleva vaihtoehto monelle pikkumaalle.

Edit: Ja Raumojen kaikumittaimethan voi laittaa Haminoiden mukaan, ne kun jäävät tarpeettomiksi, tai siirtää ne LV2020:lle ja keventää näin budjettipainetta. Tuohon päälle ne MLU:n 223 miljoonaa euroa, niin ollaan 300 miljoonassa. Jotain lisäkuluja tietysti syntyy, kun LV2020 tarvitsee uudet tykit, tai sitten voidaan tietysti selvittää, ottaisiko ostaja mieluummin Haminat Raumojen tykeillä vapauttaen 57:t LV2020:lle.
 
Saatiinhan kahdesta Hesaristakin neljä milliä (jopa enemmän, kun Patrian osuus huomioidaan). Tosin niistäkinhän arveltiin, että halpa hinta olisi AMV-vastakauppojen perua, ja sitä paitsi markkinoilla on nyt muutenkin vähemmän tarjontaa ohjusveneistä. Myös rahakkaita ja kiinnostuneita ostajia on nykytilanteessa ihan varmasti enemmän kuin silloin vuonna 2008.

Haminoissahan on sentään kunnon ilmavalvontatutkat, nykyaikainen omasuojavarustus, moderni ja hyvä tykki sekä ilmatorjuntaohjukset. Alusrungot ovat häiveteknologiaa. Käytetyt meritorjuntaohjukset pakettiin ymppäämällä saattaisi saada vielä vähän lisäarvoa, jos Saab pystyy vielä elvyttämään niitä. Niitähän voidaan nyt myydä ostajalle vaikka koko varikko ja autolavetit mukaan kaupanpäällisiksi, kun Gabriel tulee käyttöön.

Kyllä kai noista nyt jotain lähemmäs sata milliä irtoaisi? Tuolla rahalla kun ei tänä päivänä saa kuin ehkä juuri ja juuri yhden uuden ohjusveneen jotakuinkin vastaavalla varustuksella... Neljä elinkaaren puolivälissä olevaa luulisi olevan houkutteleva vaihtoehto monelle pikkumaalle.

Nyt kai oli kuitenkin puhe siitä saisiko niillä kustannettua viidennen Pohjanmaa-luokan korvetin. Kyllähän nuo teoriassa arvokkaampia olisivat kuin Hesarit. Eikä hinnoittelu välttämättä mene niin kuin käyetyissä autoissa :D . Sitä en tiedä olisiko markkinoita jos vaikka myyntihaluja olisikin.
 
Jos Haminoiden seuraajiksi saataisiin edes kaksi Pohjanmaata, se olisi todella hyvä lopputulema, koska Merivoimista kommentoitiin Laivue 2020 liittyen, että tarve on kuudesta kahdeksaan alukselle.
 
Jos Haminoiden seuraajiksi saataisiin edes kaksi Pohjanmaata, se olisi todella hyvä lopputulema, koska Merivoimista kommentoitiin Laivue 2020 liittyen, että tarve on kuudesta kahdeksaan alukselle.

Sitten vaan miettimään mitkä kaikki Maavoimien aselajit lakkautetaan että nuo saadaan rakennettua. Pioneerit on ihan turhaa porukkaa ja huoltokin homojen hommaa?
 
Nyt kai oli kuitenkin puhe siitä saisiko niillä kustannettua viidennen Pohjanmaa-luokan korvetin. Kyllähän nuo teoriassa arvokkaampia olisivat kuin Hesarit. Sitä en tiedä olisiko markkinoita jos vaikka myyntihaluja olisikin.

Kts. Edit.

Ja mitä tulee ostajiin, niin Viron laivastoselvitys tulee ekana mieleen. Liettualla on neljä Flyvefiskeniä, jotka alkavat tulla miehen ikään. Kroatialla on suunnitelmia Mirna-luokan korvaamiseksi, tosin käteisestä voi olla puutetta. Ukrainallakin on ostohousut jalassa, sinne meni Flyvefiskeneitä, ja ko. twiitin vastauksessa mainitaan Kreikka.

Lisäys: Ukraina-twiitti korjattu, ja toinen lisätty. Kyllä noista rahaa näyttää tippuvan:

 
Viimeksi muokattu:
Kts. Edit.

Ja mitä tulee ostajiin, niin Viron laivastoselvitys tulee ekana mieleen. Liettualla on neljä Flyvefiskeniä, jotka alkavat tulla miehen ikään. Kroatialla on suunnitelmia Mirna-luokan korvaamiseksi, tosin käteisestä voi olla puutetta. Ukrainallakin on ostohousut jalassa, sinne meni Flyvefiskeneitä, ja ko. twiitin vastauksessa mainitaan Kreikka.

MLU:sta luopumalla olisi tosiaan saanut likimain korvetin hinnan säästettyä. Tai sitten olisi käynyt niin kuin Hesareille aikanaan. MLU:sta luovuttiin mutta tilalle ei tullutkaan yhtään mitään.
 
Pahimmillaan pelkään, että Haminoiden tilalle ei tule mitään. Elinkaari päättyy 2030, ja silloin on juuri äskettäin hommatut Pohjanmaat käytössä, ja mitenkä saadaan se poliittinen tahtotilanne taas uusien sota-alusten hankinnan mahdollistamiseksi.
 
Pahimmillaan pelkään, että Haminoiden tilalle ei tule mitään. Elinkaari päättyy 2030, ja silloin on juuri äskettäin hommatut Pohjanmaat käytössä, ja mitenkä saadaan se poliittinen tahtotilanne taas uusien sota-alusten hankinnan mahdollistamiseksi.

Vähän pidempään sinnittelevät eli sinne 30-luvun puolivälin kantturoille. Yhtaikaa ohjusveneiden kanssa happanevat miinalautat. Kyllä niiden tilalle taas jotakin saadaan. Monitoimisuus voi olla silloinkin valttia eikä korvaavia aluksia välttämättä tule seitsemää kappaletta.
 
Vähän pidempään sinnittelevät eli sinne 30-luvun puolivälin kantturoille. Yhtaikaa ohjusveneiden kanssa happanevat miinalautat. Kyllä niiden tilalle taas jotakin saadaan. Monitoimisuus voi olla silloinkin valttia eikä korvaavia aluksia välttämättä tule seitsemää kappaletta.

... eikä ainakaan neljää taskufregattia. :cautious:

Kokonaisuus on muuten varsin mielenkiintoinen tuolla logistiikkapuolella, kun erilaista vehjettä on niin monenlaista. Esim. Uudestakaupungista kymmenen vuotta sitten tulleet kaapelinlaskijat ja sitten nuo alkujaan kai linnakkeiden huollossa käytetyt Kampelat, Valaat ja ties mitkä muut. Louhi sukulaisineen siihen päälle vielä... Paljonkohan noissa on supistamisen varaa? Määrällisesti ja luokallisesti? Saisiko miinalauttojen korvaamisen yhdistettyä noiden korvaamiseen?
 
Jos Haminoiden seuraajiksi saataisiin edes kaksi Pohjanmaata, se olisi todella hyvä lopputulema, koska Merivoimista kommentoitiin Laivue 2020 liittyen, että tarve on kuudesta kahdeksaan alukselle.

Heitetäänpä sellainen löysä heitto, että Pohjanmaa-luokan aluksia voi tulla sittenkin useampi kuin neljä. Joko optioina tai muille valtioille. Lähde tosin ei ole innokasta reserviupseeria kummoisempi, joten jokainen ottaa unssin suolaa tämän tiedon painikkeena.
 
... eikä ainakaan neljää taskufregattia. :cautious:

Kokonaisuus on muuten varsin mielenkiintoinen tuolla logistiikkapuolella, kun erilaista vehjettä on niin monenlaista. Esim. Uudestakaupungista kymmenen vuotta sitten tulleet kaapelinlaskijat ja sitten nuo alkujaan kai linnakkeiden huollossa käytetyt Kampelat, Valaat ja ties mitkä muut. Louhi sukulaisineen siihen päälle vielä... Paljonkohan noissa on supistamisen varaa? Määrällisesti ja luokallisesti? Saisiko miinalauttojen korvaamisen yhdistettyä noiden korvaamiseen?

Öljyntorjunta-aluksia varmaan hankitaan jollain tahdilla jatkossakin ja Merivoimat pääsee niitä osaltaan hyödyntämään esim. huoltohommissa. Uudenkarhean Louhen korvaajaa ei kaiken järjen mukaan tarvitse miettiä kuin joskus vuosisadan loppupuolella. Muilta osin sekalaisen apu/kuljetuskaluston korvaaminen hoituu suolarahoilla.
 
Kun koko Hamina-luokka maksoi uutena suunnilleen saman kuin yksi korvetti uutena niin arvaan ettei käytetyistä ohjusveneistä olisi kummoista summaa saatu. Neljä Haminaa maksoi nykyrahassa noin 350 miltsiä ( lähde ). Viides korvetti olisi varmaan hiukan halvempi kuin ensimmäinen. Jos kömpelö vertaus sallitaan niin hankkeesi kuulostaa samalle kuin yrittäisi myydä neljä 15 vuotta vanhaa Corollaa ja rahoittaa kaupalla kokonaan uuden Camryn. Käytännössä ei saisi kasaan kuin käsirahan Yarikseen.
Samaa mieltä. Pintaohjukset olisi pitänyt vaihtaa tai päivittää sekä ITO 04 järjestelmä. Myös alustekninen kunto vaatii korjauksia 15 vuoden välein. Eipä niistä olisi kummoista saanut, ei ainakaan uutta korvettia.
Saatiinhan kahdesta Hesaristakin neljä milliä (jopa enemmän, kun Patrian osuus huomioidaan).
Huh, huh! Se menee jo pv:n viinahankintoihin muutamassa vuodessa. Pikkurahoja.
Kyllä kai noista nyt jotain lähemmäs sata milliä irtoaisi? Tuolla rahalla kun ei tänä päivänä saa kuin ehkä juuri ja juuri yhden uuden ohjusveneen jotakuinkin vastaavalla varustuksella... Neljä elinkaaren puolivälissä olevaa luulisi olevan houkutteleva vaihtoehto monelle pikkumaalle.
No, jos pv hamuaa uusia korvetteja noin. 300 miljoonan hintaa, joista puolet saa tulla rungoista ja puolet aseista sekä sensoreista niin kauaksi jää. Enkä usko että paateista olisi saatu 10-15 milliä enempää rungolta. Sitten oltaisiin tilanteessa, jossa meillä on 4 päivittämättöntä ohjusvenettä odottamassa tuskaista Pohjanmaa-hanketta alkavaksi ja ne olisi vielä palveluksessa vuosia ilman parannuksia. Kaiken aikaa niistä saatava hinta laskisi kun alukset kuluvat ilman peruskorjausta. Siinäpä meidän keihäänkärki 2020-luvulle tultaessa!

On myös epäilty että Pohjanmaa-luokkaa ei saataisi hankittua tuohon 1,2 miljardin hintaan. Minusta yhä venyvät neuvottelut ovat osoitus siitä että rahoituspohja pettää ja kustannusarvio kusee hankinta-aikataulun kera. Mitään tarkkaa edes laivojen mitoista ei ole pystytty sanomaan. Voi olla että niistä tingitään tai sitten optioksi jää tuo neljäs alus. Sakemannit eivät saaneet korvettiaan 89-metrisenä alle 400 miljoonan/kpl.
 
Öljyntorjunta-aluksia varmaan hankitaan jollain tahdilla jatkossakin ja Merivoimat pääsee niitä osaltaan hyödyntämään esim. huoltohommissa. Uudenkarhean Louhen korvaajaa ei kaiken järjen mukaan tarvitse miettiä kuin joskus vuosisadan loppupuolella. Muilta osin sekalaisen apu/kuljetuskaluston korvaaminen hoituu suolarahoilla.

Harvinaisen lyhyt ja kantaaottamaton viesti teikäläiseltä. :(

Haen lähinnä sitä, että olemmeko harhapolulla pohtimalla kiulujen korvaamista uusilla kiuluilla. Nythän esim. LV2020 menee aika lailla ohi siitä, mitä aiemmin on ajateltu. Aika monen ajatuksissa pyöri 5-10 vuotta sitten erilaiset kuviot tälläkin foorumilla kuin mistä on nyt tulossa todellisuutta. Ajateltiin hankittavan/tarvittavan useamman alusluokan ratkaisu. 3000 tonnia ei ollut realismia. Torpedoon ei uskottu. Kaikenlaista pyöriteltiin tässä ketjussa ja Merivoimien kehitysnäkymien ensimmäisellä 100 sivulla.

Ajaako tarve ohi kiulusta ja kohti pesuvatia? Voisiko pesuvati toimittaa myös kiulun virkaa? Louhellahan on nuo kaksi vanhempaa serkusta, jotka ei varmaan loputtomiin pyöri mukana kuvioissa. Voitaneenko niiden korvaajille kenties tulevaisuudessa sälyttää miinalauttojen tehtäviä? Valetaanko sarviiminoihin jatkossakin uutta trotyyliä vai väheneekö massiivisen miinasodankäynnin merkitys?

Isoja kysymyksiä, joihin pitäisi olla vastauksia, jotta miinalauttojen korvaamista voisi pohtia fiksusti.
 
Harvinaisen lyhyt ja kantaaottamaton viesti teikäläiseltä. :(

Haen lähinnä sitä, että olemmeko harhapolulla pohtimalla kiulujen korvaamista uusilla kiuluilla. Nythän esim. LV2020 menee aika lailla ohi siitä, mitä aiemmin on ajateltu. Aika monen ajatuksissa pyöri 5-10 vuotta sitten erilaiset kuviot tälläkin foorumilla kuin mistä on nyt tulossa todellisuutta. Ajateltiin hankittavan/tarvittavan useamman alusluokan ratkaisu. 3000 tonnia ei ollut realismia. Torpedoon ei uskottu. Kaikenlaista pyöriteltiin tässä ketjussa ja Merivoimien kehitysnäkymien ensimmäisellä 100 sivulla.

Ajaako tarve ohi kiulusta ja kohti pesuvatia? Voisiko pesuvati toimittaa myös kiulun virkaa? Louhellahan on nuo kaksi vanhempaa serkusta, jotka ei varmaan loputtomiin pyöri mukana kuvioissa. Voitaneenko niiden korvaajille kenties tulevaisuudessa sälyttää miinalauttojen tehtäviä? Valetaanko sarviiminoihin jatkossakin uutta trotyyliä vai väheneekö massiivisen miinasodankäynnin merkitys?

Isoja kysymyksiä, joihin pitäisi olla vastauksia, jotta miinalauttojen korvaamista voisi pohtia fiksusti.https://maanpuolustus.net/threads/miinalaiva-pohjanmaan-seuraaja.2826/

Itse uskon/oletan että taistelualuksina on 2040-luvulla lähinnä neljä korvettia joiden varustelua terästetään mm. it-ohjustäydennyksin viimeistään siinä vaiheessa kun Haminat poistuvat. Rinnalle tulee miinalauttoja pienempiä ( n. 500 tn ) olevia suhteellisen nopeakulkuisia monitoimialuksia joilla voi esim. miinoittaa ja torjua sukellusveneitä. Myöhemmin ne voivat ottaa myös miinantorjunnan kontolleen. Näitä tulee pitkässä juoksussa 4-6 kpl. Pintatorjuntaohjuksia olisi vain korveteilla ja maalaveteilla.

Jos miinakannen kaltaista tilaa pystyy sujuvasti hyödyntämään öljyntorjunnassa niin sitten Hylkeen ja Hallin korvaajilla voi olla tulevaisuudessa merkittävääkin miinoituskykyä. Tähän asti on kuitenkin suosittu avotilaa. Miinamäärät varmaan pienenevät ja herätemiinat ottavat pääosan mutta useampi miinoittava alus mahdollistaisi niiden laskemisen hyvin nopeasti. Uusia öljyntorjunta-aluksia tuskin tulee kuin yksi noin vuonna 2030 ja toinen noin vuonna 2040. Jos ne ovat Louhen kaltaisia jäätä murtavia aluksia niin niillä voi ajatella korvattavan samalla myös Valaat.

Mitä taas Valas- ja Kampela-luokan aluksiin tulee niin niitä on kai yhteensä rivissä 2+1 kpl. Ja aiemmin mainitsemasi kaapeliveneet maksavat noin miltsin tai pari kappaleelta. Nuo kyvyt saadaan joka tapauksessa ylläpidettyä jatkossakin ilman isompaa tiristelyä vaikkapa sopivin työllisyystoimin. Rannikkojääkärien venekaluston puolella voi tulla budjetti vastaan. Jurmojen peruskorjauksen myötä murhe tietysti siirtyy hieman tuonnemmaksi.
 
Puolustusvoimien ei onneksi tarvitse itse rahoittaa mitään öljyntorjunta-aluksia, vaikka ne ovatkin Merivoimien miehittäminä ja käytössä. Miinakannen ja öljynkeräystankkien käyttötarkoitus eroaa rakenteiltaan totaalisesti. Öljyntorjunta-aluksen maanpuolustuksellinen hyöty on huolto- & tukitoiminnoissa.
 
Puolustusvoimien ei onneksi tarvitse itse rahoittaa mitään öljyntorjunta-aluksia, vaikka ne ovatkin Merivoimien miehittäminä ja käytössä. Miinakannen ja öljynkeräystankkien käyttötarkoitus eroaa rakenteiltaan totaalisesti. Öljyntorjunta-aluksen maanpuolustuksellinen hyöty on huolto- & tukitoiminnoissa.

Miinoja voi käsitellä taivasalla tai mukavasti miinakannen suojista. Voisiko miina/monitoimikantta hyödyntää myös esim. öljypuomia laskiessa. Sehän vapauttaisi samalka sen avotilan muun kaluston käsittelyyn. Öljynkeräyssäiliönä se miinakansi voisi tosiaan olla vähän heikko esitys :D

Louhenkin on mainittu olevan miinanlaskukykyinen mutta se nyt onnistuu jokseenkin joka paatilta jos ei lähdetä hifistelemään miinoitusjärjestelmillä.
 
Merivoimien komentaja Ruotuväessä tänään:

”Laivue 2020 -hanke etenee, mutta se on myöhästynyt. Hankkeen sopimuskokonaisuuden valmistelu usean osapuolen kanssa on vaatinut odotettua enemmän aikaa. Myös muita tärkeitä kehityshankkeita on käynnissä tai käynnistymässä.

Laivue 2020 -hankkeen sopimusneuvotteluiden loppuvaiheessa on Harjun mukaan kyse muutamista sopimusehdoista ja periaatteista. Kaikki kuitenkin tähtäävät siihen, että sopimukset saadaan esittelyvalmiiksi lähiaikoina.

– Siellä on muutamia yksityiskohtia, joita edelleen hiotaan. Tavoitteena on saada lähiaikoina sopimukset esittelykuntoon. Olemme edelleen siinä uskossa, että kokonaisuus, jonka saamme synnytettyä, on operatiivisessa käytössä vuoden 2028 loppuun mennessä.”
 
Tämä CIWS-keskustelu on yhtä ajatusköyhää kuin Korpraali-Fiskerin höpötykset siitä että Haminat olisi saaneet kauko-ohjatut konekiväärit keulaansa ja ohjustorjuntaa hoidettaisiin niillä:facepalm:.

4 kpl uutta it-tykkiä ei ole mikään vuosisadan hanke ja pikkujuttu tuossa kaupassa. Ne voidaan hankkia kyllä budjetista. Kärsivällisyyttä!
Edes rakentamisesta ei ole päätetty ja aikaa on hankkia noita pyssyjä vielä vuosia.

Enemmän kiinnostaisi että koska ensimmäinen modernisoitu Hamina aloittaa merikokeet. Ilmeisesti ensi vuonna Gabrielit tulevat käyttöön aluksilla.
Näillä on Suomessa tarkoitus tehdä myös maa-ammuntaa ja torjua pinta-aluksia. Yhdessä 40mm maa-ammunnassa olen ollut mukana. Eihän siinä speznatsin kannata
ihan rantakalliolla seisoskella, mutta lisäteho ei olisi pahitteeksi.
 
Back
Top