Voi niitä aikoja. Turun lentokerhon Cesna veti rinkiä Pansion sotasataman yllä ja ohjusveneen valppaat tykärit teräspotat päässä seurasivat maalia sormi liipasimella.Onhan kuvunkin alla putket eteenpäin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Voi niitä aikoja. Turun lentokerhon Cesna veti rinkiä Pansion sotasataman yllä ja ohjusveneen valppaat tykärit teräspotat päässä seurasivat maalia sormi liipasimella.Onhan kuvunkin alla putket eteenpäin?
Eikös niihin ole tulossa perinteinen 2+1 GODLAG? Dieselit kai suoraan akseleissa, ja turbiini kytkeytyy tarvittaessa vaihteiston kautta. Onko jollain varmistusta tai korjausta?
Korvetteihin tulee tavallaan kaksinkertainen kuljetuskoneisto. Propulsiotehoa tuotetaan sekä kahden sähkömoottorin että yhden kaasuturbiinin voimin. Kaasuturbiini ja sähkömoottorit on kytketty yhteisen vaihdelaatikon kautta kahdelle potkuriakselille.
Laivan sähköntuotantoon on varattu neljä dieselgeneraattoria, joista kaksi varustetaan kaksinkertaisella värinänvaimennuksella ja melusuojauksella.
Tarkoituksena on, että ajettaessa SuTo-moodissa laiva kulkee äänettömästi ja värinättömästi. Normaalissa siirto- tai partiointiajossa sähkön tuotantoon voidaan käyttää kahta muuta dieselgeneraattoria, ja kun halutaan ajaa suurilla nopeuksilla, herätetään kaasuturbiini avuksi. Tällöin sähkömoottoreita voidaan käyttää generaattoreina tuottamaan sähköä laivan tarpeisiin.
Kahden erilaisen voimanlähteen yhteiskäyttö ei ole mikään uusi keksintö. Merivoimien aluksista sitä käytettiin jo Turunmaa-luokan tykkiveneissä – jotka muuten kansainvälisessä alusluokituksessa luokiteltiin korveteiksi. Niissä dieselmoottorit pyörittivät kahta säätösiipipotkuria ja kaasuturbiini puolestaan pyöritti näiden välissä olevaa omaa kiinteälapaista tunnelipotkuriaan.
Uusissa korveteissa propulsioteho tulee maksimissaan olemaan noin 30 MW, joka tutummin ilmaistuna on 40 800 hevosvoimaa. Koneiston molemmat osat – kaasuturbiini ja dieselmoottorit – käyttävät samanlaista polttoainetta, joten laivoissa ei tarvita kuin yhtä polttoainelaatua.
CIWS keskustelu on kokonaan hiljentynyt. Mitäs herkkua me sinne taakse saadaan?
Mitä 2 + 1 tarkoittaa kyseisen lyhenteen edessä?Eikös niihin ole tulossa perinteinen 2+1 GODLAG? Dieselit kai suoraan akseleissa, ja turbiini kytkeytyy tarvittaessa vaihteiston kautta. Onko jollain varmistusta tai korjausta?
Suomessa erikoisolosuhde, eli toimiminen rannalta vaikutavien sensorien ja aseiden piirissä, jossain määrin muuttaa tätä kokonaisuutta. Ohjusveneiden ja muidenkin alusten aktiivisten sensoreiden ja omasuojan puutteita voidaan paikata muilla voimilla.Kirjoituksessa on kuitenkin sinällään mielenkiintoinen kooste Visby-luokasta ja ulkopuolinen mielipide - merkityksellinen tai ei - mm. FAC luokan alusten käyttökelpoisuutta koskien*. Viimeksi mainittuhan on tässäkin keskustelussa esiintynyt mm. arvioitaessa Laívue2020 hyödyllisyyttä ja hankkeen perusteita.
Mielenkiintoista on myös huomata merivoimaan liittyvän suunnittelun kehittyminen Ruotsissa, ja verrara sitä myös vastaavaan Suomessa.
* toki on mahdollista että kirjoittaja on vanhan-liiton The Sea Power -meriupseeri joka on koko elämänsä odottanut että pääsisi lyttämään mokomat pirulliset pikkuveneet.
Samaa mieltä että kyseinen tutkimus, tekijähän on tutkimuslaitos/-yritys joka koostaa tietoja ja analysoi sekä myy näitä rappareitaan, ei todellakaan mikään jumalan sana tässä ole. Siellä on ristiriitaisuuksia ja asioita voisi esittää selkeämmin ja ekspliittisemmin. Ja esitetyistä näkemyksistä voinee kyllä olla useampaa mieltä.
Siksi ajattelin aluksi laittaa sen ihan vain läpiluettavaksi ja mahdollisesti kommentoitavaksi - mutta heti perään päädyin sitä vähän avaamaan, että saa paremman reaktion foorumilla . Ei siis missään nimessä purematta nieltäväksi.
Kirjoituksessa on kuitenkin sinällään mielenkiintoinen kooste Visby-luokasta ja ulkopuolinen mielipide - merkityksellinen tai ei - mm. FAC luokan alusten käyttökelpoisuutta koskien*. Viimeksi mainittuhan on tässäkin keskustelussa esiintynyt mm. arvioitaessa Laívue2020 hyödyllisyyttä ja hankkeen perusteita.
Mielenkiintoista on myös huomata merivoimaan liittyvän suunnittelun kehittyminen Ruotsissa, ja verrara sitä myös vastaavaan Suomessa.
* toki on mahdollista että kirjoittaja on vanhan-liiton The Sea Power -meriupseeri joka on koko elämänsä odottanut että pääsisi lyttämään mokomat pirulliset pikkuveneet.
Vasurilla ja toisella aivosolulla kun kirjoittaa niin käy näin. Se mitä ajattelin olikin CODAG nyt kun tarkistin. Ja siinähän on yleisesti 2 dieseliä ja yksi kaasuturbiini, mutta kaikki ovat vaihteiston takana.Mitä 2 + 1 tarkoittaa kyseisen lyhenteen edessä?
2 dieseliä + yksi kaasuturbiini, vai liittyykö se potkurien määrään?
Onko tuolle ilmaisulle lähdettä, vai onko se ihan oma keksintösi?
Lyhenteessäsi God = Jumala ja Lag = viive, siis JumalaViive. CODLAG taas olisi COmbined Diesel eLectric And Gas
Mikäli turbiinien teho muutettaisiin myös kokonaan sähköksi ennen potkureille pääsyä, niin sitten kyseessä olisikin IEP = Integrated Electric Propulsion.
Toisaalta taas Wärtsilä käyttääkin kyseiselle merkitykselle lyhennettä CODAG, joka muualla ainakin useimmiten tarkoittaa mekaanista tehonsiirtoa, jossa mitään ei muuteta välillä sähköksi:
Combined diesel-electric and gas turbine (CODAG) propulsion
A hybrid machinery system with a gas turbine and diesel engines driving generators to create electric power for both propulsion and the hotel side.www.wartsila.com
Lyhenteessäsi God = Jumala ja Lag = viive, siis JumalaViive. CODLAG taas olisi COmbined Diesel eLectric And Gas
Tuo on vahvin ehdokas
Vahvin ehdokas? Miten se on mahdollista, kun sitä ei ole näkynyt havainnekuvissa?
Täytyy sanoa, että odotan mielenkiinnolla vedenalaisten sensorien valintojen julkistamista. Kongsbergin ST2400:n tyypillinen havaintoetäisyys on 5-5,5 km luokkaa, ja se on ilmeisesti korkean taajuusalueen kaikumittain. Vaikka korkea taajuus parantaakin resoluutiota, niin useiden lähteiden perusteella matalassa vedessä alhainen taajuus olisi nimenomaan tärkeää, jotta pohjan ja pinnan aiheuttamat häviöt saadaan minimoitua. Jos torpedoista halutaan täysi hyöty irti, niin valinnan pitäisi siis olla jotakin muuta...
Alla on markkinakatsaus vuodelta 2017. Sen perusteella valikoima näyttää aika pelkistetyltä. Jenkkituotteet (Burkeilla ja Zumwalteilla olevat) eivät nähtävästi ole juuri myyneet ulkomaille, Thales'n CAPTAS-tuoteperhe näyttää hallitsevan markkinoita yhdessä Atlaksen tuotteiden kanssa. Mitäköhän meille lopulta tulee?
Esitteitä:
CAPTAS-2 Variable depth sonar | Thales Group
www.thalesgroup.com
Kuva kertokoon enemmän kuin tuhat sanaa.Tuo on vahvin ehdokas
Kuva kertokoon enemmän kuin tuhat sanaa.
Kiskot vielä täyteen sarvimiinaa ja tväl varaston telineet täyteen RK sarjan kivääreitä. On siinä meillä tulevan sukupolven korvetti.On se nyt sentään Nato-yhteensopivampi kuin Sergei, vaikka ei pärjääkään luotettavuudessa neuvostoteknologialle.
Tämä CIWS-keskustelu on yhtä ajatusköyhää kuin Korpraali-Fiskerin höpötykset siitä että Haminat olisi saaneet kauko-ohjatut konekiväärit keulaansa ja ohjustorjuntaa hoidettaisiin niillä.
4 kpl uutta it-tykkiä ei ole mikään vuosisadan hanke ja pikkujuttu tuossa kaupassa. Ne voidaan hankkia kyllä budjetista. Kärsivällisyyttä!
Edes rakentamisesta ei ole päätetty ja aikaa on hankkia noita pyssyjä vielä vuosia.
Enemmän kiinnostaisi että koska ensimmäinen modernisoitu Hamina aloittaa merikokeet. Ilmeisesti ensi vuonna Gabrielit tulevat käyttöön aluksilla.
Mutta onhan noistakin suurin osa jo 15-20 vuotta vanhaa perua; suunnilleen samaa ikäluokkaa Haminoiden kanssa. Roussen ja Tuo Chiang kooltaan lähellä Visbyitä, eli niissäkin suorituskyky ja aluksen koko ovat jo hieman suurempia.Kovasti noita pieniä aluksia vielä maailmalla tehdään. Eikä tarvitse mennä Iraniin, vaan esim. molempiin Kiinoihin tai Kreikkaan.
Type 22 missile boat - Wikipedia
en.wikipedia.orgTuo Chiang-class corvette - Wikipedia
en.wikipedia.orgKuang Hua VI-class missile boat - Wikipedia
en.wikipedia.orgRoussen-class fast attack craft - Wikipedia
en.wikipedia.org
Mutta onhan noistakin suurin osa jo 15-20 vuotta vanhaa perua; suunnilleen samaa ikäluokkaa Haminoiden kanssa. Roussen ja Tuo Chiang kooltaan lähellä Visbyitä, eli niissäkin suorituskyky ja aluksen koko ovat jo hieman suurempia.
Minusta näyttää että meillä merivoimat on varsin hyvin ollut ajan hermolla.