Laivue 2020

Näillä on Suomessa tarkoitus tehdä myös maa-ammuntaa ja torjua pinta-aluksia. Yhdessä 40mm maa-ammunnassa olen ollut mukana. Eihän siinä speznatsin kannata
ihan rantakalliolla seisoskella, mutta lisäteho ei olisi pahitteeksi.
Jeesus jos tuollaiset tehtävät painavat valinnassa. 40mm tulee vain ja ainostaan taakse jos fyrkat loppuu kesken. Tuossa kohtaa ei ole enää merkitystä ampuuko siellä takana bofors vai se toinen vaihtoehto jonka varmasti tiedätte.
Volvo 740 vai Lada 1200.
 
Olisko alkavalla viikolla kenties tulossa uutisia Laivuetta koskien?
 
Tämä olisikin varsin hyvä Suomenkin laivaston 57mm tykeille...mutta "ei taida saldo riittää"...ja en osaa sanoa menisikö suomalaisten systeemeihin...


The Multi-Azimuth Defense Fast Intercept Round Engagement System, or MAD-FIRES, is a missile but it comes out of a 57 mm caliber gun according to Raytheon (who is working on the project with DARPA). It is designed to combine the guidance, precision and accuracy generally afforded by missiles with the speed, rapid-fire capability and large ammunition capacity afforded by bullets.

Samassa artikkelissa "halpisversio":

If ordered, MAD-FIRES won’t be the first smart, guided ammunition for the LCS and FFG(X). The ALaMO round is preceding it. Designed by L3, ALaMO (Advanced Low-cost Munitions Ordnance) HE-4G is a low-cost 57mm guided smart munition being developed for the U.S. Navy’s Littoral Combat Ship, new Fast Frigate, and the U.S. Coast Guard’s National Security and Offshore Patrol Cutters. ALaMO is designed to help surface vessels fitted with the BAE Systems Mk110 defend against asymmetric threats, such as swarming small boats and Unmanned Aircraft Systems.
 
Tämä olisikin varsin hyvä Suomenkin laivaston 57mm tykeille...mutta "ei taida saldo riittää"...ja en osaa sanoa menisikö suomalaisten systeemeihin...


Mikähän tässä on kun taas ovat kehittämässä uutta ohjautuvaa viisseiskaan. Kolmas malli jo. Artikkelissa mainittu ALaMO on toinen ja BAen oma ORKA ensimmäinen. Eikö noita ole oikeat kaverit lobanneet vai..?
 
Mikähän tässä on kun taas ovat kehittämässä uutta ohjautuvaa viisseiskaan. Kolmas malli jo. Artikkelissa mainittu ALaMO on toinen ja BAen oma ORKA ensimmäinen. Eikö noita ole oikeat kaverit lobanneet vai..?
Tai ovat todenneet 57 millisten tykkien olevan tehokkaita torjumaan raskaita ja nopeita meritorjuntaohjuksia kuin CIWS? :unsure: Sekä torjumaan ahtaissa paikoissa vihollisen veneparvia, sekä mahdollisia droneparvia, ampumalla hakeutuvan sirpalepeiton parveen.
 
Tämä olisikin varsin hyvä Suomenkin laivaston 57mm tykeille...mutta "ei taida saldo riittää"...ja en osaa sanoa menisikö suomalaisten systeemeihin...


The Multi-Azimuth Defense Fast Intercept Round Engagement System, or MAD-FIRES, is a missile but it comes out of a 57 mm caliber gun according to Raytheon (who is working on the project with DARPA). It is designed to combine the guidance, precision and accuracy generally afforded by missiles with the speed, rapid-fire capability and large ammunition capacity afforded by bullets.

Samassa artikkelissa "halpisversio":

If ordered, MAD-FIRES won’t be the first smart, guided ammunition for the LCS and FFG(X). The ALaMO round is preceding it. Designed by L3, ALaMO (Advanced Low-cost Munitions Ordnance) HE-4G is a low-cost 57mm guided smart munition being developed for the U.S. Navy’s Littoral Combat Ship, new Fast Frigate, and the U.S. Coast Guard’s National Security and Offshore Patrol Cutters. ALaMO is designed to help surface vessels fitted with the BAE Systems Mk110 defend against asymmetric threats, such as swarming small boats and Unmanned Aircraft Systems.
Hieno bongaus! Bae mk110 on sama kuin Bofors 57(mk3). Eli pitäisi toimia meilläkin. Hinta tosin voi olla suolainen.
 
Aloitetaanko arvailu siitä, rahoittaako Rinne 2 vai 3 alusta? :love:
Vanha naapurini miinalaivan kapiainen evp sanoi jo hankkeen alkuvaiheessa ettei usko neljään alukseen. Kolmea veikkasi. Tietenkään hän ei ole minkään sortin totuudentorvi mutta olen itsekin samoilla linjoilla.
 
Olisihan se kieltämättä outoa, että tässä vaiheessa alusten määrä alkaisikin elää. Tai ei ehkä niin outoa, kun vetovastuussa olevat herrat ovat vaihtuneet...
 
Jotta ei taas lähde ihan laukalle, niin aiesopimus on. Siinä sovittu jo isot asiat eli määrät, hinnat ja vastuut. Se siis ei ole sopimus, jonka poliveivari voi tuosta vaan hukata. Vappusataset erikseen. Jos se puretaan auki niin se syö jo budjetista niin ison osan että siihen ei ole varaa. Tämä on sitten sekä uhka että mahdollisuus.

Muoks:typo
 
Jotta ei taas lähde ihan laukalle, niin aiesopimus on. Siinä sovittu jo isot asiat eli määrät, hinnat ja vastuut. Se siis ei ole sopimus, jonka poliveivari voi tuosta vaan hukata. Vappusataset erikseen. Jos se puretaan auki niin se syö jo budjetista niin ison osan että siihen ei ole varaa. Tämä on sitten sekä uhka että mahdollisuus.

Muoks:typo

Aiesopimus voi olla sisällöltään hyvinkin kirjava. Toisella aiesopimuksella melkein sementoidaan kauppa, toisella taas ilmaistaan mielenkiinto tuotteeseen.

Tässä tapauksessa rakentamissopimus pitäisi allekirjoittaa tänä vuonna (oikeastaan 2019 alkupuolella) ja alusten rakentaminen aloittaa vasta 2021. Viiveestä päätellen telakka on tehnyt varsin maltillisia valmisteluja - ei suinkaan ole palkattu satoja laivanrakentajia, ostettu terästä neljän laivan rakentamiseksi ja laadittu kaikkia tarpeellisia suunnitelmia, jotta hitsipilli alkaisi laulaa heti kun logistiikkalaitoksen päällikön kynän kärki osuu sopimuspaperiin. Perusteita megalomaanisille sopimussakoille voi siis olla vaikea löytää, varsinkaan jos koko kauppa ei kariudu vaan ainoastaan sisältö pienenee.

Yksittäisen aluksen hinta todennäköisesti kasvaa, jos alusmäärää leikataan. Mutta Rinteelle voisi olla iso juttu, jos budjetista saataisiin viilattua vaikkapa kaksi kolmasosaa neljännen laivan hinnasta (ts. budjetti pienenisi 1,2 miljardista 1,0 miljardiin).
 
Lakiteknisesti tilanne menee niin, että mikäli sopimusneuvotteluita on jatkettu ja osapuolilla on yhteisymmärrys sopimukseen pääsemisestä. Tämä laukaisee vahinginkorvausvelvollisuuden.

Muoks typo
 
Back
Top