Laivue 2020

Lapin Lennostolla oli jota kuinkin 18 Draken-hävittäjää. Ja siihen päälle kolme aseistamatonta kaksipaikkaista harjoituahävittäjää ja kuusi B-mallia, joista oli tutkat poistettu ja kävivät päivähävittäjästä.

Kyllähän se vähän vaikuttaa hypetykseltä että 18 hävittäjällä oltaisiin sidottu satoja vihollisten hävittäjiä.
 
Mitä tarkoitat amatööreillä? Onko meillä nuorisoa joka ei omaksu nopeasti teknisiä laitteita tänä päivänä?

Tarkoitan liturgiaa. Teknistyviä puolustusvoimia ja korkeampia osaamisvaatimuksia. Väitettiinpä minulle tällä foorumilla, että mm. viesti imee jatkuvasti yhä enemmän ammattilaisia. Nähtävästi siksi, koska verkkojen konfiguroimiseen tarvitaan vähintään tietoliikenneinsinööri - parikaapelin veto ja puhelinkeskuksen kaapeleiden yhdistäminen ei ilmeisesti enää riitä.

Nappia osaa painaa kuka hyvänsä, se ei tässä liene se ongelma. Mutta jos napinpainallus tehdään monimutkaisen päätöksenteon seurauksena ja sillä on isoja vaikutuksia, niin onko se sitten varusmiehen/reserviläisen tehtävä? Entä jos siihen nappiin tuleekin vika?

Yksi harmaa alue on nimenomaan tekniikan huoltaminen. Paljon miehiä operointiin vaativat tykit ovat kadonnutta kansanperinnettä - enää ei riitä, että osaa purkaa ja koota Sergein. Samaan aikaan siviiliosaamista on aika rajallisesti. Karkeasti puolella on koulutaustana yleissivistys ja puolella voi sitten olla vähän ymmärrystä siitä, kuinka taloon vedetään sähköt tai koneeseen vaihdetaan hydrauliletku - sitäkin on tosin tehty koulussa vain puolipäiväisesti ja muutama kuukausi työelämässä.


Mielestäni 35 + 35 on aika paljon amatöörejä, kun Haminoissa suhdeluku on ~20 + 6-8.

Merellä aluksessa on kerrallaan parikymmentä henkilökunnan jäsentä ja 6–8 varusmiestä. Laivastovarusmiehet asuvat aluksessa myös ajoittain sen ollessa satamassa. Viihtyvyyttä parannetaan mahdollistamalla alukseen tv- ja nettiyhteyksiä, toki niitä tullaan käyttämään vain operaatioturvallisuuden ehdoilla, tilanteen ja vallitsevan uhkatason mukaan.

 
Tarkoitan liturgiaa. Teknistyviä puolustusvoimia ja korkeampia osaamisvaatimuksia. Väitettiinpä minulle tällä foorumilla, että mm. viesti imee jatkuvasti yhä enemmän ammattilaisia. Nähtävästi siksi, koska verkkojen konfiguroimiseen tarvitaan vähintään tietoliikenneinsinööri - parikaapelin veto ja puhelinkeskuksen kaapeleiden yhdistäminen ei ilmeisesti enää riitä.

Nappia osaa painaa kuka hyvänsä, se ei tässä liene se ongelma. Mutta jos napinpainallus tehdään monimutkaisen päätöksenteon seurauksena ja sillä on isoja vaikutuksia, niin onko se sitten varusmiehen/reserviläisen tehtävä? Entä jos siihen nappiin tuleekin vika?

Yksi harmaa alue on nimenomaan tekniikan huoltaminen. Paljon miehiä operointiin vaativat tykit ovat kadonnutta kansanperinnettä - enää ei riitä, että osaa purkaa ja koota Sergein. Samaan aikaan siviiliosaamista on aika rajallisesti. Karkeasti puolella on koulutaustana yleissivistys ja puolella voi sitten olla vähän ymmärrystä siitä, kuinka taloon vedetään sähköt tai koneeseen vaihdetaan hydrauliletku - sitäkin on tosin tehty koulussa vain puolipäiväisesti ja muutama kuukausi työelämässä.


Mielestäni 35 + 35 on aika paljon amatöörejä, kun Haminoissa suhdeluku on ~20 + 6-8.




Korveteilla on ainakin jonkin verran enemmän perusduunarin hommia kuin ohjusveneillä. Tyyppiesimerkkeinä vaikka miinojen käsittely ja pidemmän merelläoloajan poikimat huollon tehtävät. Kantahenkilökunnan karkeasti kaksinkertainen määrä suhteessa ohjusveneeseen kuulostaa järkevälle. Samoin "amatöörien" suurempi suhteellinen osuus miehistössä. Amatööreillä on toki erikoiskoulutus omaan tehtäväänsä.
 
Korveteilla on ainakin jonkin verran enemmän perusduunarin hommia kuin ohjusveneillä. Tyyppiesimerkkeinä vaikka miinojen käsittely ja pidemmän merelläoloajan poikimat huollon tehtävät. Kantahenkilökunnan karkeasti kaksinkertainen määrä suhteessa ohjusveneeseen kuulostaa järkevälle. Samoin "amatöörien" suurempi suhteellinen osuus miehistössä. Amatööreillä on toki erikoiskoulutus omaan tehtäväänsä.

Mikä on ollut suhdeluku vanhemmilla miinalaivoilla? Siellähän on ollut miinojen lisäksi mm. Sergeit miehitettävänä.
 
Eihän modernissa sotalaivassa luulisi olevan veijareita enää muualla kuin taloushommissa. Tykitkään eivät ole enää miehitettyjä:unsure:
 
Eihän modernissa sotalaivassa luulisi olevan veijareita enää muualla kuin taloushommissa. Tykitkään eivät ole enää miehitettyjä:unsure:

Voihan niitä olla vähän joka saralla avustavissa hommissa? Kannella, konehuoneessa, taistelunjohtokeskuksessa (vrt. ilmavoimien johtokeskuslinja)...

Eri asia sitten on, kuinka paljon niitä avustavia käsi- ja silmäpareja tarvitaan. 50 prosentin osuus miehistöstä kuulostaa isolta verrattuna muihin alusluokkiin. Katanpäälläkin koostumus on 24 ammattilaista ja 12 varusmiestä.
 
50 prosentin osuus miehistöstä kuulostaa isolta verrattuna muihin alusluokkiin.
Projektihan on ollut jo yli 10 vuotta käynnissä. Lähtokohdat on ehtineet muuttua. Enää ei olekaan mahdollista lopettaa koko rannikkopuolustusta (siis entinen rt) ja saada sieltä lisää kantaväkeä laivoja miehittämään.
 
Voihan niitä olla vähän joka saralla avustavissa hommissa? Kannella, konehuoneessa, taistelunjohtokeskuksessa (vrt. ilmavoimien johtokeskuslinja)...

Eri asia sitten on, kuinka paljon niitä avustavia käsi- ja silmäpareja tarvitaan. 50 prosentin osuus miehistöstä kuulostaa isolta verrattuna muihin alusluokkiin. Katanpäälläkin koostumus on 24 ammattilaista ja 12 varusmiestä.
Ollessani Haminalla vielä koeajo vaiheessa, niin meitä oli 3 varusmiestä. Radisti, tykkimies alikessu ja minä (kokki).
 
Ja tarvitaanhan sota-aluksilla miehiä myös vahingon kontrolliin ja minimointiin. Kaikenmaailman taisteluiden aiheuttamat vahingot, tulipalot, jne... saattavatkin yllättäen sitoa aika paljon miehistöä taistelemaan niitä vastaan.
 
Ja tarvitaanhan sota-aluksilla miehiä myös vahingon kontrolliin ja minimointiin. Kaikenmaailman taisteluiden aiheuttamat vahingot, tulipalot, jne... saattavatkin yllättäen sitoa aika paljon miehistöä taistelemaan niitä vastaan.

Kuuluvat tyypillisesti konemiehistön harteille, niin meillä kuin Yhdysvalloissakin. Kaikilla on tietysti jotakin perusosaamista aiheeseen liittyen, mutta ei ukkoja kouluteta ja makuuteta vain epätodennäköistä tilannetta varten.
 
Kuuluvat tyypillisesti konemiehistön harteille, niin meillä kuin Yhdysvalloissakin. Kaikilla on tietysti jotakin perusosaamista aiheeseen liittyen, mutta ei ukkoja kouluteta ja makuuteta vain epätodennäköistä tilannetta varten.
Mahtaako korvetit saada myös konehuoneeseen puulankkuja seinille vuotoja varten?
Mihin puunuijia sota-aluksissa käytetään täällä pohjoisessa?
 
Mahtaako korvetit saada myös konehuoneeseen puulankkuja seinille vuotoja varten?
Mihin puunuijia sota-aluksissa käytetään täällä pohjoisessa?

Pihvien nuijimiseen?

Tämän jopa minä tiedän. Jään poistamiseen aluksen ulkopinnoilta.
 
Pihvien nuijimiseen?

Tämän jopa minä tiedän. Jään poistamiseen aluksen ulkopinnoilta.
Taannoin sotilasaikakauslehdessä oli juttua arktisissa oloissa toimimisessa. Kuvassa oli jenkkien hävittäjä japaninmerellä. Pelastuslautat ja muutakin jäätävässä jäämassassa.
Isäni ollut pohjois-Atlantilla laivassa joka liki kaatui tuosta syystä.
 
Ollessani Haminalla vielä koeajo vaiheessa, niin meitä oli 3 varusmiestä. Radisti, tykkimies alikessu ja minä (kokki).

Minä taasen olin Karjalalla 80-luvulla ja silloin miehistö oli n. 35+35 eli samansuuruinen kun mitä Pohjanmaa-luokalle on uutisoitu.
Vaikka olisi kuinka tekninen alus niin tarvitaan myös kansimiehistöä, keittiöhenkilökuntaa, huoltoa, lääkintää, miinojen roudaajia ym. hommia jotka sopii hyvin varusmiehille. Ja koulutettiinhan meidät varusmiehet silloin aikanaan käyttämään laivan viestivälineitä ja pystyimme hoitamaan koko aluksen viestiliikenteen joten kyllä varusmiehille löytyy jotain "hienompiakin" hommia uusilta aluksilta.
Ja kyllä se taitaa edelleenkin olla varusmies joka seisoo kannella vartiossa ja puhaltaa pilliin kun upseeri nousee laskusiltaa pitkin alukselle.
 
Minä taasen olin Karjalalla 80-luvulla ja silloin miehistö oli n. 35+35 eli samansuuruinen kun mitä Pohjanmaa-luokalle on uutisoitu.
Vaikka olisi kuinka tekninen alus niin tarvitaan myös kansimiehistöä, keittiöhenkilökuntaa, huoltoa, lääkintää, miinojen roudaajia ym. hommia jotka sopii hyvin varusmiehille. Ja koulutettiinhan meidät varusmiehet silloin aikanaan käyttämään laivan viestivälineitä ja pystyimme hoitamaan koko aluksen viestiliikenteen joten kyllä varusmiehille löytyy jotain "hienompiakin" hommia uusilta aluksilta.
Ja kyllä se taitaa edelleenkin olla varusmies joka seisoo kannella vartiossa ja puhaltaa pilliin kun upseeri nousee laskusiltaa pitkin alukselle.
Karjalan keittiö oli viheliäinen paikka. Ahdas ja epäkäytännöllinen.
 
Minä taasen olin Karjalalla 80-luvulla ja silloin miehistö oli n. 35+35 eli samansuuruinen kun mitä Pohjanmaa-luokalle on uutisoitu.
Vaikka olisi kuinka tekninen alus niin tarvitaan myös kansimiehistöä, keittiöhenkilökuntaa, huoltoa, lääkintää, miinojen roudaajia ym. hommia jotka sopii hyvin varusmiehille. Ja koulutettiinhan meidät varusmiehet silloin aikanaan käyttämään laivan viestivälineitä ja pystyimme hoitamaan koko aluksen viestiliikenteen joten kyllä varusmiehille löytyy jotain "hienompiakin" hommia uusilta aluksilta.
Ja kyllä se taitaa edelleenkin olla varusmies joka seisoo kannella vartiossa ja puhaltaa pilliin kun upseeri nousee laskusiltaa pitkin alukselle.

Tämä kuulostaa hyvältä selitykseltä. Ehkä "varsinainen ja välttämätön" tarve onkin vaikkapa 35 kantista ja 15-20 varusmiestä, mutta on mielekkäämpi (kun tilaakin on) ottaa kyytiin varuksia tuplasti, niin riittää väkeä "hanttihommiin", eikä ole niin tiukka tahti. Laivahan on varsin kookas, joten ihan vaan päivittäistä siivoustakin tekemään tarvitaan huomattavasti Haminoita enemmän väkeä. Kestää myös paremmin pienet flunssa-aallot, ym. Tarkoitushan on myös olla pidempiä aikoja merellä, kun paatti on erityisesti siihen suunniteltu. Hyvä olla väkeä ja tuuraajia matkassa. Sitä paitsi, kun samalla koulutetaan isommalle porukalle aseita ja järjestelmiä, on myös värväyspohja laajempi, kun palveluksen päättäviä houkutellaan kantahommiin.
 
Mikä on ollut suhdeluku vanhemmilla miinalaivoilla? Siellähän on ollut miinojen lisäksi mm. Sergeit miehitettävänä.

Ruotuväen juttu miinalaiva Uusimaalta.

Suhdeluku on peruskorjatulla miinalaivalla suunnilleen 50:50. Mahdollisesti hieman varusmiesten osuutta painottaen. Henkilökuntaa noin 30.

"Varusmiesten, joita on kahdestakymmenestä neljäänkymmeneen saapumiserästä riippuen, tehtävät ovat miehistöpainotteisia. Miehistössä palvelevat matruusit toimivat muun muassa maalinosoittajina eli tähystäjinä, ruorimiehinä ja laivakokkeina sekä tarvittaessa taisteluvälineiden ja aluksen kiinnityksen parissa. Varusmiesjohtajat toimivat joko taistelukeskuksen, komentosillan tai konevalvomon tehtävissä. Upseerikokelas pääsee kokeilemaan kykyjään myös aluksen ohjailijana"
 
Miehistön suuruudesta vielä että tuo ilmoitettu 70 on varmaankin rauhanajan vahvuus jota lisätään sitten kun tosi-tilanne on edessä. Ja jotta miehistön määrää voidaan kasvattaa niin pitää olla reserviä mistä ottaa eli varusmiehiä.
 
Back
Top