Ari Pesonen voisi perehtyä sotilastekniikan nykyvaatimuksiin eikä elää 1930-luvun panssarilaiva-ajassa:
21 August 2019
Frigates to lead naval vessel market in next ten years: GlobalData
By
Harry Lye
By 2029 destroyers are set to be overtaken by frigates as the vessel with the largest market share.
GlobalData forecasts that as threats develop, the market for the smaller frigates will account for 28.7% of the revenue share over the next decade.
GlobalData defence analyst Captain Nurettin Sevi of the Turkish Navy said: “Modern frigates are versatile and high endurance platforms that can perform multiple missions with their modular structure and advanced capabilities.”
Sevi added: “Next-generation frigates can take more flexible and independent roles in naval operations than traditional single role vessels in large geographical areas with their versatile capabilities, high speeds and long operation ranges.”
This need to safeguard shipping also applies to almost every major shipping route, with each having a unique threat to guard against, from piracy to nation-states. This is a driving factor in the expansion of shipbuilding to bolster maritime coalitions and ensure the continuation of global trade.
Navies increasingly face not just other countries’ vessels but rather economic battles, non-state actors and security threats that fill the ‘grey zone’ of conflict that is not quite conflict yet. This demand will lead to the increasing importance of multi-role vessels over the next ten years as countries need their ships to be more flexible. GlobalData reports that these markets will expand to service the multi-role needs of navies across the globe.
A key part of this multi-role development will largely rely on an increase of modularity. The report explores how, to cut costs and increase life-cycles, ships will need to be able to adapt to meet new missions on the fly. Modular systems will also play an increasingly important role as navies continue to integrate unmanned systems, a fleet of which planned by the US Navy. One of these modular systems identified by GlobalData is the US push for 35 Littoral Combat Ships (LCS) which will be supported by 44 mission packages geared towards different roles. This will mean the fleet of ships can be quickly adapted for new missions and whatever threats are facing the US.
https://www.naval-technology.com/features/frigates-to-lead-naval-vessel-market-in-next-ten-years/
Suomi kulkee siis tässä nykykehityksen vitjassa mukana, tosin omalla twistillä miinoituskyvyn ja jääkulkuominaisuuksien osalta. Merenkulun varmistaminen tilanteessa kuin tilanteessa ei ole vain suomen halu. Lähes kaikki maat, joilla on rannikkoa ovat riippuvaisia merireiteistä, jopa nekin maat epäsuorasti joilla ei ole laivastoa. Meriyhteyksien suojaaminen vaatii jatkuvaa läsnäoloa ja pitkää toiminta-aikaa ympäri vuoden, koska liikenne ja konfliktitkin kehittyvät ympäri vuoden. Pienten taistelualusten ja hävittäjien osuus laivastoista on kutistumassa ja pääpaino on koon ja kyvyn optimaallisemmin yhdistävä fregatti. Myös korvettien osuus säilyy edelleen ja jopa nousee arvioiden mukaan hieman.
Koosta sen verran että minulle on ihan vitun sama onko laiva fregatti vai korvetti, kunhan se täyttää tehtävänsä ja on onnistunut tuote. Lyön pääni pantiksi että jos teemme tulevaisuudessa vertailua nykyisiin 77m pitkiin miinalaivoihimme, Pohjanmaa näkyy koostaan huolimatta vähemmän tutkassa ja kykenee puolustamaan itseään tehokkaasti, ilman jatkuvaa ilmavoimien läsnäoloa. Pohjanmaa-luokan tehtävänä on pitää yllä merireittejä, jahdata sukellusveneitä ja valvoa sensoreillaan aluevesiä, ilmatilaa sekä sukellusveneitä. Se toimii myös johtoaluksena ja on verkottuneempi kuin vanhat paatit.
Mikä olisi ollut vaihtoehto Pohjanmaille? Uusia ohjusveneitäkö? Ne eivät voi toimia ympäri vuoden jääpeitteessä ja yhtä pitkään merellä kuin korvetit. Alus satamassa on turhake ja pelkkä maali vastapuolelle, vaikka osa foorumilaisista haluaisi nähdä Pohjanmaan ankkurissa Maarianhaminassa osana operatiivista tehtäväänsä.
Haluaisin kuulla miten Pesonen varmistaisi suomen meriliikenteen ja toimintakyvyn muulla tavalla ympärivuotisesti.