Laivue 2020

Kumpa meidän politiikoilla olisi samanlaista kanttia tukea kotimaista sotilasteollisuutta kuin Ruotsilla.

Olisi se, jos Suomen pääministeri sanoisi Ruotsille että olisi edullinen tilanne, että Ruotsi tilaisi uudet merivoimien alukset Suomesta, eli tilaisi Pohjanmaa-luokan aluksia, ja näin meillä olisi yhtenäistä kalustoa mikä helpottaisi yhteistyötä. Mitenköhän tällaisiin kommentteihin suhtauduttaisiin?
 
Kumpa meidän politiikoilla olisi samanlaista kanttia tukea kotimaista sotilasteollisuutta kuin Ruotsilla.

Olisi se, jos Suomen pääministeri sanoisi Ruotsille että olisi edullinen tilanne, että Ruotsi tilaisi uudet merivoimien alukset Suomesta, eli tilaisi Pohjanmaa-luokan aluksia, ja näin meillä olisi yhtenäistä kalustoa mikä helpottaisi yhteistyötä. Mitenköhän tällaisiin kommentteihin suhtauduttaisiin?

Vilauteltaisiin vielä "vastaostoina" Gripeninhankintaa, kunnes laivasopimuksessa olisi nimi alla ja ostettaisiin F-35:Set. Niinhän se Ruotsiin tekisi. ;)
 
Vilauteltaisiin vielä "vastaostoina" Gripeninhankintaa, kunnes laivasopimuksessa olisi nimi alla ja ostettaisiin F-35:Set. Niinhän se Ruotsiin tekisi. ;)

Puolahan teki tuollaisen tempun Ranskalle. Esitettiin ostettavan Cougareita ja Venäjä luopui vastineeksi Mistralien myymisestä Venäjälle, minkä jälkeen Puola peruikin Cougar-kaupat.

Henkilökohtaisesti en kyllä ole varma, kannattaako välejä lähteä vahingoittamaan tuollaisella. Varsinkaan meidän asemassamme tärkeimpään naapurimaahamme Ruotsiin.


On 21 April 2015, Poland announced that the H225M was the sole winner of an order for 50 units to replace their tri-service fleet of Mil Mi-8 and Mil Mi-14. If signed, the contract would consist of 16 transport, 13 CSAR, eight ASW, eight SOS and five MEDEVAC helicopters to be assembled in Poland.[38] In May 2015, the H225M passed state trials held in 33rd Air Base over the course of two weeks.[39] In October 2015, Poland's armament inspectorate reported that the total procurement cost would be roughly PLN13.3 billion ($3.5 billion), 40 per cent of which being for training and logistical support.[40] However, in October 2016, Poland dropped out of offset negotiations prior to concluding the deal.[41] According to former President of Poland Aleksander Kwasniewski, the H225M purchase had been part of a gentlemen's agreement under which France had cancelled an arranged sale of two Mistral-class amphibious assault ships to Russia.[42]
 
Henkilökohtaisesti en kyllä ole varma, kannattaako välejä lähteä vahingoittamaan tuollaisella. Varsinkaan meidän asemassamme tärkeimpään naapurimaahamme Ruotsiin.
Samaa mieltä. Samalla suomalaisten maine kärsisi. Yksi iso etu Suomella ja suomalaisilla on se, että meitä pidetään luotettavina ja siihen mitä sanomme uskotaan paikkansa pitävinä. Tällainen selkäänpuukottelu olisi omiaan vahingoittamaan hyvää mainettamme ja muutenkin olisi erittäin epäsuomalaista käytöstä, ja en itse nielisi sitä.
 
Henkilökohtaisesti en kyllä ole varma, kannattaako välejä lähteä vahingoittamaan tuollaisella. Varsinkaan meidän asemassamme tärkeimpään naapurimaahamme Ruotsiin.

Ovat sen verta männä vuosina kallojamme mittailleet etteivät voi noin pienestä loukkaantua.
 

Rauman telakka sai yli miljardin tilaukset, mistä rakentajat? – RMC-pomo: "Hyvin kansainvälinen rakentajaporukka"

Sotasalaisuudet vain turvaluokitelluille silmille

Oma lukunsa on merivoimille toimitettava neljän korvetin Laivue 2020. Viime viikolla allekirjoitetun sopimuksen mukaan sota-alusten rakentaminen alkaa Raumalla kahden vuoden kuluttua.

Korvettien rakentamisessa suomalaisten työntekijöiden osuus on suurempi kuin autolautoissa. Taustalla on puolustusministeriön vaatimus tiettyjen osien rakentamisesta henkilökunnalla, jolle on turvallisuusselvitys tehty.

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, kenraalimajuri Kari Renko sanoo, että käytännössä tämä tarkoittaa suomalaista henkilökuntaa.

– Se on merkittävä osa koko laivan rakennustöistä, Renko sanoo.

RMC:n mukaan turvallisuusvaatimukset vaikuttavat myös alihankintaverkostojen kokoonpanoon. Jyrki Heinimaan mukaan sota-alusten rakentaminen tehdään osaksi eri porukalla kuin muut laivat. Rakentaminen myös eriytetään toisista projekteista telakalla.

– Tuote on erilainen kuin meidän matkustaja-autolautat. Tämä osaltaan vaikuttaa myös siihen, että toimittajaverkostokin on erilainen.

Huoltovarmuus varmistetaan koulutuksella
Korvettien rakentamista Raumalla on perusteltu muun muassa huoltovarmuudella.

Puolustusministeriön mukaan neljän korvetin kotimaisuusastetta on vaikea määritellä, eikä kotimaisuudelle ole asetettu prosenttimääräistä tavoitetta. Huoltovarmuuden kannalta alukset pitää myös pystyä ylläpitämään Suomessa.

Jyrki Heinimaan mukaan huoltovarmuus varmistetaan sillä, että pääosaaminen on RMC:llä ja sen lähellä olevilla yrityksillä.

– Koulutus on tietysti se tapa, millä saamme varmistettua, että näitä ihmisiä on sitten käytössä koko pitkän elinkaaren ajan.
 
Jos olisin diktaattori...

...tilaisin valmiit rungot kilpailutuksen jälkeen edullisimialta telakalta mikä sopii suurstrategiseen kuvioon, olipa kyseessä Puola, Etelä-Korea tai vaikkapa Intia tai Brasilia jos hyvån diilin saisi aikaiseksi.

...tilaisin järjestelmät parhaalta palveluntarjoajalta, ja niin on nähdäkseni nyt tehtykin.

...integraation tilaisin kotimaisilta, luotettavilta toimijoilta.

No, nyt kun metalliteollisuus menee jyrän alle laman myötä on ihan turha pohtia mistä sopivat metallimiehet löytyvät.
 
Saas kahtoa milloin laivue 2020 on oikeasti täydessä operatiivisessa käytössä. Parinvuoden päästä alkaa rakentaminen ja sitten kun ensimmäinen on valmis aletaan poistamaan lastentauteja yms. Joka varmasti ottaa oman aikansa.
 
Jos olisin diktaattori...

...tilaisin valmiit rungot kilpailutuksen jälkeen edullisimialta telakalta mikä sopii suurstrategiseen kuvioon, olipa kyseessä Puola, Etelä-Korea tai vaikkapa Intia tai Brasilia jos hyvån diilin saisi aikaiseksi.

...tilaisin järjestelmät parhaalta palveluntarjoajalta, ja niin on nähdäkseni nyt tehtykin.

...integraation tilaisin kotimaisilta, luotettavilta toimijoilta.

No, nyt kun metalliteollisuus menee jyrän alle laman myötä on ihan turha pohtia mistä sopivat metallimiehet löytyvät.

SAAB toimii ensisijaisesti järjestelmäintegraattorina, ja toimittanee taistelujohtojärjestelmän (9LV mk 4?) lisäksi muitakin osajärjestelmiä. Käytännössä vain taistelunjohtojärjestelmän toimittaja voi toimia integraattorina. Valitettavasti Suomessa ei ole koskaan suunniteltu tai rakennettu alusten taistelunjohtojärjestelmiä -->osaaminen puuttuu ja sen myötä ei myöskään ole integrointikokemusta! Ja olen melkoisen varma, ettei tule koskaan olemaankaan.
 
SAAB toimii ensisijaisesti järjestelmäintegraattorina, ja toimittanee taistelujohtojärjestelmän (9LV mk 4?) lisäksi muitakin osajärjestelmiä. Käytännössä vain taistelunjohtojärjestelmän toimittaja voi toimia integraattorina. Valitettavasti Suomessa ei ole koskaan suunniteltu tai rakennettu alusten taistelunjohtojärjestelmiä -->osaaminen puuttuu ja sen myötä ei myöskään ole integrointikokemusta! Ja olen melkoisen varma, ettei tule koskaan olemaankaan.

Tyvestä puuhun noustaan! Tanskalaisilla on ymmärtääkseni oma järjestelmänsä ja Kongsbergilla yhdessä ThyssenKruppin kanssa myös. Miksipä ei onnistuisi meiltäkin, kun eikös ilmavoimien ja maavoimien johtamisjärjestelmät ole pitkälti kotimaista käsialaa?

 
Tyvestä puuhun noustaan! Tanskalaisilla on ymmärtääkseni oma järjestelmänsä ja Kongsbergilla yhdessä ThyssenKruppin kanssa myös. Miksipä ei onnistuisi meiltäkin, kun eikös ilmavoimien ja maavoimien johtamisjärjestelmät ole pitkälti kotimaista käsialaa?

Totta kai tuollaisen tekeminen Suomessa onnistuisi, softaahan se vain on! Kokonaan toinen asia on, kauanko kaikissa oloissa toimivan softan tekoon menisi, paljonko se kustantaisi ja saisiko touhuun mitään kaupallista järkeä... :unsure:
 
Totta kai tuollaisen tekeminen Suomessa onnistuisi, softaahan se vain on! Kokonaan toinen asia on, kauanko kaikissa oloissa toimivan softan tekoon menisi, paljonko se kustantaisi ja saisiko touhuun mitään kaupallista järkeä... :unsure:

Syystä taikka toisesta noita muitakin johtamisjärjestelmiä on kehitetty kotimaassa. Siihen en kyllä uskalla ottaa kantaa, missä määrin kyse on ominaisuuksista, missä määrin hinnasta ja missä määrin tietoturvasta.
 
Tyvestä puuhun noustaan! Tanskalaisilla on ymmärtääkseni oma järjestelmänsä ja Kongsbergilla yhdessä ThyssenKruppin kanssa myös. Miksipä ei onnistuisi meiltäkin, kun eikös ilmavoimien ja maavoimien johtamisjärjestelmät ole pitkälti kotimaista käsialaa?


Maa- ja ilmavoimien johtamisjärjestelmät ovat todellakin pääosin kotimaista tuotantoa, mutta ne ovat silti ns ei-reaaliaikaisina järjestelminä helpommin toteutettavissa kuin sota-alusten reaaliaikaiset (vasteajat max joitakin sekunteja) taistelunjohtojärjestelmät.

Kyllä työ onnistuisi ainakin teoriassa kotimaisiltakin yrityksiltä, mikäli niillä olisi ollut takana vuosien kokemus, mittavaa tuotekehitystä ja siihen osoitettua rahoitusta, kaupallisesti ja teknisesti onnistuneita ja loppuunvietyjä projekteja sekä riittävän laajat markkinat.
 
2020-aluksiin tulee siis Sea Giraffe 4A FF/Sea Giraffe 1x -kombo. OK. Pystyykö näillä ohjaamaan ESSM Block 1:n maaliinsa? Tai useampaa ohjusta samanaikaisesti eri maaleihin? Käsitykseni on että ei, mutta en kauheasti näistä ymmäräkkään.
 
Viimeksi muokattu:
2020-aluksiin tulee siis Sea Giraffe 4A FF/Sea Giraffe 1x -kombo. OK. Pystyykö näillä ohjaamaan ESSM Block 1:n maaliinsa? Tai useampaa ohjusta samanaikaisesti eri maaleihin? Käsitykseni on että ei, mutta en paljoa näistä ymmäräkkään.
Ainoat jotka tuohon tietääkseni pystyvät ovat X-bandilla toimivat APAR ja AN/SPY-3. Käsittääkseni tutkan pitäisi osata Interrupted Continuous Wave Illumination (ICWI) pystyäkseen terminaalivaiheen maalinosoitukseen, mutta mitään viitteitä en ole löytänyt että Sea Giraffen mikään versio tuohon pystyisi.
 
Ainoat jotka tuohon tietääkseni pystyvät ovat X-bandilla toimivat APAR ja AN/SPY-3. Käsittääkseni tutkan pitäisi osata Interrupted Continuous Wave Illumination (ICWI) pystyäkseen terminaalivaiheen maalinosoitukseen, mutta mitään viitteitä en ole löytänyt että Sea Giraffen mikään versio tuohon pystyisi.

Niin, mietin asiaa siksi, että jos vastaus on kieltävä, voidaan mutkia kovasti oikoen toiveikkaasti tulla siihen lopputulemaan, että siiloihin onkin hankittu ESSM Block 2
 
Back
Top