Rauman telakan verkostomalli tuottaa RMC:n mukaan tarvittavan määrän osaamista ja koulutettua henkilökuntaa Suomeen ulkomailta.
yle.fi
Rauman telakka sai yli miljardin tilaukset, mistä rakentajat? – RMC-pomo: "Hyvin kansainvälinen rakentajaporukka"
Sotasalaisuudet vain turvaluokitelluille silmille
Oma lukunsa on merivoimille toimitettava neljän korvetin Laivue 2020. Viime viikolla allekirjoitetun sopimuksen mukaan sota-alusten rakentaminen alkaa Raumalla kahden vuoden kuluttua.
Korvettien rakentamisessa suomalaisten työntekijöiden osuus on suurempi kuin autolautoissa. Taustalla on puolustusministeriön vaatimus tiettyjen osien rakentamisesta henkilökunnalla, jolle on turvallisuusselvitys tehty.
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, kenraalimajuri
Kari Renko sanoo, että käytännössä tämä tarkoittaa suomalaista henkilökuntaa.
– Se on merkittävä osa koko laivan rakennustöistä, Renko sanoo.
RMC:n mukaan turvallisuusvaatimukset vaikuttavat myös alihankintaverkostojen kokoonpanoon. Jyrki Heinimaan mukaan sota-alusten rakentaminen tehdään osaksi eri porukalla kuin muut laivat. Rakentaminen myös eriytetään toisista projekteista telakalla.
– Tuote on erilainen kuin meidän matkustaja-autolautat. Tämä osaltaan vaikuttaa myös siihen, että toimittajaverkostokin on erilainen.
Huoltovarmuus varmistetaan koulutuksella
Korvettien rakentamista Raumalla on perusteltu muun muassa huoltovarmuudella.
Puolustusministeriön mukaan neljän korvetin kotimaisuusastetta on vaikea määritellä, eikä kotimaisuudelle ole asetettu prosenttimääräistä tavoitetta. Huoltovarmuuden kannalta alukset pitää myös pystyä ylläpitämään Suomessa.
Jyrki Heinimaan mukaan huoltovarmuus varmistetaan sillä, että pääosaaminen on RMC:llä ja sen lähellä olevilla yrityksillä.
– Koulutus on tietysti se tapa, millä saamme varmistettua, että näitä ihmisiä on sitten käytössä koko pitkän elinkaaren ajan.