Laivue 2020

En tiedä miten on tänä päivänä asian laita, mutta kylmän sodan aikana ruotsilla oli meressä miinakenttiä, jotka
pystyi laukomaan esim. joltain läheiseltä linnakesaarelta. Muutaman miinan laukaisivatkin, sukellusvenejahdeissa.

Kaasuputki, nalli ja tulilanka. Kannattaa muuten perehtyä vaikka siihen kosketusmiinan toimintaperiaatteeseen ja
miinan rakenteeseen, ennen noin korkealentoisia suunnitelmia. ;)
Oppitunnilla kerrottiin, että ruotsilla on miinakenttiä valmiina paikoillaan. Itse myös uskon, että kyseessä on kenties 90 luvulla poistettuja juttuja.
 
Niin, ei Ruotsilla olekaan kuin 1 varsinainen miinalaiva (Carlskrona), 11 kappaletta Tapper-luokan vartioveneitä, 16 Lätt Trossbåtia ja 146 Stridsbåt 90H:ta, jotka kykenevät miinojen laskuun. Siis sukellusveneiden lisäksi... Pienemmillä veneillä kuljetuskyky on tietysti rajallinen, mutta kyllä kapasiteettia vielä löytyy omiksi tarpeiksi!
Noilla muilla kuin varsinaisella miinalaivalla ei ole mitään käytännön merkitystä. Vaaditaan kyky toimia vuoden ympäri sekä suuri kapasiteetti miinoille. Olisi mielenkiintoista tietää, että harjoitteleeko Carlskrona laisinkaan miinanlaskua vai onko se sitä pelkästään paperilla. Vähän veikkaan jälkimmäistä.
 
Noilla muilla kuin varsinaisella miinalaivalla ei ole mitään käytännön merkitystä. Vaaditaan kyky toimia vuoden ympäri sekä suuri kapasiteetti miinoille. Olisi mielenkiintoista tietää, että harjoitteleeko Carlskrona laisinkaan miinanlaskua vai onko se sitä pelkästään paperilla. Vähän veikkaan jälkimmäistä.

Itse olen käynyt ihan tutusmiskäynnillä Carlskronassa ja ainakin muutama vuosi takaperin ruotsalaiset meriupseerit korostivat lähinnä aluksen kykyä toimia tuki- ja johtoaluksena kansainvälisissä operaatioissa.

Jos en ihan väärin muista niin ainakin osa miinakannesta taisi olla muutettuna kuntosaliksi ja ylimääräisiksi majoitustiloiksi...
 
Itse olen käynyt ihan tutusmiskäynnillä Carlskronassa ja ainakin muutama vuosi takaperin ruotsalaiset meriupseerit korostivat lähinnä aluksen kykyä toimia tuki- ja johtoaluksena kansainvälisissä operaatioissa.

Jos en ihan väärin muista niin ainakin osa miinakannesta taisi olla muutettuna kuntosaliksi ja ylimääräisiksi majoitustiloiksi...

Eikös noin ole meikäläisilläkin miinalaivoilla, kun ei lasketa miinoja tai harjoitella sitä? Vai onko muutos kiinteämpi suhteessa suomalaiseen?
 
Itse olen käynyt ihan tutusmiskäynnillä Carlskronassa ja ainakin muutama vuosi takaperin ruotsalaiset meriupseerit korostivat lähinnä aluksen kykyä toimia tuki- ja johtoaluksena kansainvälisissä operaatioissa.

Jos en ihan väärin muista niin ainakin osa miinakannesta taisi olla muutettuna kuntosaliksi ja ylimääräisiksi majoitustiloiksi...
Tätä meinasinkin. Olen muistaakseni itsekin ollut kyseisellä paatilla muutama vuosi sitten Aurajoessa. Ellen väärin muista niin itse prinssi oli siellä.
 
Eikös noin ole meikäläisilläkin miinalaivoilla, kun ei lasketa miinoja tai harjoitella sitä? Vai onko muutos kiinteämpi suhteessa suomalaiseen?
Kyllä, kansi on muussa käytössä, kun miinanlaskua ei tehdä. Olisikin parempi puhua monitoimikannesta, kuin miinakannesta. Suuresta, miinoille varatusta tilasta on muutakin hyötyä. Sinne voidaan ottaa kulloisenkin tehtävän vaatimaa varustusta moduuli-periaatteella. Suomen miinalaivojen miinakansi muutettiin modernisaatiossa monitoimi-tyyppiseksi ja näyttää siltä, että Pohjanmaa-lk saa samantyyppisen ratkaisun. Ajatusta voi pitää jopa nerokkaana, vaikka asiaa lähemmin tuntemattomat ovat esittäneet vaikka minkälaisia mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mutta miinalaivat taitavat olla historiaa? Sukellusveneillä laskettavat älykkäät miinat ovat kerrassaan mainioita. Kunpa meilläkin olisi vastaavaa kykyä.

Suomikin on lähivuosina luopumassa miinalaivoista joten muita kykyjä tosiaan painotetaan. Onneksi miinanlaskukyky voidaan kuitenkin toteuttaa niin kuin korveteissa muista olennaisista ominaisuuksista tinkimättä niin ei taas kerran jouduta älyttömään joko/tai-tilanteeseen vaan voidaan valita sekä/että.
 
Kyllä, kansi on muussa käytössä, kun miinanlaskua ei tehdä. Olisikin parempi puhua monitoimikannesta, kuin miinakannesta. Suuresta, miinoille varatusta tilasta on muutakin hyötyä. Sinne voidaan ottaa kulloisenkin tehtävän vaatimaa varustusta moduuli-periaatteella. Suomen miinalaivojen miinakansi muutettiin modernisaatiossa monitoimi-tyyppiseksi ja näyttää siltä, että Pohjanmaa-lk saa samantyyppisen ratkaisun. Ajatusta voi pitää jopa nerokkaana, vaikka asiaa lähemmin tuntemattomat ovat esittäneet vaikka minkälaisia mielipiteitä.

Viimeisimmällä Pohjanmaalla kai oli ensimmäisenä koululaivakäyttöön ajatellut majoitusmodulit miinakannella. Sittemmin on viritelty erikoismoduleja mm. hamnaslääkärille ja sama toimintamalli lienee nykyisinkin käytössä. Miksipä ei jatkossakin.
 
Viimeisimmällä Pohjanmaalla kai oli ensimmäisenä koululaivakäyttöön ajatellut majoitusmodulit miinakannella. Sittemmin on viritelty erikoismoduleja mm. hamnaslääkärille ja sama toimintamalli lienee nykyisinkin käytössä. Miksipä ei jatkossakin.

Hammaslääkärille? Eikö purukalusto pitäisi hoitaa kuntoon ennen operaatiota? Ja jos operaatiossa nyt on suuri riski, että kolmannes joukkueesta lyö hampaat sisään liukastuessaan piraattialuksen reelingin yli kavutessa, niin ehkäpä asiaan pitäisi puuttua suojavarusteilla eikä nopealla pääsyllä hammaslääkäriin?
 
Hammaslääkärille? Eikö purukalusto pitäisi hoitaa kuntoon ennen operaatiota? Ja jos operaatiossa nyt on suuri riski, että kolmannes joukkueesta lyö hampaat sisään liukastuessaan piraattialuksen reelingin yli kavutessa, niin ehkäpä asiaan pitäisi puuttua suojavarusteilla eikä nopealla pääsyllä hammaslääkäriin?

Aivan normaalia koulutustoimintaa. Koulutuspurjehduksilla on monien alojen ihmisiä harjoittelemassa poikkeusolojen toimintaa. Ensimmäinen hammaslääkäri johonkin
tiettyyn satamaan saakka ja sieltä kotiin, kun samasta satamasta otetaan uusi hammaslääkäri kyytiin. Pari viikkoa, kun operoi kontista käsin, on jo jokseenkin oppinut
millaista sekin työ on poikkeavissa olosuhteissa. Kenttäsairaanhoitajat samoin, vaikka ei varsinainen sijoitus olekaan aluksilla. Sotilaspastoritkin käyvät koulutuspurjehduksella.
Jokainen voi miettiä, kuinka tarpeellista se on, mutta en minä sitä tuomitse. Kyydissä on varuspoikia ja ovat herkässä iässä juuri palveluksen aikana.
 
Suomikin on lähivuosina luopumassa miinalaivoista joten muita kykyjä tosiaan painotetaan. Onneksi miinanlaskukyky voidaan kuitenkin toteuttaa niin kuin korveteissa muista olennaisista ominaisuuksista tinkimättä niin ei taas kerran jouduta älyttömään joko/tai-tilanteeseen vaan voidaan valita sekä/että.

Laivaston miinoituskyky tulee kasvamaan entisestään uusien alusten myötä. Tällä hetkellä varsinaisia miinoittajia on viisi. Tulevaisuudessa seitsemän. Apumiinoittajia yhtä paljon, kuin nytkin, vaikka Rauma-luokka lähtee. Siitähän ei ole ollut oikein noihin hommiin rakenteensa vuoksi.
 
Laivaston miinoituskyky tulee kasvamaan entisestään uusien alusten myötä. Tällä hetkellä varsinaisia miinoittajia on viisi. Tulevaisuudessa seitsemän. Apumiinoittajia yhtä paljon, kuin nytkin, vaikka Rauma-luokka lähtee. Siitähän ei ole ollut oikein noihin hommiin rakenteensa vuoksi.

Sehän on vain positiivista että miinanlaskukyky kasvaa. Sitä ei ole koskaan liikaa kun työ on alkuun helposti hyvinkin urakkaluontoista ja tavaraa pitää saada liikkeelle paljon. Silti on onnellista etteivät raskaamnat aluksemne ole jatkossa niin leimallisesti miinalaivoja vaan monikäyttöisempiä. Ja kuten todettua taipuu tilava monitoimikansi paljon muuhunkin kuin miinakanneksi. Kaikki ovat tyytyväisiä kun miinalaivat menevät mutta kyvyt kehittyvät.
 
Miinapaateista puheenollen hauska offtopic. Ajat ovat muuttuneet. Pari viikkoa sitten pyöri video missä varusveijarit tanssivat jotain akuankka tanssia miinakannella. Minun aikana piti poiketa Hämeenmaan kanttiinissa miinakannella. Kyseltiin heti että olenko nuorempaa vai vanhempaa saapumiserää. Vastatessani nuorempaa, niin käskettiin painumaan vittuun. Laivaa kutsuttiin uivaksi Upiniemeksi tuolloin. Ajat todella ovat muuttuneet parissa kymmenessä vuodessa.
 
Aivan normaalia koulutustoimintaa. Koulutuspurjehduksilla on monien alojen ihmisiä harjoittelemassa poikkeusolojen toimintaa. Ensimmäinen hammaslääkäri johonkin
tiettyyn satamaan saakka ja sieltä kotiin, kun samasta satamasta otetaan uusi hammaslääkäri kyytiin. Pari viikkoa, kun operoi kontista käsin, on jo jokseenkin oppinut
millaista sekin työ on poikkeavissa olosuhteissa. Kenttäsairaanhoitajat samoin, vaikka ei varsinainen sijoitus olekaan aluksilla. Sotilaspastoritkin käyvät koulutuspurjehduksella.
Jokainen voi miettiä, kuinka tarpeellista se on, mutta en minä sitä tuomitse. Kyydissä on varuspoikia ja ovat herkässä iässä juuri palveluksen aikana.

No niin, tämä oli hyvä ja avartava selitys. Kiitän. :salut:
 
Laivaston miinoituskyky tulee kasvamaan entisestään uusien alusten myötä. Tällä hetkellä varsinaisia miinoittajia on viisi. Tulevaisuudessa seitsemän. Apumiinoittajia yhtä paljon, kuin nytkin, vaikka Rauma-luokka lähtee. Siitähän ei ole ollut oikein noihin hommiin rakenteensa vuoksi.
Muu kuin sisäväylien miinoittaminen ja omien kohteiden suojaaminen on äärimmäisen vaarallista toimintaa. Sukellusveneillä ja ilmasta käsin olisi toki vähemmän vaarallista. Mitä harvempia ja monikäyttöisempiä alusyksiköitä merivoimilla on, sitä vähemmän on halua lähettää aluksia aikaa vievään ja helposti havaittavaan miinoittamiseen saariston ulkopuolelle.
 
Eikös noin ole meikäläisilläkin miinalaivoilla, kun ei lasketa miinoja tai harjoitella sitä? Vai onko muutos kiinteämpi suhteessa suomalaiseen?

On niillä pääsääntöisesti aina käsittely- & pudotusharjoitusmiinoja päällä treenaamista varten. On siellä toki punttisalikamaakin ajoittain, tai niitä modulikontteja jne.
 
Mahtaako tuleva laivue saada myös suojaverkot kuten ohjusveneissä? Syväyksen ja koonsa puolesta saariin kiinnittymisen lienee vähän hankalampaa.
 
Hammaslääkärille? Eikö purukalusto pitäisi hoitaa kuntoon ennen operaatiota? Ja jos operaatiossa nyt on suuri riski, että kolmannes joukkueesta lyö hampaat sisään liukastuessaan piraattialuksen reelingin yli kavutessa, niin ehkäpä asiaan pitäisi puuttua suojavarusteilla eikä nopealla pääsyllä hammaslääkäriin?

Jokus 90-luvulla opetettiin israelilaisten kokemusten perusteella, että kasvoihin haavoittumiset olisivat jopa 20% kaikista haavoittumisista. Jolloin akuutisti hoidettavaa kasvomömmöä olisi tarjolla runsaasti hammaslääkäreillekkin. Mömmöä pois, kielen tynkä jotenkin talteen, leukaluita kasaan ja turvataan hengitystiet.
 
Sen verran pakko ottaa tähän kiinni, että kantama itsessään ei ole tässä se juttu vaan ohjuksen lisääntynyt kineettinen suorituskyky ja torjunta-aika.

Jos ajatellaan tyypillisen meritorjuntaohjuksen kulkevan Mach 0.8 nopeudella eli noin 270 metriä sekunnissa niin 8 kilometriä lisää kantamaa ilmatorjunta ohjuksella tarkoittaa käytännössä, että torjunta voidaan aloittaa noin 30 sekuntia aikaisemmin millä voi olla ratkaiseva ero torjunnan onnistumisen kannalta kun useampi ohjus ehditään laukaista samaa maalia tai samoja maaleja vastaan ennen niiden iskeytymistä omaan alukseen.

Myöskin suurempi korkeusulottuvuus tarkoittaa, että käytännössä ohjuksen kineettinen suorituskyky on kasvanut mikä todennäköisesti kaikissa maalitilanteissa kasvattaa ohjuksen osumatodennäköisyyttä. Eikä ainakaan ole niin helppoa esim. laserohjatuilla pommeilla tuhota alusta lentämällä vapaasti Umkhonton korkeusulottuvuuden yläpuolella.

Umkhontolla on PV:n käytössä ollut sen verran vaikeuksia osua edes maalilennokkeihin että saavat Denelillä aikamoisen päivityksen kyhätä että tuota voitaisiin jotenkin päteväksi ohjusjärjestelmäksi kutsua. Etenkin jos aletaan haaveilemaan moderniin meritorjuntaohjuksiin osumisesta.
 
Back
Top