Laivue 2020

lähti vähän keulimaan viime yönä. Nyt yritän pitää pään kylmänä. Pelottaa tilanne vaan niin paljon.
Aluksethan rakentaa yksi telakka, jonka kanssa on selvä sopimus. Se pikemminkin pitää tämän telakan kriisin ulkopuolella. Eikä telakkateollisuudessa ihan yhdessä yössä tapahdu yhtään mitään. Itse uskon, että kaikki tilatut alukset rakennetaan ja ehkä heikompia tuotteita tekeville jossakin vinkuintiassa tulee vaikeuksia, jos nyt jollekulle tulee.
 
Korvettien osalta sopparit on tehty ja rahat menevät kotimaiseen työhön joten murhetta ei varmaankaan ole.

Boeingilla voi olla ongelma elinkaaren jatkamisen kanssa kun eivät saa matkustuskiellon takia tulla sitä esittelemään :unsure: :D
Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?
 
Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?

Jep. En ole HN-tekohengityksen kannattaja. Rahan tuhlausta.
 
Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?
Iran Operoi edelleen Tomcat koneita joten poikkeuksellisissa olosuhteissa kyllä jotenkin pärjätään nykyisillä pidempäänkin.
 
Ei kyse ole siitä mikä on mahdollista, kyse on siltä mikä on kustannustehokasta. Olen melko varma (tuoppi vetoa?), että vuonna 2032 legacy Hornet lentää vielä useammassa kuin yhdessä maassa.
 
Iran Operoi edelleen Tomcat koneita joten poikkeuksellisissa olosuhteissa kyllä jotenkin pärjätään nykyisillä pidempäänkin.
Kuten sanoin, kyllä kone lentämässä voidaan pitää. Harrastajat tullenevat lentämään A-, B-, C-, ja D-Horneteilla ehkä 2050-luvullakin. Mutta se, että se olisi tehokas ja uskottava taisteluväline onkin sitten ihan eri juttu.

Iran lentää vielä F-14:lla. Kyllä. Mutta montakos konetta on enää rivissä? Kuinka paljon uskot esim USN:n niitä pelkäävän? Paljonko Iran käyttää vuodessa siihen rahaa? Sehän tekee tietenkin kaiken tuon pakosta, koska sillä EI OLE vaihtoehtoja, heidän on hyvin vaikea hankkia mitään modernia kalustoa. Saas nähdä, suostuuko Venäjä vielä myymään jotain heille?

USA:kin lentää vielä F-14:a vanhemmalla kalustolla. Kyllä se mahdollista on, mutta oikeasti vain suurvallalle. Suomen ei ole millään tavoin kustannustehokasta lähteä elättämään Hornetia muiden maiden luopuessa siitä. Se tulisi myös kalliimmaksi kuin uusien koneiden hankinta eikä siinä siten olisi kerta kaikkiaan mitään järkeä.

Kyllä Suomessa on asiantuntijat kartoittaneet kaikki vaihtoehdot uskottavan ilmapuolustuksen säilyttämiseksi. En tiedä, onko se havainto, että maanpuolustus.net:in asiantuntijat tietävät (tämänkin) paremmin, hyvä vai huono uutinen?
 
Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?

Juu, eli 2021 tehdään päätös Hönön elinkaaren jatkamisesta vuoteen 203X, ja päätös uusien koneiden hankinnasta 2025. Muutaman vuoden toimitusajalla voi tulla pientä kapasiteettivajetta ylimenovaiheessa, mutta kyllä silläkin tavalla pärjätään.

En siis kannata tätä, mutta tuleva lama huomioon ottaen pitäisin tätä realistisimpana vaihtoehtona, valitettavasti.
 
Juu, eli 2021 tehdään päätös Hönön elinkaaren jatkamisesta vuoteen 203X, ja päätös uusien koneiden hankinnasta 2025. Muutaman vuoden toimitusajalla voi tulla pientä kapasiteettivajetta ylimenovaiheessa, mutta kyllä silläkin tavalla pärjätään.

En siis kannata tätä, mutta tuleva lama huomioon ottaen pitäisin tätä realistisimpana vaihtoehtona, valitettavasti.
Mikä tässä on ideana?
 
[
Kuten sanoin, kyllä kone lentämässä voidaan pitää. Harrastajat tullenevat lentämään A-, B-, C-, ja D-Horneteilla ehkä 2050-luvullakin. Mutta se, että se olisi tehokas ja uskottava taisteluväline onkin sitten ihan eri juttu.

Iran lentää vielä F-14:lla. Kyllä. Mutta montakos konetta on enää rivissä? Kuinka paljon uskot esim USN:n niitä pelkäävän? Paljonko Iran käyttää vuodessa siihen rahaa? Sehän tekee tietenkin kaiken tuon pakosta, koska sillä EI OLE vaihtoehtoja, heidän on hyvin vaikea hankkia mitään modernia kalustoa. Saas nähdä, suostuuko Venäjä vielä myymään jotain heille?

USA:kin lentää vielä F-14:a vanhemmalla kalustolla. Kyllä se mahdollista on, mutta oikeasti vain suurvallalle. Suomen ei ole millään tavoin kustannustehokasta lähteä elättämään Hornetia muiden maiden luopuessa siitä. Se tulisi myös kalliimmaksi kuin uusien koneiden hankinta eikä siinä siten olisi kerta kaikkiaan mitään järkeä.

Kyllä Suomessa on asiantuntijat kartoittaneet kaikki vaihtoehdot uskottavan ilmapuolustuksen säilyttämiseksi. En tiedä, onko se havainto, että maanpuolustus.net:in asiantuntijat tietävät (tämänkin) paremmin, hyvä vai huono uutinen?
No huumorilla otin Tomcatit esille.
 
Iran Operoi edelleen Tomcat koneita joten poikkeuksellisissa olosuhteissa kyllä jotenkin pärjätään nykyisillä pidempäänkin.
Entä mikä mahtaa olla Tomcatien operatiivinen kyky modernia vastustajaa vastaan? Montako konetta on aidosti lentokunnossa? Montako lentotuntia niillä lennetään vuodessa?
 
Entä mikä mahtaa olla Tomcatien operatiivinen kyky modernia vastustajaa vastaan? Montako konetta on aidosti lentokunnossa? Montako lentotuntia niillä lennetään vuodessa?
Nämä olisi mielenkiintoista tietää. Mahtaako vielä löytyä niitä pitkän kantaman ohjuksia mitä F-14 ampui. 70 lopulla hankittuja joten aika happamia varmaan olisivat
 
Tomcatit ovat uskottavaa puolustusta. Ei ole maailman ainoa supervalta uskaltanut hyökätä ja vielä on Khamenei vallassa 8)
 
Entä mikä mahtaa olla Tomcatien operatiivinen kyky modernia vastustajaa vastaan? Montako konetta on aidosti lentokunnossa? Montako lentotuntia niillä lennetään vuodessa?
Parisenkymmentä on lentokunnossa. Taistelukunnossa ei siinä mielessä kuin niiltä vaaditaan, ei yksikään. Luultavasti iranilaiset ovat integroineet siihen jonkun uuden ohjuksen Phoenixin ja Sparrowin tilalle. Millaisin tuloksin, ei liene tiedossa missään.

Spekulointi Suomen nykyisten Hornetien elinkaaren jatkamisesta on aivan turhaa, koska se on kalliimpaa kuin uusien koneiden hankinta. Eli erityisesti, jos taloustilanne pysyisi tiukkana vielä vuosina 2025 - 2031, olisi uusien koneiden hankinta myös edullisinta.

Kyse on siitä, että vuoteen 2030 mennessä USN, USMC (USA siis luopui koneista viime vuonna), Kanada, Australia ja Espanja ovat korvanneet legacy-Hornetit uusilla koneilla ja ylläpidon infra katoaa alta. Suomella ei ole koskaan varaa maksaa sitä yksin, ei koskaan. Eikä siinä kuten edellä esitin, olisi mitään järkeä. Lisäksi saattaa olla mahdollista, että lentorangasta loppuu tunnit kertakaikkiaan, joten...

Ihmiset, jotka eivät lainkaan tunne sotamateriaalin hankintaa, kunnossapitoa eikä operointia eivät tietenkään voi käsittää tätä. Mutta se on tyly totuus.
 
Jep. En ole HN-tekohengityksen kannattaja. Rahan tuhlausta.
Se on sinällään ihan sama, kannattaako sitä vai ei. Samaa kuin kannattaisi, että Suomi lentää kuuhun. Rahasummat, joita asiassa vaaditaan, ovat ihan jotain muuta kuin Suomen puolustusbudjetti. Vilkaiskaapa vähän USN budjettia ja julkisista lähteistä löytyviä tietoja F-18 -laivaston ylläpitokuluista. Suomi on ns. päässyt siivellä...
 
Back
Top