Kent Uranium
Kenraali
Karjala-luokka
Raattee
Kollaa
Ruka
Syväri
Miksi ei
Karjala
Karhu
Lapin kulta
Sandels
Olisivat post-jonne-ikäisille tutumpia, kun historian opetuskin on nykyään kevennettyä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Karjala-luokka
Raattee
Kollaa
Ruka
Syväri
Aluksethan rakentaa yksi telakka, jonka kanssa on selvä sopimus. Se pikemminkin pitää tämän telakan kriisin ulkopuolella. Eikä telakkateollisuudessa ihan yhdessä yössä tapahdu yhtään mitään. Itse uskon, että kaikki tilatut alukset rakennetaan ja ehkä heikompia tuotteita tekeville jossakin vinkuintiassa tulee vaikeuksia, jos nyt jollekulle tulee.lähti vähän keulimaan viime yönä. Nyt yritän pitää pään kylmänä. Pelottaa tilanne vaan niin paljon.
Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?Korvettien osalta sopparit on tehty ja rahat menevät kotimaiseen työhön joten murhetta ei varmaankaan ole.
Boeingilla voi olla ongelma elinkaaren jatkamisen kanssa kun eivät saa matkustuskiellon takia tulla sitä esittelemään
Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?
Iran Operoi edelleen Tomcat koneita joten poikkeuksellisissa olosuhteissa kyllä jotenkin pärjätään nykyisillä pidempäänkin.Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?
Kuten sanoin, kyllä kone lentämässä voidaan pitää. Harrastajat tullenevat lentämään A-, B-, C-, ja D-Horneteilla ehkä 2050-luvullakin. Mutta se, että se olisi tehokas ja uskottava taisteluväline onkin sitten ihan eri juttu.Iran Operoi edelleen Tomcat koneita joten poikkeuksellisissa olosuhteissa kyllä jotenkin pärjätään nykyisillä pidempäänkin.
Boeing tekee sen jos joku maksaa. Homma on vaan harvinaisen yksinkertainen: v. 2030 Suomi olisi legacy-Hornetin ainoa käyttäjä ja kustantaisi koko ylläpitoinfran yksin. Se maksaa enemmän kuin uusien koneiden hankinta. Joten asia on harvinaisen selvä: legacy-Hornetin lennot operatiivisessa kehyksessä ovat ohi viimeistään 2035 eikä sitä asiaa kukaan muuksi pysty muuttamaan. Museokoneet ilman tiettyjä järjestelmiä ehkä lentää senkin jälkeen, mutta varsinainen operointi on ohi. Ehkä jopa aiemmin, en tiedä montako vuotta ylläpitoinfra kestää ilman merkittäviä investointeja. Koska suunnitelma on luopua koneesta, ei siihen arvatenkaan enää v. 2025 jälkeen laiteta senttiäkään?
Mikä tässä on ideana?Juu, eli 2021 tehdään päätös Hönön elinkaaren jatkamisesta vuoteen 203X, ja päätös uusien koneiden hankinnasta 2025. Muutaman vuoden toimitusajalla voi tulla pientä kapasiteettivajetta ylimenovaiheessa, mutta kyllä silläkin tavalla pärjätään.
En siis kannata tätä, mutta tuleva lama huomioon ottaen pitäisin tätä realistisimpana vaihtoehtona, valitettavasti.
No huumorilla otin Tomcatit esille.Kuten sanoin, kyllä kone lentämässä voidaan pitää. Harrastajat tullenevat lentämään A-, B-, C-, ja D-Horneteilla ehkä 2050-luvullakin. Mutta se, että se olisi tehokas ja uskottava taisteluväline onkin sitten ihan eri juttu.
Iran lentää vielä F-14:lla. Kyllä. Mutta montakos konetta on enää rivissä? Kuinka paljon uskot esim USN:n niitä pelkäävän? Paljonko Iran käyttää vuodessa siihen rahaa? Sehän tekee tietenkin kaiken tuon pakosta, koska sillä EI OLE vaihtoehtoja, heidän on hyvin vaikea hankkia mitään modernia kalustoa. Saas nähdä, suostuuko Venäjä vielä myymään jotain heille?
USA:kin lentää vielä F-14:a vanhemmalla kalustolla. Kyllä se mahdollista on, mutta oikeasti vain suurvallalle. Suomen ei ole millään tavoin kustannustehokasta lähteä elättämään Hornetia muiden maiden luopuessa siitä. Se tulisi myös kalliimmaksi kuin uusien koneiden hankinta eikä siinä siten olisi kerta kaikkiaan mitään järkeä.
Kyllä Suomessa on asiantuntijat kartoittaneet kaikki vaihtoehdot uskottavan ilmapuolustuksen säilyttämiseksi. En tiedä, onko se havainto, että maanpuolustus.net:in asiantuntijat tietävät (tämänkin) paremmin, hyvä vai huono uutinen?
Entä mikä mahtaa olla Tomcatien operatiivinen kyky modernia vastustajaa vastaan? Montako konetta on aidosti lentokunnossa? Montako lentotuntia niillä lennetään vuodessa?Iran Operoi edelleen Tomcat koneita joten poikkeuksellisissa olosuhteissa kyllä jotenkin pärjätään nykyisillä pidempäänkin.
Nämä olisi mielenkiintoista tietää. Mahtaako vielä löytyä niitä pitkän kantaman ohjuksia mitä F-14 ampui. 70 lopulla hankittuja joten aika happamia varmaan olisivatEntä mikä mahtaa olla Tomcatien operatiivinen kyky modernia vastustajaa vastaan? Montako konetta on aidosti lentokunnossa? Montako lentotuntia niillä lennetään vuodessa?
Nämä olisi mielenkiintoista tietää. Mahtaako vielä löytyä niitä pitkän kantaman ohjuksia mitä F-14 ampui. 70 lopulla hankittuja joten aika happamia varmaan olisivat
Parisenkymmentä on lentokunnossa. Taistelukunnossa ei siinä mielessä kuin niiltä vaaditaan, ei yksikään. Luultavasti iranilaiset ovat integroineet siihen jonkun uuden ohjuksen Phoenixin ja Sparrowin tilalle. Millaisin tuloksin, ei liene tiedossa missään.Entä mikä mahtaa olla Tomcatien operatiivinen kyky modernia vastustajaa vastaan? Montako konetta on aidosti lentokunnossa? Montako lentotuntia niillä lennetään vuodessa?
Se on sinällään ihan sama, kannattaako sitä vai ei. Samaa kuin kannattaisi, että Suomi lentää kuuhun. Rahasummat, joita asiassa vaaditaan, ovat ihan jotain muuta kuin Suomen puolustusbudjetti. Vilkaiskaapa vähän USN budjettia ja julkisista lähteistä löytyviä tietoja F-18 -laivaston ylläpitokuluista. Suomi on ns. päässyt siivellä...Jep. En ole HN-tekohengityksen kannattaja. Rahan tuhlausta.
Miksi ei
Karjala
Karhu
Lapin kulta
Sandels
Olisivat post-jonne-ikäisille tutumpia, kun historian opetuskin on nykyään kevennettyä?
Joo, tämä oli huuli foorumin tykkimaanikoille.Hamina ohjusvenee tulee liian raskaksi silloin, koska siihen laitetaan Torpedot ja Gabriel ohjuksia