Laivue 2020

Sotanorsu
Siiderivalas
Soijapoika
Suvakki

Vihapuhetta! Sanoisi veli venäläinen huuli väpättäen nämä kohdatessaan. ;)
 
Minä en usko. USA luopui niistä jo ja arvaatko kuka oli ylläpidon suurin kustantaja?
Ei se vale USA:n koneesta luopumisesta todeksi muutu vaikka sitä kuinka toistaa. USA päivittää koneita AESA-tutkilla ja aikoo operoida koneilla taistelukäytössä vielä 10 vuotta.

Minkä konetyypin operointi maailmalta on loppunut noin samana vuonna kun USA on siitä luopunut? F-4, A-7, F-8, F-104, F-86, F-111?

Eri mieltä väitteestäni saa olla, mutta tuo ei kelpaa väitteen tueksi.
 
Eikö F-5:n valmistus loppunut jo 80-luvulla ja silti sillä lennetään monissa maissa edelleen. Brasiliakin ainakin 2030 asti.
 
Ei se vale USA:n koneesta luopumisesta todeksi muutu vaikka sitä kuinka toistaa. USA päivittää koneita AESA-tutkilla ja aikoo operoida koneilla taistelukäytössä vielä 10 vuotta.

Minkä konetyypin operointi maailmalta on loppunut noin samana vuonna kun USA on siitä luopunut? F-4, A-7, F-8, F-104, F-86, F-111?

Eri mieltä väitteestäni saa olla, mutta tuo ei kelpaa väitteen tueksi.
Mitäs jos ottaisit asiasta selvää, ennen kuin syytät valehtelusta. USA on poistanut F/A-18 A/C mallit käytöstä jo viime vuonna. Se on E/F joiden tutkaa ja muutakin päivitetään. Ne saattavat hyvin olla palveluksessa vielä 20 vuotta kun niitä vielä ehkä tehdään uusiakin useita vuosia.

Mutta se ON OIKEASTI täysin eri kone. Legacy-mallin tukijärjestelmä on täysin eri. Ja sitä ei pitkään enää ole olemassa.

Ja noiden mainitsemiesi koneiden käyttö ja ylläpito ovat ihan eri juttu kuin Hornetin. Mikäs niistä muuten on käytössä ja missä...

Asiasta on tehty perusteellinen selvitys asiantuntijoiden toimesta, ja he ovat tulleet siihen tulokseen, että uusien koneiden hankinta on ainoa vaihtoehto Suomelle.

Onpa erinomaista tietää, että he olivat ihan väärässä. Jälleen kerran mpn:n asiantuntijat pesivät Suomen puolustusvoimien asiantuntijat 6 - 0! BZ!

 
Vielä hiukan noita lähteitä, vaikkei sillä tietenkään täkäläisiin asiantuntijoihin ole mitään vaikutusta... :)

"Hornetin suunniteltu elinkaari päättyy 2025–2030, kun koneet saavuttavat 30 vuoden iän. Elinkaaren päättymiseen vaikuttavat lentokoneen rakenteellinen kestävyys, varaosien, vaihtolaitteiden ja huollon tuotetuen päättyminen muiden käyttäjämaiden luopuessa kaluston käytöstä sekä Hornetin suorituskyvyn heikkeneminen suhteessa turvallisuusympäristössämme tapahtuvaan kehitykseen."

Hukkaan meni tuonkin työryhmän työskentelyyn uhratut sadat tuhannet eurot! Nopeamman, edullisemman ja asiantuntevamman tuloksen ja raportin olisi saanut täältä. :)
 
Mitäs jos ottaisit asiasta selvää, ennen kuin syytät valehtelusta. USA on poistanut F/A-18 A/C mallit käytöstä jo viime vuonna. Se on E/F joiden tutkaa ja muutakin päivitetään. Ne saattavat hyvin olla palveluksessa vielä 20 vuotta kun niitä vielä ehkä tehdään uusiakin useita vuosia.

Mutta se ON OIKEASTI täysin eri kone. Legacy-mallin tukijärjestelmä on täysin eri. Ja sitä ei pitkään enää ole olemassa.

Ja noiden mainitsemiesi koneiden käyttö ja ylläpito ovat ihan eri juttu kuin Hornetin. Mikäs niistä muuten on käytössä ja missä...

Asiasta on tehty perusteellinen selvitys asiantuntijoiden toimesta, ja he ovat tulleet siihen tulokseen, että uusien koneiden hankinta on ainoa vaihtoehto Suomelle.

Onpa erinomaista tietää, että he olivat ihan väärässä. Jälleen kerran mpn:n asiantuntijat pesivät Suomen puolustusvoimien asiantuntijat 6 - 0! BZ!

Ottamatta muuten tähän vääntöön kantaa, US Navy tosiaan poisti Hornetit käytöstä, mutta Merijalkaväki jatkaa niillä edelleen. Ja merijalkaväki päivittää AESAt juuri näihin samoihin hönöihin joita meillä on.

Marines are leaning on the remaining 11 Hornet squadrons, which together fly more than 160, mostly 1990s-vintage Hornets. The fighters are a mix of single-seat F/A-18A++ and F/A-18C and two-seat F/A-18B and F/A-18D models.

"F/A-18s are, and will remain, the primary bridging platform to F-35B/C, with a planned sunset of 2030," the Corps states in its 2019 aviation plan.

Ja:
The U.S. Marine Corps' F/A-18C/D Hornet fighter fleet is getting a radar upgrade.

The service selected Raytheon Co. to upgrade the aircraft to the APG-79(v)4 active electronically scanned array (AESA) radar, according to a company announcement.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta muuten tähän vääntöön kantaa, US Navy tosiaan poisti Hornetit käytöstä, mutta Merijalkaväki jatkaa niillä edelleen. Ja merijalkaväki päivittää AESAt juuri näihin samoihin hönöihin joita meillä on.

Marines are leaning on the remaining 11 Hornet squadrons, which together fly more than 160, mostly 1990s-vintage Hornets. The fighters are a mix of single-seat F/A-18A++ and F/A-18C and two-seat F/A-18B and F/A-18D models.

"F/A-18s are, and will remain, the primary bridging platform to F-35B/C, with a planned sunset of 2030," the Corps states in its 2019 aviation plan.

Ja:
The U.S. Marine Corps' F/A-18C/D Hornet fighter fleet is getting a radar upgrade.

The service selected Raytheon Co. to upgrade the aircraft to the APG-79(v)4 active electronically scanned array (AESA) radar, according to a company announcement.
Heilläkin käytöstä poistaminen sattuu tuonne 2030 vuoteen, niin kuin meilläkin. Tuo C/D mallin tutkapäivitys oli mennyt minulta ohi, luulin, että se tehdään vain E/F:ään.

Sitä pohjimmaista juttua tämä ei kuitenkaan poista, se kone on käytännössä pois pelistä n. 2030. Tietenkään fyysisesti ei ole mahdotonta jatkaa sitä jos vaan a) lentorangassa riittää tunteja ja b) on valmis panostamaan riittävän suuren määrän rahaa siihen ylläpitoon. Mutta jos se määrä on suurempi kuin uusien koneiden ostamiseen menisi niin...

Ja kuten pv:n työryhmäkin totesi, kolmas syy korvaamiselle on se, että vanha kone ei enää vastaa uusiin uhkakuviin.

Tätä lienee syytä jatkaa toisessa ketjussa, jos on tarve. Palatkaamme laivueeseen...
 
Heilläkin käytöstä poistaminen sattuu tuonne 2030 vuoteen, niin kuin meilläkin. Tuo C/D mallin tutkapäivitys oli mennyt minulta ohi, luulin, että se tehdään vain E/F:ään.

Sitä pohjimmaista juttua tämä ei kuitenkaan poista, se kone on käytännössä pois pelistä n. 2030. Tietenkään fyysisesti ei ole mahdotonta jatkaa sitä jos vaan a) lentorangassa riittää tunteja ja b) on valmis panostamaan riittävän suuren määrän rahaa siihen ylläpitoon. Mutta jos se määrä on suurempi kuin uusien koneiden ostamiseen menisi niin...

Ja kuten pv:n työryhmäkin totesi, kolmas syy korvaamiselle on se, että vanha kone ei enää vastaa uusiin uhkakuviin.

Tätä lienee syytä jatkaa toisessa ketjussa, jos on tarve. Palatkaamme laivueeseen...
Tuosta olen kanssasi 100% samaa mieltä, uudet koneet tarvitaan.
 
Tälläinen asia rupesi mietityttämään:
Myös Haminat saavat muun muassa syvyytettävän kaikumittaimen, Torped 47 -kevyttorpedon sekä uuden Gabriel-pintatorjuntaohjuksen (PTO 2020). Alusten 57 mm Bofors -tykit siirretään modifioituina uusiin Pohjanmaa-luokan aluksiin ja tilalle tulee kevyempi 40-millinen ase. Denel Umkhonto -ilmatorjuntaohjukset (ITO 04) säilyvät.
https://www.reservilainen.fi/uutise...to_-_tallaisella_kalustolla_merivoimat_operoi


Voisiko modifikaatio merkitä ammushissin ja makasiinin rakentamista kannen alle? Haminoissahan ei tuota alusten pienuuden takia varmaan ollut eli tuo 120 laukausta lippaissa oli maksimi. Nythän puhutaan ihan toisen luokan purkeista, jotka rakennetaan alusta saakka ja tilaa on paljon enemmän. Mk 110 / MK3 tykkiin on saatavissa skaalattavissa oleva ammushissi ja 1000 ammuksen makasiini kannen alle.
Weight including 1,000 rounds onboard: 14,000 kg – Length of ammunition hoists: 1,960 to 9,805 mm (gun can be operated without hoists) https://www.baesystems.com/en-us/product/57mm-naval-gun-system

Ilman makasiinia tykki voi ampua "vain" 12 x 10 laukauksen sarjaa, joka ei ole paljon jos alus toimii konfliktissa pitkään ilman täydennystä. Toki ammuksia voidaan varmaan kantaa jostain miehistöllä lippaisiin, mutta se vie aikaa ja henkilöstöä, eikä ole merenkäynnissä ja kovissa olosuhteissa kovin helppoa tai turvallista.
 
Back
Top