Tätä on aika paljon tutkittu kirjallisuudessa ja totuus on se, että ilmailu eli keskellä murrosta ja mitään huippuvehjettä ei olisi saatu hankittua. Blenheimien hankinta-aikaan Fokker, Gladiator, Seversky P-35 jne koneet olisi olleet saatavilla ja "huippuvehkeitä", mutta mikään noista ei enää 1940 ollut ajanmukainen hävittäjä. Talvisodassa Lisäfokkereilla tai Severskyillä olisi ollut käyttöä, mutta ei enää Jatkosodassa. Väinämöiset oli aikanaan perusteltu hankinta kun joka täydensi hyvin rannikkotykistöä ja piti Vanjan varuillaan. Ei se mikään aavan ulapan alus ollut, mutta liikkuvana rannikkotykistönä aikamoinen peloite. Jos halutaan miettiä mistä olisi voinut karsia, niin sukellusveneet olisi voinut jäädä hankkimatta ja tilalle vaikka pari pientä hävittäjäalusta tai tykkiveneitä. Sukellusveneet eivät oikein tehneet mitään ja muutenkin niiden järkevyys omissa oloissa kyseenalaista.
Olisi kannattanut hankkia enemmän ilmatorjuntakalustoa, se ei vanhentunut samaa tahtia kuin lentokoneet. 1920-luvun ja jopa 1ms kalusto olisi ollut käyttökelpoista talvisodassa ja jopa jatkosodan alkuvaiheessa. Kuitenkin ilmatorjunnan ja hävittäjätorjunnan tehokkuus oli hyvin kyseenalaista 1930-luvulla, Suomi olisi voinut kääntyä ihan hyvin perustein jopa vielä vakavammin pommikoneiden suuntaan.
Mutta jos virhehankintoihin mennään niin Maavoimien panssarisekoilu on jäänyt vähälle huomiolle. Renaultien hinnalla olisi saatu satoja kurantteja kenttätykkejä Ranskasta, Vickersien sijaan taas it / pst-kalustoa läjittäin talvisotaan. Tämä ei ole jälkiviisastelua siinä mielessä että jo Nenonen piti Renault-hankintoja järjettömänä.
Viimeksi muokattu: