Laivue 2020

Taidat kuiteskin itse uskoa joihinkin foliohattuteorihoihin Airiston tapauksessa?

Vai meinaatko, että mitään muuta ei etsitty ja mitään muuta ei löydetty,kuin julkisuudessa olevat taloussotkut?
Mistä semmoinen kuva tulee, että minä uskoisin tässä mihinkään teorioihin? En ota mitään muuta kantaa tähän asiaan, kuin sen, mitä viranomaiset ovat julkisuuteen sanoneet. Voisin toistaa niitä vaikka ihan papukaijana... (jätän kuitenkin väliin, koska kaikkihan voivat lukea ne itse netistä).
 
Ennen 1930-luvun loppua Suomen operativiinen hävittäjäkonevahvuus pyöri siellä 5-15 koneen tienoilla, ei oltu edes talvisodan lukemissa, ei sillä konemäärällä kummempaa rajoitusta vihollisen ilmatoimintaan olisi kyetty tekemään varsinkin kun johtaminen oli täysin alkeellista vaikkapa Ranskan, Saksan tai Iso-Britannian 1. maailmansodan aikaisiin johtamisjärjestelyihin.

Eihän sinne mitään hävittäjiä olisi tarvittukaan kun vihollisellakaan ei olisi ollut ilmatoiminta kovin kummoista...20/30-luvun hävittäjät olivat niin lyhytkantamaisia ettei NL olisi saanut mitään hävittäjäsuojaa maihinnousulle ellei se olisi ollut sitten joku Tuulosmainen rintamalinjan koukkaus. Jonkun taistelulaivan tähystyskoneen toiminnan häirintään tai estämiseen riittää mikä tahansa aseistettu räyskä.

Kevyillä aluksilla miinanraivauksiin kyettiin vaikuttamaan upottamalla vihollisen raivaajia - toki pelissä oli mukana vastapuolenkin kevyet voimat. Joka tapauksessahan olemme eri mieltä - torpedot ja miinat vs. tykkipainotteisuus laivastolain hankintojen mukaan. Se opetus, mikä on varmaan ikuinen, 1920-luvun laivastohankinnoista on että tulevaisuuden varaan ei voi laskea. Ei voida hankkia välineistöä jonka täysimittainen käyttö olisi jonkun epämääräisen tulevaisuuden hankinnan varassa.

Ei voi mutta on hankittu kuitenkin...panssarivaunuja joihin hankitaan aseet ja radiot "sitten myöhemmin", raketinheittimiä ilman raketteja, hävittäjiä ilman konekiväärejä tai ohjuksia, koulukonearmada jolla saadaan koulututettua lentäjiä siltä varalta että saadaan lisää taistelukoneita...listaa voisi jatkaa vaikka kuinka :)

Useimpien 20- ja 30-luvun meriupseerien näkemys oli että hävittäjä ei - yleisestä hyödyllisyydestään huolimatta - ole riittävän kustannustehokas ase jotta pieni maa voisi rakentaa laivastoa niiden varaan. Eikä tämä ollut vain ymmärtämättömien suomalaisten näkemys. Myös Ruotsissa rakennettiin panssarilaivat ensin, ja sitten vasta hävittäjät ja risteilijät.
 
Mielenkiintoista mutta miten tämä liittyy laivue 2020? Meinaan Airiston operaatio? Se taisi olla suhteellisen puhtaasti maaoperaatio jossa toki oli merellisiä ja ilma- tuki organisaatioita mukana. Vaikea ainakaan ajatella, että tuollaisia operaatioita varten tarvittaisiin Pohjanmaa-luokan aluksia ;)
 
Mielenkiintoista mutta miten tämä liittyy laivue 2020? Meinaan Airiston operaatio? Se taisi olla suhteellisen puhtaasti maaoperaatio jossa toki oli merellisiä ja ilma- tuki organisaatioita mukana. Vaikea ainakaan ajatella, että tuollaisia operaatioita varten tarvittaisiin Pohjanmaa-luokan aluksia ;)
Onhan sillä huomattavasti parempi vaikutus kun iivanan kätyri soittaa saaristomökiltä aamukahvi toisessa kädessä että "Juri! Dimitri täällä, täällä on big ass destroyer in da laituri tykinputki mun otsassa!" kuin että "joku buster pörisee laiturissa?" :cool:
 
IAI käy kauppaamaan Gabrielia oikein kunnolla Singaporeen ja muuhun SEAan.

 
Viimeksi muokattu:
Vanjan sivuilla on vaikka minkälaista mielenkiintoista spekulaatiota:

Gabriel-5 has a very good target detection algorithm, it is difficult to shoot it down with the main means of the ship's defense - interference. In addition, although this is not directly written, other modern IAI missiles are able to determine the target visually, dynamically comparing it with the preloaded image. If such a function is implemented here, then the missile can hit the ship not "roughly in the center" like a harpoon, but at a pre-marked vulnerable point. Taking into account the penetrating warhead, this is, for example, stable hits in the power plant, or the ammunition, or the flight deck for aircraft carriers ... The damage in this mode is not comparable to just a hit.

Toiset puhuu, että Singassa olisi kyse ehkä uudesta Gabriel 5 -pohjaisesta. Toiset taas pitävät tätä varmistuksena, että Formidable-luokassa oli jo Gabriel ennestään.
Jotenkin minusta näyttää kuitenkin vielä siltä, ettei ollut ennen Suomen kauppoja vaan vasta nyt voidaan olla varmoja, että tulee.
Periaattessa on kuitenkin mahdolllista myös, että sitä oli jo kehitetty näillä voimin ennen Suomeen ostoa.

Tuo vielä Israelista.
It is 5.5 meters long and has a jet engine in the production of Beit Shemesh engines from the production line of an Israeli cruise missile of the Delilah type developed by Elbit Systems.

An announcement to the Beit Shemesh Engine Exchange reveals that IAI has sold missiles to Finland with a BS-151 sparse missile engine. According to the company's publication , this is a turbojet jet engine. The engine is capable of reaching a speed of Mach 0.9, at a maximum altitude of 35000 feet (about 11 km) and includes full digital control.

Tosin tuo BS-151 on hyvin ristiriitainen sen suhteen, että Gabriel V on 1250kg. Miten nämä speksit riittäisi sellaiseen kun Delilah (vain 187 kilon puikko!) on ihan eri juttu ja sen BS-175 on tehokkaampi?

Edes tämä Sorek 4 (367kg thrust) ei taida olla sellaiseen painoon riittävä. Sen kerrotaan olleen Gabriel 4LR:ssä. "the Mk 4LR uses a Sorek 4 turbojet as well as a solid propellant boost motor." https://missilethreat.csis.org/missile/gabriel/

Eli sanoisin, että tulee tuolta valmistajalta mutta ei ole mikään noista. Vaan Sorek 4:n jatkokehitys (koska ei se tyhjästäkään tule - malleja on vain nuo kaksi bs ja sorek 4).


Täällä kerrotaan moista:
delilah.JPG
Mabash is considered a leading body and knowledge center on the subject of jet propulsion,
Activities with national security significance, subject to the requirements of the ISA
▪ The company develops and manufactures small jet engines for unique applications
MBS provides the engine for a platform that will sell IAI to Finland

(viereisellä palstalla delilahin kuva)

tl:dr
Ei mitään oleellista uutta, vaan eri lähteet tuntuu sekoilevan esim. sen välillä mikä motti on Delilahissa ja mikä sitten riittäisi sen pohjalta Gabrieliin. Jos siinä on jo isoin, niin se sama ei millään. Tai sitten merivoimien 1250kg on täyttä paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vanjan sivuilla on vaikka minkälaista mielenkiintoista spekulaatiota:



Toiset puhuu, että Singassa olisi kyse ehkä uudesta Gabriel 5 -pohjaisesta. Toiset taas pitävät tätä varmistuksena, että Formidable-luokassa oli jo Gabriel ennestään.
Jotenkin minusta näyttää kuitenkin vielä siltä, ettei ollut ennen Suomen kauppoja vaan vasta nyt voidaan olla varmoja, että tulee.
Periaattessa on kuitenkin mahdolllista myös, että sitä oli jo kehitetty näillä voimin ennen Suomeen ostoa.

Tuo vielä Israelista.



Tosin tuo BS-151 on hyvin ristiriitainen sen suhteen, että Gabriel V on 1250kg. Miten nämä speksit riittäisi sellaiseen kun Delilah (vain 187 kilon puikko!) on ihan eri juttu ja sen BS-175 on tehokkaampi?

Edes tämä Sorek 4 (367kg thrust) ei taida olla sellaiseen painoon riittävä. Sen kerrotaan olleen Gabriel 4LR:ssä. "the Mk 4LR uses a Sorek 4 turbojet as well as a solid propellant boost motor." https://missilethreat.csis.org/missile/gabriel/

Eli sanoisin, että tulee tuolta valmistajalta mutta ei ole mikään noista. Vaan Sorek 4:n jatkokehitys (koska ei se tyhjästäkään tule - malleja on vain nuo kaksi bs ja sorek 4).


Täällä kerrotaan moista:
Katso liite: 42135

tl:dr
Ei mitään oleellista uutta, vaan eri lähteet tuntuu sekoilevan esim. sen välillä mikä motti on Delilahissa ja mikä sitten riittäisi sen pohjalta Gabrieliin. Jos siinä on jo isoin, niin se sama ei millään. Tai sitten merivoimien 1250kg on täyttä paskaa.
Se on oikein erinomainen tilanne, ettei faktat ole kenelläkään ulkopuolisilla tiedossa. Antaa ollakin niin. :)
 
Laivueelle tilaa pulskempien puristuksista?

AUSTRALIALAISYHTIÖ TT-Line on vetäytynyt aiesopimuksesta, jonka se teki alkuvuodesta Rauman telakkayhtiö Rauma Marine Constructionsin (RMC) kanssa kahden matkustaja-autolautan tilaamisesta.

”TT-Line Company on ilmoittanut meille, että he vetäytyvät kaupasta ja lykkäävät laivahankintaa maailmanlaajuisen koronapandemian ja sen aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi. Tilanne on meille luonnollisesti valitettava, mutta voimme onneksemme todeta, että kaupan peruuntuminen ei aiheuta RMC:lle välittömiä muutostarpeita”, kertoo Rauman telakkayhtiön toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.


TT-Linen vetäytymisen taustalla oli Tasmanian osavaltion omistajaohjausministerien päätös Australiassa.


https://www.hs.fi/talous/art-2000006577367.html
 
Mielestäni kyse on edelleenkin enemmän siitä, että kykeneekö alukset suoriutumaan niille annetuista tehtävistä. Sukellusveneentorjunta on yksi mutta täälläkin on paljon puhuttu kauppamerenkulun suojaamisesta. Ei se kauppamerenkulku rajoitu Suomen aluevesille vaan jatkuu aina määränpää satamaan asti. Löytyykö Suomen päättäjiltä munaa toimia jos Venäjä ilmoittaa, että nyt loppuu liikenne. Naapurin alusvaltausosasto hyppää tänne tulossa olevan aluksen kyytiin Gotlannin eteläpuolella. Tämän lisäksi kun katsoo kauppamerenkulun väylä karttaa ja pohtii sitä tonnistomäärää tajuaa, että kyllä tavaran kuljetuskapasiteetti putoaa murto-osaan normaalista jos reitteihin kohdistuu uhkaa. Eteläisen suuret satamat ja reitit saa unohtaa. Saattaa olla, että vaikeuksia on aina Raumalle asti.
:rolleyes:
 
...tuskinpa rungossa itsessään on mitään sellaista mikä olisi top secret...

Suurta tyhmyyttä jos siinä ei ole mitään top secret.

Täysin nollatason asiantuntemuksella mieleen tulee muutamakin kiinteästi runkoon liittyvä mahdollisuus, joiden suhteen salaileva asenne olisi perusteltu.

Yksi niistä liittyy liikkuvuuteen, toinen omasuojaan, kolmas rungon jäykkyyteen, neljäs siihen millä tavalla eri osa-alueet muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden.
 
Mielestäni kyse on edelleenkin enemmän siitä, että kykeneekö alukset suoriutumaan niille annetuista tehtävistä. Sukellusveneentorjunta on yksi mutta täälläkin on paljon puhuttu kauppamerenkulun suojaamisesta. Ei se kauppamerenkulku rajoitu Suomen aluevesille vaan jatkuu aina määränpää satamaan asti. Löytyykö Suomen päättäjiltä munaa toimia jos Venäjä ilmoittaa, että nyt loppuu liikenne. Naapurin alusvaltausosasto hyppää tänne tulossa olevan aluksen kyytiin Gotlannin eteläpuolella. Tämän lisäksi kun katsoo kauppamerenkulun väylä karttaa ja pohtii sitä tonnistomäärää tajuaa, että kyllä tavaran kuljetuskapasiteetti putoaa murto-osaan normaalista jos reitteihin kohdistuu uhkaa. Eteläisen suuret satamat ja reitit saa unohtaa. Saattaa olla, että vaikeuksia on aina Raumalle asti.
Ja naapurin alustarkastusosasto saattaa kantaa toisen naapurimme Ruotsin viranomaisten asuja sekä aseistusta. Artic Sea case.
 
Kuplautuminen on perseestä, varsinkin kun silloin ulkopuoliset luulee vaan että niiden viestit ignoorataan. Eri asia jos on jotain henkilöönkäyvää trollausta, mielestäni aina pitää voida vastata eri mieltä oleville vaikka kuinka väärässä omasta mielestä olisivatkin.

Mä en ainakaan halua, että joku tulee tänne sivullisena ja näkee pelkästään jonkun huonot argumentit koska muut on ingoorannut sen. Paras tapa tyhmyreitä vastaan (oli se tahallisesti tai tahattomasti) on vastata fiksusti.

Osin eri mieltä.

Kyse on keskustelusta jos puhutaan asiasta ja metakeskustelun määrä on pieni.

Toinen tapa määritellä keskusteleminen on se, että keskustelussa pyritään molemminpuolin käsittämään toisen näkemys.

Jos asian sijaan siirrytään puhumaan keskustelijoista, metakeskustelun määrä kasvaa suureksi ja pyritään väärinkäsittämään toisen kanta erilaisista henkilökohtaisista, mahdollisesti emotionaalisista syistä, niin kyse ei enää ole keskustelusta.

Ignorenappi voi olla hyvä apuväline keskustelemiseen palaamisessa.
 
Yksikin sukellusvene on enemmän mitä Suomella on. Toki jos kriisi kärjistyy maailmansodaksi niin voimatasapaino on toinen mutta vaikea ajatella, että Suomesta maailmansota syttyisi.

Maailmansodat alkavat blokkiutumisesta, arvovalta- ja intressikiistoista, moraali- ja logiikkajärjestysten välisistä (usein ideologisista) eroista ja dominanssihierarkioiden muutoksista. Kaikkien noiden suhteen on vaaran merkkejä ilmassa.

Kun edellä mainittujen asioiden suhteen ollaan ruutitynnyrimoodissa, niin kipinä voi syttyä lähes mistä vain. Olisi vaikea ajatella etukäteen että "urpo ampuu arkkiherttuan" käynnistäisi maailmansodan. Niin vain kävi.

Kipinöitä ei voi ennustaa - eikä siis poissulkeakaan. Ruutitynnyröitymistä voi seurata + ennustaa ja sovittaa jossain määrin varautumista sekä valmiutta tilanteen muuttumiseen.
 
No millä ratkaisulla niitä merikuljetuksia suojattaisiin omien aluevesien ulkopuolella?

Esimerkiksi muiden maiden suojaamina?

Näissä merellisissä keskusteluissa on yksi jättimäinen puute. Jätetään käsittelemättä se, että Venäjä toimii paljon sodan ja rauhan välisellä harmaalla alueella.

Jos kohteeksi joutuneella maalla ei ole riittävää sotilaallista kykyä, niin aloite, intensiteetin muu säätely, agendan ja toimintatapojen säätely, jopa kansainvälisoikeudelinen normatiivinen säätely/määrittely jää suurelta osin Venäjälle. Georgiasta, Moldovasta, Ukrainasta jne. nähdään miten ikävä ja pitkäkestoinen tilanne se on.

Jos tilanne alkaa kiristyä, niin Suomi voi suojata, saattaa, ohjata normatiivisin keinoin... tänne tulevaa ja täältä poistuvaa meriliikennettä. Se voi suunnata Suomesta vaikka Ruotsin vesille, sieltä Tanskan salmien kautta Tanskan, Saksan, Benelux, Ranskan.... vesille.

Jos useiden eri lippujen alla purjehtivat kauppalaivat ovat suvereenien valtioiden alue- tai talousvesillä, niin niiden kulkuun puuttuminen johtaa voimakkaisiin kansainvälisiin vastatoimiin.
 
En tarkoittanut kyllä tällä 5.kolonnalla mpnetin jäseniä, se taitaa löytyä jostain muualta se kolonna.

Kyllä viides kolonna samoin kuin Venäjän trolliteollinen kompleksi tekevät jatkuvasti työtä täälläkin. Ylläpito antaa yleensä niiden paljastaa ensin itsensä kunnolla ja sen jälkeen seuraa matka banaanisaarille.

On mahdollista/todennäköistä, että täällä vaikuttaa myös hienostuneemmin, meta- ja meta-meta- tasoilla mielikuvin ja agendan ohjauksen kautta toimivia tahoja - jopa pitkäaikaisesti.
 
Airistossa...

Jos sieltä olisi jotain sotilaallista löytynyt ,niin se ei olisi salassa pysynyt.

Jos Airiston Helmi on/oli yhteydessä Venäjän sotilaalliseen tai muuhun tiedusteluun (niin kuin itse pidän todennäköisenä) niin asioita ei ole tietenkään toteutettu niin, että yhteys, välineistö, toimintatavat, organisaatiorakenteet ja hierarkiat sun muut ovat suoraan osoitettavissa vaan niin, että asiat ovat kiistettävissä ja muuksi selitettävissä.

Tuommoisessa tilanteessa pitää tajuta mikä ero on näytöllä ja todisteilla. Valtiolle voi olla tärkeintä saada näyttö. Oikeuslaitos tarvitsisi todisteita. Jos asiat tehdään kiistettävissä olevalla tavalla niin näyttöä on vähän ja se on epäsuoraa. Silloin sen arvo todisteina voi olla nolla mutta näyttönä mittaamattoman arvokas.

Jos asia olisi noin, niin en pidä ollenkaan mahdollisena sitä, että suomalaiset viranomaiset lähtisivät sotkemaan sen enempää esitutkintaa kuin mahdollista vastatiedusteluakaan sillä että huutelisivat asioita julki.

Näistä ja muutamista muista syistä pidän lähes varmana, että jos Airiston Helmellä on ollut yhteyksiä Venäjän sotilaalliseen tai muuhun tiedusteluun, niin asia ei vuoda julkisuuteen ennen kuin asioiden salassapitoaika on päättynyt ellei jokin erittäin merkittävä turvallisuuspoliittinen tms. etu vaadi asioiden julkistamista.

Kai me nyt se salaaminen edes saataisiin tietää? Vai salattaisiinko se salaaminenkin?

Toteutunut todellisuus lienee paras vastaus tähän. Itse en tiedä juurikaan sellaisia tapauksia, että Suomi olisi ilmoittanut jotain sen tyylistä kuin "meillä on salaista tietoa Venäjän (tai muun suurvallan) sotilaallisesta tiedustelusta ja joka voi aiheuttaa arvovaltasyistä nousevaa ärtymystä siellä päässä, mutta mepäs ei kerrota - ainakaan vielä - kellekään asiasta enempää".

Eli oma kuvitelmani asiasta on, että tietenkin se salattaisiin, että on salaisena pidettävää tietoa, mitä ja mistä.

Ajatus salaisen tiedon olemassaolon ja luonteen julkistamisesta sotii aika vahvasti salaamisen tarvetta ja periaatetta vastaan. Siinä toinen syy sille, että kuvittelen että salaisen tiedon salaaminen salattaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista mutta miten tämä liittyy laivue 2020? Meinaan Airiston operaatio?

Mietitääs...

Strategisesti tärkeä, huoltovarmuuden kannalta keskeinen meriväylä piiritetään venäläisten hallinnoimilla kiinteillä laveteilla (saaret) joilta käsin toimii tai saattaa toimia joukko liikkuvia lavetteja (veneet, helikopterit).

Tämä kiinteiden ja liikkuvien lavettien yhdistelmä on lähes optimaalinen hyvin monenlaisten sensorien käyttämiseen kiistettävissä olevalla tavalla.

Helikopteriliikenteeseen liittyy itäisen Euroopan vuoksi myös mahdollisuus tulli- ja muut tarkastukset ohittavaan siviilirekisterissä olevaan liikkumiseen johon voisi liittyä Suomen kannalta ikävää sensori- ja silmämääräistä tiedustelua sekä henkilö- ja tavaraliikennettä.

Jos ajatellaan laivue 2020 -asiaa laivueen tehtävien ja niiden tarpeellisuuden kautta, niin ehkä joku näkee asioiden välillä ison nipun tärkeitä yhteyksiä ja joku toinen ei mitään. Kyse voi olla vaikka siitä ajatellaanko asiaa suorien ja lineaaristen vai myös välittyneiden ja kumulatiivisten (mahdollisten) vaikutusten kautta.
 
Esimerkiksi muiden maiden suojaamina?

Näissä merellisissä keskusteluissa on yksi jättimäinen puute. Jätetään käsittelemättä se, että Venäjä toimii paljon sodan ja rauhan välisellä harmaalla alueella.

Jos kohteeksi joutuneella maalla ei ole riittävää sotilaallista kykyä, niin aloite, intensiteetin muu säätely, agendan ja toimintatapojen säätely, jopa kansainvälisoikeudelinen normatiivinen säätely/määrittely jää suurelta osin Venäjälle. Georgiasta, Moldovasta, Ukrainasta jne. nähdään miten ikävä ja pitkäkestoinen tilanne se on.

Jos tilanne alkaa kiristyä, niin Suomi voi suojata, saattaa, ohjata normatiivisin keinoin... tänne tulevaa ja täältä poistuvaa meriliikennettä. Se voi suunnata Suomesta vaikka Ruotsin vesille, sieltä Tanskan salmien kautta Tanskan, Saksan, Benelux, Ranskan.... vesille.

Jos useiden eri lippujen alla purjehtivat kauppalaivat ovat suvereenien valtioiden alue- tai talousvesillä, niin niiden kulkuun puuttuminen johtaa voimakkaisiin kansainvälisiin vastatoimiin.
Olen havainnut täällä, ettei valtaosa ymmärrä edes perusteita asiasta, enkä ole jaksanut alkaa niitä selittämäänkään. Kyllähän tieto netistä löytyy, jos sen haluaa löytää. Jos taas pysyy Ainolan tavoin omassa uskossaan, pysyköön....

Siis muutama fakta mainittakoon: LV2020 nimenomaan voi harmaassa, tai olipa minkä värinen vain, vaiheessa saattaa Suomen meriliikenteen a) Tanskan salmiin, b) Ruotsin AVR:lle. Ensin mainittua menetelmää voidaan käyttää esim tilanteessa, jossa Venäjä painostaakseen Suomea, julistaa sen kauppasaartoon. Suomi ilmoittaa murtavansa saarron aseellisen suojauksen menetelmin. Tällöin ei enää Suomeen tulevia tai Suomesta lähteviä kauppa-aluksia enää voikaan pysäyttää, tarkastaa ja haltuunottaa ilman, että poistaa ensin suojauksen (saattueen sota-alukset). Se taas on selvä sotatoimi ja siinä voi tulla jo tappioita tai jopa kokonaan epäonnistua. Eli, luomalla oikeat merivoimat, käytännössä poistetaan vastapuolelta yksi helppo konsti Suomen painostamiseen. Se on halpa hinta se 1,3 (1,6) miljardia siitä hommasta, noin kolmen (3) päivän tuonnin ja viennin arvo.

Tilanne b) tulee kyseeseen täyden sodan aikana. Suomen kauppamerenkulku kanavoidaan viattoman kauttakulun periaatteiden mukaan Ruotsin rannikkoväyliä pitkin ja Ruotsin AVR:lla suojausvastuun ottaa Ruotsin merivoimat. Tällöin Suomen pieni laivasto selviää hyvin tuosta pienestä matkasta mikä pitää itse suojata. Täyden sodan aikana tehtävä on toki haastava ja vihollisuuksia varmasti tapahtuu. Mutta Suomen keinot ovat hyvin moninaiset ja vastustajalla on muuten oikeasti suuri vaikeuksia päästä vaikuttamaan merkittävästi tähän. Vilkaisu karttaan kertoo varmaan kaikille, miten homma tapahtuisi oikeasti.

Viattoman kauttakulun periaatteisiin kuuluu, että se maa, jonka aluevesillä se tapahtuu, vastuulla on omien aluevesien suvereeniuden valvonta ja turvaaminen. Sitä kautta se tulee suojanneeksi myös kolmannen maan liikenteen. Tanskan salmista on erillinen sopimus liikenteen järjestämisestä ja sen oikeuksista ja velvollisuuksista. Salmet ovat käytännössä meihin ystävällisesti suhtautumien maiden valvonnassa.
 
Back
Top