Laivue 2020


The video only revealed the nose and the forward fins of the missile and it is likely to be the new Gabriel 5 anti-ship missile.
Lähti paatista hanuri kävelemään :D. Aika erikoinen kohta osumalle verrattuna muihin paukkuihin mitä löytyy netistä. Kykenee siis osumaan ainakin pienempään maaliprofiiliin kun ei tarvitse osua keskilaivaan.

Mitä etua tuosta on vs. keskilaivaosumaan? Jos ohjus läpäisee paljon, voi olla edukkaampaa ampua alusta pitkittäin, jolloin vauriota tulee syvälle ja isommalle alueelle. Keskilaivaan osuessa massaa on vähemmän ja vauriota ei tule kovin syvälle jos ohjus läpäisee aluksen. Silloin tosin kimpoamisvaara on pienempi kuin keulasta tai perästä lähestyttäessä:unsure:.

Gabrielin laukaisupaino on paljon suurempi kuin esimerkiksi RBS-15Mk III version ja kaikkien läntisten ohjusverrokkien. RBS:n verrattuna eroa on huimat ~ 450 kg ja se on paljon subsooniselle paukulle. Tämä viittaisi joko suureen kantamaan tai sitten tst-kärjen suureen läpäisykykyyn tai molempiin.
 
Ruotsin Visbyissä on aneemiset Honeywell / Vericor TF 50 turbiinit (4 kpl), joiden yhteenlaskettu teho on vaivaiset 16.000 kw. Taas pestiin hurrit!:uzi::solthum:
https://www.mtu.de/engines/industrial-gas-turbines/tf-series/tf50-vericor/
No ei pesty kun Visby on 6x kevyempi uppoumaltaan. Kulkee kuin ajatus turbiineilla ajellessa verrattuna Pohjanmaahan noilla painotehosuhteilla.
Mutta sinänsä onhan sitä paljon isommissa laivoissa vielä. Tullee vain selvempi ero dieselien puolella. Eli olisiko 4kpl MTU, joissa yhteensä suurinpiirtein tuon 20 000 kW myös tehoa (todennäköisempi toisaalta silloin jos olisi OG eikä AG)? Toinen vaihtoehto, että ovat vielä pienempiä kuten tässä. Ehkä juuri niin, sillä eihän tuosta ollut tarkoitus pikaliipparia tehdä.

Jännästi Sa'ar 6:ia ei seurata tältä osin. Siinä on CODAD eli pelkkiä diisseleitä.

Saman painoluokan brandenburgilaisessa on 2x LM2500.
 
Viimeksi muokattu:
No ei pesty kun Visby on 6x kevyempi uppoumaltaan. Kulkee kuin ajatus turbiineilla ajellessa verrattuna Pohjanmaahan noilla painotehosuhteilla.
Mutta sinänsä onhan sitä paljon isommissa laivoissa vielä. Tullee vain selvempi ero dieselien puolella.
Kyllä vaan pestiin kun kyse on tehosta! Isompi pata on isompi pata! En puhunut nopeudesta :p.
 
Oho! Kyseessä on yli 20 tonnia ja 24 050 kw tuottava hirviö:p.
https://www.geaviation.com/sites/default/files/datasheet-lm2500.pdf

Tässä käynnistetään yksi voimalassa (kana alkaa pissimään 4 minuutin jälkeen):

Ruotsin Visbyissä on aneemiset Honeywell / Vericor TF 50 turbiinit (4 kpl), joiden yhteenlaskettu teho on vaivaiset 16.000 kw. Taas pestiin hurrit!:uzi::solthum:
https://www.mtu.de/engines/industrial-gas-turbines/tf-series/tf50-vericor/
Toisaalta taitaa alusten painoluokkakin poiketa hieman toisistaan.
 
Luokan saunan tai saunojen varustelu se vasta tiukka paikka onkin. Kapyysin osalta @Merten sheriffi kiinnittänee puolestaan huomiota perunankuorimisedellytyksiin. :unsure:
Osus ja uppos. Mutta muista, että pääsin Haminalle ihan ensimmäisenä. Koko keittiön varustelussa sain olla mukana. Mutta perunaa tuli kuorittua. Potaatit kasvoivat jopa 10 sentin versoa joita veneillä käytettiin. Eipä tulis mieleenkään tänä päivänä.
 

"Raumalla rakennettavien sotalaivojen päälaitehankinnat tehty – sadan miljoonan euron sopimukset solmittiin poikkeusoloissa​


Rauma marine constructions on solminut kolme merkittävää päälaitehankintasopimusta Puolustusvoimille toimitettaviin monitoimikorvetteihin. Laitteet ostetaan Saksasta ja Yhdysvalloista toimittajilta, joiden järjestelmät on kehitetty erityisesti taistelualuksiin.

Sopimusten arvo on yli sata miljoonaa euroa.

Koronaepidemian vaikutukset ovat näkyneet telakkayhtiön mukaan myös Laivue 2020 -hankkeen sopimusneuvotteluissa.

– Tässä haastavassa tilanteessa on jouduttu kehittämään uusia toimintatapoja, ja neuvottelumenettelyt ovat vaatineet uusia tapoja toimia sekä pitkäjänteisyyttä kaikilta osapuolilta. Olemme todella tyytyväisiä, että suurimmat ja aikataulukriittisimmät laitehankinnat Puolustusvoimien tilaamaa Laivue 2020 -hanketta varten on nyt tehty. Saavutus on huomattava maailmassa, jossa monet telakat ja yritykset ovat joutuneet sulkemaan ovensa jo kokonaan, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa yhtiön tiedotteessa."
 
Aluksen sähkö tuotetaan puolestaan Man Energy Solutions SE:n erittäin hiljaisilla 12V 175D -dieselgeneraattoreilla
Suorituskyvyn kannalta kriittisen ja teknisesti haastavan vaihteiston sekä sähkökäyttöjärjestelmän toimittaa aluksiin saksalainen Renk AG
LM2500 on kaikkien tuntema mylly, ei mikään uusi tai tulevaisuudesta haettu järjestelmä, raakaa luotettavaa tehoa kun sitä tarvitaan. Mutta miten noi kaksi muuta systeemiä? Kertooko porukalle mitään?
 
LM2500 on kaikkien tuntema mylly, ei mikään uusi tai tulevaisuudesta haettu järjestelmä, raakaa luotettavaa tehoa kun sitä tarvitaan. Mutta miten noi kaksi muuta systeemiä? Kertooko porukalle mitään?
Renk on F125:ssa. Esim. Frisk viittasi siihen.
 
Nopeakäyntinen dieselgeneraattori ja alennusvaihde kumpikin alansa johtavilta valmistajilta. Mitä muuta pitäisi tietää?
Mietin esimerkiksi ääntä/värähtelyjä sukellusveneiden suuntaan, kestävyyksiä räjähdyskokeissa, sen sellaisia juttuja. Jos olisi maailmalla juttuja että miten eri valmistajien tuotteet vertautuneet keskenään.
 
Mietin esimerkiksi ääntä/värähtelyjä sukellusveneiden suuntaan, kestävyyksiä räjähdyskokeissa, sen sellaisia juttuja. Jos olisi maailmalla juttuja että miten eri valmistajien tuotteet vertautuneet keskenään.
"For sub-hunting, two of the gensets on the Pohjanmaa will receive additional signature reducing features (acoustic and vibration). This allows slow-speed operations in extreme silence, in essence providing the corvettes with a trolling mode to use a boating analogy (even if the gamefish is on the bigger side in this case). The Pohjanmaa-class is also equipped with twin bow thrusters, a crucial feature to ensure that the vessels can get around unassisted in the narrow waterways of the archipelago, including when mooring at the spartan infrastructure used for dispersed operations."
 
...to ensure that the vessels can get around unassisted in the narrow waterways of the archipelago...
Vaikea kuvitella, että saaristossa olisi yhtään väylää, jossa kääntymiseen tarvitaan keulapotkuria. Poikittaistyöntölaite ei edes toimi kovinkaan suurilla nopeuksilla.

Sen sijaan laituroinnissa nuo ovat lyömätön etu.
 
Vaikea kuvitella, että saaristossa olisi yhtään väylää, jossa kääntymiseen tarvitaan keulapotkuria. Poikittaistyöntölaite ei edes toimi kovinkaan suurilla nopeuksilla.

Sen sijaan laituroinnissa nuo ovat lyömätön etu.
Ei niitä korpraalin juttuja kovin tosissaan kannata ottaa.
 
Back
Top