Laivue 2020

Jos Haminan kokoluokassa pysytään niin siitä tulee mielenkiintoinen projekti joka varmaati kiihottaa myös kaikkia ohjusveneiden nimeen vannovia. Millainen olisikaan nollasta suunniteltu moderni ohjusvene. Joskus maakrapuna pohtinut että jos ohjusveneen tai sitä pienempien alusten koko asettaa rajoituksia aseistukselle niin propulsio ja rungon muoto voisi olla jotain jotain ihan uutta. Nopeutta voisi saada reippaasti enemmän. En tiedä kuinka paljon painoa laivasto laittaa nopeudelle, mutta ainakin se näyttää hienolta.

En kyllä henkkoht usko, että jatkossa pysytään. Liian paljon korvattavia suorituskykyjä, joihin nykyisenkaltainen ohjusvene ei pysty vastaamaan kuin tietyillä osa-alueilla. Meillä suunta on pakostakin jonkinmoinen "halvahko" monitoimialusluokka monimutkaisine (miehittämättömin) järjestelmineen.

Nopeudella ei sinänsä ole merkitystä, kun sensoreita ja vasta-aseita ei enää pääse pakoon. Fiktiivinen ohjusvene muistuttanee kait lähinnä Israelin kehittämää 72m alusta. En edes muista sen konseptin tai luokan nimeä, mutta löytynee jostain netin syövereistä...
 
Pitäisikö Haminan korvaajista tehdä oma vitjansa? Tai no itse teinkin sen jo.

Tämä oli hyvä avaus!
 
Mielenkiintoista nähdä että saavatko Pohjanmaat ELSO-järjestelmäkseen L3 Harris APECSin. Saab ei itse mainosta mitään offensiivista Naval-elsojärjestelmää varoittimien ja ESM-järjestelmien lisänä.

Sensijaan L3 Harriksen hankkima Exelis toimitti vuonna 2015 Ruotsin sukellusveneisiin elso-järjestelmiä (ES-3701) ilmeisimmin Gotland-luokan modernisoinnissa ja yhtiö mainittiin myös Visby-luokan yhteydessä yhtenä toimittajista.
https://www.l3harris.com/newsroom/p...sweden-maritime-electronic-warfare-technology
https://mastconfex.com/enews_22/
 
Wärtsilä toimittaa uusiin Grimaldi Groupin Finnlines-aluksiin hybridiakseligeneraattorijärjestelmät (huh!). Jotakin tällaista uutta ja suomalaista huipputekniikkaa olisin toivonut Pohjanmaillekin.

Wärtsilän moottorit ja hybridijärjestelmät Finnlinesin kahteen uuteen ympäristötehokkaaseen lauttaan

Valmistuttuaan nämä ’Superstar’-alukset liikennöivät Suomen ja Ruotsin välillä Itämerellä. Niihin tulee Wärtsilä 46F -päämoottorit, ohjauspotkurit sekä ainutlaatuinen sähkölaitteisto sisältäen täysin integroidun hybridiakseligeneraattorijärjestelmän, joka kykenee käyttämään akseligeneraattoreita tarpeen mukaan joko moottoreina tai generaattoreina. Ratkaisu sisältää myös ohjauspotkurien ja tehokkaan energiankäytön hallintalaitteiston. Satamassa ollessaan laivat voivat sen avulla toimia päästöttömästi joko akkujen varassa tai sataman sähköllä.
https://navigatormagazine.fi/uutise...n kahteen uuteen ympristtehokkaaseen lauttaan


Hybridijärjestelmä mahdollistaisi hiljaisen akustolla ajamisen esimerkiksi SUTO-jahdissa kun ei tarvita suurta nopeutta. Samalla pa-kulutus olisi 0 ja menovettä säästyisi, jolloin toimintasäde pitenisi.
https://www.wartsila.com/marine/bui...ystem-chosen-for-two-new-eco-friendly-ferries
 
Veikkaanpa, että Pohjanmaan CODLAG-järjestemä aiheuttaa jo nyt varsin vähän vedenalaista ääni- ja värähtelyherätettä, koska taannoisen lehdistötiedotteen perusteella hiljaisessa SUTO-ajossa sähköä tuottavat nopeakäyntiset dieselgeneraattorit on asennettu joustavasti erillisiin "äänenvaimennuskoppeihin". Toki akkupaketti olisi vielä vielä hiljaisempi, mutta se vaatisi tilaa rungon sisältä ja söisi aluksen hyötykuormaa.

Muu uutisessa mainittu teknologia, mukaan lukien Wärtsilän keskinopeat dieselmoottorit, ei valitettavasti sovellu Pohjanmaa-luokkaan.
 
[/QUOTE
Wärtsilä toimittaa uusiin Grimaldi Groupin Finnlines-aluksiin hybridiakseligeneraattorijärjestelmät (huh!). Jotakin tällaista uutta ja suomalaista huipputekniikkaa olisin toivonut Pohjanmaillekin.

Wärtsilän moottorit ja hybridijärjestelmät Finnlinesin kahteen uuteen ympäristötehokkaaseen lauttaan

Valmistuttuaan nämä ’Superstar’-alukset liikennöivät Suomen ja Ruotsin välillä Itämerellä. Niihin tulee Wärtsilä 46F -päämoottorit, ohjauspotkurit sekä ainutlaatuinen sähkölaitteisto sisältäen täysin integroidun hybridiakseligeneraattorijärjestelmän, joka kykenee käyttämään akseligeneraattoreita tarpeen mukaan joko moottoreina tai generaattoreina. Ratkaisu sisältää myös ohjauspotkurien ja tehokkaan energiankäytön hallintalaitteiston. Satamassa ollessaan laivat voivat sen avulla toimia päästöttömästi joko akkujen varassa tai sataman sähköllä.
https://navigatormagazine.fi/uutise...n kahteen uuteen ympristtehokkaaseen lauttaan


Hybridijärjestelmä mahdollistaisi hiljaisen akustolla ajamisen esimerkiksi SUTO-jahdissa kun ei tarvita suurta nopeutta. Samalla pa-kulutus olisi 0 ja menovettä säästyisi, jolloin toimintasäde pitenisi.
https://www.wartsila.com/marine/bui...ystem-chosen-for-two-new-eco-friendly-ferries

Pohjanmaan propulsiojärjestelmän yksityiskohtia ei ole avattu julkisuudessa kovinkaan paljoa. Se on kuitenkin hyvin edistyksellinen, vaikka käyttääkin hyväksi ja luotettavaksi todettuja osakomponentteja!
 
Wärtsilä toimittaa uusiin Grimaldi Groupin Finnlines-aluksiin hybridiakseligeneraattorijärjestelmät (huh!). Jotakin tällaista uutta ja suomalaista huipputekniikkaa olisin toivonut Pohjanmaillekin.

Wärtsilän moottorit ja hybridijärjestelmät Finnlinesin kahteen uuteen ympäristötehokkaaseen lauttaan

Valmistuttuaan nämä ’Superstar’-alukset liikennöivät Suomen ja Ruotsin välillä Itämerellä. Niihin tulee Wärtsilä 46F -päämoottorit, ohjauspotkurit sekä ainutlaatuinen sähkölaitteisto sisältäen täysin integroidun hybridiakseligeneraattorijärjestelmän, joka kykenee käyttämään akseligeneraattoreita tarpeen mukaan joko moottoreina tai generaattoreina. Ratkaisu sisältää myös ohjauspotkurien ja tehokkaan energiankäytön hallintalaitteiston. Satamassa ollessaan laivat voivat sen avulla toimia päästöttömästi joko akkujen varassa tai sataman sähköllä.
https://navigatormagazine.fi/uutiset/wartsilan-moottorit-ja-hybridijarjestelmat-finnlinesin-kahteen-uuteen-ymparistotehokkaaseen-lauttaan/?utm_medium=email&utm_campaign=Navigator uutiskirje 4122020&utm_content=Navigator uutiskirje 4122020+CID_b4588bea2b411e34567e9c5dcf34c407&utm_source=Email marketing software CM&utm_term=Wrtsiln moottorit ja hybridijrjestelmt Finnlinesin kahteen uuteen ympristtehokkaaseen lauttaan


Hybridijärjestelmä mahdollistaisi hiljaisen akustolla ajamisen esimerkiksi SUTO-jahdissa kun ei tarvita suurta nopeutta. Samalla pa-kulutus olisi 0 ja menovettä säästyisi, jolloin toimintasäde pitenisi.
https://www.wartsila.com/marine/bui...ystem-chosen-for-two-new-eco-friendly-ferries
Millainen on akuston palon- ja vaurionkestävyys? Paljonko akusto vie pois muusta hyötykuormasta? Hybridijärjestelmät eivät vielä ole MIL-kelpoisia, eihän niitä ole vielä käytössä edes maalaitteissa. Toisaalta polttoaineenkulutuksen merkitys on sotavehkeissä aika pieni.
 
Kohtuullisen kattava tietopaketti L2020-hankkeesta:

Rannikon puolustaja 2020/3
Tästä saa jo melko hyvän kuvan siitä, miten laajasti korvetit Merivoimien toimintaan vaikuttavat ja sitä muuttavat. Erittäin paljon muutakin tulee vielä huomioitavaksi ja esikunnassa kirjoituskoneet varmasti sauhuavat kun ohjeluonnoksia laaditaan.
 
Tästä saa jo melko hyvän kuvan siitä, miten laajasti korvetit Merivoimien toimintaan vaikuttavat ja sitä muuttavat. Erittäin paljon muutakin tulee vielä huomioitavaksi ja esikunnassa kirjoituskoneet varmasti sauhuavat kun ohjeluonnoksia laaditaan.


Doktriini säilynee lähes muuttumattomana, mutta aselajitoiminnot menevät pääosin uusiksi.
 
Jäi sellainen kuva, että ESSM ja etenkin itojen laajennuspotentiaali on vähän liikaa saanut huomiota palstalla. Enimmäkseen omasuojaa, ei pääase. Vaikka hyvä toisaalta olla VLS jos roolia laajennetaan esim. MLU:n myötä.
 
Mitä kaikkia aselajeja merivoimissa nykyisin on?
Tämä on muuten hyvä kysymys. Koitin tuohon joskus ehtiä vastausta kun eri paikoissa toistuu ettei rannikkojoukoilla ole edes aselajin statusta Merivoimien sisällä. En löytänyt vastausta mutta esim. viittauksia alusten miehistöihin kuuluviin aselajiupseereihin tms. Tuosta voisi ehkä jotakin päätellä mutta jäisi varmaan vajaaksi. Toisaalta maapuolella koulutetaan useita erityistehtäviä jotka ovat Maavoimissa omia aselajejaan ( viesti ja pioneeri yms ).
 
Millainen on akuston palon- ja vaurionkestävyys? Paljonko akusto vie pois muusta hyötykuormasta? Hybridijärjestelmät eivät vielä ole MIL-kelpoisia, eihän niitä ole vielä käytössä edes maalaitteissa. Toisaalta polttoaineenkulutuksen merkitys on sotavehkeissä aika pieni.
No enpä tiedä vaurionkestosta, mutta paloturvallisuus on aluksilla jo siviilissäkin aina A1. Erilaiset konttiratkaisut palosuojauksella sekä sammutusjärjestelmät eivät ole ongelma.
Tuolta voit lukea lisää jos kiinnostaa:
https://www.wartsila.com/energy/explore-solutions/energy-storage
 
No enpä tiedä vaurionkestosta, mutta paloturvallisuus on aluksilla jo siviilissäkin aina A1. Erilaiset konttiratkaisut palosuojauksella sekä sammutusjärjestelmät eivät ole ongelma.
Tuolta voit lukea lisää jos kiinnostaa:
https://www.wartsila.com/energy/explore-solutions/energy-storage
Aluksilla jotka rakennetaan akkuratkaisuja varten, voidaan akkujen sammutus suunnitella yksinkertaiseksi siten, että akut ovat pienissä komeroissa (toki vedenpitävällä ovella) jotka voidaan täyttää vedellä jos akku syttyy.
 
Aluksilla jotka rakennetaan akkuratkaisuja varten, voidaan akkujen sammutus suunnitella yksinkertaiseksi siten, että akut ovat pienissä komeroissa (toki vedenpitävällä ovella) jotka voidaan täyttää vedellä jos akku syttyy.
Joo, näin varmasti. Sukellusveneissä on käytetty akkutekniikkaa jo II MS saakka, eikä siellä akkuja ole todettu liian vaikeiksi sotilaallisesti. Tuskin se on ongelma pinta-aluksillakaan.
 
Back
Top