On sukellusveneitä ja sukellusveneitä. Venäläiset s-veneet ovat yleensä kaksirunkoisia ja suunniteltu kestämään läpäiseviä vaurioita hyvin. Vaikka kaksirunkoisuus ei tuo periaattessa suoraan etua selviytymiseen, jommassakummassa kerroksessa voidaan käyttää panssariterästä. Esimerkiksi 636 Kilo-luokan sukellusveneet kestävät parikin läpäisevää osumaa vesitiividen osastojen ja ylimääräisen nosteen ansiosta. Mahdollisesti niissä on myös käytetty panssariterästä. ELMA-heittimen yksittäisen ammuksen osuma ei takaa sitä että s-vene nousee pintaan ja antautuu. Pari-kolme osumaa eri puolille voi kyllä tuoda sen tuloksen.
Mainospuheet on mainospuheita mutta Tp-47 torpedon osuma on sitten ihan jotain muuta.
Lisää:
http://www.hisutton.com/Single-versus-Double_Hull.html
Type 636 submarine design
The submarine consists of six watertight compartments separated by transverse bulkheads in a pressurised double-hull. The design and the submarine’s optimal reserve buoyancy lead to increased survivability if the submarine is holed, even with one compartment and two adjacent ballast tanks flooded.
https://www.naval-technology.com/projects/kilo/
Perinteisesti akustot eivät ole olleet ongelma, mutta modernit korkeajänniteakut(Li-ion, Li-po) voivat olla riski palotilanteessa. Jo jonkin aikaa käytetty Li-Ion on kuitenkin vaarallisempi kuin uusissa sähköautoissa käytetty Litium-Polymeeriakusto. Li-Po ei varaa niin suuria jännitteitä, eikä vuoda helposti. Se kestää myös kovempaa käsittelyä.
https://blog.ravpower.com/2017/06/lithium-ion-vs-lithium-polymer-batteries/
Selvää on että kun jompi kumpi akustoista syttyy, ne eivät sammu helposti. Akusto kyllä tottelee jäähdytystä eli vedellä jäähdyttämällä saadaan palo sammumaan, mutta ongelmana on sisäinen hajaantumisprosessi, joka ilman kastelua alkaa tuottamaan lämpöä. Paloa ei saada myöskään sammumaan tukahduttamalla. Yksi keino on täyttää akusto keraamisella materiaalilla, kuten hiekalla. Se tuskin onnistuu sukellusveneissä.
Myös lentoliikenteessä käytetään Li-Ion akustoja ja lentsikat ovat vielä haavoittuvampia. Airbus on ainakin aikaisemmin käyttänyt vanhempia Ni-Mh akustoja niiden turvallisuuden vuoksi, kun Boeing alkoi käyttämään joitakin vuosia sitten Li-Ion akustoja matkustajakoneissaan. Alussa tulikin ongelmia kun akustoja lämpeni ja aiheutti paloriskin. Sen jälkeen Boeing suunnitteli akuston uudelleen ja lisäsi erilaisia ratkaisuja siihen, eikä paloja ole tiettävästi ollut ainakaan julkisesti.