Laivue 2020

Itseäni ei yllätä, että laivat viivästyvät. Suomen olosuhteisiin (talvi/jää) suunniteltavia monitoimisota-aluksia jollaisia ei olla missään koskaan aikaisemmin suunniteltukkaan.
Hiton iso ja hankala projekti.
Isoissa projekteissa tuppaa aina löytymään jotain jota ei osattu ottaa aikaisemmin huomioon.
Hyvä kun asia huomattiin suunnitteluvaiheessa eikä esimerkiksi sitten kun eka runko on jo valmis.
Muiden maiden suunnittelemia aluksia ja projektien viivästymisiä on nyt turha verrata meidän projektiin, aluksiin ja osaamiseen. Kyseessä on erilaiset asiat ja lähtökohdat.
Ja koska ollaan vasta suunnitteluvaiheessa niin tuskin vaikuttaa paljoakaan lopulliseen budjettiin. Jos vaikuttaa laisinkaan. Saattaa olla jopa sellaiset sopimukset, että se on Rauman telakka joka tästä viivästyksestä takkiinsa ottaa sakkomaksuina.
Mulle kelpaa kyllä viivästys kunhan lopullinen tuote on hyvä ja meille paras.
Ja kyllä sieltä aikanaan ne neljä alusta kaikilla herkuilla tulee ulos.
Pienennetään tarvittaessa saunaa ja jätetään disco-pallot ostamatta.

Tanskan Thetis-luokka suunniteltiin valvomaan ja puolustamaan Grönlantia ja Färsaaria, murtamaan jäätä sekä tukemaan siviiliviranomaisia.

 
Monestihan tulee mieleen että meillä voisi olla sellainen Euroopan demokraattisten valtioiden liittouma jossa suunniteltaisiin yleissotalaivatyyppi ja tuotettaisiin sitä täältä ikuisuuteen USN:n SpruCan/Tico/Burke jatkosarjan tapaan. Isossa sarjassa hyötyisi skaalaeduista - jos nyt ei saataisi sitä viimeistä 3% spekseistä.

Onneksi tällaiseen euvostoliittohöpötykseen ei ole menty vaan joka ikinen pienvalta rakentelee omia pikku alussarjojaan ja jokainen kärsii omista lastentaudeistaan. Saadaan kuitenkin osaoptimoitua kapasiteetteja jotka tulevat käyttöön myöhässä ja rakennettuja uusia tuen tarpeessa olevia telakoita.
Kaupan päälle tuetaan ei-kotimaista (lue: EU:n ulkopuolista) teollisuutta kun skaalaetuja ei hankita Euroopasta.

(Suomenkin osalta USA:n ja Israelin järjestelmien hankinta on toki järkevää, päivittelen vaan tässä poliittisen tahdon puutetta.)

Sinänsä jäissäkulkukyky tai rungon muoto sekä materiaalivahvuudet ylipäätään lienevät pienimpiä murheita suunnittelussa ja miinakansi ei ole mitään erityistä high techiä.
Ei toki hävittäjä ohjusveneeksi taivu ja kauppapolitiikka on mahdotonta ohittaa - valitettavasti. Parempi olisi kuitenkin laiha sopu kuin lihava riita. Tällä hetkellä vaikkapa Ranskalla (Horizont), UK:lla (Type 45), Alankomailla (De Zeven Provincien) ja Espanjalla (F100) on kullakin oma aluepuolustusaluksensa. Kaikilla pitäisi olla kuitenkin kyky toimia kaikilla maailman merialueilla - jäissäkulkukykyä ei toki mutta se on tuskin haasteellisin osa suunnittelua.

Nyt rakenteilla Pohjanmaiden kanssa samaan aikaan on Belgian ja Alankomaiden yhteinen fregattiluokka, Puolan Miecznik-projekti kolmella fregatilla, 9 FDI:tä Ranskalle ja Kreikalle, Italian 7 Thaon di Revel (full) fregattia, Espanjan 6 F-110 fregattia ym... Pieniä sarjoja maasta toiseen. Jokaisessa integroidaan varmuuden vuoksi hiukan eri järjestelmiä jotta kauppapolitiikalle tulisi tukea eikä järjestelmäintegrointia voisi tehdä yhteistyössä naapurin kanssa. Jokaisessa elätellään toiveita kansallisesta sotalaivateollisuudesta jonka tuotteesta tulisi vientimenestys, koska... Niin. No, veronmaksaja maksaa.

Kussakin omat lastentautinsa ja pienestä sarjasta johtuvat ongelmansa. Montakohan alusta olisi saanut aikaiseksi jos ei pidettäisi kiinni viimeisestä 3% spekseissä tai kauppapolitiikasta? Käytännössä yksi fregattirunko ja yksi OPV-runko riittäisi Euroopalle - toki sitten tarvittaisiin ohjusvene, miinantorjuja ym. lisäksi.

No, eurocanardeista tuttua ja SCAF:lla / Tempestillä sitten jatketaan.

Tuota kyllä yritettiin ja yhteinen linja näkyy (UK: Type 45 Italia/Ranska: Horizon sekä toisaalta Saksa: Sachsen Hollanti: De Zeven Provincien Espanja: Alvaro de Bazan (espanjalaisessa toki amerikkalainen taistelujärjestelmä)).

 
Tuota kyllä yritettiin ja yhteinen linja näkyy (UK: Type 45 Italia/Ranska: Horizon sekä toisaalta Saksa: Sachsen Hollanti: De Zeven Provincien Espanja: Alvaro de Bazan (espanjalaisessa toki amerikkalainen taistelujärjestelmä)).

NFR-90:llä olisi voinut olla mahdollisuudet suureen valmistussarjaan USA:n mukana olon myötä. Siihen en kyllä jaksa uskoa, että säästöjä olisi tullut paljoakaan, koska jokainen maa olisi kuitenkin alkanut säätämään omien alustensa kanssa.

Jos Pohjanmaa-projekti uppoaa ehdotan, että suomen ilmavoimat ja laivasto yhdistetään tähän tapaan.:)

200604-N-QI093-1360.jpeg
 
On siellä Merivoimissakin osaamatonta väkeä. Vuosia on tehty tutkimustyötä millaisia suorituskykyjä tarvitaan. Silti tällä palstalla on ehdottomasti parempaa analyysiä siitä mitä tarvittais.
 
Ei kyllä tuo korvettihomma oikein lämmitä. Tulee tunne, että alukset on suunniteltu rauhan ajan toiminnan ehdoilla, ei sodan olosuhteisiin. Itse kannatan sukellusveneitä + parveiluun perustuvaa pienalusten armadaa.
Tai sitten nyt on päästy ensimmäistä kertaa suunnittelemaan alukset puhtaasti toiminnan ehdoilla, ilman keinotekoista tonnistorajoitetta. Haminat ovat kyllä hyviä aluksia, mutta telakoiden tukemisen nimissä nopeasti Rauma-luokan pohjalta suunniteltuna Pariisin rauhansopimuksen rajoitteet painavat vielä sen ominaisuuksissa. Sen lisäksi jo yksinään reilusti tuon rajan ylittävän alusluokan rakentaminen on poliittinen voiman- ja puolustustahdon ilmaus: 30 vuotta sitten me sanoimme, ettemme enää seuraa näitä rajoitteita, nyt me näytämme, että todella tarkoitimme sitä.
 
Laitan tänne, koska peilaa Rauman telakan ongelmiin. Saako joku auki?
@Leaderwolf
Ei aukene, mutta sen verran selvisi että suunnitteluresurssien riittämättömyys taitaa olla ongelma RMC:llä. Meyerillä niitä taas taitaa olla vapaana, kun uusia risteilyalusluokkia ei juuri nyt tilata.
 
Ei aukene, mutta sen verran selvisi että suunnitteluresurssien riittämättömyys taitaa olla ongelma RMC:llä. Meyerillä niitä taas taitaa olla vapaana, kun uusia risteilyalusluokkia ei juuri nyt tilata.

Helsinki Shipyardin kautta olisi toimiva pääsy suurvallan resursseihin, esimerkiksi Severnoye Design Bureau'n. Itärajan takana tuotteet tulevat ajoissa ja täyttävät speksit 110%...

1280px-Mock_Leader_class_destroyer_on_%C2%ABArmy_2015%C2%BB_1.JPG


 
Viimeksi muokattu:
On siellä Merivoimissakin osaamatonta väkeä. Vuosia on tehty tutkimustyötä millaisia suorituskykyjä tarvitaan. Silti tällä palstalla on ehdottomasti parempaa analyysiä siitä mitä tarvittais.
Kaipa Laivue 2000-ajatuskin oli vuosien suunnittelun ja tutkimustyön tulos. Sen työn tulokset vedettiin vessanpöntöstä saman tien.

En moiti merivoimia. Jokainen tekee virheitä. Mutta eivät ne ammattilaisetkaan ole ihmisiä kummempia. Tällaisiin asioihin liittyy kaikenlaisia intressejä. Joskus riittää ihan sekin, että oikeassa pöydässä ja oikeassa tuolissa istuu vahvan vision ja kovan äänen omaava ihminen... "kröh" NH-90 ja ilmamekanisointi "kröh"
 
Ei aukene, mutta sen verran selvisi että suunnitteluresurssien riittämättömyys taitaa olla ongelma RMC:llä. Meyerillä niitä taas taitaa olla vapaana, kun uusia risteilyalusluokkia ei juuri nyt tilata.

Asiallisemmin tosin pohdin kyllä että RVL:n alus on varmasti vaativuudeltaan pari parsekia fregattien takana.
 
Kaipa Laivue 2000-ajatuskin oli vuosien suunnittelun ja tutkimustyön tulos. Sen työn tulokset vedettiin vessanpöntöstä saman tien.

En moiti merivoimia. Jokainen tekee virheitä. Mutta eivät ne ammattilaisetkaan ole ihmisiä kummempia. Tällaisiin asioihin liittyy kaikenlaisia intressejä. Joskus riittää ihan sekin, että oikeassa pöydässä ja oikeassa tuolissa istuu vahvan vision ja kovan äänen omaava ihminen... "kröh" NH-90 ja ilmamekanisointi "kröh"
Ja jos materiaalia hankittais nykyisellä budjetilla tämän foorumin esitysten perusteella niin Sergeitä olis ainakin riittävästi.
 
Kyllä, juuri näin. RMC oli riski. Mutta ajatus voimakkaista ja isoista aluksista joilla osoitetaan että Pariisin sopimuksella pyyhkitään jo persettä oli oikea. Nyt pitäisi vain saada ne valmiiksi.

Ei strike siiloja, ESSM ohjuksia ja Gabriel vitosia osteta somaliteroja varten. KV korvetti olisi ollut kiillotetuilla umkhonto ja RBS aseilla. Tracfiret torpedojenkin tilalla. Tutka olisi viety Raumalta.
 
Mausteinen otsikko:

Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettien rakentaminen viivästyy – Puolustusministeriö arvostelee Rauman telakkaa​

Mikko Pulliainen 2.11.2021

Ministeriön mukaan aikaa suunnittelulle oli paljon. Sekään ei riittänyt.​

(klikata tosin ei kannata koska muuri)
Mulla aukeni jostain syystä.

Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettien rakentaminen viivästyy – Puolustusministeriö arvostelee Rauman telakkaa​

Mikko Pulliainen2.11.202115:22|päivitetty2.11.202115:22ASETEOLLISUUSMAANPUOLUSTUSTEKNIIKKAKONEET JA LAITTEET

Ministeriön mukaan aikaa suunnittelulle oli paljon. Sekään ei riittänyt.​

11361d8d-e3d6-54ef-8ac5-15bed971ad18

Tulossa, ennemmin tai myöhemmin. Havainnekuva siitä, miltä uudet monitoimikorvetit saattavat näyttää.
@


Merivoimille rakennettavien neljän Pohjanmaa-luokan monitoimikorvetin rakennusaikataulu viivästyy. Asiasta kertoo puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen blogissaan.
”Nyt telakalle on varmistunut, että laivan suunnittelutyö tarvitsee lisäaikaa. Telakan tilaajalle ilmoittama arvio suunnitteluviiveestä on 6–12 kuukautta”, Puranen kirjoittaa.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje – Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Korvetit rakennetaan Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakalla. Rakennustöiden piti käynnistyä vuoden 2022 kuluessa.
MAINOSMOVETEC OY
Kiinteistöautomaatio on nyt helpompaa kuin koskaan
151a130a-4bc9-4a70-8336-f600fe26e8e4.jpg

Purasen mukaan paraikaa selvitetään, miten telakan ilmoitus vaikuttaa alusten valmistukseen ja käyttöönottoon.
”Vaikka kaikki osapuolet ovat jatkossakin sitoutuneet hallitsemaan aikatauluriskejä ja viiveen seurannaisvaikutuksia, siirtynee viivettä myös valmistumis- ja käyttöönottoaikatauluun. Pyrkimyksenä on kuitenkin edelleen pysyä tiukasti alkuperäisessä käyttöönottoaikataulussa siten, että uusi laivue on valmis vuonna 2028”, Puranen toteaa.
Hänen mukaansa viive selittyy osin, mutta ei ainoastaan, koronapandemialla:

”Tilaajana olemme useasti ilmaisseet huolemme esille nousseesta viiveestä. Nykyaikaisen ja teknisesti edistyksellisen sotalaivan suunnittelu isoista linjoista yksityiskohtiin on kiistatta vaativa kokonaisuus, mutta tilaajan näkökulmasta suunnittelun viivettä olisi pitänyt ehkäistä leveämmillä suunnitteluhartioilla.”
Taistelualuksen suunnittelu puhtaalta pöydällä on haastavaa, ja juuri siksi suunnitteluun oli varattu aikaa runsaasti, yli kahden vuoden verran.
PURASEN MUKAAN on ongelmallista, jos uusien alusten valmistumisen viiveen vuoksi nykyisten Hämeenmaa- ja Rauma-luokan alusten käyttöikää joudutaan pidentämään. Suomen puolustuskykyä nyt ilmoitettu viivästyminen ei vielä uhkaa, ja edelleen monitoimikorvettien valmistuksessa on pelivaraa. Uutta löysää ei puolustusministeriö kuitenkaan ole valmis antamaan:
”Tästä eteenpäin on ehdottoman tärkeää, että viivettä ei tule lisää ja sitä jopa saataisiin kurottua kiinni. Tämän tavoitteen saavuttamisessa keskeisessä asemassa on tiivis ja avoin yhteistyö puolustushallinnon ja RMC:n välillä ja se, että sovitusta sopimuksesta pidetään kiinni. Se on kaikkien hankkeeseen osallistuvien ja laajemmin maanpuolustuksen etu.”
 
Back
Top