Laivue 2020

Ei hyvältä näytä.. vielä voisi olla mahdollista kiskaista töpseli irti ja tilata paatit ulkomailta. Riskinsä siinäkin. Ehkä rmc haukkasi liian ison palan ja merivoimat hyväksyivät aikamoisen riskin. Jos nyt ollaan tässä ennen kuin edes aluksia on alettu rakentamaan niin kuinka paljon ongelmia vielä matkanvarrella ehtii tulemaankaan. Tehdään jotain täysin uutta kuitenkin.
 
Ei hyvältä näytä.. vielä voisi olla mahdollista kiskaista töpseli irti ja tilata paatit ulkomailta. Riskinsä siinäkin. Ehkä rmc haukkasi liian ison palan ja merivoimat hyväksyivät aikamoisen riskin. Jos nyt ollaan tässä ennen kuin edes aluksia on alettu rakentamaan niin kuinka paljon ongelmia vielä matkanvarrella ehtii tulemaankaan. Tehdään jotain täysin uutta kuitenkin.
Tiedän ainakin ilmansuunnan jossa toverit taputtavat käsiään. Juu vaikuttaa aikamoiselta sopalta kaikkineensa.
 
Milloin maailmassa on viimeksi valmistunut joku vähänkään vaativampi militäärinen rakennusprojekti a) ajallaan b) budjetissa? Suomessa tai ulkomailla? Mieleen tulee lähinnä USA:n Polaris-projekti ja siinä resurssit olivat massiiviset, aikaakin on kulunut se 60 vuotta...

Osin kyse on myös julkisen sektorin imago-ongelmasta. Julkisen sektorin epäselvyydet päätyvät ruodittaviksi - aivan kuten kuuluu koska veronmaksajien rahoilla pelataan - yksityiseltä puolelta vaan isoimmat kuprut...
 
Milloin maailmassa on viimeksi valmistunut joku vähänkään vaativampi militäärinen rakennusprojekti a) ajallaan b) budjetissa? Suomessa tai ulkomailla? Mieleen tulee lähinnä USA:n Polaris-projekti ja siinä resurssit olivat massiiviset, aikaakin on kulunut se 60 vuotta...

Osin kyse on myös julkisen sektorin imago-ongelmasta. Julkisen sektorin epäselvyydet päätyvät ruodittaviksi - aivan kuten kuuluu koska veronmaksajien rahoilla pelataan - yksityiseltä puolelta vaan isoimmat kuprut...
Ruåtsissa Ravenin lempparivalmistaja on onnistunut viidessä vuodessa jäämään alkuperäisestä aikataulusta kolme vuotta jälkeen ja ylittämään budjetin 60% suklareiden kanssa sohlatessaan. Että kyllä nämä meidän on ihan amatöörilukuja vielä.
 
Ruåtsissa Ravenin lempparivalmistaja on onnistunut viidessä vuodessa jäämään alkuperäisestä aikataulusta kolme vuotta jälkeen ja ylittämään budjetin 60% suklareiden kanssa sohlatessaan. Että kyllä nämä meidän on ihan amatöörilukuja vielä.
No ei ole meikäläisen lemppari valmistaja eikä minua kiinnosta pätkääkään miten muut maat hoitavat puolustustaloutaan.

Kyllä tuo RMC:n valinta alusten toimittajaksi rupeaa huolettamaan kuukausi kuukaudelta enemmän. Jo alkuun näytti siltä että jopa merivoimat itse epäili vahvasti että pystyy RMC toimittamaan alukset sovitusti. Nyt riskit ovat vähintäänkin sen suhteen nousseet.

Ylipäätään alunperin hyvin tiukka budjetti oli ja on ongelmallinen varsinkin tavasta jolla se julkaistiin. Tämä riittää, ei euroakaan enempää. Tuolla on vähän huono lähteä liikkeelle kun A) luodaan täysin uutta ja puhtaalta pöydältä. B) tämä uusi on vähintäänkin kunnianhimoisilla specseillä. C) kaiken tämän päälle RMC:llä ei ole hitustakaan kokemusta tuon kokoluokan sotilasalusten valmistuksesta.

Toki vaihtoehtoja oli vähän ja maailmalla on vastaavaa tapahtunut mutta kyllä niillä tapahtumilla on myös ollut seurauksensa. Runkojen määrää on vähennetty kustannusten noustessa tai varustusta riisuttu.

Kumpi mahtaisi olla palstan kenraaleille se mieluisampi vaihtoehto jos käy niin että rahat ei riitä ja lisää ei ole tulossa.
 
1280px-Mock_Leader_class_destroyer_on_%C2%ABArmy_2015%C2%BB_1.JPG
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, niin tuo on aika nätti alus.

Jotenkin nuo neukut/venäläiset osaa tehdä minun makuuni kauniimpia vehkeitä kuin länkkäreiden laatikot...
 
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, niin tuo on aika nätti alus.

Jotenkin nuo neukut/venäläiset osaa tehdä minun makuuni kauniimpia vehkeitä kuin länkkäreiden laatikot...
Siellä on taiteelle ja silmän kauneudelle pitkät perinteet. Ainoa hyvä asia ko. Maassa.
 
No ei ole meikäläisen lemppari valmistaja eikä minua kiinnosta pätkääkään miten muut maat hoitavat puolustustaloutaan.

Kyllä tuo RMC:n valinta alusten toimittajaksi rupeaa huolettamaan kuukausi kuukaudelta enemmän. Jo alkuun näytti siltä että jopa merivoimat itse epäili vahvasti että pystyy RMC toimittamaan alukset sovitusti. Nyt riskit ovat vähintäänkin sen suhteen nousseet.

Ylipäätään alunperin hyvin tiukka budjetti oli ja on ongelmallinen varsinkin tavasta jolla se julkaistiin. Tämä riittää, ei euroakaan enempää. Tuolla on vähän huono lähteä liikkeelle kun A) luodaan täysin uutta ja puhtaalta pöydältä. B) tämä uusi on vähintäänkin kunnianhimoisilla specseillä. C) kaiken tämän päälle RMC:llä ei ole hitustakaan kokemusta tuon kokoluokan sotilasalusten valmistuksesta.

Toki vaihtoehtoja oli vähän ja maailmalla on vastaavaa tapahtunut mutta kyllä niillä tapahtumilla on myös ollut seurauksensa. Runkojen määrää on vähennetty kustannusten noustessa tai varustusta riisuttu.

Kumpi mahtaisi olla palstan kenraaleille se mieluisampi vaihtoehto jos käy niin että rahat ei riitä ja lisää ei ole tulossa.
Valitettavasti on jopa todennäköistä että näin tulee käymään. Ja sitten on vielä se kolmas vaihtoehto että koko telakka kaatuu ja hanke siinä mukana.
Kahdessa ensimmäisessä vaihtoehdossa hankkeen suunnitteluperusteet "kaatuu", sillä isot rungothan tarvittiin juurikin kaiken aseistuksen mahduttamiseksi (ja että päästään isommille vesille, mutta tätä ei saa korostaa, hyshys) ja alusten määrän leikkaaminen vie taas "munat yhdessä korissa" tilanteeseen.
Toivottavasti mikään yllämainituista ei tapahdu mutta vetoa en sen puolesta löisi.
 
Siellä on taiteelle ja silmän kauneudelle pitkät perinteet. Ainoa hyvä asia ko. Maassa.
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, niin tuo on aika nätti alus.

Jotenkin nuo neukut/venäläiset osaa tehdä minun makuuni kauniimpia vehkeitä kuin länkkäreiden laatikot...

No tuo Lider-suunnitelma on täyttä unta, ei tule ikinä tapahtumaan.
Tämä on todellisuutta NL:ssa / Venäjällä:

kresta-2 (1).jpg
 
Ruåtsissa Ravenin lempparivalmistaja on onnistunut viidessä vuodessa jäämään alkuperäisestä aikataulusta kolme vuotta jälkeen ja ylittämään budjetin 60% suklareiden kanssa sohlatessaan. Että kyllä nämä meidän on ihan amatöörilukuja vielä.
RMC sopimus allekirjoitettiin 9.2019 ja nyt jo vuosi jäljessä.
Kyllä me johdetaan ruottsalaisia tässä, tai ainakin tasoissa.
 
Ylipäätään alunperin hyvin tiukka budjetti oli ja on ongelmallinen varsinkin tavasta jolla se julkaistiin. Tämä riittää, ei euroakaan enempää. Tuolla on vähän huono lähteä liikkeelle kun A) luodaan täysin uutta ja puhtaalta pöydältä. B) tämä uusi on vähintäänkin kunnianhimoisilla specseillä. C) kaiken tämän päälle RMC:llä ei ole hitustakaan kokemusta tuon kokoluokan sotilasalusten valmistuksesta.
Tuo oli selvääkin selvempi virhe PV:ltä.
 
Onko mahdotonta että risteilijäkauppojen hyytyessä Meyer Turku valmistaisi alusten rungot, mahtuisi varmaan kaikki kerrallaan altaaseen. Hinattaisiin sitten Raumalle varusteltaviksi. Turun telakalla olisi kapasiteetti ja osaaminen, Raumalla saisi sitten pienempi piiri hallin suojissa varustella laivat.
 
Onko mahdotonta että risteilijäkauppojen hyytyessä Meyer Turku valmistaisi alusten rungot, mahtuisi varmaan kaikki kerrallaan altaaseen. Hinattaisiin sitten Raumalle varusteltaviksi. Turun telakalla olisi kapasiteetti ja osaaminen, Raumalla saisi sitten pienempi piiri hallin suojissa varustella laivat.
Mitä hyötyä? Suunnittelustahan nyt puhutaan ongelmana. Ei (vielä) valmistuksesta.
Turussa ei ole erityistä osaamista sotalaivoista. Suurin osa nykyisistä on tullut tai modernisoitu Raumalla (Aker ja Hollming).
 
Mitä hyötyä? Suunnittelustahan nyt puhutaan ongelmana. Ei (vielä) valmistuksesta.
Mikä suunnittelussa mättää? Turun telakalla on käytössään osaaminen jolla rungon suunnittelu ja valmistaminen propulsiota myöten valmiiksi ei olisi temppu eikä mikään. Raumalaiset saisivat sitten keskittää voimansa päällirakenteisiin asennettaviin järjestelmiin ja tukea Saabin yms asentajia
 
Mikä suunnittelussa mättää? Turun telakalla on käytössään osaaminen jolla rungon suunnittelu ja valmistaminen propulsiota myöten valmiiksi ei olisi temppu eikä mikään. Raumalaiset saisivat sitten keskittää voimansa päällirakenteisiin asennettaviin järjestelmiin ja tukea Saabin yms asentajia
Meyeriahan ei edes näyttänyt kiinnostavan Laivue 2020 kun tilaisuus oli. Joten halutonta on vaikea temputtaa.
 
Onko mahdotonta että risteilijäkauppojen hyytyessä Meyer Turku valmistaisi alusten rungot, mahtuisi varmaan kaikki kerrallaan altaaseen. Hinattaisiin sitten Raumalle varusteltaviksi. Turun telakalla olisi kapasiteetti ja osaaminen, Raumalla saisi sitten pienempi piiri hallin suojissa varustella laivat.
Eivät hyydy vain päinvastoin kasvavat. Siellä on nyt niin hemmetisti patoutunutta painetta päästä risteilemään. Vuoden sisällä alkaa taas tilauskirjat laulamaan saatte nähdä.
 
Eivät hyydy vain päinvastoin kasvavat. Siellä on nyt niin hemmetisti patoutunutta painetta päästä risteilemään. Vuoden sisällä alkaa taas tilauskirjat laulamaan saatte nähdä.
Mutta isoilla toimijoilla talous aivan kuralla ja koronan tullessa moni jäi laivoille jumiin. Samaan aikaan päästövähennykset ovat iskemässä mitä ilmeisimmin huviristeilyihin kovalla kädellä. En kyllä usko kovin nopeaan toipumiseen ja pahimmillaan toipumista ei ole edes tulossa.
 
Tuo oli selvääkin selvempi virhe PV:ltä.
Tai sitten fiksuakin fiksumpaa.

Kun se 1,3 miljardia on käytetty ei kirstunvartija voi muuta kuin antaa lisää jos tarvetta on. Muuten koko summa menee haaskoille. Jos oltaisiin esitetty kirstunvartijalle tässä kohtaa jotain "noin"- lukuja, voi olla, että koko homma olisi jäänyt tekemättä. Näinhän näissä isoissa projekteissa tuppaa menemään kaikkialla. Muuallakin kuin PV:llä.
 
Tai sitten fiksuakin fiksumpaa.

Kun se 1,3 miljardia on käytetty ei kirstunvartija voi muuta kuin antaa lisää jos tarvetta on. Muuten koko summa menee haaskoille. Jos oltaisiin esitetty kirstunvartijalle tässä kohtaa jotain "noin"- lukuja, voi olla, että koko homma olisi jäänyt tekemättä. Näinhän näissä isoissa projekteissa tuppaa menemään kaikkialla. Muuallakin kuin PV:llä.
Niin toki jos tietoisesti härskejä ovat valinneet olla. Kauppaavat vain pitkän välin uskottavuutta.
 
Back
Top