Laivue 2020

Tulee aivan järkyttävän paljon tekemistä kaiken jo nyt ostetun/tilatun integroinnissa. Joka kulmaan PV:tä on ostettu high techia.
Tämä on merkittävä näkökohta. Yhteensovittamista riittää, jotta kokonaisuus pelittää.
 
Tämä on merkittävä näkökohta. Yhteensovittamista riittää, jotta kokonaisuus pelittää.
Ja se homma onkin ihan kokonaan muuta kuin asisoita tietämättömät luulee. Paljon hankalampaa ja vaikeampaa. Ja kalliimpaa ja hitaampaa. Varsinkin jos puhutaan ampuvista laitteista. Muutama milliradiaani tai millisekunti pielessä ja ohi menee. Ei se homma mene niin, että otetaanpa tuosta joku tutka ja tuosta joku ase ja pistetään ne yhteen muutamassa viikossa. Ukrainalaiset on kyllä tehneet ihmeitä viimeisen vuoden aikana, mutta epäilen, että aika monta erilaista hallinnollista sääntöä ja määräystä on heitetty romukoppaan tai niitä ei sitten ole ollutkaan. Ja rahaa on tullut jostakin (USA) roppakaupalla. Tai oikeammin miljardikaupalla.
 
Ja se homma onkin ihan kokonaan muuta kuin asisoita tietämättömät luulee. Paljon hankalampaa ja vaikeampaa. Ja kalliimpaa ja hitaampaa. Varsinkin jos puhutaan ampuvista laitteista. Muutama milliradiaani tai millisekunti pielessä ja ohi menee. Ei se homma mene niin, että otetaanpa tuosta joku tutka ja tuosta joku ase ja pistetään ne yhteen muutamassa viikossa. Ukrainalaiset on kyllä tehneet ihmeitä viimeisen vuoden aikana, mutta epäilen, että aika monta erilaista hallinnollista sääntöä ja määräystä on heitetty romukoppaan tai niitä ei sitten ole ollutkaan. Ja rahaa on tullut jostakin (USA) roppakaupalla. Tai oikeammin miljardikaupalla.
Eri lähteistä olevien ohjusjärjestelmien kohdalla voi olla järkevää rajoittaa integraatio patteristotasalle. Silloin selvitään vielä vähällä, kunhan informaatio liikkuu. Taavetti-lavettien operointi ITO12-järjestelmässä olisi aika riskaabeli hanke.
 
Ei kyllä käy kateeksi Venäjän Itämeren laivastoa, hyvin ahtaaksi käy toimintatila NATO:n sisämerellä. Pelkästään Suomi ja Viro yhdessä sulkee Pietarin ja Kronstadtin laivastot satamoihinsa.

Venäläinen analyysi aiheesta, kommentoituna Paul Goblen blogista. Linkki alkuperäiseen venäjänkieliseen on tekstissä code-käsiteltynä ettei tule elävää linkkiä.

Finland’s Accession to NATO Death Knell for Russia’s Baltic Fleet, Moscow Analyst Says

Paul Goble
Staunton, Apr. 5 – Most commentaries on Finland’s accession to the Western alliance have focused on the fact that this development had doubled the land border between NATO and the Russian Federation. But Sergey Ishchenko says, an even more important consequence may be on the Baltic Sea and for Russia’s Baltic Fleet.
With the accession of Finland to NATO, more than 80 percent of the coastline of the Baltic Sea will be in the hands of the Western alliance, the Moscow security analyst says. Russia will control only seven percent – and the imbalance will only increase when Sweden joins NATO
Code:
(svpressa.ru/war21/article/368097/).
And the ships of Russia’s Baltic Fleet will be bottled up, having to pass some 550 nautical miles to get to the open ocean, something that would require “no less than 30 to 40 hours” under steam and that would be impeded by new anti-ship weapons in the hands of Latvia, Poland and other NATO countries.
What this means is something very worrisome for Moscow, Ishchenko says. The window on Europe Peter the Great opened has now been reduced to a tiny vent; and it will be reduced still further when Sweden with its 3218 km of Baltic coastline joins NATO later this year as almost everyone expects.
To put it bluntly, the Moscow analyst continues, Latvian foreign minister Edgars Rinkevichs crack a year ago that “the Baltic Sea is becoming an internal NATO sea” is becoming true, with the West’s control of the coastline reinforced by the superiority of its ships and firepower there over Russia’s Baltic Fleet.
Russia must recognize this “new reality” and draw “the correct conclusions,” Ishchenko says. The most important of these is that “the oldest of the Russian fleets no longer exists de facto. In the best case, it is a flotilla,” comparable in size and strength to the Caspian Flotilla but no more than that.
And second, and important over time, Moscow must shift the vessels of the dying Baltic Fleet to the Black Sea where they can still be used and where NATO does not have the advantages it has now claimed in the North.
 

Venäläinen analyysi aiheesta, kommentoituna Paul Goblen blogista. Linkki alkuperäiseen venäjänkieliseen on tekstissä code-käsiteltynä ettei tule elävää linkkiä.

Finland’s Accession to NATO Death Knell for Russia’s Baltic Fleet, Moscow Analyst Says

Paul Goble
Staunton, Apr. 5 – Most commentaries on Finland’s accession to the Western alliance have focused on the fact that this development had doubled the land border between NATO and the Russian Federation. But Sergey Ishchenko says, an even more important consequence may be on the Baltic Sea and for Russia’s Baltic Fleet.
With the accession of Finland to NATO, more than 80 percent of the coastline of the Baltic Sea will be in the hands of the Western alliance, the Moscow security analyst says. Russia will control only seven percent – and the imbalance will only increase when Sweden joins NATO
Code:
(svpressa.ru/war21/article/368097/).
And the ships of Russia’s Baltic Fleet will be bottled up, having to pass some 550 nautical miles to get to the open ocean, something that would require “no less than 30 to 40 hours” under steam and that would be impeded by new anti-ship weapons in the hands of Latvia, Poland and other NATO countries.
What this means is something very worrisome for Moscow, Ishchenko says. The window on Europe Peter the Great opened has now been reduced to a tiny vent; and it will be reduced still further when Sweden with its 3218 km of Baltic coastline joins NATO later this year as almost everyone expects.
To put it bluntly, the Moscow analyst continues, Latvian foreign minister Edgars Rinkevichs crack a year ago that “the Baltic Sea is becoming an internal NATO sea” is becoming true, with the West’s control of the coastline reinforced by the superiority of its ships and firepower there over Russia’s Baltic Fleet.
Russia must recognize this “new reality” and draw “the correct conclusions,” Ishchenko says. The most important of these is that “the oldest of the Russian fleets no longer exists de facto. In the best case, it is a flotilla,” comparable in size and strength to the Caspian Flotilla but no more than that.
And second, and important over time, Moscow must shift the vessels of the dying Baltic Fleet to the Black Sea where they can still be used and where NATO does not have the advantages it has now claimed in the North.
Siinä on kyllä hyvä neuvo. Jos aikoo sotilaallisesti kohdata Naton, on parasta evakuoida laivasto esim pohjoiseen. Baltijskissa tai ulkona Itämerellä kyse on tunneista. Ei päivistä.
 
Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan aluksessa on GODELAG koneisto, jossa risteilynopeuksilla ajetaan diesel-sähköisellä järjestelmällä jonka teho on 4 x 1980 kW, eli kokonaisuudessaan 7920 kW. Ja suuremmilla nopeuksilla ajetaan kaasuturbiinilla tai edellisten ja turbiinin yhteisteholla. Tällöin periaatteessa voisi koko generaattoritehon (- hotelli ja taistelujärjestelmä) käyttää hetkellisesti esim laser-asejärjestelmään tai vastaavaan eikä nopeus ehtisi laskea välttämättä paljonkaan (jos siin mennään kokonaisteholla, osatehoilla turbiini riittää ja siten sähköä olisi enemmän saatavissa).

Joten droneja nopeasti tuhoava asejärjestelmä olisi mahdollista hyvinkin asentaa alukseen.

USA antaa tiettävästi enää vain Strike-pituisia Mk-41:siä ulkomaille, joten arvata voi, että se on semmoinen. USA:n hallinnolla lienee siihen syynsä...
Aivan ja eiköhän laser -aseisiin liity akku, superkondensaattori tms energiaa jemmaava järjestelmä. Olisi sulaa hulluutta rakentaa voimalinja, jossa laser-aseistusta ei ole huomioitu. Ne on laajassa käytössä nopeammin kuin arvataankaan.
 
Siinä on kyllä hyvä neuvo. Jos aikoo sotilaallisesti kohdata Naton, on parasta evakuoida laivasto esim pohjoiseen. Baltijskissa tai ulkona Itämerellä kyse on tunneista. Ei päivistä.
Optimista arviointia. Venäjän laivaston kannalta siis. Jos ei ole kyse mistään suhmurointi fog of war tyyppisestä alkulämmittelystä vaan pillistä all-out war niin 15 minuuttia ja ohjussalvot Puolasta, Ruotsista, Suomesta ja Baltiasta olisivat saavuttaneet jokaisen Venäjän merkityksellisen pinta-aluksen Itämerellä. Sukellusveneillä olisi menossa kujanjuoksu ulos Itämereltä ennen kuin hunteri suklarit, ASW pinta-alukset tai Orion/Poseidon yms ilmakalusto löytää ne. Satamiin ei ole paluuta kuin ehkä Siperiassa, todetakseen että jäljellä on vain radioaktiivista tuhkaa. No se menee jo vähän isompaan mittelöön ja game over. Mutta noin suurinpiirtein, täyden sodan vaiheessa Venäjän itämeren pinta-aluksien ainoa toivo on ilmoittaa kaikilla taajuuksilla antautuvansa välittömästi, tai hylätä alus ammuttuaan ensin siilot tyhjiksi johonkin sopiviin kohteisiin.
 
Optimista arviointia. Venäjän laivaston kannalta siis. Jos ei ole kyse mistään suhmurointi fog of war tyyppisestä alkulämmittelystä vaan pillistä all-out war niin 15 minuuttia ja ohjussalvot Puolasta, Ruotsista, Suomesta ja Baltiasta olisivat saavuttaneet jokaisen Venäjän merkityksellisen pinta-aluksen Itämerellä. Sukellusveneillä olisi menossa kujanjuoksu ulos Itämereltä ennen kuin hunteri suklarit, ASW pinta-alukset tai Orion/Poseidon yms ilmakalusto löytää ne. Satamiin ei ole paluuta kuin ehkä Siperiassa, todetakseen että jäljellä on vain radioaktiivista tuhkaa. No se menee jo vähän isompaan mittelöön ja game over. Mutta noin suurinpiirtein, täyden sodan vaiheessa Venäjän itämeren pinta-aluksien ainoa toivo on ilmoittaa kaikilla taajuuksilla antautuvansa välittömästi, tai hylätä alus ammuttuaan ensin siilot tyhjiksi johonkin sopiviin kohteisiin.
Voivat käyttää omia sisävesi reittejään myös. Toki Kaliningrad olisi jokatapauksessa motissa.
 
Niille ahtautuessaan ne vasta olisivatkin kuin sillit ruokatorvessa pitkän kantaman ohjuksille ennenkuin ehtisivät turvaan.

Ensimmäinen korvetti kun ammutaan tohjoksi lukkoihin niin se possujuna oli siinä
Meinasin vaan jos Itämeri suljetaan, niin se olisi ainoa reitti ulos. Kaipa tuolta Mustallemerelle asti pääsee mutta varmuudella Vienanmereen.
 
Viimeksi muokattu:
Lainaan tätä herraa Verkkouutisten kommenttiosiosta. Ruutiukko ei taida tietää mistä puhuu.

Juhani Putkinen​

Syvä huokaus! Neljä suurta kaunista laivaa upotettavaksi. Uppoamatonta laivaa ei ole. Tarpeeksi monta samanaikaista meritorjuntaohjusta - ja puli, puli. Itse olisin niiden suurten sijaan hankkinut suuren määrän pieniä, nopeita, ketteriä veneluokan aluksia. Helpompi naamioida jonnekin saaristoon piiloon ja sieltä pyrähdys merelle ja uudelleen piiloon. Lisäksi uusia monitoimimurtajia, joilla voi tehdä miinoituksia ja joissa olisi modulaarisesti myös ilmatorjuntaa.
 
Lainaan tätä herraa Verkkouutisten kommenttiosiosta. Ruutiukko ei taida tietää mistä puhuu.

Juhani Putkinen​

Syvä huokaus! Neljä suurta kaunista laivaa upotettavaksi. Uppoamatonta laivaa ei ole. Tarpeeksi monta samanaikaista meritorjuntaohjusta - ja puli, puli. Itse olisin niiden suurten sijaan hankkinut suuren määrän pieniä, nopeita, ketteriä veneluokan aluksia. Helpompi naamioida jonnekin saaristoon piiloon ja sieltä pyrähdys merelle ja uudelleen piiloon. Lisäksi uusia monitoimimurtajia, joilla voi tehdä miinoituksia ja joissa olisi modulaarisesti myös ilmatorjuntaa.
Se on jännä juttu kun noiden mielissä ei ikinä ne suomalaisten ohjukset osu ja puli puli. :)

No, noiden asiaa täydellisesti ymmärtämättömien kommentit voi jättää omaan arvoonsa.
 
Kolme metriä lisää pituutta perään. Helikopterikantta helpoin "jatkaa"? Lisätila tuskin haittaakaan, jos vispilöiden vierailuja ajattelee.
Ei kyllä ole sieltä perästä jatkettu. Alavirtausperässä ei ole käytännössä juuri lainkaan uppoumaa siellä lentokannen alla. Siellä on potkuriakselit, potkurit ja peräsimet. Tuollainen 300? tonnia (jos siis ilmoitettu uppouman kasvu on tuossa jutussa oikein) ei tule mistään muusta kohtaa kuin pääkaaren kohdalta jatkamalla tuon kokoisessa aluksessa. Vaikka lehtimies mitä kirjoittaisi.

Mikähän osa jutussa mahtaa pitää paikkaansa ja missä on jotain epäselvyyttä, nuo asiat eivät nimittäin nyt kohtaa?
 
Ei kyllä ole sieltä perästä jatkettu. Alavirtausperässä ei ole käytännössä juuri lainkaan uppoumaa siellä lentokannen alla. Siellä on potkuriakselit, potkurit ja peräsimet. Tuollainen 300? tonnia (jos siis ilmoitettu uppouman kasvu on tuossa jutussa oikein) ei tule mistään muusta kohtaa kuin pääkaaren kohdalta jatkamalla tuon kokoisessa aluksessa. Vaikka lehtimies mitä kirjoittaisi.

Mikähän osa jutussa mahtaa pitää paikkaansa ja missä on jotain epäselvyyttä, nuo asiat eivät nimittäin nyt kohtaa?
Kyllä ihan sitaatti oli, tosin tarkalleen ottaen näin. Missähän kohtaa konehuone aluksen takaosassa päättyykään?

Miten pituuden kasvu näkyy aluksessa?

”Kolme metriä tulee konehuoneiden taakse. Sillä halutaan saada lisää kantokykyä kasvattamatta laivojen syväystä. Laivan mittojen osalta syväys on se, mistä emme halunneet tinkiä”, Hietakangas sanoo.
 
Back
Top