Laivue 2020

Kyllä ihan sitaatti oli, tosin tarkalleen ottaen näin. Missähän kohtaa konehuone aluksen takaosassa päättyykään?

Tyypillisesti tuollaisessa sota-aluksessa konehuoneet sijaitsee aluksen keskimmäisessä kolmanneksessa, jos kuvittelet aluksen rungon kolmeen yhtä suureen osaan jaetuksi. Siinä se alus on myös tilavuudeltaan suurin ja koneet taas on raskaimpia osia laivassa...

Ehkä tulee uudet havainnekuvat, niin niistä sitten näkee miltä se lopullinen design näyttää.

Mutta erittäin mielissäni olen oikeankokoisesta, täysiverisestä kansainväiset mittasuhteet täyttävästä ja suorituskyvyn omaavasta sota-aluksesta Suomelle. Ensimmäistä kertaa koskaan.

Luulen, että nälkäkurjista puhujat voisivat myöntää nyt olleensa väärässä. Totaalisen väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tyypillisesti tuollaisessa sota-aluksessa konehuoneet sijaitsee aluksen keskimmäisessä kolmanneksessa, jos kuvittelet aluksen rungon kolmeen yhtä suureen osaan jaetuksi. Siinä se alus on myös tilavuudeltaan suurin ja koneet taas on raskaimpia osia laivassa...

Ehkä tulee uudet havainnekuvat, niin niistä sitten näkee miltä se lopullinen design näyttää.

Mutta erittäin mielissäni olen oikeankokoisesta, täysiverisestä kansainväiset mittasuhteet täyttävästä ja suorituskyvyn omaavasta sota-aluksesta Suomelle. Ensimmäistä kertaa koskaan.

Luulen, että nälkäkurjista puhujat voisivat myöntää nyt olleensa väärässä. Totaalisen väärässä.

Joo nostan lentopallomailan ylös myöntääkseni olleeni väärässä. Mutta jos nyt jostain täytyy urputtaa niin ohjusten tilausmäärät ovat edelleen ihan säälittäviä.
 
Viimeksi muokattu:
Kolme metriä lisää pituutta perään. Helikopterikantta helpoin "jatkaa"? Lisätila tuskin haittaakaan, jos vispilöiden vierailuja ajattelee.
Ei kyllä ole sieltä perästä jatkettu. Alavirtausperässä ei ole käytännössä juuri lainkaan uppoumaa siellä lentokannen alla. Siellä on potkuriakselit, potkurit ja peräsimet. Tuollainen 300? tonnia (jos siis ilmoitettu uppouman kasvu on tuossa jutussa oikein) ei tule mistään muusta kohtaa kuin pääkaaren kohdalta jatkamalla tuon kokoisessa aluksessa. Vaikka lehtimies mitä kirjoittaisi.

Mikähän osa jutussa mahtaa pitää paikkaansa ja missä on jotain epäselvyyttä, nuo asiat eivät nimittäin nyt kohtaa?

Kansitilaa kuitenkin tulee 3m lisää, vaikka mistä tahansa kohtaan laivaan 3m lisätään. Eli jos kannen päälle ei rakennetta (ei hajua miksi sitä kutsutaan, valistakaan joku) kannen päällisiä rakennelmia, tai jos rakennetaan niin tuskin koko kolmea metriä. Helikopterikansi voi helposti saada lisää pituutta.
 
Kansitilaa kuitenkin tulee 3m lisää, vaikka mistä tahansa kohtaan laivaan 3m lisätään. Eli jos kannen päälle ei rakennetta (ei hajua miksi sitä kutsutaan, valistakaan joku) kannen päällisiä rakennelmia, tai jos rakennetaan niin tuskin koko kolmea metriä. Helikopterikansi voi helposti saada lisää pituutta.
Niin, se on ihan eri juttu, että mitä yleisjärjestelylle tehdään. Mutta rungossa, jos kantavuutta halutaan lisää nopeuden kärsimättä, jatkamisen paikka on pääkaarella (ts. kohdassa, missä aluksen poikkileikkaus on suurimmillaan).

Pääkannen yläpuolinen osa laivassa on "kansirakenne". Arkikielessä sillä tarkoitetaan yleensä sääkannen yläpuolista rakennetta, se laivatekninen pääkansi kun voi olla esim yhden kannen alempana.
 
Viimeksi muokattu:
Voi vähän naurahtaa ajatukselle miten huuli pyöreänä naapurissa ollaan juuri nyt kun Visby 2.0:n suunnitelmat piti heittää roskiin.
Onko arvauksia minkälaiseen päätyvät? Itse arvaan, ettei tule 2020:n tasoista. Pidemmällä tähtäimellä oikeastaan myös Norja on varmaan kohta aluskaupoilla. -1 Helge ja ko. luokka alkaa olla jo MLU-iässä. Ne oli jo Navantian bisnekseksi valuneita, joten karkaako Ruotsissakin tässä vaiheessa maasta? Osaamisresurssit voi olla tiukassa pelkän sukellusveneprojektin kanssa.
 
Voi vähän naurahtaa ajatukselle miten huuli pyöreänä naapurissa ollaan juuri nyt kun Visby 2.0:n suunnitelmat piti heittää roskiin.
Onko arvauksia minkälaiseen päätyvät? Itse arvaan, ettei tule 2020:n tasoista. Pidemmällä tähtäimellä oikeastaan myös Norja on varmaan kohta aluskaupoilla. -1 Helge ja ko. luokka alkaa olla jo MLU-iässä. Ne oli jo Navantian bisnekseksi valuneita, joten karkaako Ruotsissakin tässä vaiheessa maasta? Osaamisresurssit voi olla tiukassa pelkän sukellusveneprojektin kanssa.
Jos valmistautuvat siihen ettei NATO ovat avaudu, niin saattavat panostaa oikein kunnolla. Heiltä löytyy perinteet ja resursseja rikas maa kun kerran on. Jokin Pohjanmaa kokoluokan stealth fregatti oli kaunis näky.
HMS Göta Lejon.
 
Voi vähän naurahtaa ajatukselle miten huuli pyöreänä naapurissa ollaan juuri nyt kun Visby 2.0:n suunnitelmat piti heittää roskiin.
Onko arvauksia minkälaiseen päätyvät? Itse arvaan, ettei tule 2020:n tasoista. Pidemmällä tähtäimellä oikeastaan myös Norja on varmaan kohta aluskaupoilla. -1 Helge ja ko. luokka alkaa olla jo MLU-iässä. Ne oli jo Navantian bisnekseksi valuneita, joten karkaako Ruotsissakin tässä vaiheessa maasta? Osaamisresurssit voi olla tiukassa pelkän sukellusveneprojektin kanssa.
Veikkaan heidän hankkivan pohjanmaan luokan aluksia suomesta, jos pohjanmaa luokka osoittautuu hyväksi, mahdollisuudet tuohon on hyvät.
 
Jos valmistautuvat siihen ettei NATO ovat avaudu, niin saattavat panostaa oikein kunnolla. Heiltä löytyy perinteet ja resursseja rikas maa kun kerran on. Jokin Pohjanmaa kokoluokan stealth fregatti oli kaunis näky.
HMS Göta Lejon.
Ruotsalaisten perinteet on täysin katkenneet. Maassa ei edes ole tuollaista pinta-aluksia valmistamaan pystyvää telakkaa! Resurssit menee täysin yhteiskunnan ongelmien, jotka he ovat ihan itse tuoneet maahan, ratkaisemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä ole sieltä perästä jatkettu. Alavirtausperässä ei ole käytännössä juuri lainkaan uppoumaa siellä lentokannen alla. Siellä on potkuriakselit, potkurit ja peräsimet. Tuollainen 300? tonnia (jos siis ilmoitettu uppouman kasvu on tuossa jutussa oikein) ei tule mistään muusta kohtaa kuin pääkaaren kohdalta jatkamalla tuon kokoisessa aluksessa. Vaikka lehtimies mitä kirjoittaisi.

Mikähän osa jutussa mahtaa pitää paikkaansa ja missä on jotain epäselvyyttä, nuo asiat eivät nimittäin nyt kohtaa?
Jostain mielestäni luin, että pituutta olisi jatkettu konehuoneen taakse? En tosin tiedä mitä tuo tarkoittaa mutta luulisin, että juu niitä perässä olevaa kolmea viimeistä metriä :)
 
Jostain mielestäni luin, että pituutta olisi jatkettu konehuoneen taakse? En tosin tiedä mitä tuo tarkoittaa mutta luulisin, että juu niitä perässä olevaa kolmea viimeistä metriä :)
Jos keulasta lähdetään mittaamaan, niin sinne perällehän ne lisämetrit tulevat :unsure:
 
Kiskot todennäköisesti joutaisivat ainakin pois.
Vai joutaisivatko?
In mine warfare in general more materiel and equipment will be acquired both for the minelaying and the countermeasures work, including more vessels able to transport and lay mines.
Voidaan antaa pari sarvimiinaa kaupan päälle :p
 
No siinä pitäisi jo pressankin tehdä vienninedistämismatka. Ehdottomasti "Pohjanmaa"-luokka on heille kaikkein sopivin ratkaisu.
Toivottavasti Pohjanmaa on uusi NATO:n tyyppialus tai ainakin pohjaratkaisu pohjoisille vesille. Matala syväys tosin ei taida kenellekään muulle kuin Suomelle ja Ruotsille olla merkittävä ominaisuus.
 
Toivottavasti Pohjanmaa on uusi NATO:n tyyppialus tai ainakin pohjaratkaisu pohjoisille vesille. Matala syväys tosin ei taida kenellekään muulle kuin Suomelle ja Ruotsille olla merkittävä ominaisuus.
Tuossa jutussa esitetty mitat, 117 x 16 x n. 5 ovat ihan suhteessa tuonkokoisiin aluksiin. Eli suurinpiirtein samanlaisia syväyksiä on muillakin, ellei ole keulasa sonarin kupua, joka menee jopa pari metriä kölilinjan alapuolelle. Eli mitat on ihan ok.

Ainakin Ruotsi ja Norja olisi takuulla potentiaalisia asiakkaita jos kukaan ei töpeksi mitään.
 
Tuossa jutussa esitetty mitat, 117 x 16 x n. 5 ovat ihan suhteessa tuonkokoisiin aluksiin. Eli suurinpiirtein samanlaisia syväyksiä on muillakin, ellei ole keulasa sonarin kupua, joka menee jopa pari metriä kölilinjan alapuolelle. Eli mitat on ihan ok.

Ainakin Ruotsi ja Norja olisi takuulla potentiaalisia asiakkaita jos kukaan ei töpeksi mitään.
Toivotaan tosiaan että kauppaa syntyisi, se olisi monellakin tapaa tärkeä asia. Ei modernin sota-aluksen rakentamiseen kykeneviä telakoita liikaa Euroopassa ole.
 
Toivotaan nyt ennen kauppoja että saataisiin se oma ensimmäinenkin ulos.
Siihen nyt näyttää vielä menevän muutama vuosi. Kun katsoo näitä projektiaikoja maailmalla, niin ei tässä mitenkään erityisen huonosti mene. Muistellaanpa sitä täällä monien kehumaa Visby-luokkaa, koskas se aloitettiinkaan? Suunnittelu taisi alkaa 1980-luvun lopulla, ensimmäinen kölinlasku 1995, ensimmäinen alus valmiina 2002 (ei oikeasti vielä kunnossa silloin) ja viimeinen 2015. Ja mikä on lopputulos - ei kovinkaan kummoinen, ikävä kyllä.

Että kyllä "Pohjanmaalla" menee vielä siihen nähden vahvasti.
 
Pohjanmaa kokoluokan alus ei välttämättä mahdu enää Muskön kallion sisäiseen satama-altaaseen. Onkohan merkitystä.
 
Back
Top