Laivue 2020

Arandan konversio oli "korjausprojekti" RMC:llä ja tuolloinhan telakka vasta opetteli uudelleen laivojen tekemistä.
Tekeminen on parantunut huimasti noista ajoista, vaikka vieläkin riittää kehitettävää.

Tiedän, että Suomessa tehdään asiat loppuun ja ihmiset ei katoa, niin sikäli riski on hyvin hallittu.
Kustannusten paisumisen aiheuttavaa mielipahaa liennyttää kotimainen toimittaja eikä kaikki raha valu ulos.

Kaikesta kritiikistä - oikeutetustakin - huolimatta näen Laivueen tilaamisen RMC Defenceltä oikeana ratkaisuna.
Samalla on muistettava, että luomme OIKEASTI Suomeen osaamista ja teollisuudelle referenssejä = potentiaalisia työpaikkoja ja verotuloja.
Jos RMCD aikoo myydä laivoja myös muiden maiden laivastoille, on aluksen oltava täydellinen onnistuminen. Ja sitten pitäisi vielä osata myydä. Olen skeptinen. Siis siihen myymisen osaamiseen.
 
Jos RMCD aikoo myydä laivoja myös muiden maiden laivastoille, on aluksen oltava täydellinen onnistuminen. Ja sitten pitäisi vielä osata myydä. Olen skeptinen. Siis siihen myymisen osaamiseen.
Ruotsalaiset kauppaavat jo täyttä päätä Luleåta maailmalle, vaikka edes tilausopimusta ei ole vielä tehty!
 
Vauti on hyvä, onkohan vesillelasku keväällä?
Ainakin tämän vuoden aikana voisi kuvitella Pohjanmaan jo pääsevän vesille. Tästä kuvasta ei tietysti näe, kuinka paljon esimerkiksi konehuoneessa ja sisätiloissa on tehtävää työtä ennen vesillelaskua.
 

Eivät ole jäänmurtajia.

Katso liite: 115461
Juu, kuinka perkeleessä tuollaista sontaa pääsee läpi? "Jäänmurtaja". :-) Ei sinne päinkään. Oikea termi on siis "jääolosuhteissa toimiva taistelualus".
 
Eivät ole "jäänmurtajia", mutta eivät taida olla "korvettejakaan". Ja hyvä niin. Nimimerkillä
"rannikkofregatti" :cool:
Sanoisin, että 4100 tonnin, yli 27 solmun nopeuteen pystyvä taistelualus, joka taistelee ilmaan, pintaan ja pinnan alle kaikilla asejärjestelmillä, on FREGATTI.
Vaikka miten sen kanssa venkuloidaan....

Mietitäänpä näitä "perinteisiä" sotalaivan luokituksen perusteita.

Partiovene on tavallisesti yhteen dimensioon (ja toinen omasuojaksi) taisteleva n.120 - 450 tn rannikkovesien alus.

Korvetti on 600 - n. 2500 tonnin alus, joka taistelee kahteen dimensioon. Yleensä rannikkovesille tai rajatulle vesialueelle tarkoitettu.

Fregatti on kahteen, joskus kolmeen tai kahteen + yksi omasuojaksi, dimensioon taisteleva avomerikelpoinen taistelualus jonka uppouma on n. 2500 - 6500 tonnia (nykyään joskus jopa 8000 tonniin asti).

Hävittäjä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on n. 5000 - 10 000 tn.

Ristelijä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on +10 000 tn

Mihinkä näistä Pohjanmaa-lk mielestänne asettuu? Kommentteja?
 
Sanoisin, että 4100 tonnin, yli 27 solmun nopeuteen pystyvä taistelualus, joka taistelee ilmaan, pintaan ja pinnan alle kaikilla asejärjestelmillä, on FREGATTI.
Vaikka miten sen kanssa venkuloidaan....

Mietitäänpä näitä "perinteisiä" sotalaivan luokituksen perusteita.

Partiovene on tavallisesti yhteen dimensioon (ja toinen omasuojaksi) taisteleva n.120 - 450 tn rannikkovesien alus.

Korvetti on 600 - n. 2500 tonnin alus, joka taistelee kahteen dimensioon. Yleensä rannikkovesille tai rajatulle vesialueelle tarkoitettu.

Fregatti on kahteen, joskus kolmeen tai kahteen + yksi omasuojaksi, dimensioon taisteleva avomerikelpoinen taistelualus jonka uppouma on n. 2500 - 6500 tonnia (nykyään joskus jopa 8000 tonniin asti).

Hävittäjä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on n. 5000 - 10 000 tn.

Ristelijä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on +10 000 tn

Mihinkä näistä Pohjanmaa-lk mielestänne asettuu? Kommentteja?
Tuo on tällaiselle maakravulle ja sota-alusmaallikolle, kuten minä, erittäin hyvä nyrkkisääntökokoelma! Eikö risteilijöissä yksi kriteeri ole, että kykenevät toimimaan alusosaston johtoaluksina?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on tällaiselle maakravulle ja sota-alusmaallikolle, kuten minä, eritääin hyvä nyrkkisääntökokoelma! Eikö risteilijöissä yksi kriteeri ole, että kykenevät toimimaan alusosaston johtoaluksina?
Nykyään jopa fregtit (esim Saksan F123 ja 124) pystyvät toimimaan johtoaluksena.
Suomessa Turunmaa-luokan korvetit oli taisteluosaston johtoaluksia ja modernisoidut miinalaivat pystyvät rajoitettuun osastonjohtamiseen myös. Että kyky voi olla myös suhteellisen pienessäkin aluksessa.

USA:ssa johtoaluksina käytetään erilaisia tukialuksia, lentotuki- tai maihinnousutukialuksia. Hävittäjillä on epäilemättä rajoitettu kyky, risteilijät ovat poistumassa nyt kokonaan.
 
Sanoisin, että 4100 tonnin, yli 27 solmun nopeuteen pystyvä taistelualus, joka taistelee ilmaan, pintaan ja pinnan alle kaikilla asejärjestelmillä, on FREGATTI.
Vaikka miten sen kanssa venkuloidaan....

Mietitäänpä näitä "perinteisiä" sotalaivan luokituksen perusteita.

Partiovene on tavallisesti yhteen dimensioon (ja toinen omasuojaksi) taisteleva n.120 - 450 tn rannikkovesien alus.

Korvetti on 600 - n. 2500 tonnin alus, joka taistelee kahteen dimensioon. Yleensä rannikkovesille tai rajatulle vesialueelle tarkoitettu.

Fregatti on kahteen, joskus kolmeen tai kahteen + yksi omasuojaksi, dimensioon taisteleva avomerikelpoinen taistelualus jonka uppouma on n. 2500 - 6500 tonnia (nykyään joskus jopa 8000 tonniin asti).

Hävittäjä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on n. 5000 - 10 000 tn.

Ristelijä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on +10 000 tn

Mihinkä näistä Pohjanmaa-lk mielestänne asettuu? Kommentteja?

Olisiko niin että Pohjanmaat ovat fregatteja vaan eivät hävittäjiä siksi, että niistä puuttunee 1-linjan taistelualuksiiin verrattuna vaikkapa kelpo puolustusjärjestelmä sisään tulevia torpedoja vastaan?

USA:n hävittäjissä ESSM:kin on vain keskiulottuvuuden ilmatorjuntajärjestelmä, kun useat taitavat olla jopa BMD-kykyisiä.

Suomalaisessa ympäristössä Pohjanmaat ovat tietysti tähtiristeilijöitä... kun suhteutetaan historiallisesti. Visuaalisesti hahmotettuna (maallikoille suunnattu esitys) alla olevassa isoin alus suhteutuu USA:n moderniin hävittäjään ja Star Destroyer vieressänsä on Pohjanmaa.

1737037241470.webp

EDIT: Ja tämä kyllä hätkäytti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjanmaa-luokan_korvetti#Aseistus

"Ruotsin tärkeimpiin pintataistelualuksiin Visby-luokkaan verrattuna Pohjanmaa-luokan laivat ovat uppoumaltaan yli kuusi kertaa suurempia ja pituudeltaan yli 40 metriä pidempiä."
 
Viimeksi muokattu:
"Ruotsin tärkeimpiin pintataistelualuksiin Visby-luokkaan verrattuna Pohjanmaa-luokan laivat ovat uppoumaltaan yli kuusi kertaa suurempia ja pituudeltaan yli 40 metriä pidempiä."
Minusta on hauska miten varsinkin alussa Pohjanmaata verrattiin paljon juuri Visby-lkaan esim median toimesta, vaikka alukset ovat aivan eri "painoluokissa".

Todellisuudessahan kilpailu käydään Haminan ja Visbyn välillä, ja itse laittaisin hieman olosuhteista riippuen tässäkin mittelössä rahaa Haminalle. Omasuoja, EW, PTO...
 
"Ruotsin tärkeimpiin pintataistelualuksiin Visby-luokkaan verrattuna Pohjanmaa-luokan laivat ovat uppoumaltaan yli kuusi kertaa suurempia ja pituudeltaan yli 40 metriä pidempiä."
Puhumattakaan, että Visby-luokan korvetissa ei ole ohjusilmatorjuntaa lainkaan eli @Analysti mainitsemista dimensioista yksi puuttuu täysin. En ole tietoinen miten kyvykäs alusluokka on myöskään maamaaleja vastaan kun Pohjanmaa kykenee käyttämään Garbielia risteilyohjuksenakin. No, korvetilla varmaan virallisesti mennään, mutta voisi kuvitella, että Nato-luokittelu menee fregattiin.
 
Sanoisin, että 4100 tonnin, yli 27 solmun nopeuteen pystyvä taistelualus, joka taistelee ilmaan, pintaan ja pinnan alle kaikilla asejärjestelmillä, on FREGATTI.
Vaikka miten sen kanssa venkuloidaan....

Mietitäänpä näitä "perinteisiä" sotalaivan luokituksen perusteita.

Partiovene on tavallisesti yhteen dimensioon (ja toinen omasuojaksi) taisteleva n.120 - 450 tn rannikkovesien alus.

Korvetti on 600 - n. 2500 tonnin alus, joka taistelee kahteen dimensioon. Yleensä rannikkovesille tai rajatulle vesialueelle tarkoitettu.

Fregatti on kahteen, joskus kolmeen tai kahteen + yksi omasuojaksi, dimensioon taisteleva avomerikelpoinen taistelualus jonka uppouma on n. 2500 - 6500 tonnia (nykyään joskus jopa 8000 tonniin asti).

Hävittäjä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on n. 5000 - 10 000 tn.

Ristelijä on avomerilaivaston kolmeen dimensioon taisteleva 1-linjan taistelualus, jonka uppouma on +10 000 tn

Mihinkä näistä Pohjanmaa-lk mielestänne asettuu? Kommentteja?
Eipä tuota pitkään tarvitse arpoa onko kyseessä fregatti vai ei. Näissä on kuitenkin mukana kulttuuria, politiikkaa ja historian painolastia.

Mitä luokituksiin noin yleisesti tulee, niin risteilijähän näyttää kadonneen kokonaan kuvioista ja hävittäjäkin on nykyään harvinaisuus. D-luokitusta harrastetaan vissiin enää brittien ja jenkkien, sekä Aasian laivastoissa. Eikä hävittäjäksi luokittelu ennenkään perustunut välttämättä muuhun kuin uppoumaan, hyvänä esimerkkinä varsin ohuesti aseistettu Spruance-luokka. Sama alus voi olla fregatti tai hävittäjä käyttäjän aivoituksista riippuen. Miksipä fregatti/korvetti-akselilla ei voisi soveltaa samaa? Mitään vahinkoahan siinä ei tule, vaan suorituskyky ratkaisee.

Mitä taas ilmatorjuntakykyyn tulee, niin yleensä ESSM:n ei katsota nostavan alusta siihen luokkaan, vaan tarvitaan SM-2/Aster-30 -tasoinen aseistus. Kun järjestelmän suorituskyky on kuitenkin pompsahtanut ihan uudelle tasolle, niin tuokin raja alkaa hämärtyä. Onhan ESSM nykymuodossaan tosiaan jo paljon enemmän, kuin omasuoja-ase.
 
Eipä tuota pitkään tarvitse arpoa onko kyseessä fregatti vai ei. Näissä on kuitenkin mukana kulttuuria, politiikkaa ja historian painolastia.

Mitä luokituksiin noin yleisesti tulee, niin risteilijähän näyttää kadonneen kokonaan kuvioista ja hävittäjäkin on nykyään harvinaisuus. D-luokitusta harrastetaan vissiin enää brittien ja jenkkien, sekä Aasian laivastoissa. Eikä hävittäjäksi luokittelu ennenkään perustunut välttämättä muuhun kuin uppoumaan, hyvänä esimerkkinä varsin ohuesti aseistettu Spruance-luokka. Sama alus voi olla fregatti tai hävittäjä käyttäjän aivoituksista riippuen. Miksipä fregatti/korvetti-akselilla ei voisi soveltaa samaa? Mitään vahinkoahan siinä ei tule, vaan suorituskyky ratkaisee.

Mitä taas ilmatorjuntakykyyn tulee, niin yleensä ESSM:n ei katsota nostavan alusta siihen luokkaan, vaan tarvitaan SM-2/Aster-30 -tasoinen aseistus. Kun järjestelmän suorituskyky on kuitenkin pompsahtanut ihan uudelle tasolle, niin tuokin raja alkaa hämärtyä. Onhan ESSM nykymuodossaan tosiaan jo paljon enemmän, kuin omasuoja-ase.
Ruotsissahan oli kylmän sodan aikana perinne, että hävittäjä luokiteltiin viimeisinä palvelusvuosinaan fregatiksi, vaikka laivaan itseensä ei välttämättä tehty muutoksia.
 
Back
Top