Laivue 2020

Tähän tuli kuin tilauksesta Reserviläisen Pohjanmaa-artikkeli.


Koko luokka on valmis vuonna 2029. Ensimmäisen laivan osalta kerrotaan seuraavaa:
Tuosta luovutuksesta menee ainakin vuosi operatiivisen kyvyn saavuttamiseen, todennäköisesti jopa pidempäänkin.
 
Onko tuo päivitetty viimeisten viivästysuutisten jälkeen? Siihen tuli muistaakseni silloin noin puolitoistavuotta lisää? En millään usko, että koko alusluokka on palveluksessa 2028 jos ei vielä ensimmäistäkään ole edes laskettu vesille. Siitä menee vuosi varusteluun ja toinen vuosi integrointiin ja testeihin, ennen kuin edes tekninen taisteluvalmius saavutetaan. Puhumattakaan siitä, että miehistöt osaa kaiken ja esim kovapanosammunna kaikilla järjestelmillä on tehty, mistä lähtien vasta uskottava valmius on saavutettu.

Veikkaan siis, ettei tuota artikkelia ole päivitetty viimeisen viivästyksen jälkeen ja tuohon saa laskea 18 kk päälle.

Se olisikin melkoine temppu, jos laivue olisi oikeasti valmiina ja valmiudessa tällä vuosikymmenellä.
 
Se olisikin melkoine temppu, jos laivue olisi oikeasti valmiina ja valmiudessa tällä vuosikymmenellä.
En oikein itse jaksa uskoa näitä juttuja kokeneena, että näin kävisi. Se järjestelmän testaaminen ja kaiken integroinnin saattaminen kuntoon on pitkä ponnistus. Siinä on aikaa vierähtänyt vähän suuremmiltakin laivastoilta, joilla on ihan eri resurssit hommaan. Mutta toivon tietenkin mahdollisimman ripeää edistymistä.
Saa nähdä mitä PV joskus kertoo asiasta vai kertooko vasta sitten kun on valmista. "Että nyt sitten, vetäkää kun kerkiätte..." :)
 
Tähän tuli kuin tilauksesta Reserviläisen Pohjanmaa-artikkeli.


Koko luokka on valmis vuonna 2029. Ensimmäisen laivan osalta kerrotaan seuraavaa:

Jutusta kopioitu:
"PTO-nimensä mukaisesti Gabriel soveltuu käytettäväksi myös maalla sijaitseviin kohteisiin. Pohjanmaiden kahdeksan ohjusta asennetaan laukaisuvalmiina kanistereissa yläkannen syvennykseen."

Jossain aikaisemmissa jutuissa on puhuttu toisenlaisesta asennuksesta. Onkohan ne kontit päätetty jättää pois ja asentaa ohjukset samaan tapaan kuin Harpoon?
(Vai luenko taas kuin piru raamattua?)
 
Jutusta kopioitu:
"PTO-nimensä mukaisesti Gabriel soveltuu käytettäväksi myös maalla sijaitseviin kohteisiin. Pohjanmaiden kahdeksan ohjusta asennetaan laukaisuvalmiina kanistereissa yläkannen syvennykseen."

Jossain aikaisemmissa jutuissa on puhuttu toisenlaisesta asennuksesta. Onkohan ne kontit päätetty jättää pois ja asentaa ohjukset samaan tapaan kuin Harpoon?
(Vai luenko taas kuin piru raamattua?)
Käsitykseni mukaan ne tulee "kontteihin".

Voisiko se olla jopa niin nerokkaasti suunniteltu, että on aivan sama onko kontti laivalla, koukkuauton lavalla tai maastoon jätettynä, niin aina kun vaan viestiyhteydet on, niin sieltä lähtee? Onkohan mahdollista?

Esim tilanteessa, jossa Itämerellä ei kertakaikkiaan ole enää yhtään maalia jäljellä (= Naton taisteluosastot ovat tuhonneet koko Venäjän Itämeren laivaston m/Tsushima), niin niiden tulta voisi käyttää jopa Vienanmerelle tai maakohteisiin?

Joku mainitsi uuden ohjuskontin olleen mukana jo jossain paraatissa, ilmeisesti sitä on vaikea erottaa ihan tavallisesta kontista...
 
Käsitykseni mukaan ne tulee "kontteihin".

Voisiko se olla jopa niin nerokkaasti suunniteltu, että on aivan sama onko kontti laivalla, koukkuauton lavalla tai maastoon jätettynä, niin aina kun vaan viestiyhteydet on, niin sieltä lähtee? Onkohan mahdollista?

Esim tilanteessa, jossa Itämerellä ei kertakaikkiaan ole enää yhtään maalia jäljellä (= Naton taisteluosastot ovat tuhonneet koko Venäjän Itämeren laivaston m/Tsushima), niin niiden tulta voisi käyttää jopa Vienanmerelle tai maakohteisiin?

Joku mainitsi uuden ohjuskontin olleen mukana jo jossain paraatissa, ilmeisesti sitä on vaikea erottaa ihan tavallisesta kontista...
Eikö sen verran jo tiedetä, että sama ohjuskontti käy uudelle laivueelle, Hamina-luokalle ja kuorma-autopattereille? Autoalustaisen patterin voi siis viedä ohjuksineen sinne jonnekin ilman sen suurempia kommervenkkejä.

On erinomaista viestintää esitellä paraatissa kontti auton kyydissä ja sitten vihjailla kyseessä olevan ohjuskontti, ehkä. Epäilyttäviä arvokohteita on sen jälkeen riittämiin.
 
Niin se saattoi olla kesäkuun paraatissa, mutta kertoja ei sanonut siitä mitään.
Mutta tämä voi olla myös random-kontti. Minun puolesta olkoon schrödingerin kissa.
Katso liite: 113170
Minun vaisto sanoo, että tuo se on. Ulkoa päin vain kukaan ei pysty toteamaan mitään... ja tuollaisia voi kyhätä halvalla 10 kpl ja vain yksi on oikea! Mikä loistava taktinen veto.

Lisäys: tuokin voi siis olla vain hämäyskontti, mock-up. :-)
 
Viimeksi muokattu:
Kai se vaatii jotain muutakin kuin kontit mehtään?
Komento ajoneuvon ainakin joka syöttää tiedot maalista ohjuksille.
Eiköhän se voida integroida nykyaikana jo tuohon itseensä? Tai olla vain repussa kannettava tabletti? Tai jotain muuta kuin helposti havaittava ja tunnistettava ajoneuvo tms.

Kun vaan saa valokuidun päähän, ei mitään paljastavaa säteilyä vastaavaa. Kontin päälle sininen pressu jossa lukee "Reiskan remontti- ja asennus" ja miehistöllä samalla logolla olevat haalarit päällä.
 
Niin se saattoi olla kesäkuun paraatissa, mutta kertoja ei sanonut siitä mitään.
Mutta tämä voi olla myös random-kontti. Minun puolesta olkoon schrödingerin kissa.
Katso liite: 113170
Puolustusvoimien paraatiesitteessä oli mainittu Gabriel-ajoneuvo, mutta Ylen toimittaja ei tunnistanut tätä. Vähän sama, kuin takavuosien paraati, jossa Ylen toimittaja esitteli MTO85-lavetin puolustusvoimien roska-autona...
 

Aikaa on kulunut ja vettä virrannut Eurajoessa, mutta aiemmin valtiolle tilatussa työssä RMC:n työnjälki ei ole vakuuttanut.
Kun tietäisi, mitähän tuo oikeusjuttu oikein koskee?
 
Kun tietäisi, mitähän tuo oikeusjuttu oikein koskee?
Kanteen mukaan luovutuksen jälkeen Arandalla todettiin takuun kattamia puutteita ja virheitä 347 kappaletta, joista 83 on vielä korjaamatta. Osan virheistä Syke korjautti muilla toimijoilla.

Virheiksi eritellään muun muassa aluksen pääpotkurin tehon puute, aluksen nopea ruostuminen puutteellisen maalauksen takia sekä CTD-laboratoriossa sattunut vesivahinko.
- - -
”Telakan huonoa suoritusta kuvaa aluksen peräkannen uuden nosturin puutteellinen toiminta, nosturin ruostuminen ja nosturin puutteelliset käyttöohjeet. Sykellä ei ole näiden virheiden osalta rahamääräisiä vaatimuksia, mutta se mainitsee nämä virheet osoituksena telakan kehnosta osaamisesta.”
- - -
Syke vaatii haastehakemuksessaan vahingonkorvauksena tai hinnanalennuksena yhteensä 2 084 003,82 euroa. Summa koostuu 913 003,82 euron vahingonkorvauksista ja 1 171 000 euron hinnanalennuksesta.
Syken mukaan se on RMC:n sopimusrikkomuksen takia joko korjannut vahinkoja ja puutteita tai niitä on vielä korjaamatta yhteensä mainitun kahden miljoonan euron edestä.
Vahingonkorvauksista isoin siivu, noin 370 000 euroa, liittyy Arandan koneiston jäähdytysjärjestelmään. Vaaditun hinnanalennuksen merkittävin osuus, 375 000 euroa, koostuu puolestaan siitä, että telakka ei kantajan mukaan vähentänyt aluksen vedenalaista melua sovitusti.
 
Arandan konversio oli "korjausprojekti" RMC:llä ja tuolloinhan telakka vasta opetteli uudelleen laivojen tekemistä.
Tekeminen on parantunut huimasti noista ajoista, vaikka vieläkin riittää kehitettävää.

Tiedän, että Suomessa tehdään asiat loppuun ja ihmiset ei katoa, niin sikäli riski on hyvin hallittu.
Kustannusten paisumisen aiheuttavaa mielipahaa liennyttää kotimainen toimittaja eikä kaikki raha valu ulos.

Kaikesta kritiikistä - oikeutetustakin - huolimatta näen Laivueen tilaamisen RMC Defenceltä oikeana ratkaisuna.
Samalla on muistettava, että luomme OIKEASTI Suomeen osaamista ja teollisuudelle referenssejä = potentiaalisia työpaikkoja ja verotuloja.
 
Back
Top