Kanteen mukaan luovutuksen jälkeen Arandalla todettiin takuun kattamia puutteita ja virheitä 347 kappaletta, joista 83 on vielä korjaamatta. Osan virheistä Syke korjautti muilla toimijoilla.
Virheiksi eritellään muun muassa aluksen pääpotkurin tehon puute, aluksen nopea ruostuminen puutteellisen maalauksen takia sekä CTD-laboratoriossa sattunut vesivahinko.
- - -
”Telakan huonoa suoritusta kuvaa aluksen peräkannen uuden nosturin puutteellinen toiminta, nosturin ruostuminen ja nosturin puutteelliset käyttöohjeet. Sykellä ei ole näiden virheiden osalta rahamääräisiä vaatimuksia, mutta se mainitsee nämä virheet osoituksena telakan kehnosta osaamisesta.”
- - -
Syke vaatii haastehakemuksessaan vahingonkorvauksena tai hinnanalennuksena yhteensä 2 084 003,82 euroa. Summa koostuu 913 003,82 euron vahingonkorvauksista ja 1 171 000 euron hinnanalennuksesta.
Syken mukaan se on RMC:n sopimusrikkomuksen takia joko korjannut vahinkoja ja puutteita tai niitä on vielä korjaamatta yhteensä mainitun kahden miljoonan euron edestä.
Vahingonkorvauksista isoin siivu, noin 370 000 euroa, liittyy Arandan koneiston jäähdytysjärjestelmään. Vaaditun hinnanalennuksen merkittävin osuus, 375 000 euroa, koostuu puolestaan siitä, että telakka ei kantajan mukaan vähentänyt aluksen vedenalaista melua sovitusti.