Laivue 2020

Nyt pistit pahan, tuohan on vähän niin kuin kumpi on kovempi, Sylvester Stallone vai Rocky Balboa.

Minusta Rambo, John J. on paras. Se on saanut kongressin kunniamitallin ja vaikka mitä.

1734195062324.webp

Tuo 100 tonnin miinakannen kantavuus, tarjoo alustyypin jatkokehitykselle mielen kiintoisia uria.
Jos miinoitus kykyä pienennetään saadaan painon puolesta lisää mahdollisuuksia muokata aluksen perän aseistusta ilman muutoksia aluksen kokoon.
Kapasiteettia riittää ja se antaa paljon mahdollisuuksia. Painopistettä ei voi lähteä nostamaan ilman murheita, mutta sama runko kyllä kelluttaisi sujuvasti muutakin, kuin miinoja.

Kuinkahan suuri operaatio olisi suunnitella ja jatkaa Pohjanmaa luokan korvettia, siis uusissa versiossa ei rakenteilla oleviin sen verran, että saisi tuon Israelin aluksen C- DOME ohjus ryhmän lisättyä komentosillan eteen.

Äkkiseltään laskin että 32 kpl ohjuksia

1000100085.webp

Kuinkahan suuri operaatio olisi suunnitella ja jatkaa Pohjanmaa luokan korvettia, siis uusissa versiossa ei rakenteilla oleviin sen verran, että saisi tuon Israelin aluksen C- DOME ohjus ryhmän lisättyä komentosillan eteen.
Onhan noita laivojen pidennyksiä tehty, Brittien Type 22 fregatit valmistettiin kolmessa ryhmässä joista jokainen ryhmä oli aina edellistä pidempi. Viimeiset neljä alusta olivat 17m pidempiä kuin ensimmäisen ryhmän alukset. Leveys pysyi kaikissa ryhmissä samana joten pidennys oli varmaankin tehty pääkaaren kohdalle kuten jäsen @Analysti tässä aikaisemmin mainitsi.
Myös Type 42 hävittäjien viimeisen erän alukset olivat 16m pidempiä kuin aiemmat.

Äkkiseltään laskin että 32 kpl ohjuksia
Itse käyttäisin tämän vaivan ja rahan (jota varmasti pidennykseen kuluisi melko paljon) ensisijaisesti niihin lisäsiiloihin, koptereihin ja yksinkertaiseen CIWS järjestelmään hallin päälle.

C-Dome on ainakin aikaisemmin tullut 10 ohjuksen paketeissa (Sa'ar 6 tapauksessa) ja tuo havainnekuva ei ole millään tasolla realistisissa mittasuhteissa. Siihen on nyt vaan piirretty kaikkia mahdollisia pyssyjä, puikkoja ja bokseja jotka joku grafiikkatiimiläinen on tietokoneelta löytänyt.

Itse käyttäisin tämän vaivan ja rahan (jota varmasti pidennykseen kuluisi melko paljon) ensisijaisesti niihin lisäsiiloihin, koptereihin ja yksinkertaiseen CIWS järjestelmään hallin päälle.

C-Dome on ainakin aikaisemmin tullut 10 ohjuksen paketeissa (Sa'ar 6 tapauksessa) ja tuo havainnekuva ei ole millään tasolla realistisissa mittasuhteissa. Siihen on nyt vaan piirretty kaikkia mahdollisia pyssyjä, puikkoja ja bokseja jotka joku grafiikkatiimiläinen on tietokoneelta löytänyt.
Ainoa realistinen tapa tuunata korvetin perusversiota on jättää hangaari ja miinakuorma pois. Silloin olisi mahdollista istuttaa tavaraa oikeaan paikkaan, eli laivan takaosaan ja ainakin pääosin rungon sisään. Painosäästö olisi kymmeniä tonneja, joten painopisteen nousu hieman ylemmäs vs. miinalasti ei olisi ongelma.

Ainoa realistinen tapa tuunata korvetin perusversiota on jättää hangaari ja miinakuorma pois
Siis tarkoitan nyt, että sinne keulaan laitetaan toinen paketti Mk.41:stä, hangaarin päälle lähisuoja-ase ja hangaariin kopteri. En mitään sen suurempia lisäviritelmiä ole ainakaan itse haaveillut LV2020 aluksiin...

Siis tarkoitan nyt, että sinne keulaan laitetaan toinen paketti Mk.41:stä, hangaarin päälle lähisuoja-ase ja hangaariin kopteri. En mitään sen suurempia lisäviritelmiä ole ainakaan itse haaveillut LV2020 aluksiin...
Minä olen :cool:

Uskoisin että perusratkaisu kestää nuo sinun esittämäsi muutokset. Voiko hangaarin katolle asentaa jotain on tietysti kysymysmerkki. Ihmettelen suuresti jos tuota valmiutta ei ole, mut ei voi tietää.

Puhuin kyllä uusista korvetti/frekatti koko luokan laivoista, jos joskus niistä rakennettaisiin Pohjanmaaluokan piirustuksia hyväksi käyttäen pidennetty versio.

C-DOME:sta on ainakin mallikuvia 4 ohjuksen siiloista. Ehkä tuossa aikaisemmassa Israelin laivan havainnekuvassa onkin juuri niitä, jolloin olisi 16 kpl ohjuksia.

1734256320447.webp

Mutta näihin rakenteilla oleviin kyllä tuo toinen Mk41siilosto ja hangaarin päälle vaikka se Rheinmetall 30mm SeaSnake airburst kyvyllä olis tarpeen.

Puhuin kyllä uusista korvetti/frekatti koko luokan laivoista, jos joskus niistä rakennettaisiin Pohjanmaaluokan piirustuksia hyväksi käyttäen pidennetty versio.
Selvä, ymmärsin siis väärin. Pidennetyn "Pohjanmaa 2.0" tapauksessa tuo C-DOME:n lisääminen voisi tietysti olla mahdollinen ja itselläni ei ainakaan mitään olisi sitä vastaan, mutta tämähän tarkoittaisi myös kokonaan uutta järjestelmää (ohjus + laukaisu), jolloin herää kysymysmerkkejä kannattavuudesta. Tietysti jos kyseinen järjestelmä hankittaisiin maalle samalla...

Back