Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyt taidetaan käyttää semmoisia, jotka ammutaan veteen toimimaan itsenäisesti.Mitenkähän ammoisen AN/SLQ-25 nixien tapainen systeemi kohti tulevia kaloja vastaan?
Olen siinä ymmärryksessä, että ne sähkömoottorit, joilla ajetaan, voisi toimia generaattoreina. En usko, että siellä on erillisiä koneita, ei mitenkään semmoiseen voi painoa ja rahaa käyttää.Itseäni asiasta mitään ymmärtämättömänä ihmetyttää akseligeneraattorien tarve Pohjanmaassa. Pelkällä turbiinilla tuskin on tarkoitus säännöllisesti ajaa useita päiviä putkeen, jolloin akseligeneraattoreilla saatava polttoaineen säästö jäänee vähäiseksi. Akseligeneraattorit tuovat redundanssia aluksen sähköistykseen, mutta onko tällä enää merkitystä kun aluksessa on jo niiden lisäksi neljä sähkön tuottoon erikoistunutta pääkonetta ja ainakin yksi (hätä) moottorigeneraattori?
Potkurimoottori voi toimia yhtä hyvin toisinpäin eli akseligeneraattorina. Onko tämä järjestely käytössä Pohjanmaassa, en tiedä.Itseäni asiasta mitään ymmärtämättömänä ihmetyttää akseligeneraattorien tarve Pohjanmaassa. Pelkällä turbiinilla tuskin on tarkoitus säännöllisesti ajaa useita päiviä putkeen, jolloin akseligeneraattoreilla saatava polttoaineen säästö jäänee vähäiseksi. Akseligeneraattorit tuovat redundanssia aluksen sähköistykseen, mutta onko tällä enää merkitystä kun aluksessa on jo niiden lisäksi neljä sähkön tuottoon erikoistunutta pääkonetta ja ainakin yksi (hätä) moottorigeneraattori?
All four vessels will be equipped with four MAN 12V175D-MELGenSets each with a total output of 7,700 kW (4 x 1920 kW).There are 16 gensets in total.
The MAN 175D GenSets destined for Finland have a number of outstanding technical features: Double elastic engine mounting Several GenSets will be equipped with sound enclosures for low-noise operation
The MAN 175D engine is the only marine high-speed GenSet that can achieve this level of performance with 12 cylinders, making it more compact and enabling effective maintenance
The engines are designed for operation in the Arctic and can operate with extremely low air inlet temperatures
The 12-, 16- and 20-cylinder variant of the engine is available with an output of 1,500 to 4,400 kilowatts.
Alustyyppiä harkittaessa käytiin läpi useita eri vaihtoehtoja. Paras suorituskyky kaikille osa-alueille saataisiin rakentamalla
alusluokat jokaista tehtävää varten erikseen. Ratkaisu ei kuitenkaan olisi toteuttamiskelpoinen, koska kustannukset olisivat käytettävissä olevaan rahamäärään nähden moninkertaiset sekä hankinnan että ylläpidon osalta.
Näin päädyttiin monitoimialukseen, johon yhdistettäisiin kaikki vaaditut ominaisuudet. Monitoimikorvettien kohdallakin vaihtoehtoja oli käytännössä kaksi, joista neljän suurikokoisen korvetin rakentaminen tuli valituksi. Yksinkertainen syy alusten määrään oli taloudelliset raamit, jotka eivät mahdollista suuremman alusmäärän rakentamista.
Kaikki alkaa rungosta
Laivatekninen tutkimus ajoittui vuosille 2008–2016. Suurimpana haasteena laivan rungon osalta on ollut yhdistää merikelpoisuus, alhainen kulkuvastus ja suuri huippunopeus, matala kulkusyväys, miinoituskyky, šokin (asevaikutuksen) kestävyys sekä kyky liikkua itsenäisesti jääolosuhteissa.
Pitkään jatkuneen tutkimus- ja kehitystyön seurauksena on syntynyt rungonmuoto, joka on hyvä kompromissi eri ominaisuuksien kesken. Keula on optimoitu enemmän avovesi- kuin jääoloja ajatellen, koska se on sotalaivan käyttöprofiilin kannalta mielekkäämpää. Perän muotoilussa on otettu huomioon jäissä liikkuminen ilman jäänmurtaja-apua. Juuri perän muotoilulla on ratkaiseva vaikutus aluksen kykyyn peruuttaa jäissä, mikä on kriittisen tärkeää aluksen kääntymisen kannalta ja sen vuoksi, ettei korvetti jäisi kiinni jäihin. Myös aluksen kykyyn kääntyä jäissä ja murtautua ulos jäärännistä perän muotoilu vaikuttaa keulan muotoilua enemmän.
Mataluutensa takia Itämeri on aallokkonsa osalta monesti melko ilkeä. Merkittävä aallonkorkeus saattaa olla kuusikin metriä, mikä asettaa vaatimuksia laivan koolle ja vakavuudelle. Uudessa alusmallistossa keinuntaa kovassa merenkäynnissä vähennetään evävakaajilla, jotka ovat jäissä ajettaessa käännettävissä rungon sisään.
Vedenalaisten räjähdysten šokkivaikutusten paremmaksi hallitsemiseksi alusten runkorakenteessa on päädytty jäissä kulkevista laivoista poikkeavaan
ratkaisuun, jossa rungon perinteisen poikittaiskaarituksen sijasta käytetään sotalaivoissa tyypillistä kestävämpää pitkittäiskaaritusta.
Runkorakenteidensa mitoituksen puolesta alukset tullaan luokittamaan rajoittamattomille merialueille, joten ne voivat tarvittaessa toimia myös kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä maailman merillä. Luokituslaitokseksi on valittu Lloyd’s Register.
Useamman eri asejärjestelmän liittäminen samaan alukseen, miinoituksessa vaadittava riittävä – tässä tapauksessa 100 tonnin – kantavuus ja merikelpoisuus kaikissa sääolosuhteissa sekä vaatimukset itsenäisestä kulkemisesta jääolosuhteissa ja normaaleja kauppalaivoja selvästi suuremmasta huippunopeudesta edellyttävät alukselta nykyisiä alusluokkiamme suurempaa aluskokoa.
Pituudeltaan alukset tulevat olemaan noin 105-metrisiä. Mikäli hydrodynaamiset, vakavuus- ja hyötykuormaominaisuudet olisi haluttu optimoida, niistä olisi täytynyt tehdä tätä pitempiä, mutta Suomen saariston erityisvaatimukset eivät antaneet siihen mahdollisuutta
Double Acting hylätttiin sen ruoripotkurin tarpeen takia, eli sutoon tarvittava hiljaisuus oli tärkeämpääKaksinkertainen koneisto
Korvetteihin tulee tavallaan kaksinkertainen kuljetuskoneisto. Propulsiotehoa tuotetaan sekä kahden sähkömoottorin että yhden kaasuturbiinin voimin. Kaasuturbiini ja sähkömoottorit on kytketty yhteisen vaihdelaatikon kautta kahdelle potkuriakselille.
Laivan sähköntuotantoon on varattu neljä dieselgeneraattoria, joista kaksi varustetaan kaksinkertaisella värinänvaimennuksella ja melusuojauksella.
Tarkoituksena on, että ajettaessa SuTo-moodissa laiva kulkee äänettömästi ja värinättömästi. Normaalissa siirto- tai partiointiajossa sähkön tuotantoon voidaan käyttää kahta muuta dieselgeneraattoria, ja kun halutaan ajaa suurilla nopeuksilla, herätetään kaasuturbiini avuksi.
Tällöin sähkömoottoreita voidaan käyttää generaattoreina tuottamaan sähköä laivan tarpeisiin.
Kahden erilaisen voimanlähteen yhteiskäyttö ei ole mikään uusi keksintö.
Merivoimien aluksista sitä käytettiin jo Turunmaa-luokan tykkiveneissä – jotka muuten kansainvälisessä alusluokituksessa luokiteltiin korveteiksi. Niissä dieselmoottorit pyörittivät kahta säätösiipipotkuria ja kaasuturbiini puolestaan pyöritti näiden välissä olevaa omaa kiinteälapaista tunnelipotkuriaan.
Uusissa korveteissa propulsioteho tulee maksimissaan olemaan noin 30 MW, joka tutummin ilmaistuna on 40 800 hevosvoimaa. Koneiston molemmat osat – kaasuturbiini ja dieselmoottorit – käyttävät samanlaista polttoainetta, joten laivoissa ei tarvita kuin yhtä polttoainelaatua.
Potkureissa pähkäiltävää
Laivateknisissä selvityksissä käytiin läpi lähes kaikki mahdolliset tekniset ratkaisut sekä rungon että propulsiojärjestelmän osalta. Mukana selvityksissä oli jopa DAS-alustyyppi (Double Acting Ship), josta on saatu hyviä kokemuksia bulkki- ja tankkilaivoissa arktisilla merialueilla. DAS-laivassa keula optimoidaan avovesiajoa varten ja perä jääajoa varten, eli avovedessä laiva liikkuu keula edellä ja jäissä perä edellä, jolloin eräi-den laivojen kohdalla on saavutettu jopa kaksinkertainen nopeus keula edellä jäissä ajamiseen verrattuna.
Sinänsä erittäin mielenkiintoinen mahdollisuus tyssäsi propulsiojärjestelmään. DAS-laiva vaatii käytännössä ruoripotkurijärjestelmän (Azipod tai vastaava), jolloin takaperin liikkuva laiva toimii ikään kuin ”etuvetoisena”, mikä mahdollistaa aluksen kyljille voimakkaan huuhtelun jäälohkareiden poistamiseksi kylkien ja kiintojään välistä. Ruoripotkurijärjestelmä taas ei sovi nopeisiin aluksiin ja on aina äänekäs, eli vaatimus mahdollisuudesta äänettömään liikkumiseen ei olisi täyttynyt. Vesisuihkupropulsio puolestaan sopii nopeisiin aluksiin mutta ei jäissä ajoon, joten valinta osui perinteiseen akselivetoon kahdella akselilinjalla.
Although there are clear advantages of selecting a four-stroke medium diesel engine for frigates, destroyers and in other surface combatant vessels, its implementation seems unlikely in the near future because of the fact that four stroke medium speed diesel engines are twice as heavy as high-speed diesel engines. It is advisable to closely monitor engine solutions for these vessel types since naval Administrations show clearly an interest towards alternative technologies. However, lack of a reference ship seems to be an obstacle for decisions.
Tekijä ei ymmärrä miksi huippunopeus pitää olla lähempänä 30 s kuin 25 s... se jo kertoo paljon.Tässä 2019 maisteripaprussa oli haastateltu erittelemättä Laivue 2020 väkeä. Poimin siitä lähinnä pohdinnan, että ajatus four stroke medium dieselista (perinteisen high speed diesel + kaasuturbiinin sijaan) on kirjoittajan mieleen, mutta se ei toteudu koska kukaan ei halua olla ensimmäinen. Joten ei sotalaivassa vaan muissa laivastojen/rannikkovartiostojen aluksissa. Lyhyesti siis teho/paino vs. ekonomia. Mutta kuten Rimfiren viestissä yllä mainitaan niin osakuormilla epätaloudellinen tulee silti valituksi hiljaisuuden tarpeen takia,.
Käy aika paljon aluksia läpi FREMMistä Iveriin ja Turvaan, sekä kaiken maailman Vard 7 yms. tuntemattomampaa.
En ehdi juuri nyt käymään kokonana läpi tuota @magitsu antamaa lähdettä, mutta tämä lainaus herätti mielenkiintoni. Onko tuosta valitsematta jätetystä vaihtoehdosta nähty mitään tietoja? Tekstin perusteella arvaan, että puhuttiin isommasta määrästä pienempiä monitoimikorvetteja. Vaan olisiko se silti ollut yksi luokka, joka mahdollisesti olisi tarvinnut satamakäyntiä roolin vaihtamiseksi, vai kaksi tai useampia joilla olisi kullakin ollut vähemmän erillisiä kyvykkyyksiä? Kuinka pitkälle noita mahdollisia pienempiä korvetteja ehdittiin hahmotella, saattaisiko joku arkistotutkija joskus löytää jopa jonkinlaisia havainnepiirroksia?Näin päädyttiin monitoimialukseen, johon yhdistettäisiin kaikki vaaditut ominaisuudet. Monitoimikorvettien kohdallakin vaihtoehtoja oli käytännössä kaksi, joista neljän suurikokoisen korvetin rakentaminen tuli valituksi. Yksinkertainen syy alusten määrään oli taloudelliset raamit, jotka eivät mahdollista suuremman alusmäärän rakentamista.
Toki 100 tonnia miina/monitoimikannen tasalla ei vastaa 100 tonnia hangaarin katolla. Seitsemän tonnin SeaRAMin asentaminen sinne saattaisi siis syödä tuosta kantavuudesta merkittävän ison osan, ehkä liiankin ison. Minua osaavammat saavat heitellä tarkennuksia, jopa numeroita, jos haluavat.Tuo 100 tonnin miinakannen kantavuus, tarjoo alustyypin jatkokehitykselle mielen kiintoisia uria.
Jos miinoitus kykyä pienennetään saadaan painon puolesta lisää mahdollisuuksia muokata aluksen perän aseistusta ilman muutoksia aluksen kokoon.
Toki tuon vapautuvan tonnimäärän hyödyntäminen vaatisi muutoksia sisätilojen järjestykseen ja kannen päälisiin rakenteisiin, ajattelin lähinnä uusia aluksia Pohjanmaa luokka 2.0 joissa miinoittaminen on vain sivuosassa, päähuomion ollessa vaikkapa ilmatorjunnassa ja pitemmässä toiminta-ajassa, (kasvatettu polttoaine, juomavesi ja ruokavarastoja) muokatulla tilajärjestelyllä.Toki 100 tonnia miina/monitoimikannen tasalla ei vastaa 100 tonnia hangaarin katolla. Seitsemän tonnin SeaRAMin asentaminen sinne saattaisi siis syödä tuosta kantavuudesta merkittävän ison osan, ehkä liiankin ison. Minua osaavammat saavat heitellä tarkennuksia, jopa numeroita, jos haluavat.
Rauman halli on 184m pitkä. Kyllä siellä saa isomman 125-135m aluksen rakennettua ihan helposti...Toki tuon vapautuvan tonnimäärän hyödyntäminen vaatisi muutoksia sisätilojen järjestykseen ja kannen päälisiin rakenteisiin, ajattelin lähinnä uusia aluksia Pohjanmaa luokka 2.0 joissa miinoittaminen on vain sivuosassa, päähuomion ollessa vaikkapa ilmatorjunnassa ja pitemmässä toiminta-ajassa, (kasvatettu polttoaine, juomavesi ja ruokavarastoja) muokatulla tilajärjestelyllä.
Tuo Japain JS Mogami (FFM-1) alus on kyllä houkuttelevan näköinen, lisäpituus antaisi tilaa pitemmälle toiminta-ajalle, aseistushan on Pohjanmaiden luokkaa.
Pystyyköhän tuollaisia rakentamaan Raumantelakan hallissa? Olis se Pohjanmaa 2.0 luokka, suunniteltu saattajaksi, pieni miinoituskyky, nopeampi, pitempi toiminta-aika ja parempi ilmatorjunta.
Ai että kun olisi hienoa, että koko Pohjanmaa luokka olisi ison luokan info-op ja hallista rullaisi ulos jotain ihan muuta... Ja sitten heräsinRauman halli on 184m pitkä. Kyllä siellä saa isomman 125-135m aluksen rakennettua ihan helposti...
Mitä muuta sen pitäisi olla, että olisit tyytyväinen?Ai että kun olisi hienoa, että koko Pohjanmaa luokka olisi ison luokan info-op ja hallista rullaisi ulos jotain ihan muuta... Ja sitten heräsin
En ole mitenkään suuresti epätyytyväinen kuin ehkä aikataulun venymiseen. Oli vain tuollainen kieli poskessa heitto. Joskus sitä miettii, että onko kaikesta yliavoimesti tiedottaminen viisasta vai voisiko tärkeimmissä suorituskyvyissä käyttää kunnon savuverhoa ja tarjoilla yllätyksiä vastapuolelle.Mitä muuta sen pitäisi olla, että olisit tyytväinen?
Eipä tuollaisen aluksen suoristuskyvyissä pysty juurikaan olemaan mitään kovin yllättävää. Mahdollisia epäonnistumisia tai vastaavia voidaan ehkä peitellä johonkin rajaan saakka, mutta viimeistä seuraavassa sodassa nekin paljastuu.En ole mitenkään suuresti epätyytyväinen kuin ehkä aikataulun venymiseen. Oli vain tuollainen kieli poskessa heitto. Joskus sitä miettii, että onko kaikesta yliavoimesti tiedottaminen viisasta vai voisiko tärkeimmissä suorituskyvyissä käyttää kunnon savuverhoa ja tarjoilla yllätyksiä vastapuolelle.
Entäs Gabrielista? Pitäisi olla jo käytössä Haminalla ja heinäkuun paraatissa saattoi olla rekka-asenteinen versio, joskaan sitä ei mainittu selostuksessa.Fysiikan lait ja hintalappu kertoo reunaehdot. Sinällään Pohjanmaista on tiedotettu kansainvälisesti vertaillen tosi nihkeästi.
Siitä on puhuttu vielä vähemmän. Voi olla, että kauppasopimus edellyttää suurta hiljaisuutta. Israel ei paljon netissä leveile, se vain pieksää hyökkääjät aina.Entäs Gabrielista? Pitäisi olla jo käytössä Haminalla ja heinäkuun paraatissa saattoi olla rekka-asenteinen versio, joskaan sitä ei mainittu selostuksessa.