Laivue 2020

Julkisessa sanassa ja Patrian tiedotteessa ( https://www.patriagroup.com/newsroo...tanut-loppuhyvaksynnan-patria-paatoimittajana ) oli mainittu että Hamina-luokan ilmatorjuntaohjusjärjestelmä on "päivitetty" mutta tämähän on aivan ekstaattista että siinä tosiaan on se Umkhonto IR-ER 30km/12km brosyyrikantamineen/-korkeusulottuvuuksineen.

Tämä kun yhdistetään tuleviin Pohjanmaa-luokan ESSM Block 2 -kyvykkyyteen ja Daavidin linkoihin niin jopa on uudenlaisia torjuntabubbleja, joista merellä olevat vieläpä liikkuvat koko ajan. Nämä yhdessä pohjoismaitten ilmavoimien kanssa tekevät vaikkapa Ahvenanmaan skenaarion niin paljon meille paremman tuntuiseksi, ainakin näin maallikon näkökulmasta.

MLU Hamina - Pohjanmaa duo on nyt jotenkin paljon uskottavampi ihan meriliikenteen suojaamisessakin tämän IR-ER-tiedon myötä. Tulee siis ihan sellainen fiilis, analyysit jätän muille :)
Mistä lähteestä tuo tieto ER:n rakentamisesta löytyy? Eiköhän Suomen järjestelmä ole IR Block-2? Maksimikantama helppoon maaliin n. 15 km.
Tuossa Patrian tiedotteessa ei ainakaan nimetä ohjusmallia.
Ainakaan julkisissa lähteissä ei tälle ohjustyypille ole yhtään käyttäjää ja olin jo arvellut, että koko projekti on siellä lopetettu. Ohjus sinällään kai oli aika valmis vuonna 2017, jolloin sitä esiteltiin IDEX:ssä.

Toki edelleenkin taisteluosasto, jossa on esim 2 Pohjanmaata, 2 Haminaa ja 2 Visbytä on kyllä ihan ok...
 
Kohta on Laivue 2030 aika.

Ehdotan, että nyt tyhjennetään pajatso kunnolla. Eiks vaan?
Nyt kun on alkuun päästy tulossa oikeaksi merivaltioksi ei auta himmailla.
Laivue 2030 on yksittäinen fregatti. :D
 
Laivue 2030 on yksittäinen fregatti. :D
Kas kun ei Boomeranger. Ne kun kuulemma muistuttaa enemmän helikopteria niin silloin voisivat samalla kai olla myös suto-kopteri. ;)
Olisi Niukkanen vol 2.
Mutta nythän ollaan turpo-puntarista johtuen enemmän "me tienataan tällä" / "rahaa on" -linjalla.
 
Julkisessa sanassa ja Patrian tiedotteessa ( https://www.patriagroup.com/newsroo...tanut-loppuhyvaksynnan-patria-paatoimittajana ) oli mainittu että Hamina-luokan ilmatorjuntaohjusjärjestelmä on "päivitetty" mutta tämähän on aivan ekstaattista että siinä tosiaan on se Umkhonto IR-ER 30km/12km brosyyrikantamineen/-korkeusulottuvuuksineen.

Tämä kun yhdistetään tuleviin Pohjanmaa-luokan ESSM Block 2 -kyvykkyyteen ja Daavidin linkoihin niin jopa on uudenlaisia torjuntabubbleja, joista merellä olevat vieläpä liikkuvat koko ajan. Nämä yhdessä pohjoismaitten ilmavoimien kanssa tekevät vaikkapa Ahvenanmaan skenaarion niin paljon meille paremman tuntuiseksi, ainakin näin maallikon näkökulmasta.

MLU Hamina - Pohjanmaa duo on nyt jotenkin paljon uskottavampi ihan meriliikenteen suojaamisessakin tämän IR-ER-tiedon myötä. Tulee siis ihan sellainen fiilis, analyysit jätän muille :)
Ei. Hamina-luokalla ei ole käytössä Umhonto IR-ER. Eikä sitä taida käyttää kukaan muukaan, koska järjestelmä ei koskaan valmistunut myyntikuntoon ennen kuin valmistajalta loppui puhti. Hamina-luokan MLU:n suunnitteluvaiheessa ER-versio oli vielä meillekin tuloillaan, kun näkymä oli optimistisempi.

Umkhonton päivitys tarkoittaa siis tuossa kohdin paljon vaatimattomampia parannuksia. Sellaisia kuin ohjelmistojen päivitys ja tehdashuollossa vaihdetut komponentit.
 
Ei. Hamina-luokalla ei ole käytössä Umhonto IR-ER. Eikä sitä taida käyttää kukaan muukaan, koska järjestelmä ei koskaan valmistunut myyntikuntoon ennen kuin valmistajalta loppui puhti. Hamina-luokan MLU:n suunnitteluvaiheessa ER-versio oli vielä meillekin tuloillaan, kun näkymä oli optimistisempi.

Umkhonton päivitys tarkoittaa siis tuossa kohdin paljon vaatimattomampia parannuksia. Sellaisia kuin ohjelmistojen päivitys ja tehdashuollossa vaihdetut komponentit.
Niin minä vähän arvelinkin...
 
Kun tuolla toisaalla tuli kehaistua korvetteihin tulevaa sonar-varustusta, niin laitetaan siitä vähän infoa. Ehkä noita on jo käsiteltykin ennen minun aikaani, mutta kertaus on opintojen äiti.

Korvetteihin tulee siis Simradin SS2030-runkosonarit ja Simrad SD9500, jolla voi havainnoida ylimääräisiä kulkijoita, kuten sukeltajia aluksen ympäristöstä. Lisäksi tulossa on Patria SONAC DTS, jossa on rinnan sekä VDS, että hinattava hydrofonikaapeli. Ennennäkemättömän hyvä vedenalaisen valvonnan varustus suomalaisessa aluksessa. Etenkin kun myös asiallista suto-aseistusta on viimein saatu hankittua.



SONAC DTS:n esite
 
Kun tuolla toisaalla tuli kehaistua korvetteihin tulevaa sonar-varustusta, niin laitetaan siitä vähän infoa. Ehkä noita on jo käsiteltykin ennen minun aikaani, mutta kertaus on opintojen äiti.

Korvetteihin tulee siis Simradin SS2030-runkosonarit ja Simrad SD9500, jolla voi havainnoida ylimääräisiä kulkijoita, kuten sukeltajia aluksen ympäristöstä. Lisäksi tulossa on Patria SONAC DTS, jossa on rinnan sekä VDS, että hinattava hydrofonikaapeli. Ennennäkemättömän hyvä vedenalaisen valvonnan varustus suomalaisessa aluksessa. Etenkin kun myös asiallista suto-aseistusta on viimein saatu hankittua.



SONAC DTS:n esite
Niin. Kun se suto-heko saataisiin hankittua, niin asia olisi kunnossa.

Kun eri maiden alukset ja hekot kootaan Naton taisteluosastoiksi, niitä saadaan kolme kappaletta Itämerelle.

Huoltokykyä kulussa on luotava ehdottomasti, olisiko yksi huoltoalus per maa? Yksi Puolalle, toinen Ruotsille ja kolmas Suomelle. Niiden avulla osastojen toiminnanvapautta aavalla merellä lisätään huomattavasti kun ne voivat HAKEA täydennykset rannasta. Venäjä tippuu jo tässä kohtaa kelkasta tällä lätäköllä...

Edelleen hämmästelen sitä, että kolmeen taistelulajiin pystyvää valtamerikelpoista alusta jonka uppouma on n. 4000 tn ja nopeus 27 s kutsutaan "korvetiksi"... harmittavasti sille jutulle nauretaan maailmalla, niin kuin minä nauran Saksan 18 000 tn "fregatille". Kyllä politiikka on kipeä laji, en muuta sano.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Kun se suto-heko saataisiin hankittua, niin asia olisi kunnossa.

Kun eri maiden alukset ja hekot kootaan Naton taisteluosastoiksi, niitä saadaan kolme kappaletta Itämerelle.

Huoltokykyä kulussa on luotava ehdottomasti, olisiko yksi huoltoalus per maa? Yksi Puolalle, toinen Ruotsille ja kolmas Suomelle. Niiden avulla osastojen toiminnanvapautta aavalla merellä lisätään huomattavasti kun ne voivat HAKEA täydennykset rannasta. Venäjä tippuu jo tässä kohtaa kelkasta tällä lätäköllä...

Edelleen hämmästelen sitä, että kolmeen taistelulajiin pystyvää valtamerikelpoista alusta jonka uppouma on n. 4000 tn ja nopeus 27 s kutsutaan "korvetiksi"... harmittavasti sille jutulle nauretaan maailmalla, niin kuin minä nauran Saksan 18 000 tn "fregatille". Kyllä politiikka on kipeä laji, en muuta sano.
Onko sillä lopulta niin väliä miksi fregattejamme kutsutaan. Ei vaikuta suorituskykyyn, joten ihan sama.

Jonkinmoinen huoltokyky olisi hyvä saada. Sille on käyttöä siitä riippumatta ollaanko etelässä vai pohjoisessa. Olisi kaikilla tavoilla parempi, kun täydennykset siirtyisivät liikkeessä. Itämeren piirissä se ei vaadi mahdottomia, joten luotan sellaisen olevan tulossa. ( jotta et hermostu, niin jätän uudet ÖTA:t tässä kohdin mainitsematta :D )
 
Onko sillä lopulta niin väliä miksi fregattejamme kutsutaan. Ei vaikuta suorituskykyyn, joten ihan sama.

Jonkinmoinen huoltokyky olisi hyvä saada. Sille on käyttöä siitä riippumatta ollaanko etelässä vai pohjoisessa. Olisi kaikilla tavoilla parempi, kun täydennykset siirtyisivät liikkeessä. Itämeren piirissä se ei vaadi mahdottomia, joten luotan sellaisen olevan tulossa. ( jotta et hermostu, niin jätän uudet ÖTA:t tässä kohdin mainitsematta :D )
Juu, huoltokyky on tosiaan saatava. Järkevintä olisi tässä kohtaa tosiaan iskeä hynttyyt yhteen. Lisäksi, puolalaiset eivät ole ihan pihalla tässä sotalaivahommassa. Olin puhumassa yhdessä tilaisuudessa ja tuli kyllä hyviä kysymyksiä sieltä päin.

No en.
 
Viimeksi muokattu:
Voimansiirtoratkaisu esitelty.
1733358940267.webp

1733358963197.webp

DC Electric Propulsion Solution

DC Electric Propulsion Solution uses all the energy efficient features of a Hybrid Propulsion Machinery plus a ship-wide DC-link power distribution system. With the DC-link distributing electrical power to all consumers, energy efficiency is increased by up to 35%. The Hybrid DC Machinery concept includes variable speed Auxiliary Generators and Permanent Magnet technologies for the rotating machines. With the ship-wide DC-link power distribution fault currents are kept to a minimum thanks to the precise controls of the dedicated inverter units per consumer. The need for large switchboards and bulky transformers are therefore minimised, which means greater savings in space and weight as well as far better total efficiency.
For 4-stroke (medium speed) applications

Solution Five uses all the energy efficient features of a Hybrid Propulsion Machinery plus a ship-wide DC-link power distribution system. With the DC-link distributing electrical power to all consumers, energy efficiency is increased by up to 35%. The Hybrid DC Machinery concept includes variable speed Auxiliary Generators and Permanent Magnet technologies for the rotating machines. With the ship-wide DC-link power distribution fault currents are kept to a minimum thanks to the precise controls of the dedicated inverter units per consumer. The need for large switchboards and bulky transformers are therefore minimised, which means greater savings in space and weight as well as far better total efficiency.

Hieman yllättävä, että valittiin firma jolla ei ollut takanaan yhtään laivaston tilausta. Kaupallista toki paljonkin.

"WE Tech Solutions Oy in Vaasa, Finland won an order for its WE Drives to control the RENK Advanced Electric Drive (AED) onboard the Pohjanmaa-class Corvettes for The Finnish Defence Forces. " (2021)
 
Voimansiirtoratkaisu esitelty.
Katso liite: 110491

Katso liite: 110492




Hieman yllättävä, että valittiin firma jolla ei ollut takanaan yhtään laivaston tilausta. Kaupallista toki paljonkin.

"WE Tech Solutions Oy in Vaasa, Finland won an order for its WE Drives to control the RENK Advanced Electric Drive (AED) onboard the Pohjanmaa-class Corvettes for The Finnish Defence Forces. " (2021)
Siis, noissa kuvissahan EI sitten ole Pohjanmaiden voimansiirtoratkaisu. Tuo tilaus, jota uutisessa käsitellään koskenee vetojärjestelmän ohjausjärjestelmää (?).

Pohjanmaiden propulsio koostuu kahdesta säätölapapotkurista, kaasuturbiinista ja kahdesta sähkömoottorista yhdistettynä Renkin vaihteeseen. Sähköntuotantoon on 4 MAN 12V175D -dieselgeneraattoria. Järjestelmä on siis CODELAG.

 
Kyllä. Sillä erolla, että muistaakseni F-125:n sähkömoottorit ovat suoraan kytkettyjä ja pyörii samalla nopeudella akselin kanssa. Pohjanmaat taitaa olla siinäkin kohtaa alennusvaihteella kytkettyjä jos olen oikein ymmärtänyt.
No sittenhän nuo Pohjanmaata näyttäis olevan samanlaiset kuin Saksan F125 laivatkin.


Katso liite: 110996
Kuva näyttää otetun perästä päin. Äärimmäisenä vasemmalla/oikealla potkuriakseleiden kiinnityslaipat jotka ovat kiinni irrotuskytkimissä joiden keulan puolelle on kytketty sähköiset propulsiomoottorit.

Keskilinjasta aavistus vasemmalla on turbiinin sisäänmenoakseli (vaihteelle).
Kaksiportaisen turbiinin alennusvaihde on siis ennen potkuriakseleiden irrotuskytkimiä.
Alla kaaviokuva ilmeisesti samasta lähteestä.

1733738496506.webp

Pohjanmaan järjestelyhän eroaa hiukan tästä.
 
Sähköisten propulsiomoottoreiden taajuusmuuttajista taitaa olla kyse.

Voimansiirtoratkaisu esitelty.
Katso liite: 110491

Katso liite: 110492




Hieman yllättävä, että valittiin firma jolla ei ollut takanaan yhtään laivaston tilausta. Kaupallista toki paljonkin.

"WE Tech Solutions Oy in Vaasa, Finland won an order for its WE Drives to control the RENK Advanced Electric Drive (AED) onboard the Pohjanmaa-class Corvettes for The Finnish Defence Forces. " (2021)
Sinänsä ihan fiksua valita kotimainen toimittaja jolla paljon kokemusta.
Ihan samanlaisia sotalaivan kilowatit on kuin siviilipuolella.
Muut erot siviili/MIL-puolen suhteen on tavallaan hyvä opetella kotimaisessa projektissa. Tästä saa hyvän referenssin jatkoa ajatellen ja pohjanmaiden huoltoa ajatellen uskoisin olevan hyvä ratkaisu, kun toimija on lähellä ja todennäköisesti edustaa tuotetta joka ei ole lumihiutale.

WE Tech on kuitenkin omassa segmentissään merkittävä toimija.
 
Sähköinen voimansiirto on aika mielenkiintoinen sekoitus AC - DC tekniikkaa.
Laivan yleisverkkoa AC puolta olis hoitamassa vain 2 moottori/generaattoria. Samoin kuin voimansiirron DC puoltakin.
Tosin tästä kaaviosta taitaa puuttua AD=DC väliset muuntajat/muuttajat.



1733742076124.webp
 
Tämä kaaviokuva on nyt väärässä ketjussa .
DC-link (tasavirta päätaulu) on edelleenkin harvinainen ja korkeamman kustannuksen takia perusteltavissa yleensä vain erikoistapauksissa.
Eli tuo linkattu WE Techin havainnointikuva on aika harvinainen käytännössä.

Teoriassa jos Pohjanmaan MAN-gensetit olisivat vaihtuvakierroskäyttöisiä (en tiedä), niin tällöin DC-link olisi mahdollinen.

Nyt käsittääkseni on ihan vakiot MANnin vakiokierroskäyttö generaattorit ja sitten tulee WE Techin tehoelektroniikka potkurimoottoreiden (AC) ohjausta varten.

AC genset
AC-DC-AC taajuusmuuttaja
AC potkurimoottori.


Sähköinen voimansiirto on aika mielenkiintoinen sekoitus AC - DC tekniikkaa.
Laivan yleisverkkoa AC puolta olis hoitamassa vain 2 moottori/generaattoria. Samoin kuin voimansiirron DC puoltakin.
Tosin tästä kaaviosta taitaa puuttua AD=DC väliset muuntajat/muuttajat.



Katso liite: 111096
edit: typo ja selkeytys
 
Irroituskytkimistä kun puhutaan niin eikös ne tässä kuvassa näy paremmin jonka laitoit aikaisemmassa viestissä ?

Jos oikein ymmärrän niin värit tarkoittaa :
-Ruskea hammasrattaat
-Sininen laakerit.
-Oranssi juurikin nuo irroituskytkimet.


1733750049153.webp
 
Back
Top