Laivue 2020

Varmuuden vuoksi vielä koko sarja kerralla. Esim. Turva numero 2 ja 3:lle tulee 10 vuoden kokemus ensimmäisestä. Toki ei suunnitellusti, mutta...
Mito oli puolestaan äärimmäisen pitkän kansainvälisen sarjan viimeinen. 38 kpl 7 eri ostajalle, pääosa Lerici-luokkaa. Eikä silti mennyt putkeen.
Mitoa ei edes yritetty tehdä Suomessa. Itselläni on teoria siitä, mikä meni pieleen, mutta pidän sen vielä omana tietoani.
Turva on vain avomerihinaajan ja öljyntorjunta-aluksen ristisiitos, jossa ei ole mitään sotilaallisia suorituskykyjä eikä ominaisuuksia. Sitä en tiedä, kuinka hyvänä sitä pidetään omassa sarjassaan. Jos keittiö ja sauna on ok sekä parkkipaikalla tv näkyy ja kännykkä kuuluu, lienee kaikki käyttäjien mielestä hyvin.
 
Kyllähän noissa saattaa näkyä kokemattomuuden lisäksi myös rahoituksen vähäisyys. Kun kaikenlaisia Louhi-virityksiä on pitänyt tehdä.
 
Kyllähän noissa saattaa näkyä kokemattomuuden lisäksi myös rahoituksen vähäisyys. Kun kaikenlaisia Louhi-virityksiä on pitänyt tehdä.
Eiköhän runko ole ihan ok, on sen verran kuitenkin laivoja suomessa tehty (myös sotalaivoja) miten vaan se aseistus yms. saadaan toimimaan ja hankittua.
 
Kyllähän noissa saattaa näkyä kokemattomuuden lisäksi myös rahoituksen vähäisyys. Kun kaikenlaisia Louhi-virityksiä on pitänyt tehdä.
Niin, ennen tätä LV2020 -hanketta ei rahaa ole ollut oikean sotalaivan tekemiseen. Turunmaa-lk on kyllä sotalaiva, Helsinki-luokka hiukan sinne päin ja myös vanhassa Pohjanmaassa tunnistaa oikean sotalaivasuunnittelun tunnusmerkkejä. Sen jälkeen... semmoisia veneitä joihin on laitettu tykki tai kauppalaivateknologiaa oleva harmaaksi maalattu alus, johon on asennettu taistelujärjestelmä. Hämeenmaa-luokassakin tosin vasta peruskorjauksessa.

Tämä on se tyly totuus joka taistelukentällä paljastuu armotta. Mutta vika ei ole Puolustusvoimien, vaan poliitikkojen jotka ovat Merivoimille myöntäneet neljänneksen tarvittavasta rahoituksesta. Nyt ensimmäistä kertaa budjetti on sinne päin mitä pitää olla.
 
Miten arvelet nyt "Pohjanmaiden" kanssa käyvän? Suomi ei ole vielä koskaan rakentanut itse oikeasti kansainvälisen tason taistelualusta. Ei ainakaan "Turunmaa"-luokan jälkeen. Eikä yksikään toinen näin pieni maa yleensäkään modernina aikana. En laske Tanskan aseistettua kauppalaivaa tähän sarjaan.
Kun kuulin aikataulun oli ensimmäinen ajatus, että ei helvetti. Mutta hyvin siinä käy. Mallinnuksen kautta perusratkaisut saadaan kohtuutolalle. Muutettavaa varmaan tulee tilankäytössä yms. mutta volyymiä riittää ja muuntojoustaviksi suunnitellut tilat saadaan kokemusten perusteella säädettyä kohdalleen. Luulisi että miinalaivojen kokoluokkaa oleva miehistö saadaan tuonne kohtuudella sijoitettua. Ongelmaksi varmaan tulee alussa se miten tuollainen määrä tiloja saadaan lainkaan hyödynnettyä :D

Sillan ja vaikkapa taistelukeskuksen osalta tehdään varmaan tälläkin kertaa riittävä määrä fyysisiä malleja, mikä auttaa hieromaan suorituskyvyn kannalta kriittiset tilat kohdilleen. Läheskään kaikki tilat eivät onneksi ole kriittisiä.
 
Varmuuden vuoksi vielä koko sarja kerralla. Esim. Turva numero 2 ja 3:lle tulee 10 vuoden kokemus ensimmäisestä. Toki ei suunnitellusti, mutta...
Mito oli puolestaan äärimmäisen pitkän kansainvälisen sarjan viimeinen. 38 kpl 7 eri ostajalle, pääosa Lerici-luokkaa. Eikä silti mennyt putkeen.
Nuo eivät kuitenkaan ole yksi-yhteen, vaan tilaajakohtaisesti hienosäädettyjä. Toimivasta perusratkaisusta voi joskus tulla vähemmän hyvä kun tuleva käyttäjä määrittelee lopputuotteeseen omia toiveitaan.

yliviivattu se osuus, jota ei kommentoitu
 
Viimeksi muokattu:
Nuo eivät kuitenkaan ole yksi-yhteen, vaan tilaajakohtaisesti hienosäädettyjä. Toimivasta perusratkaisusta voi joskus tulla vähemmän hyvä kun tuleva käyttäjä määrittelee lopputuotteeseen omia toiveitaan.
On aivan jäätävän surullista, että Suomen valtio tekee tuollaisia tekeleitä. Mikään merionnettomuus ei ole uhka Suomen olemassaololle. Sen sijaan Venäjän hyökkäys sitä olisi. Vartiolaivatkin pitäisi rakentaa ensi sijassa sodanajan tehtäviä varten ja sitten ne niillä suorituskyvyillä pärjäisi (erinomaisesti) myös rauhanajan tehtävistään.

Suomessa on mennyt arvot sekaisin, jos ajatellaan että kansakunnan pitää ensisijaisesti varustautua öljyonnettomuuden varalta. Niin ikävä kuin semmoinen olisikin, se ei kuitenkaan uhkaa Suomen olemassaoloa. Siksi se ei voisi järkevässä maassa olla se prio-1.

Suomen vartiolaivojen tulisi olla semmoisia, että ihan pienellä (asevarastojen täytöllä) varustelulla ne voisivat lähteä meriliikenteen suojaustehtävään myös vakavaa sotilaallista uhkaa vastaan. Tällä tavalla voisimme lisätä voimaa mukavasti "rauhanomaisen" sateenvarjon alla.

Nykyisestä designistä ei ole käytännössä tässä skenessä yhtään mihinkään.
 
On aivan jäätävän surullista, että Suomen valtio tekee tuollaisia tekeleitä. Mikään merionnettomuus ei ole uhka Suomen olemassaololle. Sen sijaan Venäjän hyökkäys sitä olisi. Vartiolaivatkin pitäisi rakentaa ensi sijassa sodanajan tehtäviä varten ja sitten ne niillä suorituskyvyillä pärjäisi (erinomaisesti) myös rauhanajan tehtävistään.

Suomessa on mennyt arvot sekaisin, jos ajatellaan että kansakunnan pitää ensisijaisesti varustautua öljyonnettomuuden varalta. Niin ikävä kuin semmoinen olisikin, se ei kuitenkaan uhkaa Suomen olemassaoloa. Siksi se ei voisi järkevässä maassa olla se prio-1.

Suomen vartiolaivojen tulisi olla semmoisia, että ihan pienellä (asevarastojen täytöllä) varustelulla ne voisivat lähteä meriliikenteen suojaustehtävään myös vakavaa sotilaallista uhkaa vastaan. Tällä tavalla voisimme lisätä voimaa mukavasti "rauhanomaisen" sateenvarjon alla.

Nykyisestä designistä ei ole käytännössä tässä skenessä yhtään mihinkään.
Minkälainen aseistus vartiolaivoissa mielestäsi pitäisi olla, jotta tuo suorituskykyvaatimus täyttyisi?

Pelkkä ammuspohjainen aseistus ei taitaisi tuohon riittää vaan tulisi olla ohjuksin varustettu?
 
Minkälainen aseistus vartiolaivoissa mielestäsi pitäisi olla, jotta tuo suorituskykyvaatimus täyttyisi?

Pelkkä ammuspohjainen aseistus ei taitaisi tuohon riittää vaan tulisi olla ohjuksin varustettu?
Kyllä, uskottava ilmatorjunta meritaistelun asiayhteydessä edellyttää ohjusilmatorjuntaa. Myös kunnon tykki on välttämätön, koska kaikissa tilanteissa ei kannata tuhlata ohjusta. Vartiolaivalle sopiva kombinaatio voisi olla CAMM/ CAMM ER + 57 mm.
 
On aivan jäätävän surullista, että Suomen valtio tekee tuollaisia tekeleitä. Mikään merionnettomuus ei ole uhka Suomen olemassaololle. Sen sijaan Venäjän hyökkäys sitä olisi. Vartiolaivatkin pitäisi rakentaa ensi sijassa sodanajan tehtäviä varten ja sitten ne niillä suorituskyvyillä pärjäisi (erinomaisesti) myös rauhanajan tehtävistään.

Suomessa on mennyt arvot sekaisin, jos ajatellaan että kansakunnan pitää ensisijaisesti varustautua öljyonnettomuuden varalta. Niin ikävä kuin semmoinen olisikin, se ei kuitenkaan uhkaa Suomen olemassaoloa. Siksi se ei voisi järkevässä maassa olla se prio-1.

Suomen vartiolaivojen tulisi olla semmoisia, että ihan pienellä (asevarastojen täytöllä) varustelulla ne voisivat lähteä meriliikenteen suojaustehtävään myös vakavaa sotilaallista uhkaa vastaan. Tällä tavalla voisimme lisätä voimaa mukavasti "rauhanomaisen" sateenvarjon alla.

Nykyisestä designistä ei ole käytännössä tässä skenessä yhtään mihinkään.
MITO:a siis kommentoin, en Turvaa. Olisin voinut tämän lainausta typistämällä paremmin osoittaa. Kävin korjaamassa.

Turvan jatkohankinnat tietysti osoittavat, että ensimmäisen rungon myötä rajalle saatiin juuri sitä, mitä haluttiin. Alusta on turha moittia, mutta valinnoista voi perustellusti olla eri mieltä. Valvonta ja pelastus ovat toki ihan valideja suorituskykyjä. Onhan se suorastaan surkuhupaisaa, että Venäjä kuskaa Suomenlahdella öljyä ja rakentaa sen myyntituotoilla aseita. Suomi sitten typistää puolustusta ja käyttää rahat öljyntorjuntakalustoon, joka taas ei Venäjää kiinnosta pätkän vertaa. Iso ajatus on päässyt tässäkin karkaamaan.
 
Saksalais tai erityisesti kiinalaisesti pitäisi nähdä meriraja kun kerta rajavartiolaitoksen sotilaallisuutta eikä poliisiutta korostetaan aina muutenkin?
 
On aivan jäätävän surullista, että Suomen valtio tekee tuollaisia tekeleitä. Mikään merionnettomuus ei ole uhka Suomen olemassaololle. Sen sijaan Venäjän hyökkäys sitä olisi. Vartiolaivatkin pitäisi rakentaa ensi sijassa sodanajan tehtäviä varten ja sitten ne niillä suorituskyvyillä pärjäisi (erinomaisesti) myös rauhanajan tehtävistään.

Suomessa on mennyt arvot sekaisin, jos ajatellaan että kansakunnan pitää ensisijaisesti varustautua öljyonnettomuuden varalta. Niin ikävä kuin semmoinen olisikin, se ei kuitenkaan uhkaa Suomen olemassaoloa. Siksi se ei voisi järkevässä maassa olla se prio-1.

Suomen vartiolaivojen tulisi olla semmoisia, että ihan pienellä (asevarastojen täytöllä) varustelulla ne voisivat lähteä meriliikenteen suojaustehtävään myös vakavaa sotilaallista uhkaa vastaan. Tällä tavalla voisimme lisätä voimaa mukavasti "rauhanomaisen" sateenvarjon alla.

Nykyisestä designistä ei ole käytännössä tässä skenessä yhtään mihinkään.
Eikös nimenomaan merivoimat, tai PV yleisesti ole se instanssi, joka varautuu sotilaallisen voiman käyttöön? Tällä ajattelusi logiikalla kaikki valtion kiliut ja kalut tulisi suunnitella ja rakentaa turvaamaan merikuljetuksia.
Eikä edes merivoimien nykyinen kalusto täytä sinun ehtoja. (CAMM/ CAMM ER + 57 mm.)
 
MITO:a siis kommentoin, en Turvaa. Olisin voinut tämän lainausta typistämällä paremmin osoittaa. Kävin korjaamassa.

Turvan jatkohankinnat tietysti osoittavat, että ensimmäisen rungon myötä rajalle saatiin juuri sitä, mitä haluttiin. Alusta on turha moittia, mutta valinnoista voi perustellusti olla eri mieltä. Valvonta ja pelastus ovat toki ihan valideja suorituskykyjä. Onhan se suorastaan surkuhupaisaa, että Venäjä kuskaa Suomenlahdella öljyä ja rakentaa sen myyntituotoilla aseita. Suomi sitten typistää puolustusta ja käyttää rahat öljyntorjuntakalustoon, joka taas ei Venäjää kiinnosta pätkän vertaa. Iso ajatus on päässyt tässäkin karkaamaan.
Mitossa lienee se runkomuotin käyttäminen tärkeintä perintöä niistä muista + yleiset suunnittelun periaatteet? Koneistot ja varustelu vaihtelee versioittain. USA:n alukset on tietty valmistettu USA:ssa ja ovat pidempiä ja uppoumaltaan suurempia. Yksikään ei enää ole palveluksessa USA:ssa mutta kehitysmaalaivastoille niitä on lahjoitettu.
 
Eikös nimenomaan merivoimat, tai PV yleisesti ole se instanssi, joka varautuu sotilaallisen voiman käyttöön? Tällä ajattelusi logiikalla kaikki valtion kiliut ja kalut tulisi suunnitella ja rakentaa turvaamaan merikuljetuksia.
Eikä edes merivoimien nykyinen kalusto täytä sinun ehtoja. (CAMM/ CAMM ER + 57 mm.)
Sanoisin, että maailmalla yleinen tapa on se, että merivartiosto on se laivaston lähin tuki. Ei niinkään tulliveneet tai lossit.

No, Umkhonto + 57 mm kyllä täyttää.

Osa aluksista on niin pieniä, ettei niiden kantavuus tietenkään riitä kaikkeen. Ja osa on suunniteltu kohta 40 vuotta sitten jne jne...
Nyt kun tehdään uusia aluksia, niiden järjestelmien pitäisi tietenkin vastata tulevaisuuden uhkakuviin. Siksi dramaattiselta tuntuva ero.
 
Mitossa lienee se runkomuotin käyttäminen tärkeintä perintöä niistä muista + yleiset suunnittelun periaatteet? Koneistot ja varustelu vaihtelee versioittain. USA:n alukset on tietty valmistettu USA:ssa ja ovat pidempiä ja uppoumaltaan suurempia. Yksikään ei enää ole palveluksessa USA:ssa mutta kehitysmaalaivastoille niitä on lahjoitettu.
Enkä tiedä oliko runkomuottikaan sama kuin jollain toisella asiakkaalla. Ulkoisesti saman näköisiä ei taida olla kellään toisella. Samaa teemaa oli Suomen hankinnan aikoihin jauhettu jo 25 vuotta ja jokainen toimitus oli jollain tapaa omanlaisensa. Varmaankin juuri nuo suunnittelun yleiset periaatteet ovat se merkittävin yhdistävä tekjiä.

Miehistön koot ja moottorit vaihtelevat. Joissain on perinteiset potkurit, mutta useimmissa (?) Voith-Schneiderit. Muistaakseni jotkut käyttävät noissa myös kosketusraivauskalustoja, mikä tietysti myllää peräpään tilat ja varustelun aivan eri uskoon, kuin pelkkä AUV/ROV-toiminta jne. Paljon liikkuvia osasia.

Osa Ospreyn jatkokäyttäjistä saattaisi loukkaantua tuosta kehitysmaa-kohdasta :D
 
Eikös nimenomaan merivoimat, tai PV yleisesti ole se instanssi, joka varautuu sotilaallisen voiman käyttöön? Tällä ajattelusi logiikalla kaikki valtion kiliut ja kalut tulisi suunnitella ja rakentaa turvaamaan merikuljetuksia.
Eikä edes merivoimien nykyinen kalusto täytä sinun ehtoja. (CAMM/ CAMM ER + 57 mm.)
Olisi mielenkiintoista tietää millaisten keskustelujen jälkeen sotilaalliset suorituskyvyt on aikanaan rajattu pois ulkovartiolaivojen suorituskykyvaateista. Oliko niin että PV ei enää katsonut hyötyjä siitä koituvien kustannusten arvoiseksi? Tai sitten tarvittavia varoja ei kerta kaikkiaan ollut käytettävissä.

Vanha toimintamalli, jossa vartiolaivoilla oli sutoraketinheittimet ei enää käynyt kun kyseinen asejärjestelmä poistuu käytöstä. Vaihtoehdoiksi jäisivät pelkät syvyyspommit tai sitten pitäisi laittaa sutotorpedot. Torpedot olisivat tuolloin olleet melkoinen investointi ja nolkytluvulla kaukana realististen mahdollisuuksien tuolla puolen. Hyvä kun niitä on vuosikymmen myöhemmin viimein saatu tiristettyä merivoimien omiin aluksiin.
 
Suomessa rahoitus on ongelma ja kun turvallisuuteen käytetään rahaa tehdään helposti kompromisseja jotta vasemmisto saadaan tyytyväiseksi. Tämä näkyy sitten vaikka rajan aluksissa. Kun alus ei ole niin sotaisa ja sillä voidaan torjua ympäristökatastrofeja niin sen rahoitus on helpommin järjestettävissä. Samoin myös pv helikoptereita perusteltiin miten ne auttavat maastopalojen torjunnassa ja meripelastuksessa
 
Suomessa rahoitus on ongelma ja kun turvallisuuteen käytetään rahaa tehdään helposti kompromisseja jotta vasemmisto saadaan tyytyväiseksi. Tämä näkyy sitten vaikka rajan aluksissa. Kun alus ei ole niin sotaisa ja sillä voidaan torjua ympäristökatastrofeja niin sen rahoitus on helpommin järjestettävissä. Samoin myös pv helikoptereita perusteltiin miten ne auttavat maastopalojen torjunnassa ja meripelastuksessa
Miten luulet sitten jos sotaan joudutaan, pärjättävän tällä mentaliteetilla rakennettujen kamojen kanssa?
 
Back
Top