Laivue 2020

Suurinta osaa ei edes ne salaisimmat asiat kiinnostaisia ja jos sellainen kerrottaisiin niin moni ei edes ymmärtäisi että nyt ollaan tekemisissä jonkun salaisen asian kanssa. Eikä se ole edes oleellista. Monissa maissa on media ollut sota-aluksella kuvaamassa ja näkyvissä on ollut niin tutkaruudut kuin moni muukin asia. Tällä ei ole todellisuudessa merkitystä koska kuva ei kerre miten se on saatu ja muodostettu. Eikä se kerro edes tarkkuudesta tai herkkyydestä. Silläkään ei ole merkitystä omasta mielestä, että tuossa kohtaa on messi ja tuossa kohtaa punkat. Tuolla taistelunjohtokeskus. Itse on tullut kierrettyä Visbyluokan sisällä ja ei mitään ihmeellistä. Suomessa on tapana, että salataan kaikki ja ei kerrota mitään. On huvittavaa, että myös suorituskyvystä vaietaan aikalailla. Kaikki on salaista ja salamyhkäistä. Herää kysymys, että suojataanko salaamisella epäonnistumista tai sen mahdollisuutta koska suorituskyvyn todellinen salaaminen on paljon vaikeampaa ja kyllähän sitä tullaan arvioimaan ulkomaisissa instansseissa. Salaaminen kohdistuu tässä ja monessa muussakin asiassa enemmänkin maksajan suuntaan kuin varsinaisesti vihollisen suuntaan.
Juuri tätä minä tarkoitin. Epäilys siitä, ettei miljardeilla ole saatu sitä mitä haluttiin jää kaivamaan joidenkin mieltä, ja toimittelijat, jotka edelleen on valtaosin hyvin puolustusvastaisia ideologiansa takia, käyttävät tätä säälittä hyväksi klikkejä metsästäessään. Muistan hyvin pari artikkelia tästä aiheesta, toinen jossakin iltapaskassa ja toinen katkeroituneiden sarkatakkien Suomen Potilaassa.

Juuri näiltä pitäisi ottaa happi pois oikeanlaisella tiedottamisella ja "markkinointi"-ponnistuksilla.

Jokainen asiantuntija maailmalla tietää tälläisen fregatin suorituskyvyn rajat riittävällä tarkkuudella heti aluksen nähtyään. Ne tietävät kyllä, mikä osa massasta voidaan käyttää esim panssarointiin ja paljonko polttoainetta on mistä johdetaan helposti peruskaavoilla toimintasäteet risteilynopeudella ja huippunopeudella. Ei tarkkoja arvoja, mutta riittävän tarkat siihen mitä tarvitaan. Panssarin sijainti jää salaisuudeksi samoin kuin esim aluksen aiheuttamat herätteet on vaikea tarkasti määrittää ilman mittauksia. Mutta jonkinlaisen arvion ne niistäkin tekee ihan fysiikan lakien avulla. Ne todelliset salaisuudet on semmoisia, ettei niitä voi silmin mistään nähdä.
 
Suomessa on tapana, että salataan kaikki ja ei kerrota mitään. On huvittavaa, että myös suorituskyvystä vaietaan aikalailla. Kaikki on salaista ja salamyhkäistä. Herää kysymys, että suojataanko salaamisella epäonnistumista tai sen mahdollisuutta koska suorituskyvyn todellinen salaaminen on paljon vaikeampaa ja kyllähän sitä tullaan arvioimaan ulkomaisissa instansseissa.
Ymmärtääkseni Suomessa tuo salailu perustuu melko pitkälti meidän lainsäädäntöömme/käytäntöihimme siinä mikä tulee erilaisiin turvaluokiteltuihin (TL) tiloihin. Jos jossain on päätetty, että laivan sauna olisi "TL3 tila", ei sinne ymmärtääkseni silloin voida varsinaisesti ottaa vieraita lainsäädännön näkökulmasta samalla tavalla kuin jos se luokitellaan "TL4 tilaksi".

Tottakai on myös esimerkkejä, joissa Suomessa vähän turhaan pidetään yllä yksittäisten elementtejen salamyhkäisyyttä, mutta kyse on yleensä enemmän totutusta toimintatavasta ja jäykkyydestä kun "epäonnistumisten salaamisesta". Eiköhän homma kehity nyt varsinkin NATOn vaikutuksesta johonkin suuntaan...

Hitto ulkomailla media pyörii ydinsukellusveneissä tekemässä dokkaria ja Suomessa homma niin salainen, että kaikki tehdään hallissa piilossa ja mitään ei kerrota
Kyllä Suomessakin on ollut mediaa ja tutustumiskäyntejä alusten sisällä. Sellaisia joissa on kuvaamisoikeus on vain harvakseltaan, koska se vaatisi koko aluksen "muuttamista" kuvauskelpoiseksi. Jos katsoo vaikka sen youtubesta löytyvän (on muuten ihan loistava -
) esittelykierroksen Virginia-luokan ydinsuklarista, niin siellähän oli ehdottomasti kielletty kyseisen sukellusveneen kuvaaminen ulkopuolelta tietystä kulmasta viereisen aluksen kannelta (satojen metrien päästä). Siis vaikka sinne suklariin pääsi juuri taistelukeskukseen sisään ja ulkokuvia löytyy internet täynnä.

Kyse on hyvin paljon median/kuvaamisen suhteen järjestelyistä.
 
Mistä yleisöstä juttelet? Itse en ole kyllä huomannut asian kiinnostavan tavan tallaajaa pätkääkään, tuskin edes tietävät koko Laivue 2020 mitään.
Juuri siksi pitäisikin tiedottaa. Ja siksi että niille joita aihepiiri kiinnostaa olisi tarjolla muutakin kuin höpöjuttuja. Kun jokainen suomalainen mies kuitenkin on jossain syvällä sisimmässään sotilas, niin innostuneet harrastelijat saavat varmasti palstatilaa jatkossakin. Ja sekin on ihan ok. Heillekin on kuitenkin tärkeää viestiä niin, että he vanhaa viisautta mukaillen tietävät luulevansa eikä päinvastoin.
 
Jos katsoo vaikka sen youtubesta löytyvän (on muuten ihan loistava -
) esittelykierroksen Virginia-luokan ydinsuklarista, niin siellähän oli ehdottomasti kielletty kyseisen sukellusveneen kuvaaminen ulkopuolelta tietystä kulmasta viereisen aluksen kannelta (satojen metrien päästä). Siis vaikka sinne suklariin pääsi juuri taistelukeskukseen sisään ja ulkokuvia löytyy internet täynnä.
Varsin hulppeat tilat kun muistetaan että ollaan kuitenkin sukellusveneessä. En kyllä ole varma kestäisikö omaa pääkoppa tuollakaan miten pitkään?
 
Sekin näyttää animaatiossa enemmän palontorjuntavälineelle kuin Trackfirelle. Ehkä merivoimien esikunnassa on luettu tätä palstaa ja päätetty jättää sekin joutava vituke pois toimintaa haittaamasta?
Kyllä tuo on joku ihan "mallin" tekijän aivopieru.
Tälläinen tässä just harmittaa... Eikö vois tehdä kunnolla (vaikka video on kyllä sinällään jo edistystä).
 
Se että 20 ihmistä Mp.netissä kiinnostaa koko homma siviileistä, niin ei siihen sen enempää tarvitse panostaa.
Eiköhän sillä mediavarusmiehellä ole muutakin tekemistä kuin hinkata jokaista pikseliä kohdilleen jostain yleishavainnollistavasta kuvasta.
Koittakaa nyt helvetti aikuistua. Kunnon Kansalla on oikeus tietää.
 
Se että 20 ihmistä Mp.netissä kiinnostaa koko homma siviileistä, niin ei siihen sen enempää tarvitse panostaa.
Eiköhän sillä mediavarusmiehellä ole muutakin tekemistä kuin hinkata jokaista pikseliä kohdilleen jostain yleishavainnollistavasta kuvasta.
Koittakaa nyt helvetti aikuistua. Kunnon Kansalla on oikeus tietää.
Veikkaan, että kyllä videon katsoo hiukan useampi kuin täällä olevat 20 ihmistä. Se on myös osa pelotetta ja uskottavuutta, että tuollaiset on tehty hyvin.
 
RMC:llä on varsinainen komedia ollut katsottavanaan tämän Tasmanian hankkeen osalta:
Suomessa Rauman telakalla rakennettu ja syksyllä 2024 valmistunut uusi autolautta Spirit of Tasmania IV ei nimittäin pääse liikennöimään Australian mantereen ja Tasmanian saaren väliä, koska sille ei älytty rakentaa ajoissa lastauslaituria kotisatamaan.

Telakkayhtiö Rauma Marine Constructions (RMC) luovutti aluksen operaattori TT-Linelle vastikään syyskuussa.
Laiturin sitä vastoin odotetaan valmistuvan Devonportiin Tasmanian pohjoisrannikolle pari vuotta myöhässä vasta etelän kesän 2026–2027 aikana – aikaisintaan lokakuussa 2026 mutta luultavammin vuoden 2027 ensimmäisinä kuukausina. Olemassa olevat laiturit Devonportissa ovat syvyydeltään liian matalia.
Heinäkuussa 2024 Tekniikka&Talous kertoi, että TT-Lines ja Suomen valtio tukivat RMC:tä yhteensä 100 miljoonalla eurolla, jotta telakka saisi valmiiksi Tasmaniaan menevät autolautat.

Yhdeksi perusteeksi lisärahoitukselle mainittiin satojen miljoonien eurojen menetykset, jotka alusten viivästyminen aiheuttaisi Tasmanian taloudelle.
Ja Tasmaniasta on vielä aiempi supernolo tapaus:
Viime syksynä T&T uutisoi toisesta laiva- ja satama-alan fiaskosta Tasmaniassa. Tuolloin virheen teki Australian liittovaltio, jonka viranomaiset eivät suostuneet kuuntelemaan Tasmanian satamaviranomaisia.

Mokaamisen seurauksena 320 miljoonan euron arvoinen uusi superjäänmurtaja-tutkimusalus RSV Nuyina ei mahdukaan tärkeän sillan alta kotisatamaansa, jossa sillä olisi ollut tankkausasema.
Paljosta vetoa, että niiden NH90-kuviossa on kyse myös australialaisesta "osaamisesta"?
 
Ja Tasmaniasta on vielä aiempi supernolo tapaus:
Toisin kuin T&T:n jutussa annetaan ymmärtää, juurisyy sillan alituskiellolle on kuitenkin aluksen jäätämurtavan rungon odotettua heikompi suuntavakavuus ja suurempi sortaminen käännyttäessä, jonka seurauksena riski törmäykseen siltaa edeltävän jyrkän mutkan jälkeen kasvoi liian suureksi. Komentosillan siipien leventämisellä ei ollut vaikutusta päätökseen ja rungon leveyteen ei ole koskettu.
 
Toisin kuin T&T:n jutussa annetaan ymmärtää, juurisyy sillan alituskiellolle on kuitenkin aluksen jäätämurtavan rungon odotettua heikompi suuntavakavuus ja suurempi sortaminen käännyttäessä, jonka seurauksena riski törmäykseen siltaa edeltävän jyrkän mutkan jälkeen kasvoi liian suureksi. Komentosillan siipien leventämisellä ei ollut vaikutusta päätökseen ja rungon leveyteen ei ole koskettu
Minun mielestä aluksella ei ole jääluokkaa lainkaan (Wikipedia). Se on vain huikean nopea, 31,5s (sama).

Arvelen sen lähtevän Skotlantiin muuten juurikin jäitä pakoon.
 
Back
Top