Laivue 2020

Taitaa olla ensimmäinen kuva aidosta aluksesta.
Pienen näköinen. Jotenkin sitä mielikuvissaan kuvittelee tuollaisen rungonkin kerrostalon korkuiseksi. Kuvassa arvioisin rungolle korkeutta ehkä 7-8m tuossa kohtaa?
 
Pienen näköinen. Jotenkin sitä mielikuvissaan kuvittelee tuollaisen rungonkin kerrostalon korkuiseksi. Kuvassa arvioisin rungolle korkeutta ehkä 7-8m tuossa kohtaa?
Ihan kuin tuosta puuttuisi ainakin yksi kansi vielä? Kyllä sivukorkeus on julkaistuista kuvista ja ilmoitetusta syväksestä (n. 5 m) päätellen keulassa huomattavasti enemmän kuin 8 m. Jo miinalaivassa on suurinpiirtein sen verran.

Juu, havainnekuvien tarkemman tutkimuksen jälkeen lausun mielipiteenäni, että tuosta puuttuu kaksi kantta vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko puuttua :D Nyt näyttää kalustusveneeltä :D Vain airot puuttuu.
 
Ihan kuin tuosta puuttuisi ainakin yksi kansi vielä? Kyllä sivukorkeus on julkaistuista kuvista ja ilmoitetusta syväksestä (n. 5 m) päätellen keulassa huomattavasti enemmän kuin 8 m. Jo miinalaivassa on suurinpiirtein sen verran.

Juu, havainnekuvien tarkemman tutkimuksen jälkeen lausun mielipiteenäni, että tuosta puuttuu kaksi kantta vielä.
Olen samaa mieltä. Ankkuripeli tullee lohkon päällä seisovien ukkojen tasolle ja sen päälle tulee vielä yksi kansi. Vasta sen jälkeen pääsee leikkimään Titanicia. Havainnekuvasta riippuen itse ankkuri sijoittuu keulan näkyvän osan puoliväliin, tai alakolmannekseen. Mittakaavasta saa käsityksen, kun huomioi että keulatykin pömpeli on miestä korkeampi. Rungon näkyvässä osassa riittää korkeutta ja siihen vielä viitisen metriä pinnanalaista osuutta päälle. Kun setti on valmis, niin etummaisen siltanosturin kaide jäänee piiloon keulan taakse. Kuvan rakennelma on lähellä ohjusveneen kokoluokkaa.

Ja ennen kuin joku asiasta muistuttaa: ymmärrän kyllä etteivät havainnekuvat välttämättä anna tarkkaa tietoa detaljeista, mutta suuruusluokkia niistä voi silti hahmottaa.

1728649779679.webp

1728649809171.webp
 
Olen samaa mieltä. Ankkuripeli tullee lohkon päällä seisovien ukkojen tasolle ja sen päälle tulee vielä yksi kansi. Vasta sen jälkeen pääsee leikkimään Titanicia. Havainnekuvasta riippuen itse ankkuri sijoittuu keulan näkyvän osan puoliväliin, tai alakolmannekseen. Mittakaavasta saa käsityksen, kun huomioi että keulatykin pömpeli on miestä korkeampi. Rungon näkyvässä osassa riittää korkeutta ja siihen vielä viitisen metriä pinnanalaista osuutta päälle. Kun setti on valmis, niin etummaisen siltanosturin kaide jäänee piiloon keulan taakse. Kuvan rakennelma on lähellä ohjusveneen kokoluokkaa.

Ja ennen kuin joku asiasta muistuttaa: ymmärrän kyllä etteivät havainnekuvat välttämättä anna tarkkaa tietoa detaljeista, mutta suuruusluokkia niistä voi silti hahmottaa.

Katso liite: 105512

Katso liite: 105513
Juuri tuosta ankkurin asemasta ja koko keulan korkeudesta suhteessa tykkiin päättelin, että keulalohkosta puuttuu vielä 2 kantta. Laivateknisesti ne ovatkin kansirakenetta, arvelisin tuossa olevan keulan laipiokanteen saakka?
 
Laivue 2020 rahankäyttöä Talousarvioesitysten kautta tarkasteltuna.
2019 123 miljoonaa, 2020 142 miljoonaa, 2021 72 miljoonaa, 2022 65 miljoonaa, 2023 99 miljoonaa, 2024 (arvio) 243 miljoonaa.

Tässä näkee hieman miten hankkeen vaikeudet on hidastanut rahan käyttöä:
Arvio oli, että 2023 menee 242, mutta meni 99. 2022 menee 199, meni 65. 2021 menee 209, meni 72. 2020 piti mennä 206, meni 142.

Sitten 2025-2029- vielä tarkoitus käyttää tämän verran (532 miljoonaa)
1729012332391.webp

2017 vuoden lopusta arvio hankkeen kokonaisarvosta:
Momentin tilausvaltuuksiin sisältyy lähes kokonaan merivoimien strateginen suorituskykyhanke, Laivue 2020 (arvo 1,01 mrd. euroa). (Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 22/2017 vp (11.12.2017))

2016 TAE on eka, jossa mainittu Laivue 2020:
Lisäksi pidemmällä aikavälillä haasteena on rahoituksen riittävyys puolustusvoimien tulossa oleviin suuriin materiaali-investointeihin, kuten Laivue 2020 -hankkeeseen ja Hornet-torjuntahävittäjien korvaamiseen. Näitä hankintoja ei voida sisällyttää normaaliin hankintabudjettiin, vaan niitä varten tarvitaan erillisrahoitus. (Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 16/2015 vp (10.12.2015))
 
Viimeksi muokattu:
Laivue 2020 rahankäyttöä Talousarvioesitysten kautta tarkasteltuna.
2019 123 miljoonaa, 2020 142 miljoonaa, 2021 72 miljoonaa, 2022 65 miljoonaa, 2023 99 miljoonaa, 2024 (arvio) 243 miljoonaa.

Tässä näkee hieman miten hankkeen vaikeudet on hidastanut rahan käyttöä:
Arvio oli, että 2023 menee 242, mutta meni 99. 2022 menee 199, meni 65. 2021 menee 209, meni 72. 2020 piti mennä 206, meni 142.

Sitten 2025-2029- vielä tarkoitus käyttää tämän verran (532 miljoonaa)
Katso liite: 105852

2017 vuoden lopusta arvio hankkeen kokonaisarvosta:


2016 TAE on eka, jossa mainittu Laivue 2020:
910 meur tulee noista toteumista ja tulevien arvioista yhteensä. Ei taida koko hoito sisältyä noihin lukuihin?
 
910 meur tulee noista toteumista ja tulevien arvioista yhteensä. Ei taida koko hoito sisältyä noihin lukuihin?
Ei, muistaakseni alkuperäiset sopimukset oli 1325 M ja sen jälkeen on annettu 100 M lisää. Lisäksi GFE:t, mm. kaikki ohjukset, tykki jne... jotka on ehkä arviolta yhteensä 200 - 300 M? Joko arvoltaan tai ostohinnaltaan siis, kaikkea ei osteta nyt tätä varten.

Laivojen yhteisarvo lienee valmistuessa noin 1600 M tai hiukan päälle. Edullista silti, noin kansainvälisesti arvioituna. Pitäisi kaupan käydä, jos myymään alkavat.
 
Rauma Marine Constructions Oy:n (RMC) toimitusjohtaja Mika Niemisen mukaan toista korvettia päästiin kasaamaan viikkoja etuajassa. Aikataulua on kurottu jättihankkeessa kiinni, sillä ensimmäisen sotalaivan rakentaminen käynnistyi viime syksynä, noin kaksi vuotta suunnitellusta myöhässä.
Laivojen hinta on nykyään 1,45 miljardia euroa, mikä tekee kappalehinnaksi reilut 360 miljoonaa euroa.

– Kyvykkyytemme rakentaa sekä sotalaivoja että muita erikoisaluksia, kuten jäätä murtavia aluksia on huippuluokkaa. Uskomme, että näillä on merkittävää kysyntää tulevaisuudessa. Panostuksemme vihreään teknologiaan kiinnostavat lisääntyvässä määrin uusia asiakkaita, Nieminen sanoo nyt tiedotteessa.
 
Kyllä on taas aika surkeasti kirjoitettu juttu. Esim aluksen tiedoissa sen PÄÄASEISTUS puuttuu kokonaan. Ja suurin osa erilaisista ominaisuuksista on sivuutettu täysin.
Mikähän kesätyttö/poika tuon on kirjoitellut?
 
Kyllä on taas aika surkeasti kirjoitettu juttu. Esim aluksen tiedoissa sen PÄÄASEISTUS puuttuu kokonaan. Ja suurin osa erilaisista ominaisuuksista on sivuutettu täysin.
Mikähän kesätyttö/poika tuon on kirjoitellut?
Nimihän on tuolla sivulla näkyvissä. Linkedinin mukaan 20 vuotta Iltalehdessä.

Ei tuo nyt surkea ole kun on käytännössä RMC:n Niemisen haastattelu (ja Harjun aiempi videolla). Jos edes sitä ei olisi viitsinyt tehdä vaan referoinut kokonaan muiden työtä niin ehkä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Nimihän on tuolla sivulla näkyvissä. Linkedinin mukaan 20 vuotta Iltalehdessä.

Ei tuo nyt surkea ole kun on käytännössä RMC:n Niemisen haastattelu (ja Harjun aiempi videolla). Jos edes sitä ei olisi viitsinyt tehdä vaan referoinut kokonaan muiden työtä niin ehkä sitten.
Mielestäni LV2020-hankkeen pr-työ on kyllä onnistunut aika vaatimattomasti. Niin pitkään kun siinä hommassa oli strategisten hankkeiden osalta ex-ilmavoimakenraali Puranen, meni homma sentään riman yli.
Sittemmin on ote lipsunut täysin, julkaistava materiaali on amatöörimäistä, aluksen oikeaa luokitusta ei myönnetä (mikä naurattaa maailmalla oikeita asiantuntijoita) ja yleensäkin toiminnan intensiteetti on hyvin matala.
Kannattaisi katsoa mallia vaikkapa Ranskan FDI:stä tai USA:n toiminnasta tällä saralla komeine videoineen kun alus väistää harjoituksissa torpedoa piirtäen mereen kauniin s-kuvion jne... Jopa Japani on julkaissut enemmän Mogami-luokasta, vaikka ne on tosi vaitonaisia kaikesta.

Kansalle pitäisi kertoa mitä he rahoillaan saavat ja vakuuttaa hankkeen onnistumisesta, tietenkin salaisia asioita kertomatta. Niitä on muuten sotalaivassa ulospäin näkyvissä aika vähän... Tällä tavalla haettaisiin kansan tuki hankkeelle ja ymmärrystä Merivoimien taistelun tärkeydestä kansakunnallemme.
 
...Kansalle pitäisi kertoa mitä he rahoillaan saavat ja vakuuttaa hankkeen onnistumisesta, tietenkin salaisia asioita kertomatta. Niitä on muuten sotalaivassa ulospäin näkyvissä aika vähän... Tällä tavalla haettaisiin kansan tuki hankkeelle ja ymmärrystä Merivoimien taistelun tärkeydestä kansakunnallemme.
Miksi kansalle, joka ei ymmärrä hölkäsen pöläystö koko hankkeesta, pitäisi kertoa jotain mystistä mitä rahalla saa? Onhan jo kerrottu mitä tilataan ja paljon se maksaa.
Mistä päättelet ettei hankeella ole "kansan tuki" ja "ymmärrys", ihme höpötystä koko viestisi.
 
Mistä yleisöstä juttelet? Itse en ole kyllä huomannut asian kiinnostavan tavan tallaajaa pätkääkään, tuskin edes tietävät koko Laivue 2020 mitään.
Tavan tallaajaa kiinnostaa kyllä paljonkin tiedät kyllä minkä jälkeen. Ja jos se tavan tallaaja näkee miten komeisiin ja kyvykkäisiin aluksiin se (velka)raha menee, se rahankäyttö on paljon helpompaa hyväksyä. Ja samalla ne vääjäämättömät, pysyvät korotukset puolustusbudjettiin.
 
Mistä yleisöstä juttelet? Itse en ole kyllä huomannut asian kiinnostavan tavan tallaajaa pätkääkään, tuskin edes tietävät koko Laivue 2020 mitään.
Luulenpa, että purat nyt jotain muuta... ei haittaa.
Olenko sanonut, ettei hankkeilla olisi kansan tuki? Mutta sen vahvistaminen kunnon viestinnällä on ehdottoman tärkeää. Samoin koko puolustuksen lähitulevaisuudessa vaatimat massiiviset panostukset. Mennään varmasti yli 3% BKT:sta.

Ainakin eri kommenttiepalstojen pituudesta päätellen hanke kyllä kiinnostaa kansalaisia.

Yleensäkin pitäisikin kiinnostaa kun miljardeja rahaa käytetään. Hyvään ja erinomaiseen tarkoitukseen kylläkin näissä Suomen strategisissa hankkeissa. Ainoat laatuaan muuten. En tiedä valtion tai yksityiseltäkään puolelta saman mittakaavan hanketta, kuin nämä ovat yhteensä.
 
Mielestäni LV2020-hankkeen pr-työ on kyllä onnistunut aika vaatimattomasti. Niin pitkään kun siinä hommassa oli strategisten hankkeiden osalta ex-ilmavoimakenraali Puranen, meni homma sentään riman yli.
Sittemmin on ote lipsunut täysin, julkaistava materiaali on amatöörimäistä, aluksen oikeaa luokitusta ei myönnetä (mikä naurattaa maailmalla oikeita asiantuntijoita) ja yleensäkin toiminnan intensiteetti on hyvin matala.
Kannattaisi katsoa mallia vaikkapa Ranskan FDI:stä tai USA:n toiminnasta tällä saralla komeine videoineen kun alus väistää harjoituksissa torpedoa piirtäen mereen kauniin s-kuvion jne... Jopa Japani on julkaissut enemmän Mogami-luokasta, vaikka ne on tosi vaitonaisia kaikesta.

Kansalle pitäisi kertoa mitä he rahoillaan saavat ja vakuuttaa hankkeen onnistumisesta, tietenkin salaisia asioita kertomatta. Niitä on muuten sotalaivassa ulospäin näkyvissä aika vähän... Tällä tavalla haettaisiin kansan tuki hankkeelle ja ymmärrystä Merivoimien taistelun tärkeydestä kansakunnallemme.
Suurinta osaa ei edes ne salaisimmat asiat kiinnostaisia ja jos sellainen kerrottaisiin niin moni ei edes ymmärtäisi että nyt ollaan tekemisissä jonkun salaisen asian kanssa. Eikä se ole edes oleellista. Monissa maissa on media ollut sota-aluksella kuvaamassa ja näkyvissä on ollut niin tutkaruudut kuin moni muukin asia. Tällä ei ole todellisuudessa merkitystä koska kuva ei kerre miten se on saatu ja muodostettu. Eikä se kerro edes tarkkuudesta tai herkkyydestä. Silläkään ei ole merkitystä omasta mielestä, että tuossa kohtaa on messi ja tuossa kohtaa punkat. Tuolla taistelunjohtokeskus. Itse on tullut kierrettyä Visbyluokan sisällä ja ei mitään ihmeellistä. Suomessa on tapana, että salataan kaikki ja ei kerrota mitään. On huvittavaa, että myös suorituskyvystä vaietaan aikalailla. Kaikki on salaista ja salamyhkäistä. Herää kysymys, että suojataanko salaamisella epäonnistumista tai sen mahdollisuutta koska suorituskyvyn todellinen salaaminen on paljon vaikeampaa ja kyllähän sitä tullaan arvioimaan ulkomaisissa instansseissa. Salaaminen kohdistuu tässä ja monessa muussakin asiassa enemmänkin maksajan suuntaan kuin varsinaisesti vihollisen suuntaan.
 
Mistä yleisöstä juttelet? Itse en ole kyllä huomannut asian kiinnostavan tavan tallaajaa pätkääkään, tuskin edes tietävät koko Laivue 2020 mitään.
Eikai se kiinnosta kun mitään ei ole kerrottu. Ulkomitat ja näkyvä aseistus ja sensorit. Miina kannen kokokin tuntuu olevan salaisuus vaikka se kyllä paljastuu ensimmäisten varusmiesten sinne kävellessä. Hitto ulkomailla media pyörii ydinsukellusveneissä tekemässä dokkaria ja Suomessa homma niin salainen, että kaikki tehdään hallissa piilossa ja mitään ei kerrota :D
 
Back
Top