Laivue 2020

Nyt menee MERIVE:ssä kahvit väärään kurkkuun! 💣⚓💀



(eiköhän kyse ole silti perinteisestä eli, että muutos yliarvioidaan lyhyellä aikavälillä ja aliarvioidaan pitkällä)
Luin artikkelin, eikä se vastannut otsikossa esitettyyn kysymykseen mitenkään. Toimittelijan tuuleen huutelua.
 
Luin artikkelin, eikä se vastannut otsikossa esitettyyn kysymykseen mitenkään. Toimittelijan tuuleen huutelua.
Ei se täysi katastrofi sen osalta ollut. Vaikka portugalilaisukolla analyysi perustuu lähinnä omaan isoon vetoon dronetukialuksen järkevyydestä.

Jos toimittaja olisi osannut antaa lähtökohdaksi esim. sen palstalla tiedetyn 7->4 ja samalla henkilöstön käytöllä niin silloin portugalilainen olisi joutunut miettimään jotain konkreettisempaa kuin arvaus teknologian kehityksestä.
 
Laivat rakennetaan 30 vuodeksi. Tuohon mahtuu tänä päivänä varmuudella paljon muutoksia. Myös negatiivisia. Sille ei mahda mitään. Sota vie eteen päin niin taktiikkaa, strategiaa kuin teknologiaakin hirmuista vauhtia. Niin on tehnyt jokainen vähänkin suurempi ja laajempi sota. Niin tekee myös Ukrainan sota. Muutos tapahtuu myös merellä ja kuten olen kirjoittanut niin tietyt jutut ja valinnat voivat osoittautua haavoittuviksi. Vielä ei ole ainakaan kuulunut mitään sen suhteen, että suunnitelmia päivitettäisiin juurikin Ukrainan sodan oppien mukaisesti. Mielenkiintoista nähdä miten laivaston projektin kanssa käy.
 
Laivat rakennetaan 30 vuodeksi. Tuohon mahtuu tänä päivänä varmuudella paljon muutoksia. Myös negatiivisia. Sille ei mahda mitään. Sota vie eteen päin niin taktiikkaa, strategiaa kuin teknologiaakin hirmuista vauhtia. Niin on tehnyt jokainen vähänkin suurempi ja laajempi sota. Niin tekee myös Ukrainan sota. Muutos tapahtuu myös merellä ja kuten olen kirjoittanut niin tietyt jutut ja valinnat voivat osoittautua haavoittuviksi. Vielä ei ole ainakaan kuulunut mitään sen suhteen, että suunnitelmia päivitettäisiin juurikin Ukrainan sodan oppien mukaisesti. Mielenkiintoista nähdä miten laivaston projektin kanssa käy.
Kun laiva on vaan tarpeeksi iso, kaikkii muutoksiin kyetään jollakin tavalla sopeutumaan. Pienessä ohjusveneessä se on mahdotonta, fregatti-kokoluokassa jo kohtuu hyvin. Kyse on vaan innovaatioiden keksimisestä ja rahasta.
 
Kun laiva on vaan tarpeeksi iso, kaikkii muutoksiin kyetään jollakin tavalla sopeutumaan. Pienessä ohjusveneessä se on mahdotonta, fregatti-kokoluokassa jo kohtuu hyvin. Kyse on vaan innovaatioiden keksimisestä ja rahasta.
Toki näin. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan merisodankäynti ja sitä myöden aluksen menevät. Valtameret ovat oma juttunsa mutta välimeri ja esim. itämeri ovat lopulta pieniä lätäköitä joissa toiminta on aina vähän rajatumpaa. Loppuu tila kesken ja piiloutuminen on hankalampaa. Näin ainakin itse näkisin. Enää ei ole mahdollista naamioida laivoja johonkin saaren kylkeen. Toki se voi auttaa silmämääräistä tähystystä vastaan mutta korkealta katsottuna tekoäly kykenee tekemään sekunneissa sen mihin ihmisellä on mennyt paljon aikaa eli vertaamaan saarten muotoja ja kokoja vertailutietoon. Dronet ilmassa, vedessä ja veden alla muuttavat toimintaa ja tuovat suuremmillekin aluksille enemmän riskejä ja huomioitavia asioita. Mutta mielenkiintoista nähdä millainen tilanne on esim. 10 vuoden päästä
 
Pohjanmaiden tapauksessa laivoissa on tilaa miinakiskoille yms. jota voitaneen tulevaisuudessa konffata droonikäyttöön jos tulevaisuus vie siihen suuntaan.
 
Pohjanmaiden tapauksessa laivoissa on tilaa miinakiskoille yms. jota voitaneen tulevaisuudessa konffata droonikäyttöön jos tulevaisuus vie siihen suuntaan.
Näkisin mielelläni kuten olen aiemminkin sanonut miinojen kehittymisen sellaiseksi että vähemmällä määrällä voitaisiin tulevaisuudessa sulkea laajempi alue. Käytännössä siis miina tai sen osa voitaisiin aktivoida tai passivoida tarpeen mukaan ja aktiivisena se olisi tietoinen ympäristöstään ja voisi metsästää siellä vihollista. Se olisi siis enemmän drooni tyyppinen.
 
Toki näin. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan merisodankäynti ja sitä myöden aluksen menevät. Valtameret ovat oma juttunsa mutta välimeri ja esim. itämeri ovat lopulta pieniä lätäköitä joissa toiminta on aina vähän rajatumpaa. Loppuu tila kesken ja piiloutuminen on hankalampaa. Näin ainakin itse näkisin. Enää ei ole mahdollista naamioida laivoja johonkin saaren kylkeen. Toki se voi auttaa silmämääräistä tähystystä vastaan mutta korkealta katsottuna tekoäly kykenee tekemään sekunneissa sen mihin ihmisellä on mennyt paljon aikaa eli vertaamaan saarten muotoja ja kokoja vertailutietoon. Dronet ilmassa, vedessä ja veden alla muuttavat toimintaa ja tuovat suuremmillekin aluksille enemmän riskejä ja huomioitavia asioita. Mutta mielenkiintoista nähdä millainen tilanne on esim. 10 vuoden päästä
Ei oikeiden laivastojen alukset ole oikeastaan koskaan pyrkineet "piiloutumaan". Toki, tekemään itsestään vaikeammin havaittavia, jotta havaintoetäisyys olisi mahdollisimman lyhyt. Ei siinä kohtaa valtamerellä ja Itämerellä paljon eroa ole, ero on lähinnä siinä, että Itämerellä joka rannikolta on jo 1920-luvun lopusta saakka tavoitettu lähes koko meri esim lentokoneella.

Suomen Merivoimilla on nyt ihan uuden oppiminen. On sitä vanhoillakin aluksilla jo vähän pyritty harjoittelemaan, mutta kun kalusto ei ole ollut lainkaan sopivaa niin hankalaa se on ollut.
 
Frisk on innostunut ASW-helikopterin ostoideasta. Mittailee sopivaa Pohjanmaa-luokan perusteella.
 
Frisk ei mainitse kykyä lentämiseen jäätävissä olosuhteissa, vaikka sen puuttuminen Suomen lähivesillä rajoittaa kopterin käyttöä merkittävästi lähes puolet vuodesta. 412:ssa sitä ei ole enkä AW-159:n osalta löytänyt tietoa. AW-101, NH90 ja MH-60 siihen kykenevät.
Frisk ei kyllä tiedä selvästikään tästä niin paljon kuin luulee tietävänsä...

Ehkä asiat selkiytyy joskus....
 
Frisk ei kyllä tiedä selvästikään tästä niin paljon kuin luulee tietävänsä...
Ei se osaa ainakaan arvata voittajaa. Super Hornet, Barak MX... vaikka onhan näistä viime aikaisista oikeastaan vain F-35 ollut "varma".

Kyllähän se tietää mukavasti jostain veneluokan hankkeiden projektinjohdosta/logistiikasta.
Vähän vain yllättävän nopeita kuningasideoita esittää. Mutta somelogiikkaa on kieltämättä tarjota jotain "isoa" näyttävää vaihtoehtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä uutisia telakalta, ensimmäisen Laivue 2020-aluksen rakentaminen etenee odotuksia paremmin ja tämän vuoden tulos tulee olemaan positiivinen.


Onko tämän perusteella siis odotettavissa että ensimmäisen aluksen vesillelasku tapahtuisi ensi keväänä?
 
Eniten jännittää miten paljon ensimmäisen merikokeissa yms. huomataan korjaamistarvetta. Kun valittu toimintamalli ei mahdollista melkein minkäänlaisia merkittäviä muutoksia.
 
Eniten jännittää miten paljon ensimmäisen merikokeissa yms. huomataan korjaamistarvetta. Kun valittu toimintamalli ei mahdollista melkein minkäänlaisia merkittäviä muutoksia.
Niin, kyllä merikokeet taitaa olla vähän liian myöhäinen vaihe huomata mitään merkittävämpää ongelmaa. Pientä säätö varmaan tulee aina, mutta kyllä suunnittelun, ratkaisujen valintojen ja 3D -mallintamisen on mentävä putkeen. Muuten tulee sutta.
 
Onko tämän perusteella siis odotettavissa että ensimmäisen aluksen vesillelasku tapahtuisi ensi keväänä?
Ettekö lue noista linkeistä muuta kuin otsikot?
"
Viime syksystä lähtien on rakennettu myös ensimmäistä monitoimikorvettia. Niitä tehdään Merivoimille kaikkiaan neljä. Toimitusjohtaja esitteli Uutisraumalle sotalaivojen rakentamista, muttei antanut lupaa kuvata mitään.

– Korvetit etenevät vauhdilla, jopa odotuksia paremmin, kuului Niemisen virallinen lausunto.

Tutustumiskierroksen perusteella voi vahvistaa, että tekemisen meininkiä suljettujen ovien takaa löytyi. Laivalohkoja on valmistettu ja laitteita odottaa asennustaan.

Sotalaivojen tarvitsema infra saadaan kuntoon hyvissä ajoin. Noin 10 miljoonaa euroa maksava raskassiirtoramppi alkaa olla asvaltointia vaille valmis. Koska ensimmäinen korvetti uuteen laituriin kiinnittyy?

– Kevättä odotellessa, vastasi Nieminen."


Itselleni uutisen mielenkiintoisin osa oli: "
Ruotsi ja Suomi tarvitsevat jäänmurtajia. RMC on hyvin kiinnostunut hankkeista.

Suomen Nato-jäsenyys avaa mahdollisesti markkinasaumaa myös viranomaisaluksissa. Geopoliittisen tilanteen takia monet Nato-maat tarvitsevat jäissä kulkevia sota- ja muita laivoja. Puhutaan jopa kymmenistä aluksista.

– Meillä on konsepti, toimivat tuotantomenetelmät ja tilat valmiina, ilmoitti Nieminen."
 
Niin, kyllä merikokeet taitaa olla vähän liian myöhäinen vaihe huomata mitään merkittävämpää ongelmaa. Pientä säätö varmaan tulee aina, mutta kyllä suunnittelun, ratkaisujen valintojen ja 3D -mallintamisen on mentävä putkeen. Muuten tulee sutta.
Eikös tarkoitus ollut tehdä ensin yksi korvetti valmiiksi kokeita varten ja sitten tehdä tarvittavat korjaukset tuleviin aluksiin.
 
Back
Top