Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hmmm... no sepä hyvä.Hyviä uutisia telakalta, ensimmäisen Laivue 2020-aluksen rakentaminen etenee odotuksia paremmin ja tämän vuoden tulos tulee olemaan positiivinen.
Viimeistä silausta vaille valmista
Ensimmäinen ”tasmanialainen” luovutetaan pian. Sotalaiva etenee odotuksia paremmin. RMC näkee saumaa täyssähköisissä matkustajalaivoissa.www.uutisrauma.fi
Niin riippuuu tosiaan minkälaiset odotukset alkujaan on ollut ja loppukaneettina kevättä odotellessa jättää mukavasti tulkinnan varaaHmmm... no sepä hyvä.
Olisi kyllä hauska kun telakka jotain uutisoisi rakentamisen edistymisestä. Ei se mitään aluksen suorituskyvystä paljasta jos jotain kerrottaisiin ja jokunen kuva lohkoista/vast julkaistaisiin. Vähän samaan tyyliin kuin britit tekee Type-26:n kanssa.Niin riippuuu tosiaan minkälaiset odotukset alkujaan on ollut ja loppukaneettina kevättä odotellessa jättää mukavasti tulkinnan varaa
Kuulemma käsipäivää anneltu kovasti...– Mahdollisista tilaajista on pitkä lista, mutta projektit ovat vasta kädenpuristusasteella, hän kuvaa tilannetta.
**Hän muistuttaa, ettei kaupallinen telakka voi neuvotella tilauksista suoraan. Sotalaivoista neuvottelut tapahtuvat aina valtiollisella tasolla. Nieminen vakuuttaa, että Nato-kumppaneilla on kiinnostusta raumalaiseen erikoisosaamiseen.
Nyt kaikki sujuu, mutta laivojen rakennusvaiheeseen päästiin kaksi vuotta alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.
– Suunnitteluun vaikutti, että tilaukseen tuli koko ajan lisäyksiä. Lisäksi laivat ovat uudentyyppisiä. Näitä ei ole rakennettu ennen, Stig Gustavson listaa.
Ensimmäisen sotalaivan runko alkaa olla valmis.
– Kun vuodenvaihteen jälkeen laiva valmistuu, siihen asennetaan sotakalustoa. Se ei ole enää meidän työtämme, Gustavson kertoo.
"Ensimmäisen sotalaivan runko alkaa olla valmis."Rauman telakka uskoo Nato-jäsenyyden lisäävän kansainvälistä kysyntää
Sotalaivoille olisi nyt menekkiä maailmanpoliittisen tilanteen takia. Rauma Marine Constructionsille se voi tarkoittaa lisää töitä.yle.fi
Kuulemma käsipäivää anneltu kovasti...
Tämä uudehko huomio.
**
Hiukan hämmentyneenä luen tätä juttua. Kuka sen taistelujärjestelmän asentaa, jos ei telakka (tai tässä verkostotelakan tapauksessa joku sen alihankkija)?Rauman telakka uskoo Nato-jäsenyyden lisäävän kansainvälistä kysyntää
Sotalaivoille olisi nyt menekkiä maailmanpoliittisen tilanteen takia. Rauma Marine Constructionsille se voi tarkoittaa lisää töitä.yle.fi
Kuulemma käsipäivää anneltu kovasti...
Tämä uudehko huomio.
**
Eiköhän SAABilta tule asentajat, tuleekohan se tutkamasto Raumalle vai meneekö korvetti Ruotsiin, kun on siihen asti valmistunut että voi lähtee liikkeelle.Kuka sen taistelujärjestelmän asentaa, jos ei telakka (tai tässä verkostotelakan tapauksessa joku sen alihankkija)?
Eiköhän SAABilta tule asentajat, tuleekohan se tutkamasto Raumalle vai meneekö korvetti Ruotsiin, kun on siihen asti valmistunut että voi lähtee liikkeelle.
Eikös Patria ole ollut tuossa RMC:n kumppanina mukana alusta lähtien? Ehkä taistelujärjestelmien integrointi menee enemmän heidän tontille.Hiukan hämmentyneenä luen tätä juttua. Kuka sen taistelujärjestelmän asentaa, jos ei telakka (tai tässä verkostotelakan tapauksessa joku sen alihankkija)?
Viennistä olen ehdottomasti sillä kannalla, että jos oikein osataan toimia, kauppoja syntyy.
Ei. Ei järjestelmää osaa integroida kukaan muu kuin sen ytimen (CMS, Combat Management System ja tässä tapauksessa se on Saab) toimittaja. Mutta asentaminen paikalleen on eri asia. Minusta kyllä laivanrakennuksessa yleensä telakka asentaa kaikki laitteet alukseen. Virtojen kytkeminen ja käyttöönotto (Setting to Work) ja testaus on sitten järjestelmän toimittajan heiniä. Tuo artikkeli on tässä kohtaa outo, ehkä käsitteet hiukan sekaisin, ei olisi 1. kerta...Eikös Patria ole ollut tuossa RMC:n kumppanina mukana alusta lähtien? Ehkä taistelujärjestelmien integrointi menee enemmän heidän tontille.
Ei. Ei järjestelmää osaa integroida kukaan muu kuin sen ytimen (CMS, Combat Management System ja tässä tapauksessa se on Saab) toimittaja. Mutta asentaminen paikalleen on eri asia. Minusta kyllä laivanrakennuksessa yleensä telakka asentaa kaikki laitteet alukseen. Virtojen kytkeminen ja käyttöönotto (Setting to Work) ja testaus on sitten järjestelmän toimittajan heiniä. Tuo artikkeli on tässä kohtaa outo, ehkä käsitteet hiukan sekaisin, ei olisi 1. kerta...
Kenen asentajat ne siellä oli?Ei ole telakka joka asentaa taistelu järjestelmät, mennee samalla tavalla kuin Hamina-luokan MLU:saa
Mielenkiintoista katsoa, mihin johtaa, kun USA:ssa on keskusteltu telakkateollisuuden riittämättömyyden vuoksi sota-alusten ostamisesta ulkomailta. Ei ole enää niin kaukaa haettua, että USA hankkisi pidennetylle toiminta-ajalle muokattuja Pohjanmaita Rauman telakalta, heillä on Ruotsin ja Kanadan lisäksi tarvetta jäiden kanssa pärjäävälle alukselle. Kanadallakin voi tulla brittien tapaan mieleen vaihtaa osa aluksista halvempiin, kun alkavat kaivaa kuvetta 15 kpl "made in Canada"-hinnoitellun hävittäjän hankintaan. Ja jäänmurtajat päälle.Hiukan hämmentyneenä luen tätä juttua. Kuka sen taistelujärjestelmän asentaa, jos ei telakka (tai tässä verkostotelakan tapauksessa joku sen alihankkija)?
Viennistä olen ehdottomasti sillä kannalla, että jos oikein osataan toimia, kauppoja syntyy.
Niin, henkkoht haluaisin, että kaikki voitava tehtäisiin sen eteen, että vientiä tulisi. Pienin muutoksin alus sopii monelle.Mielenkiintoista katsoa, mihin johtaa, kun USA:ssa on keskusteltu telakkateollisuuden riittämättömyyden vuoksi sota-alusten ostamisesta ulkomailta. Ei ole enää niin kaukaa haettua, että USA hankkisi pidennetylle toiminta-ajalle muokattuja Pohjanmaita Rauman telakalta, heillä on Ruotsin ja Kanadan lisäksi tarvetta jäiden kanssa pärjäävälle alukselle. Kanadallakin voi tulla brittien tapaan mieleen vaihtaa osa aluksista halvempiin, kun alkavat kaivaa kuvetta 15 kpl "made in Canada"-hinnoitellun hävittäjän hankintaan. Ja jäänmurtajat päälle.
Kovin oli kuitenkin vaisua tekstiä. Selvää on esim se, että isot Nato-maat + Hollanti ostaa vain omilta telakoilta. Kyllä markkinat on haettava köyhemmistä maista, joilla ei enää ole varaa saksalaiseen hintatasoon.Häkkänen 26:00 kohdasta Laivueesta. 27:20 kohdasta vientipotentiaalista.
Ykkösaamu
TV1 tarjoaa politiikasta ja yhteiskuntaelämästä kiinnostuneille puheenaiheita myös viikonloppuisin: Ykkösaamun lähetykset lauantaisin klo 10.05. Voit lähettää kysymysehdotuksia sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Kiinnostavimmat kysymykset päätyvät lähetykseen.areena.yle.fi
Paluu vanhaan hyvään aikaan, jolloin suomalaiset telakat yrittivät myydä kotimaisten projektien jälkimainingeissa sotalaivoja toinen toistaan epämääräisempiin maihin?Kyllä markkinat on haettava köyhemmistä maista, joilla ei enää ole varaa saksalaiseen hintatasoon.