Laivue 2020

Joo, viittasin Nuyinaan. Sinänsä aiheen vierestä, mutta harmittaa, että jutut kopsataan suoraan ulkomailta ilman taustojen tarkempaa selvittämistä.
 
RMC:llä on varsinainen komedia ollut katsottavanaan tämän Tasmanian hankkeen osalta:


Ja Tasmaniasta on vielä aiempi supernolo tapaus:

Paljosta vetoa, että niiden NH90-kuviossa on kyse myös australialaisesta "osaamisesta"?
juurikin näin. Ausseissa asuneena ja töissä olleena EI yllätä.
Aussien politiikka saa Suomen näyttämään pragmatiikan kehdolta ja Aussien asevoimat Suomen puolustusvoimat huippuunsa hiotulta äärinationalistiselta eliittijoukolta.

Ausseissa on myös hyviä puolia, mutta yo. ei ole niitä.
 
Toisin kuin T&T:n jutussa annetaan ymmärtää, juurisyy sillan alituskiellolle on kuitenkin aluksen jäätämurtavan rungon odotettua heikompi suuntavakavuus ja suurempi sortaminen käännyttäessä, jonka seurauksena riski törmäykseen siltaa edeltävän jyrkän mutkan jälkeen kasvoi liian suureksi. Komentosillan siipien leventämisellä ei ollut vaikutusta päätökseen ja rungon leveyteen ei ole koskettu.
Tämä on myös hyvä esimerkki Aussien (ja monien muiden maiden) mustavalkoisesta tulkinnasta turvallisuusasioissa.
Ei haluta löytää ratkaisua, vaan kun jokin on "unsafe", niin se on sitten siinä ja ajatetaan alusta toiselle puolelle Tasmaniaa.
Vertailuna Suomessa on maailman haastavimpia merialueita ja samalla äärimmäisen vähän onnettomuuksia.

Ihan konkreettisesti jos tuota siltaan törmäämistä pidetään todellisena riskinä, niin alus voitaisiin hinata/saattohinata. Ihan keinoteikoinen ongelma omalla muutaman vuosikymmennen merenkulun kokemuksella.
 
Eipä taida tuon valmistumisen kanssa olla tilaajallakaan enää mikään kiire, ennemminkin parempi jos myöhästyy.
 
No on tuossa kuitenkin fenderinä ollut tuo hinaaja.
Kyllä minä arvelen palteen kohdanneen tuon louhikon. Ainakin vakaaja on tietty ollut sisällä. Koska ei merkittävää kallistumaa, aluksessa ei liene vuotoja, ainkaan isompia. Lommoja voi olla, joten ne levyt on vaihdettava. Sitten tulee kalliiksi jos potkuri ja akselilinja on saanut myös tällin.
 
Tässä RMC:n edesottamuksista.
Onkohan Petellä ollut lupa kuvata toisen yksityisalueella? Missä taitaa olla aikamoisia rajoituksia ihmisten toiminnalle.

Hirmumyrsky, jota ei edes ennusteta, on aika vaikea ottaa huomioon etukäteen. Arvelisin siellä tehdyn kaiken voitavan tuon vahingon estämiseksi.
 
Hirmumyrsky, jota ei edes ennusteta, on aika vaikea ottaa huomioon etukäteen. Arvelisin siellä tehdyn kaiken voitavan tuon vahingon estämiseksi.
Joo ei nuo nyt niin hurjat lopulta taida olla. Tietysti se kaikki rikkoutuu, mikä oli vedetty mailta alukseen.
Pitää ottaa mahdollisuuksien mukaan huomioon Laivueen kohdalla ettei käy sama.

Petelle saattaa tulla kengän kuva ahteriin.
 
Tosin, taisi siinä mitossa on olla ihan oikeitakin ongelmiakin. Kuulopuheiden mukaan yhtä ja toista...
Olisiko siellä ollut 2-ketju Suomesta asialla?
Tuurilla voi joskus osua otsaketasolla oikeaan vaikka ei asiaa tuntisikaan. Ja jos sanoo, että välineessä X on huonoja ominaisuuksia, niin osuu varmuudella oikeaan. Näin siitä riippumatta mikä väline on kyseessä. Aina on murheita, joita ei isoon ääneen huudella julki. Eikä tietysti pidäkään.

Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Hamina-luokan Umkhontot, jotka saatiin muutostöiden jälkeen mahdutettua täysimääräisinä aluksille vasta vuosia sen jälkeen, kun ohjusveneiden oli ilmoitettu olevan valmiit ja käytössä. Olennainen lovi suorituskyvyssä, mutta mitäpä tuotakaan julkisesti huutelemaan. Korjataan homma kuntoon ja jatketaan eteenpäin.
 
Tuurilla voi joskus osua otsaketasolla oikeaan vaikka ei asiaa tuntisikaan. Ja jos sanoo, että välineessä X on huonoja ominaisuuksia, niin osuu varmuudella oikeaan. Näin siitä riippumatta mikä väline on kyseessä. Aina on murheita, joita ei isoon ääneen huudella julki. Eikä tietysti pidäkään.

Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Hamina-luokan Umkhontot, jotka saatiin muutostöiden jälkeen mahdutettua täysimääräisinä aluksille vasta vuosia sen jälkeen, kun ohjusveneiden oli ilmoitettu olevan valmiit ja käytössä. Olennainen lovi suorituskyvyssä, mutta mitäpä tuotakaan julkisesti huutelemaan. Korjataan homma kuntoon ja jatketaan eteenpäin.
Miten arvelet nyt "Pohjanmaiden" kanssa käyvän? Suomi ei ole vielä koskaan rakentanut itse oikeasti kansainvälisen tason taistelualusta. Ei ainakaan "Turunmaa"-luokan jälkeen. Eikä yksikään toinen näin pieni maa yleensäkään modernina aikana. En laske Tanskan aseistettua kauppalaivaa tähän sarjaan.
 
Miten arvelet nyt "Pohjanmaiden" kanssa käyvän? Suomi ei ole vielä koskaan rakentanut itse oikeasti kansainvälisen tason taistelualusta. Ei ainakaan "Turunmaa"-luokan jälkeen. Eikä yksikään toinen näin pieni maa yleensäkään modernina aikana. En laske Tanskan aseistettua kauppalaivaa tähän sarjaan.
Varmuuden vuoksi vielä koko sarja kerralla. Esim. Turva numero 2 ja 3:lle tulee 10 vuoden kokemus ensimmäisestä. Toki ei suunnitellusti, mutta...
Mito oli puolestaan äärimmäisen pitkän kansainvälisen sarjan viimeinen. 38 kpl 7 eri ostajalle, pääosa Lerici-luokkaa. Eikä silti mennyt putkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top