Laivue 2020

Tulee olemaan ainakin haastavaa saada se sijoitettua laivoihin, ellei sitä ole ajateltu ihan alusta alkaen.
Muuten tämän ero muihin on sen verran mittava, että varmasti menee "valmiit piirrustukset" uusiksi.

Zumwaltien Mk 57 (ei 56, joka on vain ESSM:n vetävä tirri) on varmaan selvästi kalliimpi, kun siinä on jotain jäähdytysominaisuuksia tosi ufoshotteja varten.

No oli siilot sekaisin, tarkoitin ylempänä tuota 57aa. Syy on varmaan se ettei sitä ole vielä missään USAn paateissa ja lisäksi pikaisella guuglauksella Navy foorumit pitää sitä epäonnistuneena tuotteena.

Ilmeisen epärealistinen vaihtoehto vientikaupaksi.
 
Mitä jos? Merivoimat aikovat pitää tosissaan alukset suojassa Pohjanmerellä, suojaamassa liikennettä Ruotsiin, mutta silti luoda pelotteen mantereen ylle? Siinä astuu kuvaan Maskirovka ala Finska, Venäläinen miettii koska sieltä laukaistaan ne Standardit ja Tomahawkit vastaan, kaukaa omien aseiden ulottumattomista.

Zumwaltien tarkoitus on muutenkin hämärä, ne olisi peruttu kokonaan jos Jenkeillä ei olisi jotain takataskussa niille, mutta niitä rakennettiin kolme, hirveällä hinnalla.

Ja tämä nyt oli tälläinen teoreettinen mietelmä :)
 
Mitä jos? Merivoimat aikovat pitää tosissaan alukset suojassa Pohjanmerellä, suojaamassa liikennettä Ruotsiin, mutta silti luoda pelotteen mantereen ylle? Siinä astuu kuvaan Maskirovka ala Finska, Venäläinen miettii koska sieltä laukaistaan ne Standardit ja Tomahawkit vastaan, kaukaa omien aseiden ulottumattomista.

Zumwaltien tarkoitus on muutenkin hämärä, ne olisi peruttu kokonaan jos Jenkeillä ei olisi jotain takataskussa niille, mutta niitä rakennettiin kolme, hirveällä hinnalla.

Ja tämä nyt oli tälläinen teoreettinen mietelmä :)

No, sehän on Pohjanmaa luokka.
 
Pohjanmerellä

Nyt anteeksi, ihan selvyyden vuoksi on pakko korjata tämä virhe, johon olen ehkä itsekin kerran syyllistynyt:

Pohjanmeri ja Pohjanlahti ovat kaksi täysin eri asiaa. Pohjanmeri on merialue Britannian itäpuolella Tanskan länsipuolella. Pohjanlahti taas on merialue Suomen ja Ruotsin välissä. Jos helpottaa muistamista, niin Pohjanmeri = North Sea, Pohjanlahti = Gulf of Bothnia.

Siitä olen samaa mieltä, että alukset olisivat varsin hyvässä turvassa Pohjanmerellä Nato-maiden ympäröimänä. En kuitenkaan ole kovinkaan varma, että niitä ajettaisiin sinne sotatilassa. ;)
 
Nyt anteeksi, ihan selvyyden vuoksi on pakko korjata tämä virhe, johon olen ehkä itsekin kerran syyllistynyt:

Pohjanmeri ja Pohjanlahti ovat kaksi täysin eri asiaa. Pohjanmeri on merialue Britannian itäpuolella Tanskan länsipuolella. Pohjanlahti taas on merialue Suomen ja Ruotsin välissä. Jos helpottaa muistamista, niin Pohjanmeri = North Sea, Pohjanlahti = Gulf of Bothnia.

Siitä olen samaa mieltä, että alukset olisivat varsin hyvässä turvassa Pohjanmerellä Nato-maiden ympäröimänä. En kuitenkaan ole kovinkaan varma, että niitä ajettaisiin sinne sotatilassa. ;)
:ROFLMAO:(y) Mun moka :salut::facepalm:

Edit. Enkä sano että "seison korjattuna", koska on olemassa korjattavia asioita, ja sitten erikseen vain täydellisiä munauksia.
 
Nyt anteeksi, ihan selvyyden vuoksi on pakko korjata tämä virhe, johon olen ehkä itsekin kerran syyllistynyt:

Pohjanmeri ja Pohjanlahti ovat kaksi täysin eri asiaa. Pohjanmeri on merialue Britannian itäpuolella Tanskan länsipuolella. Pohjanlahti taas on merialue Suomen ja Ruotsin välissä. Jos helpottaa muistamista, niin Pohjanmeri = North Sea, Pohjanlahti = Gulf of Bothnia.

Siitä olen samaa mieltä, että alukset olisivat varsin hyvässä turvassa Pohjanmerellä Nato-maiden ympäröimänä. En kuitenkaan ole kovinkaan varma, että niitä ajettaisiin sinne sotatilassa. ;)
..ja Nordsjö on Vuosaari. Sori, oli pakko. :)
 

Suoraselkäistä tunnustaa virheensä. :salut: Luulen, että voitte odottaa lisää rautaa kaulukseenne 6/12. Ainakin, jos se olisi minusta kiinni.

Mitä jos? Merivoimat aikovat pitää tosissaan alukset suojassa Pohjanmerellä, suojaamassa liikennettä Ruotsiin, mutta silti luoda pelotteen mantereen ylle? Siinä astuu kuvaan Maskirovka ala Finska, Venäläinen miettii koska sieltä laukaistaan ne Standardit ja Tomahawkit vastaan, kaukaa omien aseiden ulottumattomista.

Zumwaltien tarkoitus on muutenkin hämärä, ne olisi peruttu kokonaan jos Jenkeillä ei olisi jotain takataskussa niille, mutta niitä rakennettiin kolme, hirveällä hinnalla.

Ja tämä nyt oli tälläinen teoreettinen mietelmä :)

Zumwaltit? Kyse saattaa olla eräänlaisesta teollisuustuesta ja toisaalta myös uuden teknologian testaamisesta. Tulisi aika pitkä tauko amerikkalaiseen käytännön osaamiseen, mikäli ei suunniteltaisi ja rakennettaisi uusia isoja sotalaivoja vuosikymmeniin.
 
Suomen huoltovarmuuden takia korvettien kauppalaivojen suojaamiskyky on tärkeä. Olen sitä "jauhanut" täällä useasti.

Suuremmilla Suomen laivaston aluksilla ei ole mitään asiaa tosisodassa Ahvenanmaan eteläpuolelle tai Suomenlahdelle. Siellä voi käydä kylmät Venäjän asevaikutuksen takia. Ohjusveneet kyllä ehkä pärjäävät.

Pohjanlahti on se, missä ollaan sekä 90% turvassa sukellusveneiltä ja vihollisen ilmahyökkäykset joutuvat kulkemaan oman hävittäjätorjunnan läpi. Ja jos hyvin menee, niin muidenkin.

Täällä tuntuu olevan monesti jokin käsitys, että niillä lähdettäisiin heilumaan jotenkin uhoamistarkoituksessa. Merivoimien vaatimukset ovat varsin selkeitä ja ei tarvitse suurta sherlokkia, jos on edes vähän tietoinen logistiikasta, että mistä on kyse.

Veikkaanpa, että harvemmilla täällä on sitä tietämystä.
 
Suomen huoltovarmuuden takia korvettien kauppalaivojen suojaamiskyky on tärkeä. Olen sitä "jauhanut" täällä useasti.

Suuremmilla Suomen laivaston aluksilla ei ole mitään asiaa tosisodassa Ahvenanmaan eteläpuolelle tai Suomenlahdelle. Siellä voi käydä kylmät Venäjän asevaikutuksen takia. Ohjusveneet kyllä ehkä pärjäävät.

Pohjanlahti on se, missä ollaan sekä 90% turvassa sukellusveneiltä ja vihollisen ilmahyökkäykset joutuvat kulkemaan oman hävittäjätorjunnan läpi. Ja jos hyvin menee, niin muidenkin.

Täällä tuntuu olevan monesti jokin käsitys, että niillä lähdettäisiin heilumaan jotenkin uhoamistarkoituksessa. Merivoimien vaatimukset ovat varsin selkeitä ja ei tarvitse suurta sherlokkia, jos on edes vähän tietoinen logistiikasta, että mistä on kyse.

Veikkaanpa, että harvemmilla täällä on sitä tietämystä.

No sitä on kyllä jauhettu ihan virallisestikin mutta noilla siiloilla varustettuna on selvästi tarkoitus jo suojata laajemminkin selustaa jossa tuotanto ja logistiikka pyörii sodan aikana.
Asiasta lienee keskusteltu Yhdysvaltain kanssa ennen kuin vaatimukset on lyöty lukkoon, haisee että tällaista on toivottu sieltäkin.
Voiko sillä CMANO:lla muuten mallintaa jollain editorilla noiden korvettien aseistuksen ja vähän katsoa miten homma pelaa?
Itse en ole vielä kerinnyt perehtyä kyseiseen ohjelmaan kun on aika järkäle.
 
No sitä on kyllä jauhettu ihan virallisestikin mutta noilla siiloilla varustettuna on selvästi tarkoitus jo suojata laajemminkin selustaa jossa tuotanto ja logistiikka pyörii sodan aikana.
Asiasta lienee keskusteltu Yhdysvaltain kanssa ennen kuin vaatimukset on lyöty lukkoon, haisee että tällaista on toivottu sieltäkin.
Voiko sillä CMANO:lla muuten mallintaa jollain editorilla noiden korvettien aseistuksen ja vähän katsoa miten homma pelaa?
Itse en ole vielä kerinnyt perehtyä kyseiseen ohjelmaan kun on aika järkäle.

Kyllä voi.

Mutta vaatii hieman perehtymistä lisätä asesiiloja, ohjuksia ja aseistuksen linkkejä alukseen. Valitset vaikka Israelin Saar 6 ja riisut sen ensin aseista ja sitten alat lisäämään juttuja, ei kevyt homma.
 
Kyllä voi.

Mutta vaatii hieman perehtymistä lisätä asesiiloja, ohjuksia ja aseistuksen linkkejä alukseen. Valitset vaikka Israelin Saar 6 ja riisut sen ensin aseista ja sitten alat lisäämään juttuja, ei kevyt homma.

Olen muuten miettinyt että koko ohjelma on varmaan kielletty tai pitäisi olla vakinaisessa palveluksessa olevilta, vaikka pelailisi itsekseen niin joku voisi olla kiinnostunut miten pelaa.
 
Olen muuten miettinyt että koko ohjelma on varmaan kielletty tai pitäisi olla vakinaisessa palveluksessa olevilta, vaikka pelailisi itsekseen niin joku voisi olla kiinnostunut miten pelaa.

Kyseisestä simulaatiosta on Pro-versio, jota BAE Systems markkinoi. Sitä on myyty laivastoille. Ei normikäyttäjille.
 
Suomen huoltovarmuuden takia korvettien kauppalaivojen suojaamiskyky on tärkeä. Olen sitä "jauhanut" täällä useasti.

Täällä tuntuu olevan monesti jokin käsitys, että niillä lähdettäisiin heilumaan jotenkin uhoamistarkoituksessa. Merivoimien vaatimukset ovat varsin selkeitä ja ei tarvitse suurta sherlokkia, jos on edes vähän tietoinen logistiikasta, että mistä on kyse.

Veikkaanpa, että harvemmilla täällä on sitä tietämystä.

Jos on erittäin tietoinen logistiikasta, voi suoraan sanoa että boldattu on paskaa tai valetta. Ainakaan Saksasta tulevan tavaran suojaamiseen ei ole tarvetta koska pelkät vakuutusmaksut vetävät kustannukset kumipyörärallia kalliimmaksi. Ajelisin Ruotsin kautta lautalla länsirannikon RORO satamiin.

Oikeampi käyttötarkoitus voisi olla ahvenanmaan suojaaminen (jota ei voi mainita), gotlannin suojaaminen (jota ei voi mainita), Viron suojaaminen (ei voi mainita) tai Nato/EU operaatiot (jota ei voi mainita).

Mitä niillä ikinä aioitaankin tehdä, niin öljykuljetusten lisäksi tuskin on suurempaa suojattavaa. Ratakapasiteetistä Imatra-Lahti välillä sen sijaan tulee olemaan huutava pula. Siis tavaralogistiikan näkökulmasta.
 
Suojaaminen on tässäkin yhteydessä vähän harhaanjohtava termi. Jos pääsette siitä yli alkaa makaroonikin aukeamaan.
 
Jos on erittäin tietoinen logistiikasta, voi suoraan sanoa että boldattu on paskaa tai valetta. Ainakaan Saksasta tulevan tavaran suojaamiseen ei ole tarvetta koska pelkät vakuutusmaksut vetävät kustannukset kumipyörärallia kalliimmaksi. Ajelisin Ruotsin kautta lautalla länsirannikon RORO satamiin.

Oikeampi käyttötarkoitus voisi olla ahvenanmaan suojaaminen (jota ei voi mainita), gotlannin suojaaminen (jota ei voi mainita), Viron suojaaminen (ei voi mainita) tai Nato/EU operaatiot (jota ei voi mainita).

Mitä niillä ikinä aioitaankin tehdä, niin öljykuljetusten lisäksi tuskin on suurempaa suojattavaa. Ratakapasiteetistä Imatra-Lahti välillä sen sijaan tulee olemaan huutava pula. Siis tavaralogistiikan näkökulmasta.

Missäs vaiheessa SAKSASTA tuleva laivaus on relevantti? Tai Gotlannin suojaaminen? Tai Viron suojaaminen?

"tuskin on suurempaa suojattavaa."

Niin, tuskin sen suurempaa kuin kaikki Suomen täydennykset kaikilla alueilla. Jos ei mitään ymmärretä, niin vaikeahan se on tajuta.

Kannattaa nyt ensin lukea ja sitten ymmärtää.

Kyllä se huoltovarmuus on Pohjanlahdella, eikä Etelä-Itämerellä.

Ihme vänkäämistä, kun merikartta kertoo ihan toista.
 
Suomen huoltovarmuuden takia korvettien kauppalaivojen suojaamiskyky on tärkeä. Olen sitä "jauhanut" täällä useasti.

Suuremmilla Suomen laivaston aluksilla ei ole mitään asiaa tosisodassa Ahvenanmaan eteläpuolelle tai Suomenlahdelle. Siellä voi käydä kylmät Venäjän asevaikutuksen takia. Ohjusveneet kyllä ehkä pärjäävät.

Pohjanlahti on se, missä ollaan sekä 90% turvassa sukellusveneiltä ja vihollisen ilmahyökkäykset joutuvat kulkemaan oman hävittäjätorjunnan läpi. Ja jos hyvin menee, niin muidenkin.

Täällä tuntuu olevan monesti jokin käsitys, että niillä lähdettäisiin heilumaan jotenkin uhoamistarkoituksessa. Merivoimien vaatimukset ovat varsin selkeitä ja ei tarvitse suurta sherlokkia, jos on edes vähän tietoinen logistiikasta, että mistä on kyse.

Veikkaanpa, että harvemmilla täällä on sitä tietämystä.
Onhan tuosta jauhettu täälläkin sivutolkulla.
 
Suuremmilla Suomen laivaston aluksilla ei ole mitään asiaa tosisodassa Ahvenanmaan eteläpuolelle tai Suomenlahdelle. Siellä voi käydä kylmät Venäjän asevaikutuksen takia. Ohjusveneet kyllä ehkä pärjäävät.
Kai se Suomenlahti täytyy tosisodassakin miinoittaa? Ja milläs miinoitat, jollet miinalaivoilla (=korveteilla)?
 
Kai se Suomenlahti täytyy tosisodassakin miinoittaa? Ja milläs miinoitat, jollet miinalaivoilla (=korveteilla)?

Eiköhän se hoidu kevyemmilläkin.

Puhumattakaan siitä, että Venäjän merivoimien kyky Itämerellä on aika aneeminen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top