Laivue 2020

En tiedä miksi tämä korvetti vai fregatti nousee täällä edelleen väittelyn aiheeksi. Alukset ovat virallisissa papereissa korvetteja, koska tällä nimikkeellä hanke kulkee. "Ammattipiireissä" puhutaan hieman kontekstista riippuen fregateista, koska se on luonnollisempi nimitys tuon koko/suorituskyky -luokan alukselle. PV ei käytä muita termejä, koska heidän papereissaan lukee edelleen korvetti. (pysyypä julkisen viestinnän näkökulmasta vasemmisto ainakin paremmin kurissa...)

Koska kaikille mahtaville foorumiväittelyille (varsinkin ketjuissa LV2020 ja Merivkehitysnäkymät) halutaan saada aina se kuuluisa viimeinen sana, niin eiköhän voida yhdessä laittaa rahamme sille että Pohjanmaa on NATO:n kirjoissa FFG Pohjanmaa. Ei K, ei LCS, eikä tietysti missään tapauksessa PGG/FAC.
Vasemmistoa ei onneksi tarvitse enää väistellä. Siellä ei ole kuin pari hörhöä puolustusta dissaamassa. Yrttiahostakin melkein jo päästiin.

Fregattejahan nuo varsin selkeästi ovat. Sieltä kevyemmästä päästä ikäistensä vertaisten joukossa. Maailma muuttuu ja fregatit paisuvat muutoksen mukana.

typoja
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Ongelma ei olisi luokitus sinänsä, vaan syyt sen muuttumiseen.
Jos CONOPS:n ja suorituskykyvaatimusten täyttäminen on varmaan edellyttänyt järeämpää järjestelmää ja sitä myöten aluksen fyysinen kokokin on kasvanut, puhuisin normaalista kehityshankkeesta. Tämähän eroaa aika paljon esim hävittäjien ostamisesta (se on siis huomattavasti helpompaa). Tässä kun kansainvälisen tason ensilinjan taistelualus luodaan ihan tyhjästä. Se ei ihan helppo homma taida olla.
 
Jos CONOPS:n ja suorituskykyvaatimusten täyttäminen on varmaan edellyttänyt järeämpää järjestelmää ja sitä myöten aluksen fyysinen kokokin on kasvanut, puhuisin normaalista kehityshankkeesta. Tämähän eroaa aika paljon esim hävittäjien ostamisesta (se on siis huomattavasti helpompaa). Tässä kun kansainvälisen tason ensilinjan taistelualus luodaan ihan tyhjästä. Se ei ihan helppo homma taida olla.
Kenelläkään, tai monellakaan, ei varmaan ole mitään alusten toteutuvia ominaisuuksia vastaan. Toivottavasti suunnittelu onnistui lopulta riittävän hyvin.
 
Kenelläkään, tai monellakaan, ei varmaan ole mitään alusten toteutuvia ominaisuuksia vastaan. Toivottavasti suunnittelu onnistui lopulta riittävän hyvin.
Minäkään en siis tässä kinnaa siitä, mikä se alus on. Se on aivan selvää.

Mutta minusta väärän terminologian käyttö kääntyy itseään vastaan. Aluksen tärkein tehtävä on kuitenkin muodostaa PELOTE.
 
Mutta minusta väärän terminologian käyttö kääntyy itseään vastaan. Aluksen tärkein tehtävä on kuitenkin muodostaa PELOTE.
Jos laivan pelotearvo riippuu mitä nimitystä siitä käytetään, niin on harvinaisen idiootti peloteltava. Kyllä ryssäkin osaa katsoa, mitä siinä on varustuksena, ja pelätä niihin verraten asianmukaisen määrän. Onhan kaiken lisäksi "lentokoneita kantava risteilijä" heidän oma keksintönsä!

Ja jos sinua vituttaa, että sanojen merkitys muuttuu, niin miksi yrität vääntää Pohjanmaata fregatiksi? Eihän siinä ole yhtään raakapurjetta, kun fregatissa täytyy olla ainakin kolme täystakiloitua mastoa! Tykkejäkin on vain yksi keulassa. Taitaa olla tykkijolla osuvin alustyyppi...
 
Jos laivan pelotearvo riippuu mitä nimitystä siitä käytetään, niin on harvinaisen idiootti peloteltava. Kyllä ryssäkin osaa katsoa, mitä siinä on varustuksena, ja pelätä niihin verraten asianmukaisen määrän. Onhan kaiken lisäksi "lentokoneita kantava risteilijä" heidän oma keksintönsä!

Ja jos sinua vituttaa, että sanojen merkitys muuttuu, niin miksi yrität vääntää Pohjanmaata fregatiksi? Eihän siinä ole yhtään raakapurjetta, kun fregatissa täytyy olla ainakin kolme täystakiloitua mastoa! Tykkejäkin on vain yksi keulassa. Taitaa olla tykkijolla osuvin alustyyppi...
Minua ei haittaa yhtään, että sinua vituttaa.

Sillä, mitä terminologiaa käytetään on paljonkin merkitystä. Enkä sitä paitsi väännä alusta miksikään muuksi mitä se on. Minusta vain tämä poliittisten nimitysten käyttö on aina yhtä naurettavaa. Tekipä niin Saksa, Suomi tai Espanja. Se antaa minusta täysin naurettavan kuvan toimijasta ja minusta sotilaallisen toimijan ei tule olla naurettava. Esim Saksa - kuinka alas se onkaan luisunut.

Tosin, koko Suomi taitaa olla luisumassa naurettavien sarjaan monessakin suhteessa, että ei tämä sillä tavalla eroa muustakin.
 
Minua ei haittaa yhtään, että sinua vituttaa.

Sillä, mitä terminologiaa käytetään on paljonkin merkitystä. Enkä sitä paitsi väännä alusta miksikään muuksi mitä se on. Minusta vain tämä poliittisten nimitysten käyttö on aina yhtä naurettavaa. Tekipä niin Saksa, Suomi tai Espanja. Se antaa minusta täysin naurettavan kuvan toimijasta ja minusta sotilaallisen toimijan ei tule olla naurettava. Esim Saksa - kuinka alas se onkaan luisunut.

Tosin, koko Suomi taitaa olla luisumassa naurettavien sarjaan monessakin suhteessa, että ei tämä sillä tavalla eroa muustakin.
Pohjanmaan luokittelu sopii erinomaisen hyvin suomalaiseen perinteeseen ja vastustajan pelotteluun! Nimityksenä korvetti on Pohjanmaille vähän nirkoinen, mutta se nimenomaan toimii hyvin suomalaisille, jotka ovat huonoja kehumaan itseään. Miettikääpä venäläistä tiedustelu-upseeria: suomalainen korvetti on täyteen tungettu kehittynyttä läntistä aseteknologiaa, alus pystyy sotimaan kolmeen dimensioon ja samalla se kantaa pelottavan miinalastin. Toivottavasti tsuhnapiraatit eivät keksi rakentaa fregattia!
 
Jos laivan pelotearvo riippuu mitä nimitystä siitä käytetään, niin on harvinaisen idiootti peloteltava. Kyllä ryssäkin osaa katsoa, mitä siinä on varustuksena, ja pelätä niihin verraten asianmukaisen määrän. Onhan kaiken lisäksi "lentokoneita kantava risteilijä" heidän oma keksintönsä!
En minäkään näe tässä kuin periaatteellisen ongelman, mut juuri niistähän ne suurimmat tunteet kohoavat. Suorituskyvyn, pelotearvon tms. kannalta ei ole mitään merkitystä sillä onko luokitus korvetti vai fregatti. Eihän nuo edes ole millään tapaa yksiselitteisiä tyypityksiä.
 
Minua ei haittaa yhtään, että sinua vituttaa.

Sillä, mitä terminologiaa käytetään on paljonkin merkitystä. Enkä sitä paitsi väännä alusta miksikään muuksi mitä se on. Minusta vain tämä poliittisten nimitysten käyttö on aina yhtä naurettavaa. Tekipä niin Saksa, Suomi tai Espanja. Se antaa minusta täysin naurettavan kuvan toimijasta ja minusta sotilaallisen toimijan ei tule olla naurettava. Esim Saksa - kuinka alas se onkaan luisunut.

Tosin, koko Suomi taitaa olla luisumassa naurettavien sarjaan monessakin suhteessa, että ei tämä sillä tavalla eroa muustakin.
Vaihtoehtoinen positiivinen tulkinta samasta asiasta: meillähän on tehty loistava peliliike, kun lupa oli vain korveteille, mutta sniikisti ( salaa niljakkaalta YYA-vasemmistolta ) tilattiinkin fregatit.
 
Vaihtoehtoinen positiivinen tulkinta samasta asiasta: meillähän on tehty loistava peliliike, kun lupa oli vain korveteille, mutta sniikisti ( salaa niljakkaalta YYA-vasemmistolta ) tilattiinkin fregatit.
No aatu aikoinaan tilasi taistelulaivoja "raskaina risteilijöinä" aseistautumisen alussa, kun vielä olivat leikkivinään kunnioittavansa rauhansopimuksen rajoituksia. Ja muut olivat leikkivinään laivojen olevan "risteilijöitä", vaikka kaikki näkivät niiden olevan pirun isoja ja taistelulaivaluokan pääaseistuksella varustettuja, ollakseen "risteilijöitä".

Ja vanjat leikkivät, että heidän lentotukialuksensa on "raskas risteilijä", koska Bosborin salmia säätelevä sopimus kieltää risteilijöitä suurempien sotalaivojen läpikulun...

Ei tuossa mitään erityisen omalaatuista ole, että on vähän keskimääräistä tukevammat korvetit käytössä. Parempi korvetti maailman vahvimmasta päästä, kuin Fregatti, joka ei ole hirveän vahva. Väittivät, että Suomen osallistuessa 30-luvulla uuden Britannien kuninkaan kruunajaisiin liittyneeseen laivastotapahtumaan uudella panssarilaivalla, isojen merimaiden amiraalit olivat vitsailleet, "Mitenkähän kauheita Suomen sotalaivat ovat, kun majakkalaivassakin on 12-tuumaiset tykit." ;)
 
Viimeksi muokattu:
No aatu aikoinaan tilasi taistelulaivoja "raskaina risteilijöinä" aseistautumisen alussa, kun vielä olivat leikkivinään kunnioittavansa rauhansopimuksen rajoituksia. Ja muut olivat leikkivinään laivojen olevan "risteilijöitä", vaikka kaikki näkivät niiden olevan pirun isoja ja taistelulaivaluokan pääaseistuksella varustettuja, ollakseen "risteilijöitä".

Ja vanjat leikkivät, että heidän lentotukialuksensa on "raskas risteilijä", koska Bosborin salmia säätelevä sopimus kieltää risteilijöitä suurempien sotalaivojen läpikulun...

Ei tuossa mitään erityisen omalaatuista ole, että on vähän keskimääräistä tukevammat korvetit käytössä. Parempi korvetti maailman vahvimmasta päästä, kuin Fregatti, joka ei ole hirveän vahva. Väittivät, että Suomen osallistuessa 30-luvulla uuden Britannien kuninkaan kruunajaisiin liittyneeseen laivastotapahtumaan uudella panssarilaivalla, isojen merimaiden amiraalit olivat vitsailleet, "Mitenkähän kauheita Suomen sotalaivat ovat, kun majakkalaivassakin on 12-tuumaiset tykit." ;)
Itse asiassa "Deutschland"-luokka tilattiin siis "panssarilaivana" (panzerschiffe). Kun se ei ollut sen kummemmin risteilijä (liian järeä pääpatteri) eikä taistelulaiva (liian pieni pääkaliiberi ja uppouma) joten tehtiin "erikoisolosuhde-luokitus". :-) Sittemmin ne luokiteltiin kuitenkin risteilijöiksi.

Aluksen ideana oli olla nopeampi kuin sitä voimakkaammat tykistöalukset ja toisaalta voimakkaampi kuin sitä nopeammat. Tuon suunnitteluajankohtana kun taistelulaivat kulki semmoisen 23 - 24 s. Erikoinen dieselkoneisto antoi huiman toimintamatkan, ideana käydä kauppasotaa valtamerillä yksinäisenä sutena. No, ilma-aseen tulo romutti idean tietenkin ja Graf Spee menetettiin heti sodan alussa, tosin brittiläisen risteilijäkolmikon toimesta. Vaikkakin siis alus upotettiin itse.
 
Britit kutsuivat Deutschland-luokkaa taskutaistelulaivoiksi, koska pääaseistus oli risteilijälle suuri 28 cm tykkeineen. Normaali kaliiperi raskaille risteilijöille oli 203 mm. Eli Pohjanmaat ovat siis taskufregatteja.
 
Britit kutsuivat Deutschland-luokkaa taskutaistelulaivoiksi, koska pääaseistus oli risteilijälle suuri 28 cm tykkeineen. Normaali kaliiperi raskaille risteilijöille oli 203 mm. Eli Pohjanmaat ovat siis taskufregatteja.
Miksi? Mikä Pohjanmaissa on pienempää/heikompaa tms kuin muissa fregateissa? Itse asiassa sen aseistus on voimakkaampi kuin monessa fregatissa maailmalla ja uppoma myös hyvinkin sen 2500 tonnin ja 6500 tonnin välissä, missä fregatit yleensä sijaitsee.
 
Back
Top