Vaikka olenkin naureskellut tälle luokitus saagalle, niin kai lopulta kauneus on katsojan silmissä. Jos fregatin rajauksen vetää kykyyn partioida ja saattaa pitkiä etäisyyksiä myös valtamerillä, niin toki se puoltaisi korvettiluokitusta näille kai etupäässä Itämeren olosuhteisiin suunnitelluille aluksille.
Wiki sekin osaltaan toteaa toisaalta-toisaalta ja että päällekkäisyyksiä luokituksessa on, joten mikäs siinä. Lihavointi minun:
Niin, wikiin voi kirjoitella kuka tahansa harrastelija mitä tahansa niin kuin tännekin. Alusten luokittelu on tänä päivänä käynyt aina vaan omituisemmaksi, johtuen osin länsimaiden poliitikoista. Saammehan ehkä kohta nähdä Saksasta kohta 10 000 tonnin ja 160 m "fregatin".
Tietenkin alus on oikeasti vähintään hävittäjä.
Tuon wiki-artikkelin loppuosakin on selkeästi jonkun semmoisen kirjoittama, jolla ei ole alalle todellista ammatillista pätevyyttä, sen näkee jo terminologian käytöstä. Itse pitäydyn aika pitkälle Jane'sin julkaisujen linjauksissa siitä, mikä alus kuuluu mihinkin luokkaan. Siellä on kirjoittajina oikeat ammattilaiset eikä kaiken maailman puuperät.
Venäjä esim luokittelee
Steregushchin (2200 tn/104,5m) korvetiksi, Jane's fregatiksi. Se on aika pieni semmoinen, mutta kun on yli 100 m ja aseistus kolmeen dimensioon, niin nämä herrat laittaa sen fregatiksi. Eli niin fregattien kuin korvettienkin haarukka tosiaan menee päällekkäin monellakin tapaa.
Tuo kirjoittelu siitä, että toiminta-alue luokittelisi aluksen, on ihan täyttä soopaa alusta loppuun. Olen myös jostain ymmärtänyt, että Pohjanmaiden liikennealue olisi rajoittamaton, muistelenko oikein?
Yrttiahon paskanjauhanta ja sabotaasiyritykset hanketta kohtaan (kertakaikkiaan aivan surullisen ongelmallisesta mielikuvituksesta kumpuavine spekulaatioineen) ovat kyllä kuvottavaa toimintaa, johon ohjeet tullenevat jostain maan rajojen ulkopuolella.
"...mikä on merivoimien uusien taistelualusten todellinen käyttötarkoitus, ja onko niillä tarkoitus osallistua kansainvälisiin sotilasoperaatioihin? "
Tuohon olisi pitänyt vastata, että "1) käyttötarkoitus on vihollisen tuhoaminen merellä ja 2) totta helvetissä on"
Samoin yhden edesmenneen toimittelijan kirjoittelut LCS-kopiosta oli kyllä jo tietämättömyyden ja ammattitaidottomuuden täydellinen malliesimerkki. Hoh hoijaa, ja lukijoita ja sihen uskovia vaan löytyy - ikävä kyllä.