Laivue 2020

Mikähän niitä Länsi-Euroopan aluksia oikein lihottaa?

Mikä lihottaa kaikkia laivoja ja ajoneuvoja? Tämä ei taida rajoittua pelkästään länsimaihin eikä edes sotilaskalustoon. Tuntuu olevan luonnonlaki että ominaisuuksia on helpompi lisätä kuin poistaa. Äkkiseltään en keksi ainuttakaan sotakonetta johon ei oli kertynyt lisää painoa vyötärölle. Viimeistään MLU:ssa, yleensä jo sarjatuotannossa tehdään "tarpeellisia" lisäyksiä.
 
Mikä lihottaa kaikkia laivoja ja ajoneuvoja? Tämä ei taida rajoittua pelkästään länsimaihin eikä edes sotilaskalustoon. Tuntuu olevan luonnonlaki että ominaisuuksia on helpompi lisätä kuin poistaa. Äkkiseltään en keksi ainuttakaan sotakonetta johon ei oli kertynyt lisää painoa vyötärölle. Viimeistään MLU:ssa, yleensä jo sarjatuotannossa tehdään "tarpeellisia" lisäyksiä.
Ja sitä varten on jo suunnittelussa jätetty tämä kasvunvara. Jos siis asialla on ammattilaiset.
 
Miksi? Mikä Pohjanmaissa on pienempää/heikompaa tms kuin muissa fregateissa? Itse asiassa sen aseistus on voimakkaampi kuin monessa fregatissa maailmalla ja uppoma myös hyvinkin sen 2500 tonnin ja 6500 tonnin välissä, missä fregatit yleensä sijaitsee.
Kun laivastojen alusluokitukset ovat kautta aikain olleet liikkuva maali, niin ehdotan että kotimainen luokittelu tehdään historiaa kunnioittaen ja poliittinen (pelote) vaikutus huomioiden, sympaattisesti; taskuhävittäjä.
 
Koulupoikana katselin innolla Steve McQueenille Oscar-ehdokkuuden tuonutta leffaa "Tykkivene Jangtse-joella". Tällaiset pienempien vesistöjen alukset todella tulee "tykkiveneestä" mieleen. Nimityksellä on kuitenkin perusta viime sotien ajoilta, jolloin meillä oli monikäyttöisiä tykkiveneitä keisarin laivaston jäljiltä. Alunperin Turunmaa ja Karjala luokiteltiin "vartiolaivoiksi", kuten ilmenee alla ylimmästä dokumentista. Tämä nimitys periytyy 1950-luvun varovaisuuden vuosista, kun Kekkosen johtama Suomi-valtiolaiva ajoi 1958 "Yöpakkasissa" karille purjehtiessaan kohti pohjoismaista puolueettomuutta. Nimitys muuttui vuotta myöhemmin tykkiveneiksi, kun projektin kustannusten pitämiseksi kurissa puolitettiin purkkien koko. Tehtävät ja aseistus säilytettiin silti ennallaan, joka sitten johtikin luokan alusten menoon pilalle. Kun tämä on Lv 2020 lanka, niin huomaamme kuinka tästä oli opittu: Ajetaan poliittisen päätöksenteon läpi "vene" tai korvetti ja tadaa! Lopputuloksena saamme laivan eli fregatin. Kaikki hallinnot harrastavat "Länsimetro-budjetointia" jos vaan saavat siihen mahdollisuuden. Sitä varten meillä pitäisi olla valpas lehdistö, joka vallan vahtikoirana estää tällaiset pyrkimykset. Tämä siis yleisesti, ei riitä oma tietämys sotalaivasuunnitteluun.

Nimityksen pitämiseen edelleen korvetteina on kyllä budjettiteknisiä erittäin hyviä syitä, enkä tarkoita edustaja Yrttiahon kitinää. Sillä kertaa toimittajat olivat asiantuntevia, kun jättivät hänen ulostulon omaan arvoonsa eivätkä kirjoittaneet siitä yhtään mitään. Eduskunta on korkein valtioelin ja nimellisesti päättää niin sotalaiva kun F-35 hankinnoista. Voisi olla suorastaan lakien vastaista vaihtaa nimitystä kesken projektin. Kun laivat on tehty ja kaikki rahat kulutettu, ei asia enää ketään kiinnosta ja nimikkeet voidaan muuttaa vaikka NATO-yhteensopivuuden nimissä. Niinhän täällä jo kirjoitettiin.


Tässä ylimmäisenä nyt on esimerkki siitä aikaisemman luokituksen "henksal" aineistosta. Se siis tarkoitti kaikkein salaisimpia asiakirjoja, joita ainoastaan tietyt nimetyt henkilöt saivat lukea. Tätä alempi luokitus oli "salainen", joita niitäkin säilytettiin kassakaapissa ja leimattiin punaleimalla. Monille ressuillekin tuttu oli taas seuraava porras eli "ETS" eli Ei tietoa sivullisille. Ne piti ainoastaan säilyttää lukitussa paikassa. Luokitukset ovat sittemmin muuttuneet nykyiseen ST-porrastukseen.

Merivoimien laivanrakennusohjelma ei ole kulkeutunut Pääesikunnasta kenenkään salkussa vaan oli sijoitettu väärään kansioon, josta sen löysin. Jäsen @Rakettimies on siten oikeassa, syystä tai toisesta ei 1960-luvun henksal aineistot ole saatavissa tutkimuskäyttöön.

Katso liite: 116952Katso liite: 116953
Tykkivene-luokituksella oli tosiaan historialliset perustelunsa, mutta ne eivät olleet 70/80-lukujen taitteessa aihepiiristä kiinnostuneelle erityisen kirkkaita. Olisi mielenkiintoista nähdä millaisia aluksia Turunmaa ja Karjala olisivat olleet riittävän budjettirahoituksen rinnakkaistodellisuudessa.

Onko tuo muita suurempi nopea vartiovene Nuoli 13, vai mikä?
 
Kun laivastojen alusluokitukset ovat kautta aikain olleet liikkuva maali, niin ehdotan että kotimainen luokittelu tehdään historiaa kunnioittaen ja poliittinen (pelote) vaikutus huomioiden, sympaattisesti; taskuhävittäjä.
Tai panssarilaiva. Joku vasemmiston kärkipoliitikko puhui taannoin useaan otteeseen peräti taistelulaivoista :)
 
Osittain voi olla ihan aitoja maksuvaikeuksia, mutta valitettavasti nämä firmat käyttävät toimittajia myös pankkina. Eli ei vain makseta ajoissa jolloin käytetään alihankkijaa lyhytaikaisena rahoittajana. Sikäli tyhmää touhua, että nostaa kynnystä siihen kuka haluaa lähteä tarjoamaan palveluja. Sopii sellaiselle toimijalle jolla itselläänkään ei ehkä ole täysin puhtaat jauhot. PK-yritykset jotka hoitavat omat velvoitteensa ajallaan ovat sen sijaan suurimmat kärsijät.
Vähentää varmasti myös potentiaalisia toimijoita pitkällä tähtäimellä, vaikka nyt Helsingin ollessa hiljainen niin tarjontaa riittääkin.

Taas rahoitusvaikeuksia, kaksi kertaa valtio on jo pääomittanut telakka.

 
Laatukontenttia taas kommenttiosastolla.

Katso liite: 118056
On siellä myös teleportaatiosuperdroonit ja yliääniohjukset mainittu. Jos epäilette Mattin tietotaitoa, niin todisteena myös jotain Garminin FLIR kuvia joissa näkyy purjevene ihan selvänä lämpömaalina!
1738620289279.webp

Ettei mene nyt ihan kuvalauta-tier jutuiksi, niin todettakoot miten on ilo nähdä jo hivenen laivan näköinen konstruktio kuvissa. Seuraavaksi varmaan odottelemaan tiisausta Saabin mastosta tai jostain muista järjestelmistä:cool: Tässähän melkein tekee mieli takaisin laivalle...
 
Jäänmurtaja tuo laiva pitäis olla joten onkoha keularangan valu epäonnistunut kun ei ole vielä paikalla ?
Alus ei ole jäänmurtaja eikä sinne päinkään. Se vain kestää jonkun verran jäitä mitä yleensä ei pintataistelualus maailmalla tee lainkaan.
Jäänmurtajassa on aivan eri näköinen keula.

Bulbia ei myöskään yleensä pintataistelualuksessa ole, siihenkin on omat syynsä.
 
Back
Top