Laivue 2020

Haminan rakentamiseen liittyvä tuki oli nimenomaan alumiinirunkoisen aluksen valmistamiseen.

Ehkä olisi ollut fiksuinta tehdä Haminasta Rauma-laivueen johtoalus ja miettiä homma muuten uusiksi? Taloudellisista syistä tämä olisi toki voinut olla mahdotonta.
Miten tuollaisesta veneestä tekee johtoaluksen? Ei tiloja, ei henkilöstötiloja eikä tilaa johtamisjärjestelmillekään.
Nou nou... se on se 1600 tonnia vähintään, jos aiotaan jotain johtaa. Miinalaiva menee nyt nippa nappa.
 
Miten tuollaisesta veneestä tekee johtoaluksen? Ei tiloja, ei henkilöstötiloja eikä tilaa johtamisjärjestelmillekään.
Nou nou... se on se 1600 tonnia vähintään, jos aiotaan jotain johtaa. Miinalaiva menee nyt nippa nappa.
Onhan siinä tiloja, jos Rauma-luokkaan vertaa. Ero se on pienikin ero. Kaikki tietysti riippuu siitä miten Hamina olisi lopulta varusteltu.

Jos tuollainen tukiaispaatti päätyy sotasatamaan saakka, niin kannattaahan se jotenkin hyödyntää.
 
Onhan siinä tiloja, jos Rauma-luokkaan vertaa. Ero se on pienikin ero. Kaikki tietysti riippuu siitä miten Hamina olisi lopulta varusteltu.

Jos tuollainen tukiaispaatti päätyy sotasatamaan saakka, niin kannattaahan se jotenkin hyödyntää.
Semmoinen johtoporras on noin 12 - 15 henkilöä. Eihän sinne saa edes sänkyjä niille. Ruokailusta, muonavarastoista ja vesivarannoista puhumattakaan.
 
Ehkä olisi ollut fiksuinta tehdä Haminasta Rauma-laivueen johtoalus ja miettiä homma muuten uusiksi? Taloudellisista syistä tämä olisi toki voinut olla mahdotonta.
Johtoalus on kyllä melkoinen tehtävä saada ulos tuon kokoluokan paatista. Lähtökohtaisesti kun se johtava porukka tarvitsee vähintään aluksen taistelukeskusta vastaavat tilat ja kokoonpanon itsensä tehokkaaseen pyöristämiseen. Enemmän jengiä = tarvitaan enemmän sänkyjä, vessoja, suihkuja, keittiön kapasiteettia.

Jos ihan tahalteen lähdetään liioittelemaan ja vertailemaan omenoita appelsiineihin, niin Arleigh Burke ei ollut jenkkien mielestä tarpeeksi suuri alus johtotehtäviin vaan se homma oli täysin Ticojen harteilla. Nyt kun risteilijät ovat väistymässä, niin osaan on raivattu/tehty näitä johtotiloja pakon edessä.

olette varmaan nähnyt sen yhden kuvan. Se tutka sieltä aaltojen joukosta pilkistää...
Esitän aina ohjusveneiden ylivertaisuudesta/hyvyydestä vänkääville seuraavan videon PGG Torniosta matkalla Hangon Regattaan aurinkoisena kesäpäivänä.

Kahvinkeittimen operointi muuttuu mahdottomaksi jo Barösundin lossin aalloissa ja MOB-veneen peräaalto aiheuttaa merihädän itse alukselle jne.

Suoritappa sotaa siinä sitten!
 
Johtoalus on kyllä melkoinen tehtävä saada ulos tuon kokoluokan paatista. Lähtökohtaisesti kun se johtava porukka tarvitsee vähintään aluksen taistelukeskusta vastaavat tilat ja kokoonpanon itsensä tehokkaaseen pyöristämiseen. Enemmän jengiä = tarvitaan enemmän sänkyjä, vessoja, suihkuja, keittiön kapasiteettia.

Jos ihan tahalteen lähdetään liioittelemaan ja vertailemaan omenoita appelsiineihin, niin Arleigh Burke ei ollut jenkkien mielestä tarpeeksi suuri alus johtotehtäviin vaan se homma oli täysin Ticojen harteilla. Nyt kun risteilijät ovat väistymässä, niin osaan on raivattu/tehty näitä johtotiloja pakon edessä.


Esitän aina ohjusveneiden ylivertaisuudesta/hyvyydestä vänkääville seuraavan videon PGG Torniosta matkalla Hangon Regattaan aurinkoisena kesäpäivänä.

Kahvinkeittimen operointi muuttuu mahdottomaksi jo Barösundin lossin aalloissa ja MOB-veneen peräaalto aiheuttaa merihädän itse alukselle jne.

Suoritappa sotaa siinä sitten!
Tuota videota minä juuri tarkoitin. Eiköhän siitä selviä kaikki olennainen?
 
Johtoalus on kyllä melkoinen tehtävä saada ulos tuon kokoluokan paatista. Lähtökohtaisesti kun se johtava porukka tarvitsee vähintään aluksen taistelukeskusta vastaavat tilat ja kokoonpanon itsensä tehokkaaseen pyöristämiseen. Enemmän jengiä = tarvitaan enemmän sänkyjä, vessoja, suihkuja, keittiön kapasiteettia.

Jos ihan tahalteen lähdetään liioittelemaan ja vertailemaan omenoita appelsiineihin, niin Arleigh Burke ei ollut jenkkien mielestä tarpeeksi suuri alus johtotehtäviin vaan se homma oli täysin Ticojen harteilla. Nyt kun risteilijät ovat väistymässä, niin osaan on raivattu/tehty näitä johtotiloja pakon edessä.


Esitän aina ohjusveneiden ylivertaisuudesta/hyvyydestä vänkääville seuraavan videon PGG Torniosta matkalla Hangon Regattaan aurinkoisena kesäpäivänä.

Kahvinkeittimen operointi muuttuu mahdottomaksi jo Barösundin lossin aalloissa ja MOB-veneen peräaalto aiheuttaa merihädän itse alukselle jne.

Suoritappa sotaa siinä sitten!
Aika rujonnäköistä meininkiä! Kyllä tuollaisessa merenkäynnissä ja aluksen heilunnassa olisi vaikeata/mahdotonta suorittaa varsinaista tehtävää!
 
Johtoalus on kyllä melkoinen tehtävä saada ulos tuon kokoluokan paatista. Lähtökohtaisesti kun se johtava porukka tarvitsee vähintään aluksen taistelukeskusta vastaavat tilat ja kokoonpanon itsensä tehokkaaseen pyöristämiseen. Enemmän jengiä = tarvitaan enemmän sänkyjä, vessoja, suihkuja, keittiön kapasiteettia.

Jos ihan tahalteen lähdetään liioittelemaan ja vertailemaan omenoita appelsiineihin, niin Arleigh Burke ei ollut jenkkien mielestä tarpeeksi suuri alus johtotehtäviin vaan se homma oli täysin Ticojen harteilla. Nyt kun risteilijät ovat väistymässä, niin osaan on raivattu/tehty näitä johtotiloja pakon edessä.


Esitän aina ohjusveneiden ylivertaisuudesta/hyvyydestä vänkääville seuraavan videon PGG Torniosta matkalla Hangon Regattaan aurinkoisena kesäpäivänä.

Kahvinkeittimen operointi muuttuu mahdottomaksi jo Barösundin lossin aalloissa ja MOB-veneen peräaalto aiheuttaa merihädän itse alukselle jne.

Suoritappa sotaa siinä sitten!

Tuota videota minä juuri tarkoitin. Eiköhän siitä selviä kaikki olennainen?

Pysyykö tutka "kartalla" tuollaisessa heilunnassa kun havaintovektorit vaihtuvat nopeammin kuin laki sallii? Toki jos oma suunta, nopeus ja kallistuskulmat ovat tiedossa reaaliaikaisesti niin laskennalla pystyy kompensoimaan. Aikamoinen määrä akseleita vaan tuollaisessa liikkeessä.
 
Pysyykö tutka "kartalla" tuollaisessa heilunnassa kun havaintovektorit vaihtuvat nopeammin kuin laki sallii? Toki jos oma suunta, nopeus ja kallistuskulmat ovat tiedossa reaaliaikaisesti niin laskennalla pystyy kompensoimaan. Aikamoinen määrä akseleita vaan tuollaisessa liikkeessä.
Ennemmin olisin huolissani siitä miten se tutkaoperaattori pysyy työpisteellään jos vene heiluu kuin hullun mulkku mielenvikaisen perseessä.
 
Pysyykö tutka "kartalla" tuollaisessa heilunnassa kun havaintovektorit vaihtuvat nopeammin kuin laki sallii? Toki jos oma suunta, nopeus ja kallistuskulmat ovat tiedossa reaaliaikaisesti niin laskennalla pystyy kompensoimaan. Aikamoinen määrä akseleita vaan tuollaisessa liikkeessä.
Kyllä se järjestelmien vakautus (joko mekaaninen tai elektroninen) jotain pystyy hoitamaan, mutta tuosta en enää menisi takuuseen, että pystyy. On sen verran tolkutonta menoa. Tuosta näkee hyvin, millaisiin olosuhteisiin tuo alus on rungon puolesta tarkoitettu.
 
Miten tuollaisesta veneestä tekee johtoaluksen? Ei tiloja, ei henkilöstötiloja eikä tilaa johtamisjärjestelmillekään.
Nou nou... se on se 1600 tonnia vähintään, jos aiotaan jotain johtaa. Miinalaiva menee nyt nippa nappa.
Pysyttäisiinkö asiassa?

Kuten varmasti hyvin tiedät oli Hamina-luokan aluksilla ainakin MLU:hun sakka kyky toimia johtoaluksena kuten tykkiveneillä ennen niitä. Ei optimaalinen ratkaisu, mutta kustannus- ja etenkin tilatehokas kyllä. MLU:n myötä tulleita järjestelmämuutoksia en niin hyvin tunne, että lausuisin niistä mitään.

En siis esittänyt, että Haminalle voisi sijoittaa jonkun johtoportaan. Ohjusveneviirikön ( tuolloin laivueen? ) johtoaluksena toimiminen tarkoittaa, että aluksella on varustus korvamerkittynä alusosaston johtajan käyttöön. Jos määritelmä ei miellytä, niin valitukset voi osoittaa merivoimien esikuntaan. Heidän terminsä, ei minun.

Otin esiin Rauma-laivueen johtamisen, koska siellä olisi ollut huutava tarve ja pitäähän rakennetulle alukselle jokin tehtävä osoittaa. Nyt on toisinaan jouduttu käyttämään Rauma-luokan aluksia osastonjohtajina ja ne eivät varustelunsa/tilojensa puolesta todellakaan ssiihensenkään vertaa sovellu.
 
Back
Top