Laivue 2020

Tuo esitetty määrä on jo sinänsä kohtalaisen korkea suomen kokoiselle maalle joka ei todellakaan mikään merimahti ole historiallisesti, maantieteellisesti tai sotilaallisesti.

Sillä perspektiivillä mitä itse näen, tuolla myyntilupa-määrällä merivoimille tulisi Karkeasti laskettuna itänaapurin ito-ohjusrykmentin verran ohjuksia per paatti. Itämeren muihin maihin verrattuna se nostaisi merivoimien ilmatorjuntakapasiteetin luokkaa kakkoseksi heti venäjän jälkeen. Ruotsin laivastolla ei it-ohjuksia ole lainkaan, Saksalla ei kohta edes aluksia ja puolalla taisi olla pari uusiokäyttöön ostettua hazard perryä standardeilla. Suomella taas on muistaakseni jo nyt sata mistralia sekä samanlainen satsi umkhontoa, joista ensimmäinen tosin on muistaakseni kohtapuoliin vanhenemassa. Toisaalta harvassa ovat myös eurooppalaiset maat jotka olisivat mitään kolminumeroista it-ohjusdiiliä tehneet sitten saksojen yhdistymisen, ainoa joka voisi potentiaalisesti tuota luokkaa olisi joku RN:n type 45:n ohella tehty ostos

En ehkä vertaisi Ruotsiin missään puolustusasiassa. :LOL:

Mitä noihin muihin Itämeren rantavaltioihin tulee, niin esimerkiksi Tanskalta löytyy 250 ESSM-ohjuksen tilaus, ja vuosituhannen vaihteesta myös 200 Sea Sparrowin tilaus (sikäli kuin Thetis tai jokin muu vanhempi alus niitä kykenee edelleen käyttämään). Saksa on tilannut ESSM:ää 275 kpl ja SM-2:n tilausmäärä näyttää olevan 108 kpl. (Katselin tietokantaa vuodesta 2003 eteenpäin.) Saksalaisten osalta voidaan toki heittää huulta valmiudesta (tai sen puutteesta).

Siitä olen samaa mieltä kanssasi, että ~150 ESSM:n hankinnalla Suomi olisi jo kivunnut lähemmäksi perinteisiä merivaltoja. Mutta eikös me tässä sitä yritetä? Hankinnassa on neljä pientä fregattia. Visby ja Braunschweig ovat korvetteja, suomalainen LV2020 on korvetti vain nimellisesti, sikäli kuin alusten koko on siellä ilmoitetussa 3000 tonnissa ja vaikutuskykyä löytyy sekä pinnan alle (torpedoilla ja syvyyspommeilla), pintaan (tykillä ja pintatorjuntaohjuksilla) kuin ilmaankin (ESSM:n luokkaa olevalla ohjuksella).

Mistraleista Suomi on luopunut jo vuosia sitten. Umkhontoja on tilattu muistaakseni 75 kpl.

Lisää pengottavaa jokaiselle:

http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php
 
En ehkä vertaisi Ruotsiin missään puolustusasiassa. :LOL:

Mitä noihin muihin Itämeren rantavaltioihin tulee, niin esimerkiksi Tanskalta löytyy 250 ESSM-ohjuksen tilaus, ja vuosituhannen vaihteesta myös 200 Sea Sparrowin tilaus (sikäli kuin Thetis tai jokin muu vanhempi alus niitä kykenee edelleen käyttämään). Saksa on tilannut ESSM:ää 275 kpl ja SM-2:n tilausmäärä näyttää olevan 108 kpl. (Katselin tietokantaa vuodesta 2003 eteenpäin.) Saksalaisten osalta voidaan toki heittää huulta valmiudesta (tai sen puutteesta).

Siitä olen samaa mieltä kanssasi, että ~150 ESSM:n hankinnalla Suomi olisi jo kivunnut lähemmäksi perinteisiä merivaltoja. Mutta eikös me tässä sitä yritetä? Hankinnassa on neljä pientä fregattia. Visby ja Braunschweig ovat korvetteja, suomalainen LV2020 on korvetti vain nimellisesti, sikäli kuin alusten koko on siellä ilmoitetussa 3000 tonnissa ja vaikutuskykyä löytyy sekä pinnan alle (torpedoilla ja syvyyspommeilla), pintaan (tykillä ja pintatorjuntaohjuksilla) kuin ilmaankin (ESSM:n luokkaa olevalla ohjuksella).

Mistraleista Suomi on luopunut jo vuosia sitten. Umkhontoja on tilattu muistaakseni 75 kpl.

Lisää pengottavaa jokaiselle:

http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php

Täytyy myöntää etten kyllä ole yhtään laivasto-miehiä mutta kuinka monta alusta tanskalla on jotka noita essmejä käyttävät? pika-selauksella näyttäisi 3 it-laivaa ja 2 yleislaivaa olevan käytössä jolloin määrä olisi 50 essmiä ja 40 sparrowia per paatti joka määrällisesti kuulostaa jo aika hirmuiselta. Toisaalta tanskan kohdalla voi myös olla niin että käyttävät laivastoa myös maavoimien ilmatorjuntana mikä selittäisi korkeaa määrää kompensoimassa puuttuvaa maavoimien vastaavaa suorituskykyä.

Onko PV myöskään avannut millään tapaa mitä näillä uusilla laivoilla koitetaan hakea ns. suorituskykypuolelta? Onko tavoitteena lähteä haastamaan punatähden itämeren laivastoa avomerellä, vai yritetäänkö vain tunkea useamman hapattuvan laivan suorituskykyä yhteen pakettiin, tavoitteina ylläpitää miinoituskyky ja panssarilaiva-tyylinen pelotevaikutus mto:lla rajoittamaan vastapuolen meritoimintaa? Joka tapauksessa sanoisin että siinä kuvitteellisessa tilanteessa kun se 86:s ja viimeinen essm lähtee siilosta taivaalle ei kovin paljoa eroa olisi siihen tilanteeseen missä 86:n jälkeen olisi vielä ~60kpl varastossa odottamassa, vaan siinä vaiheessa käydään jo erittäin aktiivista kulutus/maa-meri-ilmasotaa itänaapurin kanssa. Toisaalta tuollaisessa tilanteessa voitaisiin myös kansantajuisesti sanoa että kaikki aselajit mukaanlaskettuna amraam on todennäköisesti se päivittäinen kulutustavara jota olisi moninkertainen määrä vrt. essmiin jolloin essm olisi lähinnä varattu erikoistilanteita varten (torjunnan kyllästämisyritys/merivoimiin kohdistuva lamauttamisyritys/muu kriittiseen merikohteeseen kohdistuva hyökkäys?).
 
Pidän silti kyseenalaisena, onko tehty oikeita päätöksiä budjetoinnissa, kun ilmatorjuntaohjusten määrä on karsittu minimiin.
Siis miten niin karsittu minimiin?!?
Niissä seitsemässä paatissa, jotka neljällä korvetilla korvataan oli kussakin hämeenmaaluokan miinalaivassa 8 Umkhontoa, raumoissa MLU:n jälkeen nolla, ja pohjanmaassa myös nolla IT-ohjusta. Varastoissa olevia en rupea laskemaan. Siis välittömästi käytettävissä yhteensä 16 Umkhontoa. Jos/kun ne korvataan 68:lla ESSM:llä, joista osa käytetään koeammuntoihin, merkitsee se IT ohjusten määrän nelinkertaistamista korvattaviin aluksiin verrattuna, ja jokaisen ohjuksen parempaa suorituskykyä.
Ei tuo ole mitään minimiin karsimista.
Vaikka laskisit myös 4 Hamina luokan ohjusvenettä mukaan, joissa 8 Umkhontoa kussakin, niin silloin 48 Umkhonton tilalle tulee 32 Umkhontoa + 68 ESSM ohjusta.
Melkoinen parannus laivaston ilmatorjuntaan tämäkin olisi entiseen verrattuna. Eli määrät yli kaksinkertaisiksi (48 >>= 100 ohjusta.)
 
Täytyy myöntää etten kyllä ole yhtään laivasto-miehiä mutta kuinka monta alusta tanskalla on jotka noita essmejä käyttävät? pika-selauksella näyttäisi 3 it-laivaa ja 2 yleislaivaa olevan käytössä jolloin määrä olisi 50 essmiä ja 40 sparrowia per paatti joka määrällisesti kuulostaa jo aika hirmuiselta. Toisaalta tanskan kohdalla voi myös olla niin että käyttävät laivastoa myös maavoimien ilmatorjuntana mikä selittäisi korkeaa määrää kompensoimassa puuttuvaa maavoimien vastaavaa suorituskykyä.

Tanskalla on useissa aluksissaan modulaarinen StanFlex-järjestelmä, joka mahdollistaa eri aseiden liikuttelun helposti aluksesta toiseen. Noiden mainitsemiesi (Absalon ja Iver Huitfeldt) lisäksi ainakin Knud Rasmussen -luokka käyttää StanFlex-moduuleja, ja alusluokassa on myös sopivat sensorit it-ohjusten käyttämiseksi. Tosin Wikipediassa mainitaan "not fitted with" ja "forberedt", eli liekö integraatio jäänyt puolitiehen vai eivätkö alukset vain yleensä kanna it-ohjuksia, tiedä häntä.

Ohjusmäärä alkaa näyttää kohtuullisemmalta, kun huomioi, että moderneissa ilmatorjuntafregateissa on melkoisesti ohjuskapasiteettia. Esim. noihin Iver Huitfeldt -luokan ilmatorjuntafregatteihin mahtuu helposti yli 50 ESSM-ohjusta per alus ja pitkälti yli 100 per alus, jos Tanskan ESSM:t ovat nelipakattavaa (taittuvasiipistä) mallia. Absalonit taas ottavat perusvarustuksessa 36 ESSM-ohjusta per alus ja enemmänkin jättämällä meritorjuntaohjukset pois.

Onko PV myöskään avannut millään tapaa mitä näillä uusilla laivoilla koitetaan hakea ns. suorituskykypuolelta? Onko tavoitteena lähteä haastamaan punatähden itämeren laivastoa avomerellä, vai yritetäänkö vain tunkea useamman hapattuvan laivan suorituskykyä yhteen pakettiin, tavoitteina ylläpitää miinoituskyky ja panssarilaiva-tyylinen pelotevaikutus mto:lla rajoittamaan vastapuolen meritoimintaa? Joka tapauksessa sanoisin että siinä kuvitteellisessa tilanteessa kun se 86:s ja viimeinen essm lähtee siilosta taivaalle ei kovin paljoa eroa olisi siihen tilanteeseen missä 86:n jälkeen olisi vielä ~60kpl varastossa odottamassa, vaan siinä vaiheessa käydään jo erittäin aktiivista kulutus/maa-meri-ilmasotaa itänaapurin kanssa. Toisaalta tuollaisessa tilanteessa voitaisiin myös kansantajuisesti sanoa että kaikki aselajit mukaanlaskettuna amraam on todennäköisesti se päivittäinen kulutustavara jota olisi moninkertainen määrä vrt. essmiin jolloin essm olisi lähinnä varattu erikoistilanteita varten (torjunnan kyllästämisyritys/merivoimiin kohdistuva lamauttamisyritys/muu kriittiseen merikohteeseen kohdistuva hyökkäys?).

Muutos pitää nähdä pidemmällä aikajänteellä ja myös rivien välejä pitää osata tulkita. Muutos ehkä konkretisoituu Laivue 2020:n muodossa, mutta juuret ovat Neuvostoliiton hajoamisessa asti.

Merivoimat oli vuosikymmeniä eräänlainen "apupuolustushaara". Keskeisin sodan ajan tehtävä oli maihinnousun torjunta. Se olikin ihan hyvä tehtävä, käytettävissä olleet resurssit eivät koskaan olisi riittäneet paljoa enempään punalaivastoa vastaan.

Tämä maihinnousun torjuntaan keskittyminen näkyi vielä pitkään Neuvostoliiton hajottuakin. Laivue 2000 oli aikanaan suunniteltu nimenomaan tämä tehtävä edellä, ja alkuperäisellä suunnitelmalla mentiin niinkin pitkälle, että ITA Tuuli ehdittiin rakentaa. Luojan kiitos suunnitelmia kyettiin tarkistamaan, jos ei aiemmin, niin viimeistään tässä vaiheessa.

KIRJALLINEN KYSYMYS 341/2003 vp

KK 341/2003 vp - Jaakko Laakso /vas

Tarkistettu versio 2.0
Puolustusvoimien ilmatyynyalushankinnan perustelut

Eduskunnan puhemiehelle

Suomen merivoimat ryhtyi 1990-luvulla vakavasti tutkimaan ilmatyynyaluksen soveltuvuutta osana merivoimia. Hankintasopimus ilmatyynyaluksen rakentamisesta tehtiin helmikuussa 2000 ja merivoimille alus luovutettiin vuoden 2002 kesäkuussa.

Merivoimille valmistettu T2000-ilmatyynyalus oli tiettävästi koko maailmassa ensimmäinen puhtaasti asejärjestelmien pohjaksi tehty alus. Tuuli-luokan ilmatyynyalukseksi ristityn prototyypin piti saada seurakseen kolme muuta ilmatyynyalusta.

Merivoimat päätyi ilmatyynyaluksen hankintaan "perusteellisten operaatioanalyysien, mallikokeiden ja koeajojen perusteella". Ratkaisun kuvattiin syntyneen "huolellisen, eri vaihtoehtojen vertailun perusteella".

Yhdessä Hamina-luokan ohjusveneiden kanssa ilmatyynyaluksen katsottiin soveltuvan toimimaan kaikkialla Suomen merialueilla. Erityisen hyvin Laivue 2000:n ominaisuuksien mainittiin sopivan pääkaupunkiseudun puolustukseen mereltä tulevaa uhkaa vastaan. Uuden laivueen päätehtävänä oli strategisen iskun torjunta.

"Ilmatyynyalus perustuu uudenlaiseen puolustukselliseen ajatteluun, jossa yhtenä lähtökohtana on Suomen rannikon sokkeloisuus ja karikkoisuus", kertoo pääesikunta tiedotteessaan vuoden 2000 helmikuussa.

Nopea liikkuvuus eli runsaan 50 solmun huippunopeus mahdollisti siirtymisen toiminta-alueelle laivastoa nopeammin ja samalla tukeutumisen myös laivoja paremmin saaristoon.

Ilmatyynyaluksen väitettiin myös olevan lähes täydellisen haavoittumaton vedenalaisille räjähdyksille, karikoille ja luodoille. Sen piti myös pystyä kulkemaan millä tahansa tasaisella alustalla: vedessä, jäällä ja tasaisella maalla. Liikkuessaan ilmapatjan päällä alus ei ollut väyläsidonnainen. Tätä pidettiin suurena etuna merimiinoja vastaan.

Ilmatyynyaluksen arveltiin lisäävän operointivapautta monella tavalla ja sen ominaisuuksien tuovan erityisesti taistelunkestävyyttä nykyisessä sodankuvassa.

Merivoimat tukeutui alushankkeessa yhdysvaltalaisen teknologian siirtämiseen Suomeen osana ns. Hornet-vastakauppoja. Yhdysvaltojen merivoimilla on ollut käytössään runsaat 90 maihinnousuun soveltuvaa ilmatyynyalusta. Ne oli tarkoitettu ensi sijassa miehistönkuljetusvaunujen kuljettamiseen.

Pohjoisamerikkalainen LCAC-ilmatyynyalus oli esikuvana, kun merivoimat ryhtyi suunnittelemaan omaa alustaan.

Ilmatyynyaluksen rakentaminen oli Aker Finnyardsin vastuulla. Tärkeimpinä perusteluina toimittajan valinnalle olivat hintatekijät, hankinnan kotimaisuusaste sekä tarjoukseen sisältynyt mahdollisuus pohjoisamerikkalaisen ilmatyynyteknologian siirtoon. Viimeksi mainitun todettiin perustuvan USA:n merivoimien maihinnousuilmatyynyalusten "käytössä koettuihin ratkaisuihin".

Yhdysvalloilla katsottiin olevan "sotilaskäyttöön kehitettyä erityistietämystä" muun muassa ilmatyynyalusten helmastosta, puhaltimista ja ilmapotkureista.

Osana Hornet-vastaostoja Suomi sai Yhdysvalloista mm. aluksen suoritusarvolaskelmat sekä erillisten laitteiden suunnittelutyötä. Myös kymmenkunta suomalaista kävi LCAC-opissa Yhdysvalloissa.

Ilmatyynyaluksen hankintakustannuksiksi arvioitiin ilman aseistusta noin 70 miljoonaa markkaa, mutta hinta nousi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan lähes 81 miljoonaan markkaan eli 13,5 miljoonaan euroon.

Ilmatyynyalus oli tarkoitus varustaa nimenomaisesti sitä varten kehitetyllä miinanlaskujärjestelmällä, meri- ja ilmatorjuntaohjuksilla. Aluksen käyttöiän piti olla 25—30 vuotta. Alun perin oli tarkoitus hankkia merivoimille vielä kolme ilmatyynyalusta lisää.

Keväällä 2003 puolustusvoimat ilmoitti yllättäen, että ilmatyynyalushanke hyllytetään. Syyksi mainittiin "puolustusvoimien toimintaympäristön uudelleenarviointi", jonka mukaan 2000-luvun turvallisuustilanteessa merivoimien tärkein tehtävä on kauppaliikenteen suojaaminen ja merialueen valvonta. Suoran merellisen hyökkäyksen uhkaa ei enää pidetty todennäköisenä.

Laivue 2000 -suunnitelman neljä ilmatyynyalusta on tarkoitus korvata kahdella uudella ohjusveneellä.

Valmiin ilmatyynyaluksen kohtalosta ei ole toistaiseksi päätetty. Tuulen jatkokäytöstä on aloitettu selvitystyö, jonka arvellaan valmistuvan tämän vuoden lopulla. On mahdollista, ettei ilmatyynyalus jää tulevaisuudessa lainkaan merivoimien vahvuuteen. Ellei alusta saada myydyksi, se todennäköisesti romutetaan.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Kuinka on mahdollista, että puolustusvoimat piti vielä kesällä 2002 välttämättömänä merivoimien ilmatyynyalushankintaa, joka Laivue 2000:n osana osallistuisi keskeisesti strategisen iskun torjuntaan ja pääkaupunkiseudun puolustamiseen mereltä tulevaa uhkaa vastaan, mutta keväällä 2003 perustelujen kerrottiin muuttuneen aikansa eläneiksi ja itse ilmatyynyalushankinnan tarpeettomaksi ja

kuinka paljon epäonnistunut projekti kokonaisuudessaan on tähän mennessä tullut maksamaan?

Helsingissä 23 päivänä syyskuuta 2003

  • Jaakko Laakso /vas

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Jaakko Laakson /vas näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 341/2003 vp:
Kuinka on mahdollista, että puolustusvoimat piti vielä kesällä 2002 välttämättömänä merivoimien ilmatyynyalushankintaa, joka Laivue 2000:n osana osallistuisi keskeisesti strategisen iskun torjuntaan ja pääkaupunkiseudun puolustamiseen mereltä tulevaa uhkaa vastaan, mutta keväällä 2003 perustelujen kerrottiin muuttuneen aikansa eläneiksi ja itse ilmatyynyalushankinnan tarpeettomaksi ja

kuinka paljon epäonnistunut projekti kokonaisuudessaan on tähän mennessä tullut maksamaan?

Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti seuraavaa:

Syksyllä 2001 käynnistyi puolustusvoimissa uusi kehittämisen suunnittelukierros VNS 2001 -lin-jausten pohjalta. Työn aikajänne ulotettiin 20 vuoden päähän ja siinä arvioitiin laajasti toimintaympäristön muutosta sekä erityisesti lähiympäristössämme tapahtuneita muutoksia. Työssä määritettiin puolustusvoimien suorituskykyvaatimukset ja tavoitetila. Työ sisälsi myös merivoimien tulevat tehtävät sekä asetti merivoimille suorituskykyvaatimukset ja tavoitetilan.

Suunnitteluun liittyen puolustusvoimien johto tarkensi linjauksiaan merivoimien roolista osana kehittyvää puolustusjärjestelmää joulukuussa 2002. Linjaus edellyttää merivoimilta nykyistä suorituskykyisempää meriliikenteen suojaamiskykyä. Tämä tehtävä ei ole uusi, mutta sen painotus muuttaa aiempaa kehittämisen painopistettä pintatorjuntakyvystä valvontakyvyn, pitkäaikaisen merelläolokyvyn ja meriliikenteen suojaamiskyvyn kehittämiseen.


Merivoimat oli jatkanut hyväksytyn kehittämisohjelman mukaisesti jo 1990-luvun alkupuolella alkanutta Laivue 2000:n kehittämistä. Tarkistetut operatiiviset suorituskykyvaatimukset edellyttivät kehittämisohjelman, myönnetyn merivoimien uudistamisen tilausvaltuuden ja alkuperäisen Laivue 2000:n sisällön tarkistamista. Tarkistus perustui operatiivisiin vaatimuksiin. Ilmatyynyaluksen prototyypin valmistuttua kesällä 2002, siitä saatujen kokemusten sekä edellä mainittujen operatiivisten suorituskykyvaatimusten perusteella tuli harkittavaksi seuraavien alusten hankinta. Ilmatyynyalusten sarjahankinnasta oli alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoitus päättää vuoden 2002 loppuun mennessä. Prototyyppialuksen koeajoviiveistä johtuen telakan kanssa neuvoteltiin puolen vuoden jatkoaika kesälle 2003.

Merivoimien Laivue 2000 on hanke, joka realisoituu kaluston uusintana vasta vuoden 2007 loppuun mennessä. Operatiivinen suorituskyky saavutetaan vuoden 2008 aikana. Tehtyjä ratkaisuja tulee arvioida oikeassa aikamittakaavassa.

Kun suoritetussa tarkastelussa todettiin, että Hamina-luokan ohjusveneellä vastataan selvästi ilmatyynyalusratkaisumallia paremmin ensi vuosikymmenen suorituskykyvaatimuksiin, katsoi myös puolustusministeriö oikeaksi, kansainvälisen käytännön mukaisesti, keskeyttää hankkeen prototyyppivaiheeseen. Ministeriö on samalla perusteella hyväksynyt ennalta osaltaan puolustuskyvyn kannalta järkevämmän, perinteisen alustyyppiratkaisun.

Laivue 2000:n suunnitelmassa ainoastaan Hamina-luokka kykenee suojaamaan meriliikennettä avomerellä pitkään yhtäjaksoisesti. Hamina-luokalla on selvästi parempi valvonta- ja taistelujohtokyky sekä tehokkaampi asejärjestelmä. Tuuli-luokan ilmatyynyaluksen suorituskyky painottuu lyhyehköihin, enintään vuorokauden syöksyihin merelle. Ilmatyynyaluksen rooli oli toimia Hamina-luokan ohjusveneen johtamana aluslavettina. Ilmatyynyaluksen etuna oli kuitenkin sen ympärivuotinen toimintakyky sekä riippumattomuus väylästöstä. Ilmatyynyalus Tuulen vaativaa koeajo-ohjelmaa toteutettiin syksystä 2002 alkaen. Viimeiset kokeet ajoittuivat syksylle 2003. Koeajoissa ja testeissä ilmatyynyalus Tuuli on täyttänyt sille asetetut suorituskykyvaatimukset.

Muutosten edellyttämä suunnittelutyö tehtiin pitkän aikavälin suunnittelun yhteydessä tammi-helmikuun 2003 aikana. Maaliskuussa 2003 todettiin rahoituskehyksen mahdollistavan ilmatyynyalussarjan sijaan kahden Hamina-luokan ohjusveneen lisähankinnan. Ilmatyynyaluksille hankitut järjestelmät kohdennetaan kahdelle uudelle Hamina-luokan ohjusveneelle sekä peruskorjattaville Hämeenmaa-luokan miinalaivoille. Edellä mainituilla muutoksilla parannetaan merivoimien meriliikenteen suojaamiskykyä aiempaan suunnitelmaan verrattuna.

Meriliikenteen suojaamiskyvyn kehittämisen keskeisenä elementtinä ovat uusimuotoinen Laivue 2000, peruskorjatut Hämeenmaa-luokan miinalaivat sekä tuleva miinantorjuntalaivue. Tämän kehittämispainotuksen rinnalla säilyy merivoimien kyky torjua myös muita maatamme vastaan suunnattuja merellisiä uhkia.

Ilmatyynyalusprojektilla saavutettiin hyödyllistä teknologiaosaamista sekä kotimaiselle teollisuudelle että puolustusvoimille. Ulkomailla on osoitettu kiinnostusta Suomessa saavutettuun teknologiaosaamiseen.

Ilmatyynyaluksen prototyyppihankkeen kokonaiskustannukset ovat olleet noin 16 miljoonaa euroa koostuen:

  • aluksen esittelyhinnasta12 412 000 euroa
  • aluksen lisä-, muutos- ja korjaustöistä2 326 000 euroa
  • rakennusvalvonnan kustannuksista200 000 euroa
  • koulutuskustannuksista 414 000 euroa
  • tutkimuskustannuksista 170 000 euroa
  • varaosakustannuksista 415 000 euroa

Loppuun vietynä neljän ilmatyynyaluksen hankinnan kokonaiskustannukset olisivat olleet 172 miljoonaa euroa, jolloin täysin varustellun aluksen yksikköhinnaksi olisi muodostunut noin 43 miljoonaa euroa. Alkuperäisen laivueen — kaksi Hamina-luokan ohjusvenettä ja neljä Tuuli-luokan ilmatyynyalusta — kokonaiskustannukset olisivat olleet noin 300 miljoonaa euroa.

Tämänhetkisen tiedon mukaan uusimuotoisen laivueen, neljä Hamina-luokan ohjusvenettä, kokonaishinta tulee olemaan 296 miljoonaa euroa, jolloin Hamina-luokan ohjusveneen yksikköhinnaksi muodostuu 74 miljoonaa euroa.

Arvion mukaan alkuperäisen laivuekokoonpanon vuotuiset käyttökustannukset olisivat olleet noin 25 prosenttia kalliimmat kuin uusimuotoisen Laivue 2000:n. Lisäksi alkuperäinen suunnitelma olisi edellyttänyt kustannuksiltaan noin 5,5 miljoonan euron koulutus- ja huoltohallin rakentamista. Hallin vuosivuokrakustannukset olisivat olleet noin 450 000 euroa.

Edellä mainittujen suorituskykyvaatimusten muuttuminen ja projektin jatkokustannusten kannalta keskeyttämispäätös oli perusteltu ja oikein ajoitettu.

Puolustusvoimat selvittää ilmatyynyalus Tuulen jatkokäyttöä.

Helsingissä 14 päivänä lokakuuta 2003

Puolustusministeri Seppo Kääriäinen

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=kk+341/2003

Myös nyt tehtävistä hankinnoista voidaan päätellä paljon tehtävistä. Pinnanalaisen uhan torjuntaan kiinnitetään historiallisen paljon huomiota mm. hankkimalla SUTO-torpedoja ja tuomalla kaikumittaimet kaikkiin taistelualuksiin (Hamina saa MLU:n yhteydessä). Mitä varten? En ole koskaan kuullut yhdenkään merijalkaväkikomppanian maihinnousseen sukellusveneestä.

Laivue 2020 rakennetaan muutoinkin painottaen uusia ominaisuuksia: alukset kykenevät pitkäjaksoiseen toimintaan merellä kaikkina vuodenaikoina, sensorivarustus on kattavampi ja myös tavoiteltu ilmatorjuntakyky (mm. Strike-length Mk 41 VLS) on enemmän kuin luokkaa omasuoja. Pohjanmaa-luokan alukset eivät ole mitään lähes SUTO-kyvyttömiä, omasuojailmatorjunnalla varustettuja ohjusveneitä tai miinalaivoja, ts. niiden tehtäväpainotuskin on erittäin todennäköisesti toisenlainen. Miksi näitä uusia suorituskykyjä muuten hinguttaisiin?

Laivue 2020 PDF:

Laivue 2020 -hankkeen alukset muodostavat tule-
vaisuuden puolustusvoimien merellisen suoritusky-
vyn rungon. Niiden suorituskyvyn on suunniteltu
olevan käytössä 2050-luvulle asti. Alusten pääominai-
suuksia ovat kyky ympärivuotiseen ja pitkäkestoiseen
läsnäoloon merellä kaikissa Itämeren sää- ja jääolo-
suhteissa, merioperaatioiden johtamiskyky, pintator-
juntakyky avomerelle, merimiinoittamiskyky sekä su-
kellusveneentorjuntakyky. Laivue 2020 -hankkeessa
hankittava suorituskyky perustuu puolustusvoimien
lakisääteisiin tehtäviin sekä arvioidun tulevaisuuden
toimintaympäristön asettamiin vaatimuksiin.
 
Siis miten niin karsittu minimiin?!?
Niissä seitsemässä paatissa, jotka neljällä korvetilla korvataan oli kussakin hämeenmaaluokan miinalaivassa 8 Umkhontoa, raumoissa MLU:n jälkeen nolla, ja pohjanmaassa myös nolla IT-ohjusta. Varastoissa olevia en rupea laskemaan. Siis välittömästi käytettävissä yhteensä 16 Umkhontoa. Jos/kun ne korvataan 68:lla ESSM:llä, joista osa käytetään koeammuntoihin, merkitsee se IT ohjusten määrän nelinkertaistamista korvattaviin aluksiin verrattuna, ja jokaisen ohjuksen parempaa suorituskykyä.
Ei tuo ole mitään minimiin karsimista.
Vaikka laskisit myös 4 Hamina luokan ohjusvenettä mukaan, joissa 8 Umkhontoa kussakin, niin silloin 48 Umkhonton tilalle tulee 32 Umkhontoa + 68 ESSM ohjusta.
Melkoinen parannus laivaston ilmatorjuntaan tämäkin olisi entiseen verrattuna. Eli määrät yli kaksinkertaisiksi (48 >>= 100 ohjusta.)

Minimi on toki kärjistys, mutta määrä on silti kansainvälisesti vertaillen pieni. Jos noihin meikäläisiin aluksiin tulee yksi Mk 41 VLS, niin ESSM:t riittäisivät 2 aluksen täysimittaiseen varustamiseen it-ohjuksilla. (Jos siiloja tulee kaksi, niin ohjukset riittäisivät yhden aluksen täysimittaiseen ohjuskuormaan. Mutta toinen siilo jäänee optioksi.)

Eli kun lähetetään yksi tai kaksi alusta kv-operaatioon pakottamaan rauhaa, niin kotimaassa olevien alusten it-aseistus on sen jälkeen karkeasti luokkaa 0-36 ohjusta. Tai jos ajatellaan kotimaan harmaata vaihetta, ilman yhdenkään aluksen oloa maailmalla: merivoimat lähettää yhden aluksen 32 ohjuksen lastissa suojaamaan Ahvenanmaata. Lopuille aluksille jää 12 ohjusta kullekin. Nykyistä enemmän kylläkin, mutta aika vähän silti, jos joku alkaa ampua kohti.

Umkhontosta puheenollen, niitä hankittiin alkujaan 75 kpl, jos Sipriin ja muistiini on luottamista, eli n. 1,6 kertatäyttöä. Nyt ollaan hankkimassa n. 0,5 kertatäyttöä ESSM-ohjuksia.

Myönnetään, myönnetään, olen viehtynyt isojen poikien seuraan ja minua arveluttaa, mitä tanskalaiset ja norjalaiset tuumaavat, kun seilaamme siilot puolillaan. :oops: Mutta kai minunkin pitää tyytyä ruotsalaisten kateellisiin katseisiin :sick: ja kuunnella todellisten viikinkien naurua persaukisille?
 
Niin kuin @Huhta tuossa edellä jo totesi on Suomen hankintapolitiikka aiemminkin eli ilmataisteluohjusten osalta poikennut merkittävästi jokseenkin kaikista Euroopam maista. Amraameja on hankittu suorastaan valtava määrä ( 700+ ). Nyt näyttäisi olevan selkeä tavoite luoda Merivoimillekin todellista it-kykyä kun tähän asti on menty pelkällä omasuojalla.

Muut itämeren maat ovat joko laiminlyöneet puolustuksensa tai jäseninä Natossa. Suomi on joukon ainoa joka varautuu puolustautumaan omin resurssein. Siksi hankinnatkin saattavat asettua vähän eri muotoon.
 
Hienoa. Denel on kuralla ja uusi pressa aikoo takavarikoida valkoisten maita (Zimbabwen malli). Toivottavasti merivoimat osaa huoltaa omat kamansa, kohta ei nimittäin osia varmaan saa.

http://www.businessinsider.com/sout...cate-white-farmers-land-2018-2?r=US&IR=T&IR=T

Kun ne saa kerran kuntoon niin säilyvät sellaisenaan tuubeissaan taas x/xx vuotta? Uusien Umkhontojen hankintaan en minäkään enää usko mutta vanhat saattavat roikkua rivissä vielä hyvän aikaa jos niihin on mahdollista tekohengittää lisää vuosia. Kyllä ne napista lähtee ihan siitä riippumatta kuka Etelä-Afrikassa peltoja viljelee ( tai tässä tapauksessa on viljelemättä ).
 
Kun ne saa kerran kuntoon niin säilyvät sellaisenaan tuubeissaan taas x/xx vuotta? Uusien Umkhontojen hankintaan en minäkään enää usko mutta vanhat saattavat roikkua rivissä vielä hyvän aikaa jos niihin on mahdollista tekohengittää lisää vuosia. Kyllä ne napista lähtee ihan siitä riippumatta kuka Etelä-Afrikassa peltoja viljelee ( tai tässä tapauksessa on viljelemättä ).

Ei koske pelkkiä peltoja, vaan sinne on tulossa sisällissota tällä menolla. Denelin huoltosopimus 2018.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-025439

"ITO2004 Umkhonto ohjusjärjestelmän huoltosopimus vuodelle 2018"

"Arvo ilman alv:tä: 431280 EUR"

"Pääasiallinen suorituspaikka: Etelä-Afrikka"
 
Onko jenkit myyneet kellekkään SM puikkoja?

Ainakin Saksan Sachsen-luokan fregatit ovat noita testiampuneet (10kpl SM-2 puikkoja), tiedä sitten onko vielä tavaraa toimitettu.

SM-6 ohjuksen kohdalla sanotaan wikipediassa että: "It was approved for export in January 2017.".
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Ei koske pelkkiä peltoja, vaan sinne on tulossa sisällissota tällä menolla. Denelin huoltosopimus 2018.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-025439

"ITO2004 Umkhonto ohjusjärjestelmän huoltosopimus vuodelle 2018"

"Arvo ilman alv:tä: 431280 EUR"

"Pääasiallinen suorituspaikka: Etelä-Afrikka"

Jos Umkhonton kohdalla on tehty sellainen poikkeava järjestely että huoltoja tehdään säännönmukaisesti ulkomailla niin tuo on tosiaan ongelma. Kertaluontoisena ei niinkään eli tuon keikan jälkeen ohjuksilla olisi taas 10-15 vuotta elinkaarta. Yleensä Suomi on pyrkinyt huolloissa hyvään omavaraisuuteen. Umkhonto saattaa olla niin vähäinen värkki ettei asiaa ole katsottu ponnistelun arvoiseksi?

Siinä olet ihan oikeassa ettei suomalainen suorituskyky saa olla minkään persestanin tai banaanitasavallan armoilla.
 
Ainakin Saksan Sachsen-luokan fregatit ovat noita testiampuneet (10kpl SM-2 puikkoja), tiedä sitten onko vielä tavaraa toimitettu.

SM-6 ohjuksen kohdalla sanotaan wikipediassa että: "It was approved for export in January 2017.".

@ctg

Saksa Hollanti Espanja Kanada Japani Etelä-Korea lienevät ainakin VLS-version käyttäjiä. Ja perinteisen mallin laukaisimia löytyy vielä useammalta maalta. Todennäköisesti myös ohjuksia. ( Puola Ranska Italia Turkki Egypti Taiwan Australia yms. )

Lista jäi varmaan pahasti vajaaksi mutta tuolla pääsee alkuun.
 
Saksa Hollanti Espanja Kanada Japani Etelä-Korea lienevät ainakin VLS-version käyttäjiä. Ja perinteisen mallin laukaisimia löytyy vielä useammalta maalta. Todennäköisesti myös ohjuksia. ( Puola Ranska Italia Turkki Egypti Taiwan Australia yms. )

Vertikaalisiilon kyllä, mutta kyse on SM puikosta. Jenkit ovat myöntäneet että niitä myytäisiin, mutta kuka jenkkilaivaston ulkopuolella omistaa niitä? Heillä ei ole SM6sta missään siilossa tietääkseni.
 
Vertikaalisiilon kyllä, mutta kyse on SM puikosta. Jenkit ovat myöntäneet että niitä myytäisiin, mutta kuka jenkkilaivaston ulkopuolella omistaa niitä? Heillä ei ole SM6sta missään siilossa tietääkseni.

Jos laitat kutosen siihen SM:n perään niin alkuperäinen kysymys muuttuu varsin olennaisesti...
 
Niin kuin @Huhta tuossa edellä jo totesi on Suomen hankintapolitiikka aiemminkin eli ilmataisteluohjusten osalta poikennut merkittävästi jokseenkin kaikista Euroopam maista. Amraameja on hankittu suorastaan valtava määrä ( 700+ ). Nyt näyttäisi olevan selkeä tavoite luoda Merivoimillekin todellista it-kykyä kun tähän asti on menty pelkällä omasuojalla.

Muut itämeren maat ovat joko laiminlyöneet puolustuksensa tai jäseninä Natossa. Suomi on joukon ainoa joka varautuu puolustautumaan omin resurssein. Siksi hankinnatkin saattavat asettua vähän eri muotoon.
Toisaalta Suomi hankki 100 käytettyä tankkia viiden vuoden toimitusajalla ja 48:n telatykin toimitus kestää peräti kahdeksan vuotta.

Ohjuksia ehtii hankkia lisää ennen kuin viimeinen Pohjanmaa on laskettu vesille. Ehtii block kakkonenkin tulla markkinoille
 
Back
Top