Hommahan on juuri noin. Suomeen saapuvaa liikennettä kun katsoo niin se on lukumääräisesti niin valtavaa että siitä ei pystytä suojaamaan kuin murto-osa.
Suomeen saapui viimevuonna n. 30 000 alusta ulkomailta joista n14000 oli puhtaita rahtialuksia. Lisäksi saapui n14000 ro-ro matkustaja-alusta(näissä ro-ro aluksissa rahtia oli 4 373 000t).
https://www.liikennevirasto.fi/docu...16.+2016/1d0a2b00-58ad-44d3-aba0-fd0232881778
Tuosta n30000 tuhannen saapumisen määrästä oli n10000 suomalaisia aluksia.
https://www.liikennevirasto.fi/docu...15.+2016/339d9f22-6df0-4dea-97e3-179fed69401c
Toisaalta ulkomaiset varustamot tuskin on suomen rahtiliikenteestä kiinnostunu kriisin aikana joitain kiinalaisia tai pohjoiskorealaisia lukuunottamatta.. Riskit aivan liian isot. Laivojen Vakuuttajatkaan tuskin hyväksyy sotatoimialueella seilaamista.
Oli suojausta tai ei.
Jokatapauksessa tuollaisen merikuljetus määrän suojaus on valtava urakka pyöritteli noita lukuja kuinka tahansa.
Voi olla että kaupasta on loppu se suosikki hiuskiinne.
Jos oletetaan, että kauppalaivat seilaavat täysinä eivätkä kuljeta kuin välttämättömyyshyödykkeitä ja että Venäjälle Suomen läpi menevä liikenne hyytyy, niin paljonkohan jää jäljelle?
Laskeskelin itse noita välttämättömyyshyödykkeitä, enkä niitä ihan hirveästi keksinyt. Paluumatkalla alukset voivat kuljettaa arvokkaita vientiartikkeleita, kuten kaivosteollisuuden tuottamia kultaharkkoja.
Energia:
Suomessa myydään kotimaan kulutukseen vuosittain noin 7 500 000 tonnia öljytuotteita (
lähde). Tämä tarkoittaa päivässä n. 19 200 tonnia. Jos tästä kuluu turhuuteen ~neljännes eikä kotimaista tuotantoa ole, niin kriisiaikana päivässä pitäisi tuoda 15 000 tonnia öljytuotteita.
Tähän tarvittaisiin todennäköisesti kaksi-kolme Finnlinesin alusta päivässä, olettaen jälleen, että liikenne toimisi Pohjanlahden yli (eikä Pohjanlahden yli, Ruotsin rannikkoa etelään, Tanskan salmista läpi ja edelleen Hollantiin, Norjaan, Britanniaan tai muualle hakemaan öljytuotteita - mutta tässäkin tapauksessa alukset olisivat Suomen vastuulla todennäköisesti vain viimeisen pätkän Ruotsin aluevesiltä Suomeen).
Kivihiiltä puolestaan käytettiin vuonna 2015 n. 2 600 000 tonnia. Tämä tarkoittaa päivässä n. 7 100 tonnia. Luulen, että se hoituisi yhdellä Finnlinesin rahtialuksella päivässä, max. kahdella.
Unohdinko jotakin tärkeää? Öljy(tuotteet), kivihiili - mitä muuta? Uraani on aika merkityksetön tuontitavara, tonneja tuskin on mieltä laskea.
Ravinto:
2 750 tonnia voita päivässä. Energiaa 720 kcal per 100 grammaa. Siitä riittää jokaiselle suomalaiselle 3600 kcal, mikä lienee ihan ok määrä. Yksi ainoa moderni Finnlinesin alus (M/S Finnkraft) kykenee helposti kuljettamaan tuollaisen lastin. Vielä jää kapasiteettia reilusti ylikin, ja se voidaan käyttää esimerkiksi kuivatun naudanlihan, soijapapujen ja muiden hyvien proteiinilähteiden kuljettamiseen, näitä yhteensä 1 000 tonnia päivässä. Lisäksi aluksen tulee tuoda Suomeen yhteensä 250 tonnin edestä monivitamiinitabletteja sekä kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä päivässä, jotta yksipuolinen ruokavalio ei koidu kohtalokkaaksi.
Eli yksi ainoa Uumajan ja Vaasan väliä seilaava rahtilaiva kykenisi ruokkimaan koko Suomen kansan. Plus todellisuudessa tilanne tuskin olisi näin vakava, vaan myös Suomen oma elintarviketeollisuus kykenisi tuottamaan osan tarvittavasta ravinnosta.
Summa summarum: Puhtaasti perstuntumalta ja yläpuolisen pohjalta veikkaan, että Suomen perustarpeet (ml. sotilaalliset) olisivat tyydytettävissä alle kymmenen aluksen päivittäisellä vierailulla suomalaisissa satamissa. 20 tai 30 alusta mahdollistaisi jo luksusta, kuten ulkomaisia hedelmiä, hammastahnaa, leluja ym. ei-miehekkäitä tuontiartikkeleja. Ei se saattaminen/suojaaminen ihan mahdotonta olisi.