Laivue 2020

Jos tuhannet kauppalaivat, satamien laiturit joita kilometreittäin, lentokentät, maantieden laskupaikat ja sillat tuhotaan ohjuksilla niin aika monta niitä pitää ampua. Ja sitten pitää vielä tulittaa niitä sotavaltion tavanomaisia kohteita kuten joukko- ja kalustokeskittymiä, tietoliikennemastoja, tutka-asemia, tukikohtia ym. Kiirettä pitelee ohjusjoukoissa...

Kiirettä pitää Uralin takaisissa ohjuspajoissakin.

Venäjän kyvyt ja resurssit ovat aivan pohjattomia monien mielissä, minusta tämä on myös puolustusvoimien huomioitava jotenkin omassa tiedottamisessaan.
Ei ihme jos moni näkee oman puolustuksen aivan turhana panostuksena.
 
Kaikella kunnioituksella, merikontillinen tuskin ratkaisee ongelmia. ;)

20 jalkaa pitkä kontti (TEU) on tilavuudeltaan 33,2 kuutiometriä. Kansainvälinen asekauppa tapahtuu yleensä dollareissa, joten satasia käytettäessä yhden setelin tilavuus on n. 0,0000011377 kuutiometriä (perustuu setelin mittoihin: 0,156*0,0663*0,00011 metriä). Seteleitä mahtuisi siis konttiin 29 181 682 kpl, arvoltaan 2,9 miljoonaa dollaria ja hilut päälle. Se on vähemmän kuin Suomen vuotuinen puolustusbudjetti.

Kehotan siis tilaamaan Suomen Pankista useamman merikontillisen seteleitä, etenkin jos tarkoitus on hoitaa myös suurhankinnat. :)

No v...u Bitcoineja sitten :cool:

Edit

29 miljoonaa seteliä arvoltaan 2,9 miljoonaa taalaa? Puuttuuko muutama nolla? :unsure:
 
Kyllä Suomen huoltovarmuuskeskus on ajatellut näitä asioita.
Tehnyt sopimuksia ja varasuunnitelmia (varmaan myös B ja C.)
Kriisitilanteessahan eläminen menee säästöliekille ja asioita, kuljetuksia ja tavaroita priorisoidaan todella rajusti. Kahvi, suklaa ja viinakin menee muistaakseni kortille. Pumpattavat barbarat voidaan unohtaa. Jos halutaan vaihtelua, niin käytetään vasenta kättä.

Täällä on yleistä tietoa sopimuksista (pohjoismainen yhteistyö, yhteistyö Euroopan unionista, Naton rauhankumppanuusohjelma):
https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/organisaatio/kansainvalinen-yhteistyo/pohjoismainen-yhteistyo/

Liikenne ja logistiikka:
https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/toimialat/logistiikka/

Tässä myös linkki Radio Kipinän Podcastiin merisodankäynti:
Jo heti alusta 00:00-05:30 perusasiaa.
Kohdassa 37:00 -> kerrotaan, että rauhanaikana noin 130 alusta joka päivä tulee ja menee
Kohdassa 39:00 -> laivue 2020
 
Kyllä Suomen huoltovarmuuskeskus on ajatellut näitä asioita.
Tehnyt sopimuksia ja varasuunnitelmia (varmaan myös B ja C.)
Kriisitilanteessahan eläminen menee säästöliekille ja asioita, kuljetuksia ja tavaroita priorisoidaan todella rajusti. Kahvi, suklaa ja viinakin menee muistaakseni kortille. Pumpattavat barbarat voidaan unohtaa. Jos halutaan vaihtelua, niin käytetään vasenta kättä.

Täällä on yleistä tietoa sopimuksista (pohjoismainen yhteistyö, yhteistyö Euroopan unionista, Naton rauhankumppanuusohjelma):
https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/organisaatio/kansainvalinen-yhteistyo/pohjoismainen-yhteistyo/

Liikenne ja logistiikka:
https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/toimialat/logistiikka/

Tässä myös linkki Radio Kipinän Podcastiin merisodankäynti:
Jo heti alusta 00:00-05:30 perusasiaa.
Kohdassa 37:00 -> kerrotaan, että rauhanaikana noin 130 alusta joka päivä tulee ja menee
Kohdassa 39:00 -> laivue 2020

100-50 alusta oli viime sodassa liittoutuneilla normaali säännöllisten saattueiden koko.
Ro-ro ja lo-lo-alusten kanssa toiminen on erilaista, ensimmäisille nopea purku on vaatii paljon vähemmän kuin jälkimmäisillä jotkavaativat enemmän valmistelua ja sitä että infra on kunnossa.
 
Asian vierestä, tuo miinalaituri näyttää Högön laiturilta. Tuli kerran pyörittyä keskellä yötä siellä Busterin kanssa, ihan rehellisesti eksyneenä pimeän saaristoon, ja valaistu sotalaituri oli ainoa mihin pääsi turvallisesti (Ei ollut älypuhelinta). Komeat laiturit, miinaraiteet tukikohdasta(jostain kauempaa ne tulivat, en seurannut), ja muut pensselit. Puoli tuntia sai pyöriä laitureilla ilman että ketään tuli kyselemään, lopulta totesin paikan nähdyksi ja jatkettiin sokkoajelua kunnes ihmeen kaupalla löydettiin takaisin Norsskatan Houtsalaan. Mukana ollut opas eli paikallinen asukas veti venematkan aikana niin tukevat kännit, ettei hänestä ollut mitään hyötyä enään pimeän laskeutuessa.

Mutta takaisin asiaan, jatkakaa :cool:
 
Hommahan on juuri noin. Suomeen saapuvaa liikennettä kun katsoo niin se on lukumääräisesti niin valtavaa että siitä ei pystytä suojaamaan kuin murto-osa.
Suomeen saapui viimevuonna n. 30 000 alusta ulkomailta joista n14000 oli puhtaita rahtialuksia. Lisäksi saapui n14000 ro-ro matkustaja-alusta(näissä ro-ro aluksissa rahtia oli 4 373 000t).
https://www.liikennevirasto.fi/docu...16.+2016/1d0a2b00-58ad-44d3-aba0-fd0232881778

Tuosta n30000 tuhannen saapumisen määrästä oli n10000 suomalaisia aluksia.
https://www.liikennevirasto.fi/docu...15.+2016/339d9f22-6df0-4dea-97e3-179fed69401c

Toisaalta ulkomaiset varustamot tuskin on suomen rahtiliikenteestä kiinnostunu kriisin aikana joitain kiinalaisia tai pohjoiskorealaisia lukuunottamatta.. Riskit aivan liian isot. Laivojen Vakuuttajatkaan tuskin hyväksyy sotatoimialueella seilaamista.
Oli suojausta tai ei.

Jokatapauksessa tuollaisen merikuljetus määrän suojaus on valtava urakka pyöritteli noita lukuja kuinka tahansa.

Voi olla että kaupasta on loppu se suosikki hiuskiinne.

Jos oletetaan, että kauppalaivat seilaavat täysinä eivätkä kuljeta kuin välttämättömyyshyödykkeitä ja että Venäjälle Suomen läpi menevä liikenne hyytyy, niin paljonkohan jää jäljelle?

Laskeskelin itse noita välttämättömyyshyödykkeitä, enkä niitä ihan hirveästi keksinyt. Paluumatkalla alukset voivat kuljettaa arvokkaita vientiartikkeleita, kuten kaivosteollisuuden tuottamia kultaharkkoja.


Energia:

Suomessa myydään kotimaan kulutukseen vuosittain noin 7 500 000 tonnia öljytuotteita (lähde). Tämä tarkoittaa päivässä n. 19 200 tonnia. Jos tästä kuluu turhuuteen ~neljännes eikä kotimaista tuotantoa ole, niin kriisiaikana päivässä pitäisi tuoda 15 000 tonnia öljytuotteita.

Tähän tarvittaisiin todennäköisesti kaksi-kolme Finnlinesin alusta päivässä, olettaen jälleen, että liikenne toimisi Pohjanlahden yli (eikä Pohjanlahden yli, Ruotsin rannikkoa etelään, Tanskan salmista läpi ja edelleen Hollantiin, Norjaan, Britanniaan tai muualle hakemaan öljytuotteita - mutta tässäkin tapauksessa alukset olisivat Suomen vastuulla todennäköisesti vain viimeisen pätkän Ruotsin aluevesiltä Suomeen).

Kivihiiltä puolestaan käytettiin vuonna 2015 n. 2 600 000 tonnia. Tämä tarkoittaa päivässä n. 7 100 tonnia. Luulen, että se hoituisi yhdellä Finnlinesin rahtialuksella päivässä, max. kahdella.

Unohdinko jotakin tärkeää? Öljy(tuotteet), kivihiili - mitä muuta? Uraani on aika merkityksetön tuontitavara, tonneja tuskin on mieltä laskea.


Ravinto:

2 750 tonnia voita päivässä. Energiaa 720 kcal per 100 grammaa. Siitä riittää jokaiselle suomalaiselle 3600 kcal, mikä lienee ihan ok määrä. Yksi ainoa moderni Finnlinesin alus (M/S Finnkraft) kykenee helposti kuljettamaan tuollaisen lastin. Vielä jää kapasiteettia reilusti ylikin, ja se voidaan käyttää esimerkiksi kuivatun naudanlihan, soijapapujen ja muiden hyvien proteiinilähteiden kuljettamiseen, näitä yhteensä 1 000 tonnia päivässä. Lisäksi aluksen tulee tuoda Suomeen yhteensä 250 tonnin edestä monivitamiinitabletteja sekä kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä päivässä, jotta yksipuolinen ruokavalio ei koidu kohtalokkaaksi.

Eli yksi ainoa Uumajan ja Vaasan väliä seilaava rahtilaiva kykenisi ruokkimaan koko Suomen kansan. Plus todellisuudessa tilanne tuskin olisi näin vakava, vaan myös Suomen oma elintarviketeollisuus kykenisi tuottamaan osan tarvittavasta ravinnosta.



Summa summarum: Puhtaasti perstuntumalta ja yläpuolisen pohjalta veikkaan, että Suomen perustarpeet (ml. sotilaalliset) olisivat tyydytettävissä alle kymmenen aluksen päivittäisellä vierailulla suomalaisissa satamissa. 20 tai 30 alusta mahdollistaisi jo luksusta, kuten ulkomaisia hedelmiä, hammastahnaa, leluja ym. ei-miehekkäitä tuontiartikkeleja. Ei se saattaminen/suojaaminen ihan mahdotonta olisi.
 
Minun kantani merimiinojen siirtymisestä merisodankäynnin historiaan ollaan murskattu yksissä tuumin täällä. En todellakaan kaipaisi korveteille mitään miinakansia kiskoinen viemään tärkeää tilaa. Älykkäitä miinoja toki edelleen voidaan käyttää mutta ei missään nimessä enää toista sataa tyhmää miinaa viemään tilaa.
Tässä painaa taustalla se seikka, että miinoja on niin perkeleesti luolastot täynnä ja tästä syystä sitä pidetään Suomelle vielä luonnollisena tuiki tärkeänä aseena. Uhkakuvat luodaan sitten sen mukaan. Kylmän sodan aikainen punalaivasto maihinnousualuksineen uhkaa Suomen koskemattomuutta.
 
Eli yksi ainoa Uumajan ja Vaasan väliä seilaava rahtilaiva kykenisi ruokkimaan koko Suomen kansan. Plus todellisuudessa tilanne tuskin olisi näin vakava, vaan myös Suomen oma elintarviketeollisuus kykenisi tuottamaan osan tarvittavasta ravinnosta.

Tästä tulikin mieleeni:
Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksyi Merenkurkun laivahankkeen yksimielisesti
Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi laiva. Näin päätti Vaasan kaupunginvaltuusto yksimielisesti maanantai-iltana.
https://yle.fi/uutiset/3-10173983
 
Mukana ollut opas eli paikallinen asukas veti venematkan aikana niin tukevat kännit, ettei hänestä ollut mitään hyötyä enään pimeän laskeutuessa.
Voiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen, että vodkakännissä olevalla venäläisellä kommandojoukolla on mahikset päästä tukikohtaan sammumaan?
 
Minun kantani merimiinojen siirtymisestä merisodankäynnin historiaan ollaan murskattu yksissä tuumin täällä. En todellakaan kaipaisi korveteille mitään miinakansia kiskoinen viemään tärkeää tilaa. Älykkäitä miinoja toki edelleen voidaan käyttää mutta ei missään nimessä enää toista sataa tyhmää miinaa viemään tilaa.
Tässä painaa taustalla se seikka, että miinoja on niin perkeleesti luolastot täynnä ja tästä syystä sitä pidetään Suomelle vielä luonnollisena tuiki tärkeänä aseena. Uhkakuvat luodaan sitten sen mukaan. Kylmän sodan aikainen punalaivasto maihinnousualuksineen uhkaa Suomen koskemattomuutta.

Enpä ole huomannut kantasi murskaamista. Olen kyllä kysellyt mitä esität tilalle? Se että vain lopetettaisiin miinoittaminen ilman mitään korvaavia toimintoja vetäisi maton alta koko järjestelmältä. Ja älykkäitä miinoja on hankittu lännestä 90-luvulta saakka. Niiden suhteellinen painoarvo kokonaisuudessa on varmasti kasvamassa. Määrät ovat silti edelleen isoja.

Yksittäisillä miinoilla ei laajoja alueita pystyisi hallitsemaan. Toiminta-aluetta on saatava muokattua meille sopivammaksi vaikkapa alueita ja väyliä sulkemalla. Punatähtisen maihinnousuarmadan torjunta tuskin on ollut valmiussuunnittelun top kympissä enää 90-luvun jälkeen.

Siinä olet varmasti oikeassa että miinojen olemassaolo ohjaa myös taktisia kuvioita. Ihan niin kuin kaikki muutkin varikoilla makaavat välineet. Tuskin uusia kosketusmiinoja alettaisiin nyt hankkia jos niitä ei olisi entuudestaan.
 
Merimiinoitteet ovat strateginen ase edelleenkin vanhoilla kosketusmiinoillakin. Suosittelen tutustumaan aiheeseen syvemmin, ennen kuin alkaa julistamaan niitä turhiksi.
Minun kantani merimiinojen siirtymisestä merisodankäynnin historiaan ollaan murskattu yksissä tuumin täällä. En todellakaan kaipaisi korveteille mitään miinakansia kiskoinen viemään tärkeää tilaa. Älykkäitä miinoja toki edelleen voidaan käyttää mutta ei missään nimessä enää toista sataa tyhmää miinaa viemään tilaa.
Tässä painaa taustalla se seikka, että miinoja on niin perkeleesti luolastot täynnä ja tästä syystä sitä pidetään Suomelle vielä luonnollisena tuiki tärkeänä aseena. Uhkakuvat luodaan sitten sen mukaan. Kylmän sodan aikainen punalaivasto maihinnousualuksineen uhkaa Suomen koskemattomuutta.

Merimiinoitteet ovat strateginen ase merivoimille. Jos tätä ei ymmärrä, niin kannattaa jatkaa aiheen ymmärrysopiskeluja. Merimiinat ovat halpa ja toimiva ase vihollisen jokaista alusta vastaan, mkl. sukellusveneet. Muutamalla pintatorjunta-aluksella ei pärjätä. Merimiinat ovat edelleen tätä päivää ja onneksi miinoituskyky saadaan taas oikealle tasolle 2020-laivueen myötä.
 
Minun kantani merimiinojen siirtymisestä merisodankäynnin historiaan ollaan murskattu yksissä tuumin täällä. En todellakaan kaipaisi korveteille mitään miinakansia kiskoinen viemään tärkeää tilaa. Älykkäitä miinoja toki edelleen voidaan käyttää mutta ei missään nimessä enää toista sataa tyhmää miinaa viemään tilaa.
Tässä painaa taustalla se seikka, että miinoja on niin perkeleesti luolastot täynnä ja tästä syystä sitä pidetään Suomelle vielä luonnollisena tuiki tärkeänä aseena. Uhkakuvat luodaan sitten sen mukaan. Kylmän sodan aikainen punalaivasto maihinnousualuksineen uhkaa Suomen koskemattomuutta.

Mihin tarvitaan älykkäitä miinoja, jos maihinnousu-uhkaa ei enää ole? Ja jos älykkäitä miinoja voidaan käyttää, niin mikä tekee tyhmästä sarvimiinasta huonon?

Tyhmä sarvimiina sietää häirintää. Tyhmä sarvimiina on edullinen, eli niitä on mahdollista laskea muuallekin kuin parille pääväylälle. Suuren miinamäärän raivaaminen hidastaa vihollista tehokkaasti.

Miinat eivät itsessään vie myöskään kohtuuttomasti tilaa. Miinakansi = monitoimikansi. Tilaa taas tarvitaan paljon muuhunkin kuin miinoille. Alla joitakin syitä monitoimikannelle:

-Johtoaluksena toimiminen
-Toiminta-ajan kasvattaminen polttoaine-, muona- ja vesivarastoja laajentamalla
-Ihmisten evakuointi Estonia-toisinnossa
-Miehittämättömien laitteiden operointi
-Joukkojen (rannikkojääkärit, alustarkastusosastot jne.) ja materiaalin kuljettaminen
 
Mihin tarvitaan älykkäitä miinoja, jos maihinnousu-uhkaa ei enää ole? Ja jos älykkäitä miinoja voidaan käyttää, niin mikä tekee tyhmästä sarvimiinasta huonon?

Tyhmä sarvimiina sietää häirintää. Tyhmä sarvimiina on edullinen, eli niitä on mahdollista laskea muuallekin kuin parille pääväylälle. Suuren miinamäärän raivaaminen hidastaa vihollista tehokkaasti.

Miinat eivät itsessään vie myöskään kohtuuttomasti tilaa. Miinakansi = monitoimikansi. Tilaa taas tarvitaan paljon muuhunkin kuin miinoille. Alla joitakin syitä monitoimikannelle:

-Johtoaluksena toimiminen
-Toiminta-ajan kasvattaminen polttoaine-, muona- ja vesivarastoja laajentamalla
-Ihmisten evakuointi Estonia-toisinnossa
-Miehittämättömien laitteiden operointi
-Joukkojen (rannikkojääkärit, alustarkastusosastot jne.) ja materiaalin kuljettaminen

Ja ne perinteiset eli koululaivana toimiminen sekä kv-operaatiot. Monitoimi/miinakansi ei kasvata alusta tai rajoita sen toimintoja joten sen poistamisellakaan ei paljoa saavutettaisi.
 
Back
Top