Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eihän siihen tonneissa päästäkään kuten Ho Chi Minh tiellä kuljetettiin jotain 10 000 tonnia kuukaudessa. On kuitenkin tärkeää että esimerkiksi lääkkeitä, A-tarvikkeita, polttoainetta, yms saadaan edelleen.Ja, jos joku väittää, että me voimme kriisitilanteessa hoitaa tarvitsemamme tavaravirrat maanteitse, niin se täytyy myös pystyä osoittamaan uskottavasti. Minä en sellaista väitettä purematta niele. Ei tarvitse kuin vilkaista ulkomaankauppamme tilastoja, niin tajuaa, kuinka monta rekkasuoritusta yhtä rorolaivan lastia kohti tarvitaan.
Kyse on kokonaisuudesta. Kun vihollinen hajauttaa tulivoimaansa satamia, lentokenttiä, rautatietä ja maanteitä vastaan niin todennäköisemmin jostain pääsee läpi.SS.ssa puhutaan myös siitä, miten helppoa merenkulkuinframme ( lähinnä satamat ) tuhoaminen/vaurioittaminen kauaskantoisilla ohjuksilla on. No, eikös niiden maanteiden solmukohtien, esim. Tornionjoen siltojen tuhoaminen ole ihan yhtä helppoa tai jopa helpompaa...
Ikävä kyllä kulutussodassa Venäjää vastaan Hornettien loppuminen on vain ajan kysymys.Sitten jää ilmauhka. Mutta miten alueelle voisi vaikuttaa ilmasta käsin? Jos Hornetit eivät pysty torjumaan satoja kilometrejä Suomen ilmatilassa lentäviä rynnäkkökoneita (tai ohjuksia), niin meillä on aika isoja ongelmia, joista kauppamerenkulku on listan häntäpäässä.
DISCLAIMER: Mielestäni on ihan hyvä että merivoimilla on muutama merikelpoinen alus enkä vastusta laivue 2020 hanketta itsessään jo ihan Ahvenanmaan vuoksi.
Eihän siihen tonneissa päästäkään kuten Ho Chi Minh tiellä kuljetettiin jotain 10 000 tonnia kuukaudessa. On kuitenkin tärkeää että esimerkiksi lääkkeitä, A-tarvikkeita, polttoainetta, yms saadaan edelleen.
Kyse on kokonaisuudesta. Kun vihollinen hajauttaa tulivoimaansa satamia, lentokenttiä, rautatietä ja maanteitä vastaan niin todennäköisemmin jostain pääsee läpi.
IIRC Tu-95 miehistöineen pystyy keskimäärin yhteen pommituslentoon päivässä.
Lisäksi maantie on suhteellisen helppo korjata verrattuna esimerkiksi satamaan uponneeseen laivaan, ponttooni/bailey siltoja voidaan tehdä lisää sekä saksalaisten perääntymistie Norjaan kunnostaa. (Ilmasuojat ovat vielä jäljellä.)
Kestää jonkin aikaa ennen kuin saavuttavat ilmaherruuden ja lyövät merivoimat millä välin voidaan hajauttaa toimintaa.
Tietysti senkin jälkeen kun kauppalaivat eivät enää uskalla Suomeen voidaan edelleen käyttää pienempiä aluksia jotka voivat purkaa kuormansa vapaammin ja ovat hankalampia maaleja.
Mahdolisesti voidaan talvella käyttää jääteitä.
Ikävä kyllä kulutussodassa Venäjää vastaan Hornettien loppuminen on vain ajan kysymys.
Tai no voihan se olla että ne Norjan kallioon sijoitetut F/A-18:t on varattu meitä varten mutta kun olemme kieltäytyneet sotilaallisista turvatakuista meidän ei tule laskea sen varaan.
Minusta ristelyliikenteen suojeleminen pitää olla prioriteetti, moraalin kohottaminen vaikeina aikoina on tärkeää.
No ei tuo vielä mitään. Olen myös lukenut kommentteja, että ilmavoimat on turhat kun Venäjä kuitenkin veisi ilmaherruuden heti ja meidän koneet olisivat alhaalla. Jopa joidenkin mielestä pitäisi varautua vain sissisotaan kun "perinteinen sota" olisi kuitenkin hävitty.
Jos tilanne olisi oikeasti tämä niin voidaan lakkauttaa armeija saman tien ja valmistautua ottamaan ryssä vastaan kukkakimppujen kanssa.
Älä rakenna olkiukkoja äläkä laita sanoja niiden suihin. Totesin vain, että parempi panos-tuotossuhde saadaan kotirantojen puolustamisella kuin yrittää pitää vihollista erossa kauppalaivoista neljällä korvetilla.
Järkevämpää olisi olla paljon pieniä aluksia eri tehtäviin kuin pari isoa moniin tehtäviin. Miinoitteet rakennetaan nopeammin usealla pienellä aluksella kuin parilla isolla, joiden pitäisi vielä samaan aikaan saattaa jossain avomerellä kauppa-aluksia jne. jne.
Jos jaat neljän korvetin suorituskyvyn pienemmille aluksille, lopputuloksena on helposti esimerkiksi 2 suto-kykyistä, 2 pintatorjuntakykyistä, 2 miinoituskykyistä ja 2 IT-kykyistä pientä alusta. Koska pieniin aluksiin mahtuu vähemmän miinoja ja ne voivat olla lyhyemmän aikaa merellä täydennysten välissä, ei lopputulos ole välttämättä yhtään nopeampi edes miinoitusten rakentamisen näkökulmasta.
Ihailtavaa itsetuntoa silti että uskot internetfoorumilla keksimäsi ratkaisun olevan järkevämpi kuin simulointiin, mallinnukseen, sotapelaamiseen, vuosikymmenten harjoitteluun, tutkimukseen, koulutukseen, uhka-arvioon, ja aluspalvelukseen perustuva ammattimiesten aika monen henkilötyövuoden työ johon vaikuttaa myös aluspalvelukseen käytössä oleva henkilöstömäärä.
Ai niin, mites ne pienet alukset talvella?
Älkää vittu olko taas lapsellisia, mitkään korvetit eivät voi sodassa suojata kauppamerenkulkuamme. Se mitä pitää yrittää laivoilla suojata on omat rantamme. Jos sota paukkaa päälle, saa kauppamerenkulun unohtaa. Valtion pitää varautua monilla eri tavoin tähän tilanteeseen. Varmuusvarastot (joo maksaa nekin mutta varmasti varmempi tapa saada tavaraa kuin luottaa korvetteihin laivojen suojelijana), laivojen muiluttaminen Ruotsin rannikkoa pitkin, maakuljetukset Ruotsin kautta Merenkurkun yli ja Torniosta. Samoja tonnistoja ei näillä saa kuin rauhanomainen kauppamerenkulku tarjoaa mutta voisimme ehkä pärjätä ilman joitain asioita sodan aikana kunhan ruokaa ja aseita riittää.
Älkää vittu olko taas lapsellisia, mitkään korvetit eivät voi sodassa suojata kauppamerenkulkuamme. Se mitä pitää yrittää laivoilla suojata on omat rantamme. Jos sota paukkaa päälle, saa kauppamerenkulun unohtaa. Valtion pitää varautua monilla eri tavoin tähän tilanteeseen. Varmuusvarastot (joo maksaa nekin mutta varmasti varmempi tapa saada tavaraa kuin luottaa korvetteihin laivojen suojelijana), laivojen muiluttaminen Ruotsin rannikkoa pitkin, maakuljetukset Ruotsin kautta Merenkurkun yli ja Torniosta. Samoja tonnistoja ei näillä saa kuin rauhanomainen kauppamerenkulku tarjoaa mutta voisimme ehkä pärjätä ilman joitain asioita sodan aikana kunhan ruokaa ja aseita riittää.
Älkää vittu olko taas lapsellisia, mitkään korvetit eivät voi sodassa suojata kauppamerenkulkuamme. Se mitä pitää yrittää laivoilla suojata on omat rantamme. Jos sota paukkaa päälle, saa kauppamerenkulun unohtaa. Valtion pitää varautua monilla eri tavoin tähän tilanteeseen. Varmuusvarastot (joo maksaa nekin mutta varmasti varmempi tapa saada tavaraa kuin luottaa korvetteihin laivojen suojelijana), laivojen muiluttaminen Ruotsin rannikkoa pitkin, maakuljetukset Ruotsin kautta Merenkurkun yli ja Torniosta. Samoja tonnistoja ei näillä saa kuin rauhanomainen kauppamerenkulku tarjoaa mutta voisimme ehkä pärjätä ilman joitain asioita sodan aikana kunhan ruokaa ja aseita riittää.
Älkää vittu olko taas lapsellisia, mitkään korvetit eivät voi sodassa suojata kauppamerenkulkuamme. Se mitä pitää yrittää laivoilla suojata on omat rantamme. Jos sota paukkaa päälle, saa kauppamerenkulun unohtaa. Valtion pitää varautua monilla eri tavoin tähän tilanteeseen. Varmuusvarastot (joo maksaa nekin mutta varmasti varmempi tapa saada tavaraa kuin luottaa korvetteihin laivojen suojelijana), laivojen muiluttaminen Ruotsin rannikkoa pitkin, maakuljetukset Ruotsin kautta Merenkurkun yli ja Torniosta. Samoja tonnistoja ei näillä saa kuin rauhanomainen kauppamerenkulku tarjoaa mutta voisimme ehkä pärjätä ilman joitain asioita sodan aikana kunhan ruokaa ja aseita riittää.
Ehkä niin juuri tällä hetkellä mutta puolustusta ei voida laskea vihollisen perseilyn varaan tai sen varaan että se perseily jatkuu.Venäjä ei ole tällä hetkellä noin vahva kuin sen kuvittelet olevan mutta en jaksa asiasta vängätä.
Eikai kukaan ole tapellut etteikö alukset olisi jopa kansainvälisesti state of arts. Ihmetellä ja kysyä sopii saadaanko neljällä aluksella paras mahdollinen vastine euroille vai olisiko ollut jokin muu keino hoitaa rannikko alueen suojaus. Mahdollisesti kustannustehokkaampi ja/tai taistelunkestävämpi. Jos merivoimilta kysytään niin vastaus on aina laiva ja vielä mahdollisimman monta tai ainakin mahdollisimma isoja.Asiantuntija 1: Rakennamme Suomeen uuden biotehtaan. Meillä on tässä rakennustekniikan, tuotantotalouden, konetekniikan, biotekniikan ja ties minkä tekniikan dippainssit suunnittelemassa. Kaupallisen puolen kaverit ovat laskeneet kannattavuuden. Tehdasta on suunniteltu vuosia ja siitä tulee maailman parhaita.
Suomalainen: kuulostaa hyvältä, hieno homma!
Asiantuntija 2: Teemme tähän uuden sillan. Olemme laskeneet liikennevirrat, ottaneet huomioon sääolosuhteet, ajoneuvojen massat ja oikeastaan kaiken mahdollisen. Siltaa on suunniteltu vuosia ja siitä tulee tosi hyvä.
Suomalainen: kuulostaa hyvältä, hieno homma!
Asiantuntija 3: Teemme vaativan sydänsiirron. Muuten potilas kuolee. Hommaa tekevät Suomen parhaat sydänlääkärit Suomen parhaassa sairaalassa. Olemme suunnitelleet parhaalla mahdollisella tavalla miten potilas pelastetaan.
Suomalainen: kuulostaa hyvältä, hieno homma!
Asiantuntija 4: Teemme uuden alusluokan. Hommaa ovat suunnitelleet vuosien ajan tutkijat, insinöörit ja kokeneet merimiehet joilla on paras tieto siitä mikä meitä uhkaa ja mihin aluksiin tulee kyetä.
Suomalainen: ei vitussa! Ei noita hommia noin tehdä. Minä olin viestimies vuonna -78 ja harrastan vetouistelua. Kyllä minä tiedän miten meripuolustus oikein järjestetään!
Mitä kansainvälinen merilaki? mahtaa sanoa siviilialusten upottamisesta osana sotatoimia? Ahvenanmaan pohjoispuolella riski aluksen valtaukselle lienee aika pieni ja samoin ahvenanmaan ympäristössä muutoinkin.