Laivue 2020

Ei merimiinat ole pitkään aikaan tulossa turhiksi.
Radiokipinän merisodankäynti podcastissä kerrottiin kuinka miinoitteeseen laitetaan sekaisin sekä kosketusmiinoja, että uudempia herätemiinoja.
Näin raivaaminen on vaikeampaa.

Tässä ote Sotateknisestä arviosta ja ennusteesta 2025, Sivulta 200 eteenpäin.

Merimiinalla on edelleen tärkeä rooli merisodankäynnissä.
Miina-aseen merkityksellisyyttä osoittaa muun muassa pyrkimykset rajoittaa merimiinateknologian leviämistä ballististen ohjusten rajoitussopimusten tavoin.
Miinoja pidetään kustannustehokkaimpana (cost-effective) rannikkosodankäynnin (littoral warfare) asejärjestelmänä.
Merimiinoilla arvioidaan olevan merkittävä rooli myös asymmetrisessä sodankäynnissä.
On kuitenkin todettava, että merimiina nähdään yleismaailmallisesti ensisijaisesti merenherruuden kiistämisen (sea denial) keinona, eikä merenherruuden (sea control)
saavuttamisen keinona.

Merimiinoja kehitetään myös edelleen.

Keskeisimmät merimiinojen teknologiset kehitystrendit ovat:

1) Miinojen ja miinoitteiden kauko-ohjaus joko automaattisesti tai manuaalisesti (man in the loop).
Kontrollointi voi käsittää toimintoja yksinkertaisesta päälle– pois ja sterilisointi toiminnoista miinojen maaliparametrien säätämiseen.
Parametrien säätö voi perustua esimerkiksi päivitettyyn tiedustelutietoon. Kontrollointi voisi tapahtua myös esimerkiksi sukellusveneestä (SSBN).
Mainitut toiminnot mahdollistava teknologinen kehitysaskel on akustinen tiedonsiirtokyky.
2) Miinojen elektroniikan, ohjelmointityökalujen sekä sensorien kehittyminen. Erilaisia sensoreita ja niiden kombinaatioita (mg, akustinen, paine ja sähkökentät)
voidaan sisällyttää herätekoneistoihin aikaisempaa paremmin. Sensorien tuottamien signaalien käsittelymahdollisuudet monipuolistuvat. Lisäksi miinojen
herätekoneistojen ohjelmointi helpottuu. Nämä teknologiset kehitysaskeleet mahdollistavat mm. paremman maalien valinnan ja miinojen raivaukseneston.
3) Hajautetut sensorikentät ja efektorit. Osa tai kaikki maalin havaitsemiseen liittyvät toiminnot voidaan erottaa varsinaisesta efektorista (latausosa). Tämä
kehityssuuntaus lisää miinoitteiden tehokkuutta ja raivauksenkestoa. Se vähentää myös yksittäisten miinojen monimutkaisuutta ja hintaa. Miinoitteen
kontrolloitavuus myös helpottuu.
4) Miinojen käytön optimointi tietokoneperustaisten päätöksenteko- ja asiantuntijajärjestelmien avulla. Toiminnan mahdollistavina teknologioina ovat yleinen
tietokoneiden elektroniikan ja ohjelmistojen kehittyminen sekä niihin perustuva matemaattisen mallintamisen ja simuloinnin kehittyminen.
Erityisesti paikkaperustaiset analyysit ja niiden visualisointi kehittyy. Syöttöparametreina käytetään tietoja miinan sensoreista ja toimintalogiikasta, ympäristöstä ja
sen häiriöistä sekä miinan kohteista eli aluksista.
5) Pystysuunnassa liikkuvat miinojen efektoriosat. Ratkaisu lisää miinojen pystysuuntaista toimintasädettä välivedessä oleviin ankkuroituihin miinoihin verrattuna.
Tällaisen miinan propulsiolaitteena voi olla yksinkertainen torpedo, raketti tai jopa kelluvuus. Näiden miinojen käyttöalueen arvioidaan laajenevan myös alle 100
metrin syvyysalueelle.
6) Kaukolasku ja täsmäaseteknologian (standoff / precision delivery) hyödyntäminen. Kaukolasku eli miinojen laskeminen eri paikasta kun missä miinan on tarkoitus
vaikuttaa lisää miinanlaskun turvallisuutta ja salattavuutta. Laukaisulavetteina voivat toimia sekä pinta-, ilma- että vedenalaiset alukset.
Toiminnan mahdollistavina teknologioina ovat mm. automaattiset merenkulkujärjestelmät, tarkkuusnavigointi mukaan lukien sekä ulkoiset miinasäiliöt (suvet).
7) Erilaisten ei-tappavien latausten käyttö. Tällaisilla järjestelmillä voidaan rikkoa aluksen propulsiolaitteet, vaurioitetaan elektronisia järjestelmiä tai merkitään maalit
herätteiltään tunnistettaviksi (tagging).
8) Miinojen koon pienentäminen käyttämällä uutta elektroniikkaa, pienempiä paristoja, korkeaenergisiä latauksia tai käyttämällä hakeutumislaitteita pienentämään
latauksen kokovaatimuksia. Pienemmät miinat helpottavat miinanlaskua ja heikentävät niiden havaittavuutta.
9) Miinojen siirtymiskyky merenpohjalla. Kyky lisää miinoitteen raivauksenkestoa ja myös tehokkuutta..
10) Miinojen räjähtävien komponenttien erottaminen omiksi kokonaisuuksiksi. Tällä pyritään kuljetus- ja käyttöturvallisuuden lisäämiseen. Myös varsinaisista
räjähdysaineista miinan viritinvarmistimessa pyritään eroon. Nämä toiminnot mahdollistavina teknologioina ovat mm. energeettisten
monikerrosmetallirakenteiden ja lasersytyttimien kehittäminen.
11) Kaupallisten ja pitkäikäisten komponenttien käyttö miinoissa. Pyrkimyksenä on miinojen elinjaksokustannusten minimointi. Miinojen moduulirakenteisuus,
ohjelmistojen avoimuus sekä elektroniikassa kehitysvaiheessa huomioitu laajennettavuus säästävät myös miinan elinjakson kokonaiskuluja.

Itse soisin Suomelle hankittavan jossain vaiheessa tuollaisia kohdan 6) ja 9) miinoja.
 
Mutta mihin niitä miinotteita tarvitaan enää? Sitä en tässä hoksaa. Miksi vihollisen sotalaivat lähestyisivät Suomen rannikkoa, kun kerran tehtävät voidaan suorittaa kaukana Suomen aluevesiltä. Lada-luokan sukellusvene sylkee ohjuksensa kaukana Suomen miinotteista kuten pinta-aluksetkin. Tulevaisuus on stealth MTO tulta maalaveteilta, Ilmasta sekä tulevilta korveteilta käsin. Itse yhä edelleen näen miinat jopa älykkäätkin menneenä. Olkoot kuinka älykäs ja vihollista lähestyvä paukku tahansa, mutta jos vihollisen ei tarvitse astua sen eteen.
 
Ja ne perinteiset eli koululaivana toimiminen sekä kv-operaatiot. Monitoimi/miinakansi ei kasvata alusta tai rajoita sen toimintoja joten sen poistamisellakaan ei paljoa saavutettaisi.

Nuokin. En saanut sisällytettyä kaikkea tuohon listaani järkevästi, kun yritin välttää päällekkäisyyksiä ja toisaalta avata laajasti. Siis rauhanturvaoperaatiossahan todennäköisesti olisi tarve nimenomaan toiminta-ajan kasvattamiselle ja alustarkastusosaston kuljettamiselle (majoittamiselle), koululaivan tapauksessa about sama juttu (lisää majoituskapasiteettia, mahdollisesti toiminta-aikaakin).

Mutta mihin niitä miinotteita tarvitaan enää? Sitä en tässä hoksaa. Miksi vihollisen sotalaivat lähestyisivät Suomen rannikkoa, kun kerran tehtävät voidaan suorittaa kaukana Suomen aluevesiltä. Lada-luokan sukellusvene sylkee ohjuksensa kaukana Suomen miinotteista kuten pinta-aluksetkin. Tulevaisuus on stealth MTO tulta maalaveteilta, Ilmasta sekä tulevilta korveteilta käsin. Itse yhä edelleen näen miinat jopa älykkäätkin menneenä. Olkoot kuinka älykäs ja vihollista lähestyvä paukku tahansa, mutta jos vihollisen ei tarvitse astua sen eteen.

Vihollisen sotalaivat lähestyisivät Suomen rannikkoa, koska halutaan tehdä maihinnousu Ahvenanmaalle, pääkaupunkiseudulle tai suomalaisten selustaan itäiselle Suomenlahdelle. (Voi siellä joukossa olla siviililiikenteestä pakko-otettuja aluksiakin mukana.) Tai vihollisen sukellusveneet ja pinta-alukset lähestyisivät Suomen rannikkoa saadakseen maalinosoituksen suomalaiseen kauppa-alukseen.
 
Oma näkemykseni on, että nämä laivat on mitä suurimmassa määrin suunniteltu harmaaseen vaiheeseen, silloin voi vielä suojata kauppa-aluksia, joukkojen-siirtoja, laskea miinoja, etsiä sukellusveneitä ja liikkua muutenkin vapaammin ja pörhistellä höyheniä. Kuumassa vaiheessa alukset ovat rannikon ja saariston suojissa jatkuvassa liikkeessä, lähinnä Turun saaristossa. Riski on toki hirmuinen sitoa niin paljon rahaa neljään alukseen mutta ilmeisesti uhka-skenaarioissa jotakin hybridi-sodankäynnin skenaariota pidetään todennäköisempänä, tunnistamattomia merimiinoja kauppareiteillä jne... mihin tarvitaan isompia sota-aluksia tehtävien luonteen takia.
 
Mutta mihin niitä miinotteita tarvitaan enää? Sitä en tässä hoksaa. Miksi vihollisen sotalaivat lähestyisivät Suomen rannikkoa, kun kerran tehtävät voidaan suorittaa kaukana Suomen aluevesiltä. Lada-luokan sukellusvene sylkee ohjuksensa kaukana Suomen miinotteista kuten pinta-aluksetkin. Tulevaisuus on stealth MTO tulta maalaveteilta, Ilmasta sekä tulevilta korveteilta käsin. Itse yhä edelleen näen miinat jopa älykkäätkin menneenä. Olkoot kuinka älykäs ja vihollista lähestyvä paukku tahansa, mutta jos vihollisen ei tarvitse astua sen eteen.

No sillä voidaan suojata sitä merenkulkua miinoittamalla sukellusveneiltä väylät lähestyä, ehkä Suomenlahtea myös suljetaan jotenkin koska se on meidän sivusta maalla.

Kukaan joka tietää tuskin tulee ja kertoo mitä miinoitetaan.
 
Zum Teufel!

Kello 17.08 kuului ensimmäinen räjähdys. Virolainen 1 500 tonnin kuljetusalus Ella oli ajanut miinaan ja upposi saman tien. Saman kohtalon kokivat illan hämärtyessä ja yön pimetessä alus toisensa jälkeen.

Rahtialukset Ivan Papanin ja Vtoraja Pjatiletka veivät kumpikin mukanaan syvyyksiin yli 3 000 henkeä. Tuhoutuneiden joukossa olivat myös suuri jäänsärkijä Voldemaras, miinanlaskijat Artem, Gordi ja Skori, kuljetusalukset Virona, Jakov Sverdlov, Luga Jarvamaa ja kymmenet muut. Räjähdykset ja leimahdukset valaisivat elokuisen yön.

Valoisaan aikaan saattueiden kimppuun olivat iskeneet saksalaiset Stuka-syöksypommittajat ja niitä moukaroi Viron rannikon saksalainen rannikkotykistö. Operaatioon osallistui myös suomalaisia tykkiveneiksi muutettuja vartiomoottoriveneitä.

Elokuun 28.–29. päivän murhenäytelmään tarkoin perehtynyt virolainen tutkija Mati Oun on kirjoittanut, että kaikkiaan 64 alusta upposi ja yli 12 000 ihmistä hukkui, heistä osa siviileitä.

Tapahtuneesta ei vuosikymmeniin kerrottu tai kirjoitettu Suomessa juuri mitään, minkä Oun katsoo osin johtuneen siitä, että suomalaiset tunsivat häpeää, koska olivat pääsyyllisiä – jos nyt sellaista sanaa voi sodasta kyseenollen käyttää.
https://seura.fi/asiat/historia/suomenlahden-murhenaytelma/

Toki kyseessä oli myös ainutkertainen tilanne. Oli vetäydyttävä ainoaa mahdollista reittiä pitkin melkoinen määrä väkeä. Tuollaista määrää ei olisi muuten tietänyt laskea.
 
No ainakin on ollut.

Käsitykseni on, että Norjaan on varastoitu materiaalia, jota tarvitaan koneiden tukemiseen, mutta en kyllä tiedä, että Norjassa olisi edes ollut Horneteja varastoituna... se tarvitsisi lähteen.

The caves currently hold enough to equip a fighting force of 4,600 Marines, led by a colonel, with everything but aircraft and desktop computers. But the stockpile soon could get bigger -- a lot bigger.

https://www.military.com/defensetech/2017/06/16/marines-combat-gear-norwegian-caves

Ørland Main Air Station has facilities and stored equipment to receive United States Marine Corps fixed-wing aircraft which are maintained under the Marine Corps Prepositioning Program-Norway.[1]

https://en.wikipedia.org/wiki/Ørland_Main_Air_Station

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_Corps_Prepositioning_Program-Norway#Facilities
 
Nuokin. En saanut sisällytettyä kaikkea tuohon listaani järkevästi, kun yritin välttää päällekkäisyyksiä ja toisaalta avata laajasti. Siis rauhanturvaoperaatiossahan todennäköisesti olisi tarve nimenomaan toiminta-ajan kasvattamiselle ja alustarkastusosaston kuljettamiselle (majoittamiselle), koululaivan tapauksessa about sama juttu (lisää majoituskapasiteettia, mahdollisesti toiminta-aikaakin).



Vihollisen sotalaivat lähestyisivät Suomen rannikkoa, koska halutaan tehdä maihinnousu Ahvenanmaalle, pääkaupunkiseudulle tai suomalaisten selustaan itäiselle Suomenlahdelle. (Voi siellä joukossa olla siviililiikenteestä pakko-otettuja aluksiakin mukana.) Tai vihollisen sukellusveneet ja pinta-alukset lähestyisivät Suomen rannikkoa saadakseen maalinosoituksen suomalaiseen kauppa-alukseen.

Jep. Otin juuri nuo esiin koska ne ovat mukana nykyiselläänkin. Ei siis ole tarvetta keksiä mitään uutta vaan jo nykyisten laivojen korvaaminen edellyttää monitoimisia tiloja. Tai voisi sinne tietysti kiinteätkin majoitustilat rakentaa mutta eipä nekään paljoa lisäarvoa toisi.

Eikä unohdeta tärkeintä eli ympäristönsuojelua. Korvetit ovat melkoisia mustien ja harmaiden vesien tankkereita :D
 
Zum Teufel!


https://seura.fi/asiat/historia/suomenlahden-murhenaytelma/

Toki kyseessä oli myös ainutkertainen tilanne. Oli vetäydyttävä ainoaa mahdollista reittiä pitkin melkoinen määrä väkeä. Tuollaista määrää ei olisi muuten tietänyt laskea.
Olen kuullut, miten Stephen Fry kehui tv:ssä Suomea tuosta operaatiosta. Britithän ovat ylpeitä laivastostaan. Ja sitten pieni Suomi upottaa kahdessa päivässä kymmenesosan koko maailmansodan miinaupotuksista.
 
Jep. Otin juuri nuo esiin koska ne ovat mukana nykyiselläänkin. Ei siis ole tarvetta keksiä mitään uutta vaan jo nykyisten laivojen korvaaminen edellyttää monitoimisia tiloja. Tai voisi sinne tietysti kiinteätkin majoitustilat rakentaa mutta eipä nekään paljoa lisäarvoa toisi.

Joo, ei toisi lisäarvoa, vaan pahimmillaan saisi aluksen paisumaan oikein kunnolla. Joissakin aluksissa maailmalla tosin taidetaan harrastaa tuota kiinteän majoituskapasiteetin tarjoamista koko porukalle, meillä en pidä sitä järin mielekkäänä.

Eikä unohdeta tärkeintä eli ympäristönsuojelua. Korvetit ovat melkoisia mustien ja harmaiden vesien tankkereita :D

Turpa kiinni, lasketaan mereen, ollaan kansainvälisillä vesillä. :cool:
 
Oma näkemykseni on, että nämä laivat on mitä suurimmassa määrin suunniteltu harmaaseen vaiheeseen, silloin voi vielä suojata kauppa-aluksia, joukkojen-siirtoja, laskea miinoja, etsiä sukellusveneitä ja liikkua muutenkin vapaammin ja pörhistellä höyheniä. Kuumassa vaiheessa alukset ovat rannikon ja saariston suojissa jatkuvassa liikkeessä, lähinnä Turun saaristossa. Riski on toki hirmuinen sitoa niin paljon rahaa neljään alukseen mutta ilmeisesti uhka-skenaarioissa jotakin hybridi-sodankäynnin skenaariota pidetään todennäköisempänä, tunnistamattomia merimiinoja kauppareiteillä jne... mihin tarvitaan isompia sota-aluksia tehtävien luonteen takia.

Tämä on ihan hyvä arvio. Eikä välttämättä tuulesta temmattu, kun katsoo Venäjän viimeaikaista toimintaa.
 
Ei sentään. Eihän niitä aluevesirajalle ketjuksi lasketa. Ihan niin kuin telamiinojakaan ei asenneta riviin maarajalle.
Ymmärrän mitä ajatte takaa. Itse vain olen sitä mieltä, että vaikutuskeinot ovat muuttuneet. El vaadita enää maihinnousuja, vaan halutut päämäärät saadaan suoritettua osin painostamallakin.
Nyt ollaan jo nähty Venäjän merivoimien kyky vaikuttaa mereltä maalle Syyrian konfliktissa.
Katsotaan meinaavatko Svenskit vielä tulevissa projekteissaan ottaa miinat edelleen mukaan.
Epäilen vahvasti. Suomi on viimeinen mohikaani.
Öitä
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän mitä ajatte takaa. Itse vain olen sitä mieltä, että vaikutuskeinot ovat muuttuneet. El vaadita enää maihinnousuja, vaan halutut päämäärät saadaan suoritettua osin painostamallakin.

Se on varma ettei merimiina ole mikään hopealuoti joka tekee kaikki muut aseet turhiksi. Sillä on oma ruutunsa ja sen se hoitaa asiallisesti. Etenkin kosketusmiina on vanhanaikainen ja kömpelö ase joka haittaa myös omaa toimintaa. Sitä on syytä käyttää harkiten ja hallitusti.
 
Kyllä minun käsittääkseni Suomenlahden sulkeminen, miinoilla, on pätevä sotatoimi. Pelkkä miinavaara jo vaikeuttaa Venäjän vientiä, miinoitus katkaisee sen kokonaan. On aika uskottavaa että Venäjä myös pyrkisi huoltamaan Kaliningradia meritse, edes vähän, ja siirtelemään esim. sukellusveneitä Itämerelle Pietarin kautta - ja varmasti mielellään ajamaan pintakalustollakin. Kaikki tämä tyssää miinoihin. Miinojen vaikutus on siis strateginen ja vaikuttaa merkittävästi Venäjän taloudelliseen tilaan, vapauteen käyttää merta ja huoltaa joukkojaan.

Aika vaikea keksiä pätevämpää asetta.
 
Ymmärrän mitä ajatte takaa. Itse vain olen sitä mieltä, että vaikutuskeinot ovat muuttuneet. El vaadita enää maihinnousuja, vaan halutut päämäärät saadaan suoritettua osin painostamallakin.
Nyt ollaan jo nähty Venäjän merivoimien kyky vaikuttaa mereltä maalle Syyrian konfliktissa.
Katsotaan meinaavatko Svenskit vielä tulevissa projekteissaan ottaa miinat edelleen mukaan.
Epäilen vahvasti. Suomi on viimeinen mohikaani.
Öitä

On se silti kiva kun eivät voi rantautua Kauppatorille, joutuvat kokeilemaan sitä painostusta.
 
Back
Top