Laivue 2020

Ei tosiaan minun maailmaa kaada, mutta kun tottunut johonkin, niin särähtää korvaan. Sama kun mulle (identifioidun kaiketi puolisotilaalliseksi merimieheksi) kaikissa pyssyissä on piippu, jos ne ampuu paljon kuulaa peräkkäin, niin ne lienee konekiväärejä, ja jos jossain isommassa autossa on paksumpaa peltiä, niin ne on tankkeja.:cool:
 
Laivassa ei tosiaan ole savupiippua. Se on korsteeni. Kyljestä taas tulee ulos pakoputket, jos semmoiseen ratkaisuun on päädytty (esim Ranskan FREMMssä on etumainen konehuone ratkaistu näin).

Korsteeni on savupiippua tarkoittava lainasana eli laivassa on silloin savupiippu. Piste.

Toki tällainen nyanssi on vaikea juttu.

Ymmärrän kyllä, että laivapuolella on huonosti ruotsista apinoituja termejä ja niiden osaaminen joillekin tärkeää.

Aiemmin en tainnut puhua savupiipusta, mutta jatkossa on varmaan pakko...
 
Viimeksi muokattu:
Korsteeni on savupiippua tarkoittava lainasana eli laivassa on silloin savupiippu. Piste.

Toki tällainen nyanssi on vaikea juttu.

Ymmärrän kyllä, että laivapuolella on huonosti ruotsista apinoituja termejä ja niiden osaaminen joillekin tärkeää.

Aiemmin en tainnut puhua savupiipusta, mutta jatkossa on varmaan pakko...
Jokainen voi tietysti puhua millä sanoilla huvittaa, mutta kun ammattilainen kuulee laivan korsteenista puhuttavan "savupiippuna" tietää heti, ettei vastassa ole ammattilainen.

Silloin kun asiasta puhutaan ammattilaisten kesken, käytetään oikeita termejä. Myös alan harrastelijat saa enemmän uskottavuutta käyttämällä niitä kun ovat ne oppineet.

Korsteeni sanaa käytetään hiukan vanhahtavasti joskus myös esim tehtaan savupiipusta. Mutta laivan kohdalla ei ole kyse vanhahtavasta sanasta. Moni laiva-alan sana on lainasana, mutta ne ovat vakiintuneet jo todella kauan aikaa sitten suomenkieleen, joten ne ovat ihan oikean kieliopin mukaisia ilmauksia. Muista on esim "skanssi" tai "messi". Sanojen etymologian voi kukin tarkistaa esim wikipediasta.
 
Jokainen voi tietysti puhua millä sanoilla huvittaa, mutta kun ammattilainen kuulee laivan korsteenista puhuttavan "savupiippuna" tietää heti, ettei vastassa ole ammattilainen.

Silloin kun asiasta puhutaan ammattilaisten kesken, käytetään oikeita termejä. Myös alan harrastelijat saa enemmän uskottavuutta käyttämällä niitä kun ovat ne oppineet.

Korsteeni sanaa käytetään hiukan vanhahtavasti joskus myös esim tehtaan savupiipusta. Mutta laivan kohdalla ei ole kyse vanhahtavasta sanasta. Moni laiva-alan sana on lainasana, mutta ne ovat vakiintuneet jo todella kauan aikaa sitten suomenkieleen, joten ne ovat ihan oikean kieliopin mukaisia ilmauksia. Muista on esim "skanssi" tai "messi". Sanojen etymologian voi kukin tarkistaa esim wikipediasta.

Eipä tässä mitään ammattilaisia ollakkaan tai hakemassa uskottavuutta.

Jokaisella alalla on omat juttunsa. Putki vs. piippu jne. Käyrä vai mutka.

Olen itse joutunut kuuntelemaan varmasti useita tunteja (palavereissa, kahvihuoneessa, lastauslaiturilla) turhaa lässytystä siitä, kuinka uusi suunnittelija/insinööri on käyttänyt hilavitkuttimesta termiä vilahitkutin. Tai hui, lyönyt materiaalitiedot kuvassa väärään järjestykseen. Yleensä naureskelen vaivautuneena mukana, pienemmän riesan tie. Nyt en jaksanut.

Ymmärtäisin jos olisi edes jokin funktionaalinen ero, mutta tämä on luokkaa "meillä on täällä kompuutteri, eikä tietokone."
 
Korsteeni on savupiippua tarkoittava lainasana eli laivassa on silloin savupiippu. Piste.

Toki tällainen nyanssi on vaikea juttu.

Ymmärrän kyllä, että laivapuolella on huonosti ruotsista apinoituja termejä ja niiden osaaminen joillekin tärkeää.

Aiemmin en tainnut puhua savupiipusta, mutta jatkossa on varmaan pakko...
Korsteeni on terminä vielä maallikonkin hallittavissa, mutta oikea vai vasen paljastaa silti oletko meri- vai erimies. Kaikki tietävät styyrpuurin ja paapuurin, mutta harva muistaa kumpi on kumpi.

Ammattilaisilla on omat terminsä, mutta niiden käyttäminen maallikoiden kanssa keskustellessa ei itsestään selvästi paranna viestin läpimenoa.
 
mutta oikea vai vasen paljastaa silti oletko meri- vai erimies. Kaikki tietävät styyrpuurin ja paapuurin, mutta harva muistaa kumpi on kumpi.
Tätähän vaikeuttaa se, että nykyään myös ammattipiireissä puhutaan usein ihan oikeasta ja vasemmasta. Sinne kannata ammattisanastoa tunkea väliin kun varsinkin sotilasympäristössä pelataan sekunneilla. Perä ja keula on sentään (vielä) pyhiä...

Englannin lisääntyminen nyt monissa keskusteluissa selventää ja pelastaa asioiden todellisen luonteen. Exhaust -> pakoputkisto. Vanhaa ammattinimikkeistöä ja termistöä ei ainakaan mielestäni pitäisi ihan pakolla pitää "hengissä" varsinkin kun se tuntuu jopa hankaloittavan keskustelua, vaan käyttää luontevaa ja universaalisti sopivaa käsitettä. Poislukien savupiippu. Sellaista termiä ei voi hyväksyä laivan kanssa samassa kontekstissa 😄
 
Tätähän vaikeuttaa se, että nykyään myös ammattipiireissä puhutaan usein ihan oikeasta ja vasemmasta. Sinne kannata ammattisanastoa tunkea väliin kun varsinkin sotilasympäristössä pelataan sekunneilla. Perä ja keula on sentään (vielä) pyhiä...

Englannin lisääntyminen nyt monissa keskusteluissa selventää ja pelastaa asioiden todellisen luonteen. Exhaust -> pakoputkisto. Vanhaa ammattinimikkeistöä ja termistöä ei ainakaan mielestäni pitäisi ihan pakolla pitää "hengissä" varsinkin kun se tuntuu jopa hankaloittavan keskustelua, vaan käyttää luontevaa ja universaalisti sopivaa käsitettä. Poislukien savupiippu. Sellaista termiä ei voi hyväksyä laivan kanssa samassa kontekstissa 😄
Keskustellessa tai käskiessä kai on aina tärkeintä että kuulija ymmärtää mitä hänelle sanotaan.
 
Keskustellessa tai käskiessä kai on aina tärkeintä että kuulija ymmärtää mitä hänelle sanotaan.
Juuri näin! Välillä on parempi niellä ylpeys ja vääntää rautalangasta, kuin jäädä jumiin termistöön ja ammattikieleen. Henkilökohtaisesti rupeaisi lähes vituttamaan, jos joutuisi kuunnella keskustelua esm ilmailusta pelkällä ammattikielellä -> sama koskee merenkulkua/käyttöä sitten toisille.

Ettei mene ihan kielikylpy-offtopiciksi, niin asetetaan oma veikkaus lisädildon merkityksestä olettaen, että kyseinen tötterö liittyy pakokaasuihin. Pohjanmaille on tulossa kaksi dieselkoneista asennettuna erilliseen "suto konfiguraatioon" joten voiko olla, että näiden pakokaasuja yritetään tälläisillä ratkaisuilla ohjata juurikin äänijäljen näkökulmasta oleellisempiin paikkoihin? Onko aluksessa mahdollisuus ohjata osa höyryistä haminoiden tavoin pinnan alle? Tiedäkkö tuota, mutta luulisi tuolla ratkaisulla olevan hyvinkin spesifi tarkoitus kerta sellaiseen on päädytty.

Itse nyt toivon tietysti todellisuuden olevan jotain StarWarssia, mutta pysytään nyt tylsässä pakoputki olettamassa.

Minä olen aina puhunut ahterista.
Liian lähellä nilkkojen kastumista joku ymmärtää vielä soidinkutsuksi...
 
Johdat omat ajatuksesi harhapoluille ajattelemalla muotoilijaa taiteilijana, mainostoimiston puuhastelijana tms.

Teollisella puolella muotoilu on lopulta jotain ihan muuta. Tärkein osanen on teknisen toteutuksen sopeuttaminen valmistustekniikkaan. Iso osa työstä menee etenkin sotalaivassa varmasti insinöörityönä, mutta ei kaikki.
Joo taiteilijana ajattelen osittain kyllä. Ja kun laivan ulkonäöstä keskustelu lähti, niin mielestäni se on ihan aiheellinen ajatus. Jos otetaan verrokiksi esimerkiks Turussa valmistunut Icon of the seas, niin nähdään mitä on muotoilijan kädenjälki. Mitä kauemmin katotaan niin nähdään entistä isommin. Sotalaivassa taas näkyy insinöörin cädin jälki.

Se mitä teollinen muotoilu on valmistustekniikka ajatellen, niin lasken sen menevän puusilmäinsinööripuolelle. Yleensä se tekee tuotteelle saman kun rakennusinsinööri arkkitehdin luomukselle.

Eli mitä tohon tötteröön omasta mielestäni tulee, niin se on sata varmasti insinöörin tekele. Ja tuollasena se tullee myös pysymään, koska sen rumuudella ei ole sotalaivassa mitään merkitystä. Ainoastaan jos se häiritsee tutkan tms. toimintaa niin se saatetaan muuttaa. (vieläkös täällä oli tapana syödä hatullisia 😄) Sitä minkä takia se on tuollanen, ei oma osaamiseni riitä, mutta aivan varmasti sille on jokin tekninen peruste.
 
Back
Top