Laivue 2020

Saksalaisille voisi vinkata että voidaan me näitä niillekin tehdä, rahaa vastaan, jos ne siis haluaa toimivia ja tuhovoimaisia aluksia :sneaky: Sama Puolalle.

E. Virolle voitaisiin myydä myös yksi lippulaivaksi NATO harkkoihin.

E2. Nykyään kun pitäisi alukset luokitella kykyjen, eikä koon mukaan? Niin tuollaisena toteutuessaan Pohjanmaat olisivat kyllä niitä slim fit fregatteja ja saksalaisten ylipainoisia korvetteja.
Kahtotaan nyt onnistutaanko saksalaisia paremmin...
 
Miinoille varatun tilan voinee laivakohtaisesti modata toiseen käyttöön ilman isompaa jumppaa? Jäissäkulkukyky taas lienee niin kiinteä osa laivan rakennetta, että sen poistaminen muuttaa designia jo sitten aika tavalla. Mutta onko jäissäkulkukyvystä haittaa? En ole asiantuntija, mutta mitä nyt vähän pitänyt kehitystä silmällä muualla maailmassa, niin L2020 paatit eivät kuitenkaan ole pahan hintaisia suorituskykyyn nähden. Jenkkien LCS:t tyyliin tuplasti kalliimpia samassa kokoluokassa ja aseistukseltaan pääsääntöisesti aivan munattomia Pohjanmaa -luokkaan nähden... USS Independence hintalappu 700 miljoonaa, ohjuksina Hellfiret ja ilmatorjunnassa CIWS.

Ja jäässäkulkukyky voisi aidosti kiinnostaa akselilla USA ja Kanada esimerkiksi.
Se suorituskyky ei ole kirkossa kuulutettu. Uskon kun näen pelien ja vehkeiden olevan laivassa asennettuna, en ennen. Miinat maksaa mutta niitä sentään on, torpedot maksaa rahaa, it puikot maksaa ja tutkat maksaa. Mitä isompi puikko sen sen enemmän hintaa ja tutkalta vaaditaan enemmän. MTO:t maksaa... En viitsi jatkaa mutta kyllä 1,2mrd€ / 4 Laivaa aseistettuna on aika tiukka budjetti.
 
Se suorituskyky ei ole kirkossa kuulutettu. Uskon kun näen pelien ja vehkeiden olevan laivassa asennettuna, en ennen. Miinat maksaa mutta niitä sentään on, torpedot maksaa rahaa, it puikot maksaa ja tutkat maksaa. Mitä isompi puikko sen sen enemmän hintaa ja tutkalta vaaditaan enemmän. MTO:t maksaa... En viitsi jatkaa mutta kyllä 1,2mrd€ / 4 Laivaa aseistettuna on aika tiukka budjetti.
Edelleenkään kaikki yllämainitut eivät kuulu 1,2 mrd€ budjettiin, vaan osa järjestelmistä on erillisiä hankintoja. Kansalle ja höpöhöpö poliitikoille kerrotaan luku 1,2 miljardia/4 laivaa koska se kuulostaa paremmalta kuin esim 2 miljardia, todellisuudessa aluksiin on kuitenkin pultattuna huomattavasti enemmän. Ei kuitenkaan ihan kahta, mutta esimerkkinä.
 
Edelleenkään kaikki yllämainitut eivät kuulu 1,2 mrd€ budjettiin, vaan osa järjestelmistä on erillisiä hankintoja. Kansalle ja höpöhöpö poliitikoille kerrotaan luku 1,2 miljardia/4 laivaa koska se kuulostaa paremmalta kuin esim 2 miljardia, todellisuudessa aluksiin on kuitenkin pultattuna huomattavasti enemmän. Ei kuitenkaan ihan kahta, mutta esimerkkinä.
Mitä luulet, että irtoaa kun ensin on paatteihin irronnut 1,2mrd ja hävittäjiin 6-10mrd? Voin heittää ihan hatusta villin veikkauksen, että joku amiraali vielä joutuu kakomaan kun noita varustelemaan ruvetaan ja lastentaudit on korjattu pois.
 
Mitä luulet, että irtoaa kun ensin on paatteihin irronnut 1,2mrd ja hävittäjiin 6-10mrd? Voin heittää ihan hatusta villin veikkauksen, että joku amiraali vielä joutuu kakomaan kun noita varustelemaan ruvetaan ja lastentaudit on korjattu pois.
Laivue 2020 varsinaisen budjetin ulkopuolelta rahoitettavat järjestelmät, sekä säästöä tuovat kierrätykset, ovat samanaikaisia kuin varsinainen projekti. En nyt puhu mistään MLU jutuista. Pohjanmaa laivue on ennen HX projektia, eikä HX aiheuttamat hengenahdistukset valtionvarainministeriön buffetissa ehdi enään kuristamaan niitä. Merivoimat oli nopeampi, case closed.
 
Artikkeli lupaa 3000t uppouma, 105m pituutta, häivettä ja Suomessa ennen näkemätöntä taistelukestävyyttä. Paatti osaa vielä iskeä pitkille etäisyyksille maalle, merelle, pinnan alle ja ilmaankin jos sieltä nyt se ESSM tulisi ilmatorjuntaan, niin tämä meitin tuleva "korvetti" saa kyllä aika monen fregatinkin näyttämään hampaattomalta.

Jos L2020 toimittaa kaiken lupaamansa, niin miksei tosiaan vientituotteeksikin kelpaisi. Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta.
Mikäs on suurin kuljettu matka yhdellä tankillisella?
Veikkaan ettei riitä useimpien maiden laivastojen tarpeisiin sellaisenaan, toki niitä tankkeja voidaan lisääkin laittaa, mutta silloin paino kasvaa reilusti ja lujuus- sekä vakavuusmitoitus menevät uusiksi. Toki jos miinat jättää pois voi sen painon korvata polttoaineella ilman isompia muutoksia, mutta mitäs sillä miinakannella tyhjänä kukaan tekee. Ja kun sinne jotain laittaa niin sekin painaa, kenties sen minkä ne miinatkin.
 
Hämeenmaan syväys on vain kolme metriä (miinalaiva Pohjanmaan 3,3 m), joten kyllä viisi metriä kuulostaa paljolta.
Ei rungon syväyksen ole välttämättä oltava sama kuin koko laivan. Mutta 3,3 metrin syväykseen et voi laittaa potkuria jonka halkaisija on 4 metriä, tuskin edes 3m. Pienempi potkuri tuottaa huomattavasti enemmän meteliä samalla työntövoimalla kuin isompi, ja vaatii lisäksi selvästi enemmän tehoa samaan työntövoimaan. Isommat koneet tulevat kalliimmiksi sekä hankkia että käyttää ja huoltaa. Jäissäkulussa saati jäänmurrossa todellakin tarvitaan reilusti työntövoimaa. Metelöivä laiva kuullaan nykyisten suklareiden ja pinta-alusten hydrofoneilla todella kaukaa, ja on täysin mahdollista että jotkut miinatkin osaavat ko meteliin tarvittaessa reagoida, tai jopa torpedot siihen hakeutua. Siis sen jälkeen kun niihin on kyseisen laivan äänenmuodostus saatu ohjelmoitua. Häive on laivoissakin hyvin olennaista, ja niissä siihen kuuluu myös metelöinnin rajoittaminen, kuten suklareissakin, lentokoneen häiveasioiden lisäksi.
 
Mikä on muuttunu viimevuosikymmenistä?
Vihollinen ja meri saaristoineen on sama kuin ennenkin. Vihollinenkin taitaa suhteessa olla paljon heikompi kuin ennenvanhaa.
Satamaan pääsee lyhyehköllä ajalla mistä kohdin vain itämerta.

Onko tämä paras ratkaisu kotimaan puolustukseen vai onko kyse etelänmatkailusta?

Aiemmin painopiste oli maihinnousun torjunnassa. Nyt meillä on toivoa ylläpitää meriyhteyksiä länteen Pohjanlahden yli, se on isoin ero. Samalla myös alueilmatorjunnan suhteellinen hinta on alentunut ja kyvyt lisääntyneet.

Pohjanmaasta vientituote? Lehmät lentävät...
 
Joo, kyllä se voi olla kova peli. Mutta muilla mailla ei liene tarvetta jäissäkululle ja miinalaivan kyvykkyydelle. Siksi ei vientipuolesta kannata ihan hirveästi odottaa.

Miinakansi on samalla monitoimikansi jossa voi olla hathat-ramboja, miehittämättömiä vedenalaisia tai vedenpäällisiä vehkeitä ym. Kv-tehtävissä sitten vaikkapa sairaalakontteja tms.
 
TTssä juttu. Enimmäkseen vanhan kertausta. Uppoumaksi mainitaan 3000tonnia, mikä tekisi siitä jo reilusti fregatin ilman mitään mutinoita.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...anssarilaiva-ilmarisen-ja-vainamoisen-6696642

Pari poimintaa:

Logistisesti Suomi on kuin pohjoinen saari: peräti 90 prosenttia viennistä kulkee meritse – ja liki 80 prosenttia tuonnista. Laivoista vain 30 prosenttia kulkee Suomen lipun alla. Jo sotilaallisen kriisin uhka Itämerellä voi pysäyttää meriliikenteen. Tuo uhka on kasvanut viime vuosina.

Meillä on siis selkeä tarve entistä vahvemmalle ja pidemmälle Itämerelle yltävälle laivastolle. No ei yllättänyt minua.

Jo pelkkä raskas työ kotimaan telakalla on noin 500 miljoonan euron arvoinen. Urakka työllistää telakan lisäksi myös valtavan joukon alihankkijoita.

Runkojen ja koneiston osuus hinnasta on alle puolet. Teräs on ihan oikeasti halpaa vielä sittenkin kun se on väännetty polttomoottorin muotoiseksi.

Aluksiin asennetaan myös muiden kehittämisohjelmien järjestelmiä ja poistuvien alusten kalustoa. Laskennallisesti niiden arvo on noin 40–60 miljoona euroa.

Jos tuo säästyvä summa on per yksilö, niin säästö on yhteensä enintään 240 miljoonaa euroa. Budjetti+säästö antaisi silloin yhden korvetin hinnaksi 360 miljoonaa euroa. Miten tämä vertautuu viime aikaisiin vastaaviin alusprojekteihin muualla maailmassa?
 
Jos tuo säästyvä summa on per yksilö, niin säästö on yhteensä enintään 240 miljoonaa euroa. Budjetti+säästö antaisi silloin yhden korvetin hinnaksi 360 miljoonaa euroa. Miten tämä vertautuu viime aikaisiin vastaaviin alusprojekteihin muualla maailmassa?

Täytyy olla per yksilö koska pelkkiin korvettien torpedoihin varattiin jo useampi kymmenen miljoonaa euroa.
 
Kyllä minunkin mielestäni. Ei mikään puoli-ilmainen tosiaankaan. Etenkin kannattaa verrata Valour ja Iver frigatteihin.
Eikä alibudjetoitu. Jotkuthan ovat esittäneet että tuolla rahalla ei olisi mahdollisuuksia oikeasti saada kaikkia neljää, hyvä jos kolme korvettia. Noihin kiinnitin itsekin huomiota, etenkin Valour vaikuttaa hyvin samantasoiselta alukselta kuin LV2020 pitäisi tulla. Huitfeldtit ovat jo jotain muuta SM2-ohjuksineen... :eek:
 
Edelleenkään kaikki yllämainitut eivät kuulu 1,2 mrd€ budjettiin, vaan osa järjestelmistä on erillisiä hankintoja. Kansalle ja höpöhöpö poliitikoille kerrotaan luku 1,2 miljardia/4 laivaa koska se kuulostaa paremmalta kuin esim 2 miljardia, todellisuudessa aluksiin on kuitenkin pultattuna huomattavasti enemmän. Ei kuitenkaan ihan kahta, mutta esimerkkinä.


Siis 100 milliä laiva, 200-300 milliä aseet ja muut järjestelmät?

1,2 miljardin kustannusarviosta noin puoli miljardia jää Suomeen, Valkamo arvioi.

- Laivojen osuus on noin 500 miljoonaa. Karkeaa on vielä sanoa, miten tämä tarkalleen tulee menemään.

https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201801182200677350_u0.shtml
 
Back
Top