Lennokkien torjunta

Kaappaustyökaluista uutinen:
Brittiläinen turvallisuusalan yhtiö Selex ES esitteli tiistaina Lontoossa sähkömagneettista kilpeä, jolla voi suojautua lennokeilla tehtäviä iskuja vastaan, kertoo Sputnik.
Kun lennokki lentää Falcon Shield -järjestelmän kantaman sisään, se lakkaa tottelemasta ohjaajaansa ja lennätetään turvallisesti takaisin maan kamaralle ilman, että suojeltavana olevalle kohteelle aiheutuu vaaraa.
Tekniikkansa yksityiskohtia ei Selex ES halunnut paljastaa.
 
Entä miten olisi radiomastojen lähettimien valjastaminen häirintään tai armeijan lähettimien lisäykset niihin? Paikallaanhan ne tietysti on. En itse oikein usko siihen, että kannattaa paljon luottaa mahdollisuuteen kaapata lennokkeja. Mutta häirintään kannattaa muutenkin laittaa resursseja minun mielestäni.
 
Drone pilots keep flying their aircraft near wildfires. You can understand why: Fires are visually fascinating, and drones are the cool new way to shoot photos and videos of things we like looking at. But it’s becoming a problem: The US Forest Service says drones have interfered with firefighting aircraft 13 times so far this year alone, and lawmakers are determined to stop it.

New Hampshire Senator Jeanne Shaheen (D) last week introduced the Wildfire and Emergency Airspace Protection Act, a bill that would make it illegal to fly drones that “interfere with fighting fires affecting federal property” or “responding to disasters affecting interstate or foreign commerce.”

“We’ve seen a rapid rise in the use of drones, and our laws need to keep pace,” says Senator Shaheen. “It’s unacceptable that the efforts of firefighters and first responders are being obstructed, and in some cases, their lives endangered, by someone flying a drone near a disaster area.”
http://www.wired.com/2015/10/drones-soon-banned-flying-near-wildfires/

Metsäpalo, taikka sankka savutus voi olla keino estää droneja liikkumasta alimmilla korkeuksilla, mutta ongelma on että palon voi sytyttää kerran ja sotilaskäytössä olevat dronet lentävät tarvittaessa korkeammalla nähdäkseen palon toiselle puolen, joten tulipalo on äärimmäinen ja hyvin epätoivoinen keino lennokkien häätämiseen.
 
Eli nelikopteria pitää ampua kunnes siitä loppuu akku, ja kiinteäsiipinen lentää suoraan kunnes ehtii yli 400 metrin päähän torjunta-aseen käyttäjästä? Hyvä idea, mutta ilman jatkokehittelyä taitaa jäädäkin siviilipuolen leluksi.

Ja taitaa tehot ylittää lupavapaiden siviililaitteiden rajat euroopan puolella... :rolleyes:

Veikkaisin, että kopteri tyyppiset vempeleet pysähtyvät paikalleen, tai sitten menettävät hallinnan kun yhteys katkeaa. Ja jos se kopteri pysähtyy niin se ropeli on huomattavasti helpompi pudottaa.
 
http://www.wired.com/2015/10/drones-soon-banned-flying-near-wildfires/

Metsäpalo, taikka sankka savutus voi olla keino estää droneja liikkumasta alimmilla korkeuksilla, mutta ongelma on että palon voi sytyttää kerran ja sotilaskäytössä olevat dronet lentävät tarvittaessa korkeammalla nähdäkseen palon toiselle puolen, joten tulipalo on äärimmäinen ja hyvin epätoivoinen keino lennokkien häätämiseen.
Siinä metsäpalossa on paljon muitakin ongelmia kuin se, että sen voi sytyttää vain kerran... Uskoisin että kukaan ei halua poltettua lappia act II...
 
Defense firm Israel Aerospace Industries has developed ground-based anti-drone systems in response to growing global security concerns over the potential to weaponize the widely available aircraft.

The new defense systems incorporate existing technology to counter the threat from the small, unmanned aircraft, which are increasingly being flown over and around prohibited sites, such as nuclear power stations, political rallies, sporting arenas, and airports.

Three designs, dubbed Drone Guard, are available for short-, medium- and longer-range detection and flight disruption of drones, company officials at IAI subsidiary ELTA Systems Ltd. told IHS Jane's.

All three utilize 3-D (azimuth, elevation, and range) X-Band radars - for ground-clutter removal and separation between ground and air targets - to detect low-flying and low-speed airborne targets with a small radar cross-section, IHS Jane's reports.

The new defense systems will be unveiled later this month during the Seoul International Aerospace and Defense Exhibition in South Korea.

Moti Faivelovitz, deputy director and marketing manager at ELTA, said the systems can be carried from site to site. The three models can detect drones at a range of 3 kilometers, 4.5 kilometers and 6 kilometers.

For the purpose of countering small aircraft, each of the systems has been upgraded with special detection and tracking algorithms, as well as being adapted with an electro-optic sensor for the visual identification of the target, Faivelovitz told IHS Jane's

"These track-while-scan systems don't have to stop the radar rotation to identify the target. While there are other [similar] solutions on the market, there are no 3-D and high-rate scan solutions available at such a low weight," he said.
http://www.spacewar.com/reports/Israel_prepares_to_unveil_latest_anti_drone_system_999.html
 
Laitan myös tähän ketjuun. Pitääköhän paikkaansa?
mikroaaltotykki.jpg
 
Pitääköhän paikkaansa?

Pitää. Mutta meille ei voi hankkia, koska inha itärauta. Jenkeillä on vastaava, mutta eri tarkoituksessa. Tosin heillä on myös samanlaiseen säteilyyn perustuva risteilyohjukseen istutettu systeemi, millä he käristävät vihulaisen piirejä.
 
A counter-measure system that detects, identifies and disrupts small drones has been debuted by Israel Aerospace Industries.

Drone Guard, displayed at an aeropace exhibition in South Korea this week, combines adapted 3-D radars, electro-optical sensors and dedicated electronic attack jamming systems and comes from IAI subsidiary Elta Systems Ltd.

"We have begun demonstrating these novel capabilities to potential customers, in response to this new threat (from small drones)," said Nissim Hadas, IAI executive vice president and president of Elta Systems. "We believe that in the near future every critical asset and public site will require these safety measures for protection against hostile drones."

Drone Guard uses 3D radars -- including Elta's ELM-2026D, ELM-2026B and ELM-2026BF -- for short, medium and long-range detection of drones, coupled with special detection and tracking algorithms. EO sensors for visual identification of the target are also used.

The systems' jamming systems, which can be used as a standalone system, disrupts the drone's flight and can either cause the drone to return to its point of origin or shut down and crash, IAI said.
http://www.spacedaily.com/reports/New_Israeli_anti-drone_counter-measure_makes_debut_999.html
 
IAIn Drone Guard taitaa olla tarkoitettu lähinnä siviilikohteiden (lentokenttä/vankila) ja muutenkin rajoitetun alueen suojaukseen ei varsinaiseen sotilaskäyttöön. Siviili lennokin komentoyhteys on helppo häiritä, mutta sotilaspuolella on sitten otettu tuokin huomioon.
 
Back
Top