Lentokoneita


Jutussa myös nähtävissä niitä kuuluisia luodinkestäviä viiksiä.

Jälleen kerran mainio linkki. :)

Nokitan sitten tällä "Thud"-pätkällä.


F-105 kuskien tunnelmia vuodelta 1966. Tuossa näkyy hyvin mm. keikan jälkeen platalle rullaavien koneiden pystyssä olevat ilmatankkauspuomit. Ed Rasimuksen kirjassa "Ukkosen jyrinää" sanottiin, että tämä oli perinteinen tervehdys niiltä lentäjiltä jotka palasivat kotikentälle 100:n suoritetun sotalennon jälkeen. Pystyssä olevalla tankkauspuomilla näytettiin symbolisesti keskisormea koko muulle maailmalle, sillä sotakomennus (tour of duty) oli onnellisesti ohi. Videopätkässä muuten esiintyy myös itse herra Rasimus.

PS: Minusta komeimmat "luodinkestävät viikset" kasvatti legendaarinen Robin Olds.

Robin-Olds.webp
 
Jälleen kerran mainio linkki. :)

Nokitan sitten tällä "Thud"-pätkällä.


F-105 kuskien tunnelmia vuodelta 1966. Tuossa näkyy hyvin mm. keikan jälkeen platalle rullaavien koneiden pystyssä olevat ilmatankkauspuomit. Ed Rasimuksen kirjassa "Ukkosen jyrinää" sanottiin, että tämä oli perinteinen tervehdys niiltä lentäjiltä jotka palasivat kotikentälle 100:n suoritetun sotalennon jälkeen. Pystyssä olevalla tankkauspuomilla näytettiin symbolisesti keskisormea koko muulle maailmalle, sillä sotakomennus (tour of duty) oli onnellisesti ohi. Videopätkässä muuten esiintyy myös itse herra Rasimus.

PS: Minusta komeimmat "luodinkestävät viikset" kasvatti legendaarinen Robin Olds.

Katso liite: 4736
Eikös tuossa filmissä jopa ole tämä Ed Rasimus? Juuri kävin hakemassa sen kirjahyllystä, kun Ikarus puhui tässä yhteydessä luodinkestävistä viiksistä. Jotka muuten ovat törkeän näköiset, useimmilla.
Kirjat-osiossa muuten luettelin muutamia omistamiani Vietnam ja ilmasota -kirjoja.
 
Eikös tuossa filmissä jopa ole tämä Ed Rasimus? Juuri kävin hakemassa sen kirjahyllystä, kun Ikarus puhui tässä yhteydessä luodinkestävistä viiksistä. Jotka muuten ovat törkeän näköiset, useimmilla.
Kirjat-osiossa muuten luettelin muutamia omistamiani Vietnam ja ilmasota -kirjoja.

Ed Rasimus esiintyy juuri tuossa videopätkässä ja kertoilee tunnelmiaan sadannen sotalentonsa jälkeen.Hänen kirjoistaan on suomeksi ilmestynyt "Ukkosen jyrinää". Päätyi ensimmäisen komennuksensa jälkeen kouluttajaksi takaisin Yhdysvaltoihin. Mutta veri veti takaisin taistelun tuoksintaan. Heppu palasi omasta tahdostaan sotaan toiselle komennukselle 70-luvun alussa. Tuolloin Rasimus lensi F-4 Phantomia. Näistä kokemuksista hän kirjoitti myös kirjan nimeltä "Palace Cobra". Kumpikin on ilmasota-aiheisten kirjojen aatelia, ainakin jos minulta kysytään.

Tässä kuvassa kapteeni Rasimus poseeraa Phantominsa edessä.

1.webp

Vietnamissa palvelleet jenkkilentäjät pitivät 100 suoritettua sotalentoa maagisena lukuna ja tätä haluttiin tuoda korostetusti esiin lentohaalariin lätkäistävällä erikoishihamerkillä. Tästä Thunderchief-merkistä on juttua juuri tuossa Rasimuksenkin kirjassa.

090218-F-1234P-013.webp
 
Eikös tuossa filmissä jopa ole tämä Ed Rasimus? Juuri kävin hakemassa sen kirjahyllystä, kun Ikarus puhui tässä yhteydessä luodinkestävistä viiksistä. Jotka muuten ovat törkeän näköiset, useimmilla.
Kirjat-osiossa muuten luettelin muutamia omistamiani Vietnam ja ilmasota -kirjoja.

Kohdassa 2.18 Rasimus ja "Spider" Spelius, joka sai 100 tehtävää täyteen samalla sotalennolla kuin Ed Rasimus.
Vähän myöhemmin kiitotien päässä näyttää selittävän majuri Floyd. Jolla myös, kuten asiaan kuului, luodinkestävät viikset.
 

Prkle, pojat saa lentää huippuvehkeillä ja niille siitä vielä maksetaan... en minä katellinen...

Näin Uggeldahlin Hornet-soolon Pirkkalan avoimien ovien päivän yhteydessä toukokuun puolivälissä. Ja mainio esitys se olikin.

Viime vuoden syyskuussa näin Tsekin Ostravassa kapt. Mikko Fingerroossin HN-soolon. Se oli loistava. Paikalla oli neljännesmiljoona katsojaa ja tsekkiyleisö oli haltioissaan. Suomen ilmavoimien Hornet pesi mennen tullen NATO-maiden F-16 soolot sekä MiG-29 esitykset. Sinä päivänä oli ylpeä olla suomalainen. :)



http://www.finland.cz/public/default.aspx?contentid=312998&nodeid=31389&contentlan=1&culture=fi-FI
 
Kappas. Youtubesta löytyikin vielä dokumentti Hornetista, jota en ollut muistaakseni aikaisemmin nähnyt.

Aavistuksen sekava, mutta toisaalta plussana käy myös läpi laajalti historiaa, joka johti Hornettiin.

 
Mitäs mieltä olette ihan nyt yleisellä tasolla käytännöstä jaotella suihkuhävittäjät viiteen eri sukupolveen ? Onko jaottelussa muutenkaan mitään mieltä, kun se on kuitenkin suhteellisen uusi käytäntö eivätkä rajat sukupolvien välillä ole täysin ehdottomia. Tietysti jos ihan puhtaasti teknologisten edistysaskelien esittämiseen, niin jako voi olla ihan järkevä.

Jos nyt vaikka ajatellaan näin:

1. sukupolvi (1944-1950-luvun puoliväli)

- Koneet pääosin alisoonisia
- Suorasiipisiä mutta myös nuolisiipisiä
- Tykkiaseistus
- Rynnäkkövarustuksensa raketit ja pommit

Esimerkkejä: Me 262, Gloster Meteor, Vampire, F-86 Sabre, MiG-15, J-29 Tunnan.

2. sukupolvi (noin 1955-1970)

- Nuoli- ja deltasiipi
- Jälkipoltin
- Ylisooninen
- ilmasta ilmaan -ohjukset
- Tutka ja tutkavaroitin

Esim. F-4 Phantom, F-104, F-105, Mirage III, MiG-19, MiG-21, Hawker Hunter, BAC Lightning, Draken.

3. sukupolvi (n. 1970-luvun puolivälistä 80-luvun puoliväliin)

- Doppler-tutka
- Look down shoot down kyky
- Tutkahakuiset ilmataisteluohjukset
- Kääntyväsiipisyys

Esim. Mirage F-1, MiG-23, MiG-25, BAe Harrier, Viggen

4. sukupolvi (n. 1975-1990)

- Fly-by-wire
- Multirole
- Lasiohjaamo (HUD)
- Kypärätähtäimet
- Täsmäaseet

Esim. Mirage 2000, F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Viper, F/A-18 Hornet, MiG-29, MiG-31, Su-27, Panavia Tornado.

Sitten puhutaan vielä 4+ ja 4,5 sukupolvesta (n. 1990-2015)

- Häiveominaisuuksia
- Kääntyvät suihkuputket
- Thrust vectoring
- AESA-tutka

Esim. MiG-35, Su-30, Rafale, Eurofighter Typhoon, F/A-18 E Super Hornet, Jas 39 Gripen

5. sukupolvi

- Lisää häivetekniikkaa
- Asekuormaa rungon sisällä

Esim. F-22, F-35, Suhoi T-50, J-20, J-31
 
Mitäs mieltä olette ihan nyt yleisellä tasolla käytännöstä jaotella suihkuhävittäjät viiteen eri sukupolveen ? Onko jaottelussa muutenkaan mitään mieltä, kun se on kuitenkin suhteellisen uusi käytäntö eivätkä rajat sukupolvien välillä ole täysin ehdottomia. Tietysti jos ihan puhtaasti teknologisten edistysaskelien esittämiseen, niin jako voi olla ihan järkevä.

Perusteellinen ominaisuusryhmittely. :)

Olen itse sivunnut teemaa parissa viestissä.

http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-76#post-177242

http://maanpuolustus.net/threads/ilmavoimien-tulevaisuus.39/page-217#post-177273

Tämä ehkä oleellisin määritelmänä: A quantum improvement in the fighter’s lethality and survivability has been a qualifying requirement to achieve generational change.

Ja toisaalta tämä kommenttini: Ensimmäiset kolme sukupolvea menivät 30 vuodessa, 4. sukupolvi kesti 30 vuotta ja oikeastaan pidemmällekin.

Ja tämä myös mielenkiintoinen asia mielestäni: Merkillepantavaa on myös, että Suomi on aina tullut melkein sukupolven perässä. Eli valinnut yleensä edeltävän sukupolven viimeisimpiä, moderneimpia koneita.

Olen samaa mieltä siitä, että sukupolviajattelu ei ole välttämättä oikein aikaisemminkaan toiminut (mm. koska koneita on päivitetty merkittävästi vuosien myötä) ja koska nyt kun puhutaan 4++ -koneista, niin niiden erottaminen viidennestä sukupolvesta ei ole mitenkään yksiselitteistä.
 
Perusteellinen ominaisuusryhmittely. :)

Olen itse sivunnut teemaa parissa viestissä.

http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-76#post-177242

http://maanpuolustus.net/threads/ilmavoimien-tulevaisuus.39/page-217#post-177273

Tämä ehkä oleellisin määritelmänä: A quantum improvement in the fighter’s lethality and survivability has been a qualifying requirement to achieve generational change.

Ja toisaalta tämä kommenttini: Ensimmäiset kolme sukupolvea menivät 30 vuodessa, 4. sukupolvi kesti 30 vuotta ja oikeastaan pidemmällekin.

Ja tämä myös mielenkiintoinen asia mielestäni: Merkillepantavaa on myös, että Suomi on aina tullut melkein sukupolven perässä. Eli valinnut yleensä edeltävän sukupolven viimeisimpiä, moderneimpia koneita.

Olen samaa mieltä siitä, että sukupolviajattelu ei ole välttämättä oikein aikaisemminkaan toiminut (mm. koska koneita on päivitetty merkittävästi vuosien myötä) ja koska nyt kun puhutaan 4++ -koneista, niin niiden erottaminen viidennestä sukupolvesta ei ole mitenkään yksiselitteistä.

Joo. Itse olen sitä mieltä, että jaottelu jos ei nyt ole mielivaltainen, niin melko keinotekoinen nyt kuitenkin. Mukaan mahtuu paljon mm. konetyyppejä, jotka sopisivat ominaisuuksiensa puolesta vaikka jonkinlaisiksi välityypeiksi. Esim. F-100 Super Sabre, MiG-19, Hawker Hunter. Ja sitten tietysti joitain tyyppejä, jotka sopisivat kerralla useampiin kategorioihin. Esim. 50-luvun lopulla suunniteltu F-4, joka tuolloin edusti aika tyylipuhtaasti 2. sukupolven kahden machin hävittäjää, mutta jota päivittämällä pidettiin ja pidetään maailmalla yhä palveluskäytössä.
 
Back
Top