Lentokoneita

Näitä lentonäytös temppuja on aina mukava katsella, mutta jotenkin tulee mieleen, että paljonkohan noilla ominaisuuksilla on oikeasti käyttöä? Vanhasta IT miehestä nuo näyttää lähinnä maalitauluilta noissa kieputuksissa :D


"Impivaaran Jomppa" kiteyttää.

 
Sanokaa mitä sanotte, mutta jos mietitään sotilaslentokoneita puhtaasti esteettiseltä kannalta, niin kyllä vaan britit ovat kehittäneet kaikkien aikojen kauneimmat sotakoneet.

Ei ole Supermarine Spitfiren ellipsisiiven voittanutta.

spit-Spitfire%20LF%20VCt.webp


Suihkuhävittäjistä nostaisin esiin myöskin englantilaista suunnittelua edustavan Hawker Hunterin. Tämä hävittäjä on 50-luvun Spitfire. Sulavalinjainen kaunotar.

7474.webp
 
Viimeksi muokattu:
Väitän, että briteiltä löytyy myös se rumin :D

Victor-K2-XM715.jpg
 
Vaan mitäpä sanotte veli venäläisen tuotoksista ? Ovat yleensä olleet kaikkea muuta kuin kauniita. Esim. MiG-21 ei rujoudessaan kyllä mitään missikisoja voita, mutta ainakin siitä löytyy sotakoneen tylyä tarkoituksenmukaisuutta.

ws_Mikoyen_Gurevich_Mig-21_1024x768.webp
 
Vaan mitäpä sanotte veli venäläisen tuotoksista ? Ovat yleensä olleet kaikkea muuta kuin kauniita. Esim. MiG-21 ei rujoudessaan kyllä mitään missikisoja voita, mutta ainakin siitä löytyy sotakoneen tylyä tarkoituksenmukaisuutta.

Katso liite: 5089

Kyllähän F mallin Mig 21 on vielä jotenkin näppärän näköinen sekä liukkaasti kulkevan oloinen verrattuna noihin myöhempiin versioihin.

3887003208_97144c096c.jpg
 
Viimeksi muokattu:
tb3_0.jpg

TB-3 pärjää rumimman lentolaitteen etsiskelyssä hyvin, vähintäänkin top 10:iin menee.
Myös sen suoritusarvot olivat jo -1930 luvun lopulle tultaessa varsin surkeat.

MiG-21 F oli kyllä minustakin ihan näppärän oloinen peli. Ei taida enää Rissalasta tolpan nokasta tuota löytyä.
 
Kiinalaisten F-7BGI joita toimitettiin Bangladeshin ilmavoimille 2011-2013.
9589392496_6962d3c998_o.jpg

9589392204_571dd4a05a_o.jpg

9589391562_0940a077a3_o.jpg

9589392334_db22054d95_o.jpg


Ei ole mikään isoisän MiG-21.
1) F-7BGI has a speed of Mach 2.2

2) 7 Hard-points to carry Air to Air missiles , Laser guided bomb, GPS Guided Bombs, Drop tanks

3) Full glass cockpit.

4) can carry 3000 kg Bomb including Chinese Laser Guided Bombs.

5) F-7BGI has KLJ-6F radar Fire control Radar with 86 km+ Range which is near BVR or BVR considering what is the silver lining between them and can track 6 and engage 2 enemy aircraft simultaneously.

6) F-7BGI can carry C-704 Antiship Missiles

7) afterburner: F-7BGI (82 kN) thrust

8) Missiles procurement are currently unknown for F-7BGI but they can fire the 70-75 km range PL-12,PL-11 and also PL-2, PL-5, PL-7, PL-8, PL-9, Magic R.550 and AIM-9 .

9) F-7BGI got J-7G2 Air frame with double delta wing. This improves the lift at high angles of attack and delays or prevents stalling.

10) G-limit: +8 g / -3 g

11) Service ceiling: 17,500 m (57,420 ft) for F-7 BGI

12) 3 Multi functional HUD displays and Hotas.

13) Chinese Helmet Mounted Sights.
 
Ranskalaiset pommarit eivät pääse lentokoneiden missikisoissa edes karsintoihin.

french_bombers.jpg
Ranskikset ovat tosiaan kulkeneet muotoilussa aivan omia polkujaan noihin aikoihin. Rumuudessaan yhtä viehättäviä kuin parrakas nainen.
Sama tatsi on muuten aikoinaan ollut sotalaivapuolella. Etenkin 1800-luvun laivat olivat melkoisen persoonallisia ilmestyksiä.
Ja kokeileva otehan on jatkunut nykypäiviin. Isäni opetti aikoinaan minua, nuorukaista silloin seuraavilla sanoilla:
- Muista, ranskalaisiin autoihin ei ikinä toenna puuttuva.
Olen neuvoa noudattanut.
 
Ranskikset ovat tosiaan kulkeneet muotoilussa aivan omia polkujaan noihin aikoihin. Rumuudessaan yhtä viehättäviä kuin parrakas nainen.
Sama tatsi on muuten aikoinaan ollut sotalaivapuolella. Etenkin 1800-luvun laivat olivat melkoisen persoonallisia ilmestyksiä.
Ja kokeileva otehan on jatkunut nykypäiviin. Isäni opetti aikoinaan minua, nuorukaista silloin seuraavilla sanoilla:
- Muista, ranskalaisiin autoihin ei ikinä toenna puuttuva.
Olen neuvoa noudattanut.

Ja Italialaisiin, poislukien tietenkin Ferrari, jos sattuu olemaan ylimääräistä säästöjä.
 
Ja Italialaisiin, poislukien tietenkin Ferrari, jos sattuu olemaan ylimääräistä säästöjä.
Veli on oikeassa. Italialaiset olen lisännyt itse myöhemmin listaan.

Ferrarista puheen olleen... Muuten en asiasta tiedä, mutta kaksi kaveriani ovat autokorjaajia, ja heillä on säännöllisesti asiakkaan Ferrari korjattavana. Saavat sillä ottaa pieniä tyyppejäkin, onhan remontit testattava.
Kun olen tietysti ollut utelias autosta, niin ovat lähinnä kironneet, että täysin tyypillinen italialainen tuote. Miten tuon nyt sitten tulkitsee...
 
Veli on oikeassa. Italialaiset olen lisännyt itse myöhemmin listaan.

Ferrarista puheen olleen... Muuten en asiasta tiedä, mutta kaksi kaveriani ovat autokorjaajia, ja heillä on säännöllisesti asiakkaan Ferrari korjattavana. Saavat sillä ottaa pieniä tyyppejäkin, onhan remontit testattava.
Kun olen tietysti ollut utelias autosta, niin ovat lähinnä kironneet, että täysin tyypillinen italialainen tuote. Miten tuon nyt sitten tulkitsee...

Aijaa, siis vain loistelias imago.
 
Aijaa, siis vain loistelias imago.
Tässä yksilössä ainakin korjaamista riittää ja kestävyydessä sanomista, jotta ei normi-Fiiatista eroa. Ehkä huippuunsa viritetyissä se on luonnollista. Jos kunnossa, niin ajotuntuma ja suorituskyky kuulemma makeita.
Anteeksi kaikki Fiat-fanit. Olen vain kasvatuksen uhri, jossa minut manipuloitiin epäilemään kaikkia autoja, jotka on valmistettu Välimereen rajautuvissa maissa.

Jotta ei ihan ooteeksi mene, niin onkohan kukaan ollut kuulollä, miten helppoa/vaikeaa huolto on jossain Miragessa tai vastaavassa? Meinaan, jos filosofia on kuin Rellussa, puoli konetta pitää purkaa, ennen kuin pääsee käsiksi johonkin usein toistuvaan huoltokohtaan.
 
Tässä yksilössä ainakin korjaamista riittää ja kestävyydessä sanomista, jotta ei normi-Fiiatista eroa. Ehkä huippuunsa viritetyissä se on luonnollista. Jos kunnossa, niin ajotuntuma ja suorituskyky kuulemma makeita.
Anteeksi kaikki Fiat-fanit. Olen vain kasvatuksen uhri, jossa minut manipuloitiin epäilemään kaikkia autoja, jotka on valmistettu Välimereen rajautuvissa maissa.

Jotta ei ihan ooteeksi mene, niin onkohan kukaan ollut kuulollä, miten helppoa/vaikeaa huolto on jossain Miragessa tai vastaavassa? Meinaan, jos filosofia on kuin Rellussa, puoli konetta pitää purkaa, ennen kuin pääsee käsiksi johonkin usein toistuvaan huoltokohtaan.

Miragen eikä muidenkaan ranskalaiskoneiden huoltamisesta ei ole mitään hajua, mutta olen kyllä kuullut entisiltä suomalaisilta MiG-miehiltä, että perinteiseen neukkutyyliin MiG-21 oli erittäin kenttäkelpoinen kone. Suurempienkin vikojen ilmaantuessa kone oli ilmeisesti kohtalaisen helpohko purkaa osiin, niin että hajonneen osan kimppuun päästiin nopeasti.

maintenance2.webp

Tämä pienoismalli kuvaa MiG-21 F:n "viipaloimista" Oulunsalon ampumaleirillä. Sen ihmeempää tehdashuoltoa ei tarvittu, kun purkaminen luonnistui kenttäoloissa jo muutaman mekaanikon voimalla.

mig21-3.webp

Jänskä yksityiskohta myös sekin, että esim. MiG:n paneelit olivat oikeastaan kaikki valmistettu yksilötyönä. Toisin sanoen jos irrotit vaikka yhdestä tietystä koneesta jonkun paneelin, sopi se vain ja ainoastaan juuri siihen koneyksilöön. Vastaavasti taas vaikka Drakenissa paneelit sopivat heittämällä koneesta toiseen.
 
Back
Top