Lentokoneita

Mielenkiintoinen video australialaisen F-111 hävittäjäpommittajan mahalaskusta.

Tosi nätisti pojat Aardvarkin vaijeriin pisti, selvästi on pilotissa lentäjän vikaa:D Tuuriakin, ettei leimahtanut tuleen.
Normaalisti ilma-aluksen päällikkö istuu menosuuntaan katsottuna vasemman puoleisella istuimella. Kumpiko heistä ohjasi?
 
Tosi nätisti pojat Aardvarkin vaijeriin pisti, selvästi on pilotissa lentäjän vikaa:D Tuuriakin, ettei leimahtanut tuleen.
Normaalisti ilma-aluksen päällikkö istuu menosuuntaan katsottuna vasemman puoleisella istuimella. Kumpiko heistä ohjasi?

Tämän jutun mukaan pilotti oli valmistunut tyyppikurssilta vain pari viikkoa ennen kyseistä pakkolaskua. Heppu oli tuolla hetkellä yksi Australian kokemattomimmista Aardvark-kuskeista ! :eek:

http://www.smh.com.au/news/national/f111-makes-emergency-belly-landing/2006/07/18/1153166360133.html
 
Tämän jutun mukaan pilotti oli valmistunut tyyppikurssilta vain pari viikkoa ennen kyseistä pakkolaskua. Heppu oli tuolla hetkellä yksi Australian kokemattomimmista Aardvark-kuskeista !

Hienosti kumminkin lensi ja hallitsi hermonsa. Polttoainepulaa heillä ei ollut, saattoi ottaa rauhassa toisen yrityksen.
Kuitenkin noissa tilanteissa on aina ylimääräistä puristusta ohjaajalla, hyvin hoidettu homma.
 
On 21 September 1953 a North Korean pilot defected, flying a MIG-15 jet fighter interceptor to Seoul , South Korea. In the process the pilot collected a $100000 reward which had been offered by the United States Government. The United States Air Force quickly set about conducting flight tests to determine the capabilities, and limitations, of the Russian designed aircraft.

Korealaisen loikkaajan tarina.
https://en.wikipedia.org/wiki/No_Kum-sok
 
Venäläisten mielenkiintoinen yritys tehdä suihkumoottoreilla toimiva lentovene. :) Nikita Hruštšov muistaakseni tahtoi tuollaisen, ja sitten sitä vaan alettiin venäläiseen tapaan kehittää...
 
Kävin viime lauantaina katsomassa Såtenäsin lentotukikohdassa järjestetyn Ruotsin ilmavoimien tämän vuoden päälentonäytöksen. Täytyy sanoa että hauskaa oli ja että länsinaapurissa osataan organisoida todella kovan luokan ilmailutapahtumia.

Sää oli helteinen ja ilmassa riitti äksöniä aamuyhdeksästä aina alkuiltaan saakka. Esillä oli ruotsalaisen sotilasilmailun koko kirjo alkaen aina toisen maailmansodan kalustosta (mm. Spitfire, Mustang, Saab B17) kylmän sodan koneisiin (mm. Tunnan, Draken, Viggen) ja nykypäivään saakka.

Erityisen näyttävä oli myös neljän C-130 Hercules kuljetuskoneen muodostelma ja laskuvarjojääkäreiden pudottaminen. Nämä sitten "valtasivat" kentän ja kutsuivat Gripenit antamaan tulitukea. Suomalaiset saavat myös olla ylpeitä omien ilmavoimiemme osaamisen tasosta. Lapin lennoston kapt. Ville Uggeldahl vetäisi todella hienon Hornet-soolon.

Ohessa tunnelmia näytöksestä.

 
Olen jo vuosia haaveillut spottausmatkasta Walesiin. Perinteisesti RAF harjoittelee matalalentoa Valleyn tukikohdasta käsin ja huikealtahan tuo näyttää kun lentävät laaksojen pohjia myöten.

Kiitti vaan...:)
Nyt se haaveilu tarttui minuunkin! En ollut ennen tiennytkään tästä.
Lisää listaan what to do until you die...
 
Kiitti vaan...:)
Nyt se haaveilu tarttui minuunkin! En ollut ennen tiennytkään tästä.
Lisää listaan what to do until you die...

Joo. Tuonne Walesiin pitäisi kyllä päästä. Vuosi tai pari takaperin myös Kauhavan Hawkit kävivät tuolla RAF Valleyn tukikohdassa laivuevierailulla.

Tässä vielä yksi spotterivideo matkakuumetta nostattamaan. :p

 
Joo. Tuonne Walesiin pitäisi kyllä päästä. Vuosi tai pari takaperin myös Kauhavan Hawkit kävivät tuolla RAF Valleyn tukikohdassa laivuevierailulla.

Tässä vielä yksi spotterivideo matkakuumetta nostattamaan. :p

Ilmeisesti lentoajat ovat hyvin tiedossa, matkailijoiden määrästä päätellen.
Tuohon kun lisää ison retkituolin, kylmälaukullisen kaljaa ja hyvää seuraa, niin perhana!
On kyllä vaikuttavaa, varsinkin nuo kuljetuskoneet mahtavat olla aika näky matalalla.
 
Back
Top