Lentokoneita

Väitän, että briteiltä löytyy myös se rumin :D

Victor-K2-XM715.jpg
Jaa että rumin, no kyllä briteissä tuota taitoa tosiaan löytyy. Kuvissa brittien
Avro Shackleton;

happy_plane0.jpg

Shackleton.jpg


Kauneimmat/virtaviivaisimmat koneet lienevät Tupolev 144 ja Concorde;

Aeroflot_Tupolev_Tu-144_1977_Volpati-1.jpg

TU-144_Grd.jpg

0413742.jpg

concorde_03.jpg

6e9a9f428269a03d356a59e6885c02401.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jännä, että HN joutuu käyttämään vieläkin tota ilmajarrua ylimääräisenä korkeusperäsimenä, kun ei muuten nokka nouse pienemmissä nopeuksissa. Luulisi, että olisi jo FBW "softaa" muutettu niin että sallisi täyden liikeradan korkeusperäsimelle noissa tilanteissa. Laskuun tullaan myös "kuulemma" tikku munissa" kaasulla passaillen samasta syystä. Tiedä sitten...
 
Sanotaan, että kaunis kone lentää hyvin. Eurooppalaisten canardien kohdalla valitettavasti tämä ei ole toteutunut. Typhoon taitaa olla viimeisiä moderneja koneita, joiden linjakkaita ja selkeitä muotoja ei ole pilattu viimeiseen asti viedyllä aerodynamiikan optimoinnilla blended wing & body -ajattelun mukaisesti.

Kaunis Typhoon

eurofighter-typhoon-9091-2560x1600.jpg


Ruma mutta toimiva Rafale

dassault-rafale-wallpapers_17357_1024x768.jpg
 
Jännä, että HN joutuu käyttämään vieläkin tota ilmajarrua ylimääräisenä korkeusperäsimenä, kun ei muuten nokka nouse pienemmissä nopeuksissa. Luulisi, että olisi jo FBW "softaa" muutettu niin että sallisi täyden liikeradan korkeusperäsimelle noissa tilanteissa. Laskuun tullaan myös "kuulemma" tikku munissa" kaasulla passaillen samasta syystä. Tiedä sitten...
Lastattu 16,8 tonnin painoinen F18, tarvinnee nousuun minimissään about 450 metriä tietä. Huomattavasti keveämpi 12 tonnin F16, taasen tarttee aavistuksen pidemmän kiitotien. Veikkaisin että F18 käyttämä ilmajarru tarjoaa merkittävän edun, kone on kuitenkin suhteellisen raskas käytettäväksi maanteiltä käsin. Sama ominaisuus on käytössä myös F15:ssa ja Su27:ssa.

Hyvin tuo näyttää Viperiltäkin sujuvan. Laskeutuessa jarrutetaankin komeasti keulimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kateellisten panettelua! Victor on jostain syystä ollut aina sydäntä lähellä. Vulcan tosin varmaan vielä enemmän.

Mutta noin muuten, venäläiset ovat kyllä osanneet tehdä hyvännäköisiä koneita. Alkuperäinen Tu-22 on esimerkiksi aikamoisen sporttiraudan näköinen.
On. Varsin uljas kone, jonka muotoihin länsimaissakin ihastuttiin;
original.jpg


tu22rd10.jpg


blinder_08.jpg


Länsimaisista vastineistaan lähimmäksi päässee futuristinen jenkkiydinpommari: XB-70 Valkyrie;

oorgycwu54ut580p3ngv.jpg


l3shrlwzvypvpkqjpiy2.jpg


sftoaw3zx9gowqdf9u4j.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän B-58 Hustler kuuluu ketjuun ihan komeana koneena:

800px-B-58_Hustler.jpg
 
Ja jos B-1 Lancer ei ole komea lentokone, niin ei sitten mikään:

B-1_wings_swept.jpg
 
Hyvin tuo näyttää Viperiltäkin sujuvan. Laskeutuessa jarrutetaankin komeasti keulimalla.


Minusta F-16:n lähestyminen oli varovaista pienellä vajoamisnopeudella hiipimistä ja kosketuksen jälkeen kaikilla 50 metrin pomppu. Maantiekentälle soveltuvuus sisältänee muutakin kuin pelkän lentoonlähtö-/laskeutumismatkan. Vertailun vuoksi Jaguar, Viggen ja Mig-21 (video on puolalaisesta draamaelokuvasta, joten voi olla taiteilijanvapautta mukana). Fly-by-wire? Mikä se on?



 
Neukkujen Tupolev 22:sen ensimmäisissä tuotantomalleissa oli muuten alaspäin laukeavat heittoistuimet, joita ei voinut käyttää nousuissa ja laskuissa, koska se tappoi lentäjät.

Mikään ei ole niin hienon kuuloista, kuin vjenäläiset ääntää englantia.
 
Minusta F-16:n lähestyminen oli varovaista pienellä vajoamisnopeudella hiipimistä ja kosketuksen jälkeen kaikilla 50 metrin pomppu. Maantiekentälle soveltuvuus sisältänee muutakin kuin pelkän lentoonlähtö-/laskeutumismatkan. Vertailun vuoksi Jaguar, Viggen ja Mig-21 (video on puolalaisesta draamaelokuvasta, joten voi olla taiteilijanvapautta mukana). Fly-by-wire? Mikä se on?




Tässä itäsaksalaisessa elokuvassa myös lentelevät MiG-21:llä. Tuossa ihan lopussa (n. 4.min50sek eteenpäin) MiG jysäytetään kunnolla kiitotielle. Mistään hellävaraisesta käsittelystä ei ole tietoakaan.
 
Tu-22 tosin taisi olla lento-ominaisuuksiltaan varsin huono. Kulki kyllä kovaa, mutta jo laskeutuminen oli vissiin hiuksianostattavaa. Lempinimi "naskali" tuli muustakin kuin ulkonäöstä...



Tuo kuva muuten on otettu ihan minuutteja ennen kyseisen Valkyrien tuhoutumista. General Electricin markkinointiosasto oli halunnut ilmavoimilta yhteiskuvan kaikista lentokoneista, joissa GE:n myllyjä käytettiin. Kuvat saatiinkin, mutta sitten kuvassa näkyvä F-104 ajautui liian lähelle Valkyrietä ja kippasi siivenkärjen jättöpyörteessä suoraan Valkyrien siiven päälle. F-104:n pilotti, NASA:n pääkoelentäjä Joe Walker ja Valkyrien perämies kuolivat. Kapteeni pääsi heittoistuimella ulos.

Valkyrie oli kyllä huima vekotin. Alunperin kaavailuissa oli pitkän matkan pommittaja, joka kykenisi ylisooniseen pyrähdykseen kohdealueen yläpuolella. Tämä vaati hyvinkin erikoista ratkaisua: siiven uloimmat osat olivat kokonaan pudotettavia polttoainetankkeja, enemmänkin itsenäisiä lentokoneita. Curtis LeMay totesikin, että tämä ei ole lentokone, vaan kolmen koneen muodostelma...

Jolloin palattiin piirustuspöydälle, ja huomattiin, että jos pyrähdyksen sijaan kone lentäisi koko matkan kolminkertaisella äänennopeudella, tehtävä tulisi suoritettua niin nopeasti että polttoaine riittäisi ilman kyseisenlaisia virityksiä.

Konsepti oli ihan toimiva mutta huikean kallis, ja ilmatorjuntaohjusten tulo tuomitsi kovaa ja korkealla lentävät koneet. Torjunnan läpäisy piti tehdä matalalla lentäen, ja matalalla yliäänikoneet menettivät suunnilleen kaikki etunsa mitä niillä oli B-52:n nähden.

Huhupuheissa tosin Valkyrien jatkokehitelmä on ollut myyteissä SR-71:n korvanneen Aurora-vakoilukoneen pohjana, tai jopa salaisen avaruuslentokoneen laukaisualustana. Pohjanmerellä työskennellyt öljynporaaja onnistui kerran nappaamaan kuvan ilmatankkauksesta, jossa kieltämättä hivenen samanlaista deltasiipistä näköä edustava vekotin särpii löpöä KC-135:stä, kahden F-111:n saattaessa.
 
Neukkujen Tupolev 22:sen ensimmäisissä tuotantomalleissa oli muuten alaspäin laukeavat heittoistuimet, joita ei voinut käyttää nousuissa ja laskuissa, koska se tappoi lentäjät.

Jep, näitä oli 1950-luvun suihkareissa enemmänkin. F-104:n alkusarjan malleissa esimerkiksi, ja B-47:n pommittaja/navigaattorilla taisi olla kans.

Mutta kohtuuden nimissä täytyy sanoa, että tuonaikaisilla heittoistuimilla olisi joka tapauksessa ollut melko mahdotonta pelastautua matalalla ja hitaissa nopeuksissa. Taisi olla pitkälle 1960-lukua ellei myöhemminkin, ennen kuin kunnolliset "nolla/nolla"-istuimet (eli toimivat vaikka korkeus on nolla ja ilmannopeus nolla) tulivat vakiovarusteiksi.

Osasyynä tähän oli se, että heittoistuimien suunnittelussa mietittiin aluksi lähinnä pelastautumista suurissa nopeuksissa ja suurissa korkeuksissa. Sitten havaittiinkin, että kappas, iso osa kaputeista sattuu nousussa ja laskussa, tai konttorista poistutaan muuten vaan matalalla kun on ensin yritetty oikaisua...

Pelastautumislaitteista löytyy sitten kiinnostavia virityksiä, kuten maailman tiettävästi ainoa elävällä karhulla testattu ylisooninen pelastuskapseli (B-58) ja alkupään MiG-21:n istuin, joka kiinnittyi laukaisussa kuomuun. Kuomu sitten kääntyi kuskin suojaksi ylisoonista ilmavirtaa vastaan. Tästä syystä alkupään höyry-MiGien kuomu aukeaa eteenpäin.

Olen monesti miettinyt, että mitä piti maksaa sille tyypille joka kävi päästämässä karhun irti kapselista kokeen jälkeen...

Lokoisin pelastuslaitteisto löytynee F-111:stä, jossa irti lähtee koko ohjaamo. Pelastuskapseli on jopa kelluva, ja kuskit voivat lokotella siellä paitahihasillaan.
 
Back
Top