Kotletin kuva vuodelta 2006. Koneen sivutuuli maksimi on pieni, tuota ei saa ehyenä laskuun sivutuulessa. Ennen tuulesta ei niinkään ollut haittaa, kentät oli isoja nurmiaukeita, lentoonlähtö ja lasku saatiin aina tehdä tarkasti vastatuuleen.
Kannuspyöräkoneella on taipumus kääntää itsensä väkisin vastatuuleen, etenkin tuollainen ison ilmanvastuksen omaava kaksitasokone, jonka kannuspyörä ei liene lukittavissa?
Ilmanvastus on niin iso, että kun tehot vedetään tyhjäkäynnille, kone vajoaa kuin hissi ilman laskusiivekkeitä. Näin tekee ultrista Murphy Renegade Spirit, siinä ei ole laskusiivekkeitä lainkaan. En tunne Kotlettia tarkemmin, onko siinä laskusiivekkeet?
Jyrki Laukkanen taitaa olla Kotletin kuskina kuvassa?
2-paikkainen taitolentokelpoinen ultra Murphy Renegade Spirit. Nokalla tuossakin luultavasti Rotax 912, 80-100 hp, ei tähtimoottori.
Kannuspyörä ohjautuu peräsimen kanssa yhtä matkaa. Ilman jarruja kääntösäde maassa on aika iso, poljinjarruilla se kääntyy hyvin. Tuo etutoosa on aikuiselle ahdas, 100 kilosta saa siitä pois muuten, kuin kääntämättä kone ympäri ja avaamalla vyöt..
Siihen etuohjaamoon on lisäksi vaikea kavuta, joutuu pujottatautumaan siipien välistä. Konetta lennetään yleensä tilavammasta takaohjaamosta. Ohjaimet on molemmissa ohjaamoissa. On aika herkkä lennettävä ja vaatii tarkuutta laskussa. Asfaltille tuo laskuun ja vinossa suhteessa kiitotiehen, jovain, iltapuhdetöitä rupesi loppuvuodeksi löytymään. Suomessakin olevat koneet lienee pääosin ainakin kertaalleen kaadettu. Tuolla kannattaa laskea nurmelle tai hiekalle, asfaltille vain pakottavassa tarpeessa ja kieli keskellä suuta
Ja kannuspyörävehkeet on tarkkoja siitä, että lasku on oltava loppuun vedetty, sauva täysin takana kun kone istuu. Vaikka kannuspyörä ottaa kiinni ensin se ei haittaa, vaan sauvan oltava takana. Joitakin kymmeniä lentoja Renegadella on takana. Puhdetöitä ei ole tarvinnut tehdä.
G-rajat +8, -5.