Lentokoneita

Olen päässyt näkemään Viggenin livenä 80-luvun lopussa Åressa, oltiin siellä skimpaamassa, niin Viggen veti näyttävän ja kovaäänisen soolon siinä rinteiden liepeillä.
Hieno kone.
Samassa näytöksessä lensi P-51 Mustang.

Ruotsissa ilmailuhistoriaa ja perinnettä arvostetaan aivan eri tavoin kuin meillä Suomessa. Tämä yhdistys ylläpitää lentokunnossa ilmavoimien käytöstä poistunutta kalustoa flygvapnetin ja Saabin tukemana.

http://swafhf.se/

Lentonäytöksissä esiintyy tätä nykyä suihkukoneista J 29 Tunnan, J 34 Hawker Hunter, Draken ja Viggen. Huhujen mukaan Lansen liittyisi seuraavaksi tämän historialentueen vahvuuteen.
 
Minä muistelen, että iippojen tiedustelupalvelu Mossad olisi onnistunut nyysimään Mirage V:n piirustukset sen jälkeen Israel joutui 60-luvulla Ranskan asevientikieltolistalle.

jyriseva-taivas.jpg

Tuosta kirjasta vastaus löytyisi, jos viitsin rueta selaamaan.
Saattoi olla niinkin, että Israelin ostamat Mirage V:t jäivät poliittisen tuuliviirin pyörähdettyä valmistusmaahansa Ranskaan ja tämän jälkeen Mossad pölli piirrustukset.
 
Norjassakin muuten puuhaillaan aktiivisesti vanhan lentokaluston lentokuntoon laittamisessa. Työn alla on mm. F-104 Starfighterin saaminen siviilirekisteriin. Ei ole persaukisten hommaa tuo.

http://www.starfighter.no/web/indeng.html

Ja norskeillakin on oma historialentueensa.

http://www.historicalsquadron.no/


Mitäs meillä on Suomessa ? Kaksi lentävää Fouga Magisteria ja Gloster Gauntlet. "Kotletti" alkaa muuten tulla pikkuhiljaa tiensä päähän. Tunnit tulevat täyteen rungolle ja moottorille, näin olen ymmärtänyt. Sitten Rissalassa pitäisi vielä olla tallessa yksi rullauskuntoinen MiG-21 BIS.
 
Varsin paljon Viggenin näköinen IAF:n Miragen kehitysversio Kfir.

Israelissa saattaa hyvinkin olla platalla kuuma :) Jo Suomessakin se kerää kesällä lämpöä turhankin hyvin. Pojilla juomarakot selässä.

Onkohan myös kohdasta 3.20 eteenpäin näkyvät keltaiset boksit ja siniset letkut jäähdytystä varten?
 
"Kotletti" alkaa muuten tulla pikkuhiljaa tiensä päähän.

GlosterGAUNTLET.jpg

Kotletin kuva vuodelta 2006. Koneen sivutuuli maksimi on pieni, tuota ei saa ehyenä laskuun sivutuulessa. Ennen tuulesta ei niinkään ollut haittaa, kentät oli isoja nurmiaukeita, lentoonlähtö ja lasku saatiin aina tehdä tarkasti vastatuuleen.
Kannuspyöräkoneella on taipumus kääntää itsensä väkisin vastatuuleen, etenkin tuollainen ison ilmanvastuksen omaava kaksitasokone, jonka kannuspyörä ei liene lukittavissa?
Ilmanvastus on niin iso, että kun tehot vedetään tyhjäkäynnille, kone vajoaa kuin hissi ilman laskusiivekkeitä. Näin tekee ultrista Murphy Renegade Spirit, siinä ei ole laskusiivekkeitä lainkaan. En tunne Kotlettia tarkemmin, onko siinä laskusiivekkeet?
Jyrki Laukkanen taitaa olla Kotletin kuskina kuvassa?

1496431.jpg

2-paikkainen taitolentokelpoinen ultra Murphy Renegade Spirit. Nokalla tuossakin luultavasti Rotax 912, 80-100 hp, ei tähtimoottori.
Kannuspyörä ohjautuu peräsimen kanssa yhtä matkaa. Ilman jarruja kääntösäde maassa on aika iso, poljinjarruilla se kääntyy hyvin. Tuo etutoosa on aikuiselle ahdas, 100 kilosta saa siitä pois muuten, kuin kääntämättä kone ympäri ja avaamalla vyöt..:D Siihen etuohjaamoon on lisäksi vaikea kavuta, joutuu pujottatautumaan siipien välistä. Konetta lennetään yleensä tilavammasta takaohjaamosta. Ohjaimet on molemmissa ohjaamoissa. On aika herkkä lennettävä ja vaatii tarkuutta laskussa. Asfaltille tuo laskuun ja vinossa suhteessa kiitotiehen, jovain, iltapuhdetöitä rupesi loppuvuodeksi löytymään. Suomessakin olevat koneet lienee pääosin ainakin kertaalleen kaadettu. Tuolla kannattaa laskea nurmelle tai hiekalle, asfaltille vain pakottavassa tarpeessa ja kieli keskellä suuta:rolleyes: Ja kannuspyörävehkeet on tarkkoja siitä, että lasku on oltava loppuun vedetty, sauva täysin takana kun kone istuu. Vaikka kannuspyörä ottaa kiinni ensin se ei haittaa, vaan sauvan oltava takana. Joitakin kymmeniä lentoja Renegadella on takana. Puhdetöitä ei ole tarvinnut tehdä.
G-rajat +8, -5.
 
GlosterGAUNTLET.jpg

Kotletin kuva vuodelta 2006. Koneen sivutuuli maksimi on pieni, tuota ei saa ehyenä laskuun sivutuulessa. Ennen tuulesta ei niinkään ollut haittaa, kentät oli isoja nurmiaukeita, lentoonlähtö ja lasku saatiin aina tehdä tarkasti vastatuuleen.
Kannuspyöräkoneella on taipumus kääntää itsensä väkisin vastatuuleen, etenkin tuollainen ison ilmanvastuksen omaava kaksitasokone, jonka kannuspyörä ei liene lukittavissa?
Ilmanvastus on niin iso, että kun tehot vedetään tyhjäkäynnille, kone vajoaa kuin hissi ilman laskusiivekkeitä. Näin tekee ultrista Murphy Renegade Spirit, siinä ei ole laskusiivekkeitä lainkaan. En tunne Kotlettia tarkemmin, onko siinä laskusiivekkeet?
Jyrki Laukkanen taitaa olla Kotletin kuskina kuvassa?

1496431.jpg

2-paikkainen taitolentokelpoinen ultra Murphy Renegade Spirit. Nokalla tuossakin luultavasti Rotax 912, 80-100 hp, ei tähtimoottori.
Kannuspyörä ohjautuu peräsimen kanssa yhtä matkaa. Ilman jarruja kääntösäde maassa on aika iso, poljinjarruilla se kääntyy hyvin. Tuo etutoosa on aikuiselle ahdas, 100 kilosta saa siitä pois muuten, kuin kääntämättä kone ympäri ja avaamalla vyöt..:D Siihen etuohjaamoon on lisäksi vaikea kavuta, joutuu pujottatautumaan siipien välistä. Konetta lennetään yleensä tilavammasta takaohjaamosta. Ohjaimet on molemmissa ohjaamoissa. On aika herkkä lennettävä ja vaatii tarkuutta laskussa. Asfaltille tuo laskuun ja vinossa suhteessa kiitotiehen, jovain, iltapuhdetöitä rupesi loppuvuodeksi löytymään. Suomessakin olevat koneet lienee pääosin ainakin kertaalleen kaadettu. Tuolla kannattaa laskea nurmelle tai hiekalle, asfaltille vain pakottavassa tarpeessa ja kieli keskellä suuta:rolleyes: Ja kannuspyörävehkeet on tarkkoja siitä, että lasku on oltava loppuun vedetty, sauva täysin takana kun kone istuu. Vaikka kannuspyörä ottaa kiinni ensin se ei haittaa, vaan sauvan oltava takana. Joitakin kymmeniä lentoja Renegadella on takana. Puhdetöitä ei ole tarvinnut tehdä.
G-rajat +8, -5.


Joo. Jyrkihän se siinä Kotletin ohjaamossa. Hänelläkin alkaa olla ikää jo päälle seitsemänkymmentä. Todennäköisin skenaario on, että kone maadoitetaan kotikentälleen Kotkan Kymiin jahka se aika sitten tulee. Veikkaan vahvasti, että kone päätyy sinne Kymin lentokerhon omaan pikku museoon.
 
Varsin paljon Viggenin näköinen IAF:n Miragen kehitysversio Kfir. Canard-siivet molemmissa.
Israelilla oli vaikeuksia saada ostettua Mirage V:tä, niin he tekaisivat oman. Taisipa Mirage V:n piirrustuksetkin sattumalta löytyä..
Jollekin arabimaalle Mirage V:tä myytiin, Israelille ei. Olikohan Egypti vai Jordania?



Tässä olisi Virolle ilmavoimien siemen, laivue noita olisi ihan pätevä aloitus, luotan ettei se ole ihan susi.
 
Eikö myös Suomen Horneteista saisi parsittua Virolle laivuetta?
Koulutus voidaan antaa kauppaan kuuluvana ja päivitellä ne Patrian toimesta herkuilla.
 
Viron ilmavoimien siemen voisi sijaita Lähi-Idässä. Ranska ilmeisesti nimittäin joutuu ostamaan takaisin UAE:lta Miraget, jos aikoo Rafalet myydä. Se on melko todennäköistä, koska toinen käytössä oleva kone on F-16 ja alueen maat eivät halua tukeutua yhteen valmistajaan. https://en.wikipedia.org/wiki/United_Arab_Emirates_Air_Force

http://www.defensenews.com/story/de...rab-emirates-france-mirage-fighters/21856393/

UAE on yrittäneet tyrkyttää Mirage 2000-9:iä jo Egyptiin, Irakkiin...

Mutta strategisesti ajateltuna Baltianhan ei ehkä kannata hankkia lentovekottimia. Niitä kun näyttää muut Nato-maat pyörittävän heidän puolesta alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Mirage 5:n kopio, Nesher, muistaakseni siinä oli amerikkalainen moottori. Nesherin jatkokehitelmä myöhemmin Kfir.

Vai menikö se nyt sittenkin niin, että tämä Nesher väsättiin niiden pöllittyjen Miragen piirrustusten pohjalta. Ja Kfir oli sitten Nesherin jatkokehitelmä johon iipot asensivat General Electric J 79 moottorin, eli saman mikä on Phantomissakin.
 
Vai menikö se nyt sittenkin niin, että tämä Nesher väsättiin niiden pöllittyjen Miragen piirrustusten pohjalta. Ja Kfir oli sitten Nesherin jatkokehitelmä johon iipot asensivat General Electric J 79 moottorin, eli saman mikä on Phantomissakin.

Kyllä, olet oikeassa. Vasta Kfirissä oli jenkkimoottori, takarunko Kfirissä oli uuden moottorin vuoksi paksumpi ja lyhyempi kuin Nesherissä.
Kfir otetaan käyttöön 14.4.1976 Laivue 101:ssä, jonka komentaja on everstiluutnantti Hergl Bodinger. Ensimmäinen C-2 tyyppi canard-siipinen Kfir esittellään 20.7.
Uusi Kfir-malli C-7 otetaan käyttöön 1983.

Syyrilainen loikkari lensi MiG-23 MLD:n Israeliin. Koneen työntövoima ja kiihtyvyys tekivät vaikutuksen asiantuntioihin. Takanäkyvyys oli huono ja taistelussa ohjainvoimat suuria.
Kone oli verrattavissa Phantomiin, mutta MiG.n tutka oli parempi. Lähde: Perttula P., Jyrisevä Taivas.
upload_2015-6-9_20-37-32.jpeg
 
Tässä muuten erikoinen tapaus sotilasilmailun aikakirjoista.


Aliluutnantti Ian Watsonin lentämä brittilaivaston Sea Harrier oli toukokuussa 1983 NATOn sotaharjoituksissa Portugalin rannikolla. Harjoituksen loppuvaiheessa erkani johtokoneesta eikä löytänyt sitä enää. Watson ei myöskään löytänyt enää takaisin omalle lentotukialukselleen kun radio lakkasi toimimasta ja inertiasuunnistusjärjestelmäkin alkoi temppuilla. Tämän lisäksi polttoaine alkoi loppua ja pimeys hiipiä päälle.

Koneen tutkaa käyttämällä Watson kuitenkin onnistui paikantamaan espanjalaisen rahtilaivan. Viimeisiä polttoainetankin höyryjä hyödyntäen hänen onnistui laskeutua rahtikontin päälle. Laiva ankkuroitui Tenerifalle ja kone palautettiin briteille. Episodin päätteeksi Royal Navy joutui kuitenkin maksamaan korvauksia laivan omistajayhtiölle 570 000 puntaa.
 
Brittien kahden machin English Electric Lightning oli kova kylmän sodan rauta.

Kahdella Rolls-Royce Avon moottorilla varustettu Lightning suunniteltiin nimenomaisesti torjuntahävittäjäksi, jolla mentiin kovaa ja korkealla lentävien maalien kimppuun. Käytännössä siis lähinnä Neuvostoliiton Tu-16, Tu-22 ja Tu-95. Lightningin nousukyky ja nousunopeus olivat huimaavia. Kone kykeni pystynousuun suoraan startista. Myös koneen lakikorkeus oli kovaa luokkaa. Inertianousuilla Lightning-kuskit kävivät sangen usein yli 70 000 jalan korkeuksissa. Huippunopeus korkealla oli n. 2 100 km/h. Haittapuolena oli näillä spekseillä tietenkin kova polttoaineen kulutus, joka rajoitti toiminta-aikaa.

Ensimmäisissä tuotantoversioissa aseistukseen kuului ainoastaan ohjuksia (Firestreak, Red Top), mutta myöhempiin malleihin lisättiin lähitaistelukyky kahden 30mm Aden-tykin muodossa.

Lightning tuli RAF:n laivuekäyttöön 60-luvun alussa ja poistui käytöstä lopullisesti vuonna 1988. Royal Air Forcen lisäksi koneen käyttäjiin lukeutuivat Saudi Arabian ja Kuwaitin ilmavoimat.


Tässä pätkä 80-luvulla ilmestyneestä BBC:n sarjasta



Lightningilla pääsee korkealle

 
Making its le Bourget debut, and a highlight of the daily flying display, the PAC/Chengdu JF-17 Thunder has come to Paris looking for business. Developed jointly by Chengdu and the Pakistan Aeronautical Complex, and produced by the latter’s facility at Kamra, the JF-17 is being promoted as a light combat fighter offering considerable capability at an affordable price. The aircraft here is from the Pakistan Air Force’s No. 26 Squadron ‘Black Spiders’, which was the first unit to become operational on the type in February 2010.
 

Tuo Pakistanin ja Kiinan sotilasyhteistyö on mielenkiintoinen juttu. Sanoisin että tämä uusi JF-17 jatkaa aika luontevasti vanhan MiG-21:n ja sen kiinalaiskopioiden viitoittamaa tietä. Ollaan tekemässä eräänlaista "köyhän miehen hävittäjää", joka olisi hinnaltaan suhteellisen edullinen ja riittävän suorituskykyinen erit. kolmannen maailman potentiaalisille ostajaehdokkaille. Markkinarakoa luulisi löytyvän juuri Aasiasta ja Afrikasta.
 
Back
Top