Lentokoneita

J-10B (vasemmalla) sekä J-10A huollossa.
Jian-10+%28J-10B%29+Active+Electronically+Scanned+Array+%28AESA%29+RADAR+fc-20++People%27s+Liberation+Army+Air+Force+%28PLAAF%29++Pakistan+Air+Force+%28PAF%29+AL-31FN+with+WS-10A+Turbofan+Engines+in+J-10B+Fighter+Jet.jpg
 
Iippojen F-16
Qpg0lFz.jpg


Brittien Eurofighter astetta isommalla aseistuksella, mutta lastista päätellen tarvitsee ulkopuolisen apua jos haluaa osua johonkin pommeillaan.
gTwZqVW.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Surullinen viikonloppu ilmailun parissa: Uutisessa sanotaan, että toisen koneen lentäjä pelastautui heittoistuimella tai laskuvarjolla. Voin sanoa varmuudella, että tuossa ultrassa ei kyseistä varustetta ole. Pelastautui luultavasti siis laskuvarjolla. Tai vielä luultavammin koneessa oli pelastusvarjo, jota ohjaaja käytti.

Edit: C42S mallia ei ole. Koneessa on moottori Rotax 912, josta löytyy S-versio. Olettaisin asioita hieman uutisessa sotketun.

Moottorista on neljä versiota:
  • 912A - EU:n Joint Aviation Authoritiesin hyväksymä, teho 80 hv
  • 912F - Yhdysvaltain FAA:n hyväksymä, 80 hv
  • 912S - FAA:n hyväksymä, 100 hv
  • 912UL - sertifiomaton 80 hv
  • 912ULS - sertifioimaton, 100 hv

Lentonäytöksessä jälleen vakava turma – lentäjä kuoli pienkoneiden törmättyä Sveitsissä
ULKOMAAT 23.8.2015 14:49 Päivitetty: 23.8.2015 18:02
Jukka Hiiro

HELSINGIN SANOMAT


KANTONSPOLIZEI BASEL LANDSCHAFT / REUTERS
1305979672316

Toisen koneen lentäjä kuoli törmäyksessä.
Kaksi lentonäytökseen osallistunutta pienkonetta törmäsi ilmassa sunnuntaina Sveitsissä. Turma sattui ilmailutapahtumassa Dittingenissä.

Poliisin mukaan toisen koneen 50-vuotias lentäjä kuoli, kertoi uutistoimisto Reuters. Toisen koneen lentäjä onnistui pelastautumaan ilmeisesti heittoistuimella tai laskuvarjolla törmäyksen jälkeen.

Paikallisen median mukaan koneet olivat osa kolmen koneen taitolentoryhmää. Onnettomuus tapahtui, kun toinen kone osui yläpuolellaan lentäneeseen koneeseen.

Taitolentoryhmä oli saksalainen ja koneet Ikarus C42s -mallisia.

Ilmailuonnettomuus on jo toinen lentonäytöksessä sattunut turma Euroopassa vuorokauden sisällä. Lauantaina iltapäivällä Britanniassa sattui lentonäytöksessä onnettomuus, jossa museohävittäjä putosi maantielle ja ainakin seitsemän ihmistä sai surmansa. Brittikoneen lentäjä selvisi hengissä, mutta häntä hoidetaan kriittisessä tilassa sairaalassa.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305979612393
 
Viimeksi muokattu:
Karmea viikonloppu. Oli pysäyttävää katsoa se Hunter-video. Ihmiset ajavat tiellä ihan tavallisesti, ja yhtäkkiä tulipallo nielee heitä. Elämän katoavaisuus, ja perheiden ja omaisten iätön tuska...:(:(
 
About tältä Brassien Gripen NG tulee näyttämään ohjaamosta. (mockup)

attachment.php
 
Jotenkin pienen nakoinen... anteeksi naapurit mutta tosta tulee suoraan mieleen Iranin stealth-"havittajan" kabiinikuva:

article-2277412-175E4B9A000005DC-761_634x422.jpg


Puuttuu vaan Olof Palmen haamu kurkkimassa ton Brasilianmiehen olan yli ruotsalaiskajuuttaan... "lennapa nyt, tai muuten... olet saatana mossadin agentti!"
 
Jotenkin pienen nakoinen...

Ymmärrän, että tuo oli vähän kieli poskessa heitetty. Mutta, ehkäpä on hyvä tuoda esiin, että kaikkien hävittäjien ohjaamot ovat "mahdollisimman pieniä". Syynä on yksinkertaisesti ilman vastus ja muu aerodynamiikka. Mitä pienempi, sen parempi.

Tämä tausta ymmärtäen, tuo Gripen NG:n ohjaamo vaikutti suorastaan tilavalta.

Olen esim. itse istunut Hawkin, Drakenin ja Hornetin ohjaamoissa. Niistä Hornet oli tilavin. Mutta ei siinäkään valtavasti tilaa ole (ei enempää kuin tuossa Gripenissä).

US_Navy_040406-N-6213R-338_Lt._Cmdr._James_Logsdon,_of_Roanoke_Rapids,_N.C.,_straps_into_the_cockpit_of_an_F-A-18C_Hornet.jpg


US_Navy_041028-N-8774S-087_Commander,_Carrier_Airwing_Three,_Capt._Patrick_Rainey_instructs_Royal_Army%5Ersquo,s_Chief_of_Defense_Staff,_General_Sir_Michael_Walker,_on_basic_flight_operations_in_the_cockpit_of_an_F-A-18C_Hornet.jpg



Vastaavasti, jos puhutaan oikeasti ahtaista nykyaikaisista ohjaamoista, niin mielestäni Rafalessa on sellainen. Tuossa ei pahemmin pitkällä siirtolennolla venytellä tai vaihdeta asentoa...

le-pilote-dans-le-cockpit-du-rafale.jpg
 
Tässä oli varsin mainio dokkari Su-27 Flankkerista. Käsittelee lentämisen historiaa, tekniikkaa, lentokonesuunnittelua, Flankkeria edeltäneitä koneita, itse Flankkeria ja sen suunnittelua (esim. en tiennyt, että se suunniteltiin käytännössä valmiista koneesta vielä kerran uusiksi) sekä edelleen uudet variantit: Su-30, 34, 35, Pak-fa jne.

Dokumentti on myös siitä mielenkiintoinen, että sen tyyli on hyvin venäläinen, vaikka onkin moderni ja hyvin tehty. Ääripää amerikkalaisesta meiningistä.

Neljä osaa, tässä 1.

 
United States to deploy stealth F-22 fighter jets to Europe in response to Russian advances in Crimea
  • The elite jets will be part of a broader effort to support eastern European NATO members unnerved by Russia's intervention in Ukraine
  • The first deployment of the F-22 to Europe outside air shows is seen as a move to address growing concerns about Russian military aggression
  • The Air Force said the deployment allow U.S. forces to train with NATO partners across Europe and test the aircraft's abilities
By REUTERS

PUBLISHED: 19:55 GMT, 25 August 2015 | UPDATED: 20:19 GMT, 25 August 2015

2BA2DE6100000578-0-image-a-33_1440531665464.jpg


Noh eipa tulis turhia tutkahalyja Ahvenanmerella!! Taytyy aikuisena miehena sanoa etta jos noita kavis Suomessa olisin valmis kamppaamaan aika monta paivaa kentan reunametsikossa etta saisin nahda/ kuulla ne... ehka paras pilotin ohjaama havittaja joka koskaan on rakennettu/ tulee rakennetuksi. Ja niin pahiksen nakoinen...

Eikohan noi lenna jossain vaiheessa Suomessakin, paastaan vahan testaamaan meidan vehkeita todella low low RCS-koneita vastaan. Asiaa!!
 
maxresdefault.jpg

Taas mätkähti lentonäytöksessä.
Silmukan aloituskorkeus oli liian pieni. Jos näin käy, kone on tuhoon tuomittu jo liikettä aloitettaessa.

Videonpätkä onnettomuudesta.



http://www.lentoposti.fi/uutiset/va...ksyi_valtatielle_lentonaytoksessa_englannissa

edit: Tästä jo olikin toisessa ketjussa parikin aikaisempaa viestiä.

Karmea viikonloppu. Oli pysäyttävää katsoa se Hunter-video. Ihmiset ajavat tiellä ihan tavallisesti, ja yhtäkkiä tulipallo nielee heitä. Elämän katoavaisuus, ja perheiden ja omaisten iätön tuska...:(:(

Hunter-turmasta vielä sen verran, että Englannin siviili-ilmailuviranomainen kieltää museokoneilta lentonäytöksissä taitolentoliikkeet. Ainoastaan ohilennot tullaan sallimaan.

http://www.flightglobal.com/news/ar...display-restrictions-following-hunter-416007/

Tuosta uutisesta ei kylläkään selvinnyt ainakaan minulle, että koskevatko uudet rajoitukset vain ja ainoastaan Brittein saaria, vai laajenevatko myös muualle Eurooppaan.
 

Hornetilla pinnassa. Pilotti on reipasotteinen kaveri.
Noin 4 min. kohdalla kanjonin pohjaa pitkin, hetkenkään torkahdukseen ei ole varaa.
 
Back
Top