Lentokoneita

Mach -looppia viime viikolta, ensin Cad Westista, sitten nk. "oikealta puolelta"... F-15'sia, Tornado, Osprey, Hawkeja ja yksi selkeasti eksynyt Piper cub / tjms. / vastaava, joka kyllakin kiskasee gapissa ihan asiallisesti vaaditut peliliikkeet!

 
Mach -looppia viime viikolta, ensin Cad Westista, sitten nk. "oikealta puolelta"... F-15'sia, Tornado, Osprey, Hawkeja ja yksi selkeasti eksynyt Piper cub / tjms. / vastaava, joka kyllakin kiskasee gapissa ihan asiallisesti vaaditut peliliikkeet!
Näyttää olevan RAF:n Grob koulukone. Samanlainen mitä Ilmavoimillekkin ostettiin käytettyinä briteistä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_115

ef998638-764a-43a9-b902-a2fc2bf0e050
 
Jahah, tassapa hieno lento-video kauniista kotimaastamme, ja sen sydamesta - Jarvi-Suomesta... eli pikkuhyppays yksimoottorisella ala-Saimaan yli.
Kymi (EFKY) ---> Savonlinna (EFSA).
Aivan todella upeaa, varsinkin sohvalta katsottuna! Loytyyko reservilaisveljille tuttuja maastoja tai jopa kotipaikkakuntaa matkan varrelta, foorumin lentajasankarit mukaanlukien :)?

 
Jahah, tassapa hieno lento-video kauniista kotimaastamme, ja sen sydamesta - Jarvi-Suomesta... eli pikkuhyppays yksimoottorisella ala-Saimaan yli.
Kymi (EFKY) ---> Savonlinna (EFSA).
Aivan todella upeaa, varsinkin sohvalta katsottuna! Loytyyko reservilaisveljille tuttuja maastoja tai jopa kotipaikkakuntaa matkan varrelta, foorumin lentajasankarit mukaanlukien :)?

Et kylla veli @Ikarus MITENKAAN ehtinyt katsoa tuota tassa ajassa, vaikka perjantai onkin :)! Mutta onko sulle tuttuja kenttia?
ps. nohevasti otti siipiniekka laskusiivekkeet ylos heti osuman jalkeen kyseisen videon LOPUSSA...
 
Et kylla veli @Ikarus MITENKAAN ehtinyt katsoa tuota tassa ajassa, vaikka perjantai onkin :)! Mutta onko sulle tuttuja kenttia?
ps. nohevasti otti siipiniekka laskusiivekkeet ylos heti osuman jalkeen kyseisen videon LOPUSSA...
Todella komeita järvimaisemia, noilla kulmilla ei ole tullut pyörittyä.
Pielinen.webp
Tässä Pieliseltä. Melkoinen lätäkkö sekin, 20 min laskettiin Kolilta Nurmesta kohti 160 km lasissa, päästiin jo puoleen väliin.
Kuva on otettu kohtuullisen matalalta, 800 jalkaa vesistön pinnasta eli noin 260 metriä.
 
Todella komeita järvimaisemia, noilla kulmilla ei ole tullut pyörittyä.
Katso liite: 21946
Tässä Pieliseltä. Melkoinen lätäkkö sekin, 20 min laskettiin Kolilta Nurmesta kohti 160 km lasissa, päästiin jo puoleen väliin.
Kuva on otettu kohtuullisen matalalta, 800 jalkaa vesistön pinnasta eli noin 260 metriä.
Hieno kuva, ja vahan on kylla optista illuusiota toi sinisyys... kun Ukko-Kolilta painelee rantaan niin vesi on kylla tanniinista ruskeahko, puhdasta toki... jotain UKK:n ojitus-megaprojektin perintoa ehka. Joka sinansa kylla toimi ja oli vaivan arvoinen, hehtaarituotto tuplaantunut poistohakkuumatsissa kuuskytaluvulta, eika noi jarvet siita kuolleet.
Yksi ihmiskunnan suurimpia geo-engineering -projekteja, suomalainen metsanojitus. Sita ojaa kaivettiin Suomeen joku 100 000++ km, ja niita pitkin on kokelas Fremenkin kipitellyt 1:50 tonnisine intin ihmisvihaajakarttoineen :cool:. Hyva homma!

EDIT: sai muuten todella arpoa niita ojia siita viiskyttonnisesta, etta jahhah, tallanen poikkari nyt tassa... noh ainakin kompassisuunta on oikea ja muurahaispesat hereilla, nailla mennaan nyt kun on hoppu housuissa.
 
Hieno kuva, ja vahan on kylla optista illuusiota toi sinisyys... kun Ukko-Kolilta painelee rantaan niin vesi on kylla tanniinista ruskeahko, puhdasta toki... jotain UKK:n ojitus-megaprojektin perintoa ehka. Joka sinansa kylla toimi ja oli vaivan arvoinen, hehtaarituotto tuplaantunut poistohakkuumatsissa kuuskytaluvulta, eika noi jarvet siita kuolleet.
Yksi ihmiskunnan suurimpia geo-engineering -projekteja, suomalainen metsanojitus. Sita ojaa kaivettiin Suomeen joku 100 000++ km, ja niita pitkin on kokelas Fremenkin kipitellyt 1:50 tonnisine intin ihmisvihaajakarttoineen :cool:. Hyva homma!

EDIT: sai muuten todella arpoa niita ojia siita viiskyttonnisesta, etta jahhah, tallanen poikkari nyt tassa... noh ainakin kompassisuunta on oikea ja muurahaispesat hereilla, nailla mennaan nyt kun on hoppu housuissa.

En tiedä, mutta vesi näytti kyllä todella kirkkaalta. Siinähän on matalia ja pitkiä rantoja, arvioisin lonkalta, että useamman metrin syvyyten näki.
 
On tuo Osprey vaan erikoisen näköinen härveli.
On, ja vaarallinen. Paljon tulee fataaleja sattumuksia tunteihin nahden, ei ole kuulemani mukaan suosittu USMC:ssa. Liikaa riesaa huollossa, ja liian monta tulee tonttiin. Autorotaatio ei futaa niinkuin koptereissa edes, joten yleensa lahella pintaa tapahtuvat tiltit ovat lahinna todella vakavia miehistolle ja kyytilaisille.
 
Jahah, tassapa hieno lento-video kauniista kotimaastamme, ja sen sydamesta - Jarvi-Suomesta... eli pikkuhyppays yksimoottorisella ala-Saimaan yli.
Kymi (EFKY) ---> Savonlinna (EFSA).
Aivan todella upeaa, varsinkin sohvalta katsottuna! Loytyyko reservilaisveljille tuttuja maastoja tai jopa kotipaikkakuntaa matkan varrelta, foorumin lentajasankarit mukaanlukien :)?

Puumalan kohdasta todettakoon, että siinä on Salpa-aseman yksi paikka. Vihollinen tulisi siis koneen tulosuunnasta, ja vastarannalla omia asemia. Osan päälle rakennettu taloja, ja bunkkeri jätetty kellariksi,
 
Puumalan kohdasta todettakoon, että siinä on Salpa-aseman yksi paikka. Vihollinen tulisi siis koneen tulosuunnasta, ja vastarannalla omia asemia. Osan päälle rakennettu taloja, ja bunkkeri jätetty kellariksi,
VIHOLLINEN TULEE AINA TULOSUUNNASTA:)!
 
Koska kevytlentolupa on Fremenillä yksi harvoja jäljellä olevia tulevaisuuden unelmia :), katselen aiheeseen liittyviä videoita ja joskus löytyy tälläinenkin kaunotar!


Onko foorumin ilmojen sankareiden mielestä nämä yleisiä haasteita myös Suomessa uusille UL-oppilaille? Tuosta muuten puuttuivat navigaatiovirheet, mutta vissiin niitä ei enää nykyään rauhanajan gps-tarkkuudella tule.

Radioliikenne nyt meillä tulee selkäytimestä... (mitä tää vitun kapteeni-nappi tekikään kun mitään ei tapahdu... kai niillä on Sanla vastaavilla asetuksilla?!)
 
Viimeksi muokattu:
Koska kevytlentolupa on Fremenillä yksi harvoja jäljellä olevia tulevaisuuden unelmia :), katselen aiheeseen liittyviä videoita ja joskus löytyy tälläinenkin kaunotar!


Onko foorumin ilmojen sankareiden mielestä nämä yleisiä haasteita myös Suomessa uusille UL-oppilaille? Tuosta muuten puuttuivat navigaatiovirheet, mutta vissiin niitä ei enää nykyään rauhanajan gps-tarkkuudella tule.

Radioliikenne nyt meillä tulee selkäytimestä... (mitä tää vitun kapteeni-nappi tekikään kun mitään ei tapahdu... kai niillä on Sanla vastaavilla asetuksilla?!)
Ei oppilaat tarkastuslistoissa oikaise, opettajan vika, jos antaa oikoa.

Suuria haasteita on jo rullaaminen. Konetta ohjataan maassa jaloilla, ei sauvalla tai ratilla. Vasenta jalkaa, kone kääntyy vasemmalle.
Jalan käyttö lähtökiihdytyksessä ja ilmassa on alkuun myös haasteelista. Jalkaa annetaan alkuun kaarroissa joko liian vähän tai liikaa, kuula ei pysy keskellä ja kaarrot on enemmän tai vähemmän sivuluisukaartoja.

Radioliikenne on yksi suurimmista haasteista. Ihmisen kapasiteetin rajallisuudesta johtuen alkuun kaikki kapasiteetti on kiinni koneen ohjaamisessa. Osaamistason kehittyessä kapasiteettia vapautuu pikkuhiljaa myös muuhun, kuten kuunteluun ja puhumiseen:) ja radioliikennekin alkaa sitten kohtuudella sujua.

Korpikentällä: XXX:n liikenne, Oscar-Hotel-Uniform xxx , myötätuulessa 17, läpilasku. Varsin simppeli litania, ensimmäisillä lennnoilla oppilaalta tuon toistaminen virheettömästi ei vaan onnistu. Puhumattakaan valvotusta ilmatilasta, jossa lennonjohdon ohjeet pitää virheettömästi pystyä toistamaan radiolla takaisin.
Lennonjohto lukee radioon ohjeet niin monesti, että pilotti on toistanut kaikki ohjeet virheettä.

Lentosuunnistus kartaa apuna käyttäen pitää myös osata, matalalla siinäkin on omat haasteensa. Tekniikka (GPS) joskus sippaa ja oma sijainti sekä lentosuunta on syytä luonnollisestikin tietää.

Laskeutuminen on haastellista. Loppuvedon ajoitus on lähes aina tuonne 10-15 tuntiin asti pielessä. Liian myöhään tai liian aikaisin, liikaa tai liian vähän.
Opettajan ei ole syytä uneksia oppilaan kanssa laskuja ajellessa. Kädet on oltava kiinni ohjaimissa ja valmiina puuttumaan asioihin, kun ne tässä vaiheessa vielä useimmiten ei vielä oppilaalta 100%:n varmuudella onnistu.

Näistä lentäjänuran alkutaipaleen lievistä haasteista huolimatta kuka tahansa normaalilla koordinaatiokyvyllä / järjellä varustettu oppii noin 25-30 lentotuntiin lentäjäksi. Lentolupakirja kourassa on lupa opetella sitten omin nokkinensa lisää. En liene vielä ihan valmista lentäjää tavannut, hyviä ja kykeneviä kyllä.
 
Back
Top