Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Honcho
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos tuosta ei ole ehdotusta sotaväkeen jo mennyt niin varmaan vois olla hyvä idea joku paperi laittaa. Vai lieneekö ammattilaisilla asiaan eri näkemys?

NIH -kulttuuri on vahva melkein jokaisessa sotilasorganisaatiossa ja asiaa haittaa lisäksi se, että harvalla on aikaa ja valtuuksia alkaa säveltämään omiaan.
 
Mutta kysymys koski lähinnä sitä, että kuinka realistiset mahdollisuudet olisi käyttää tuollaisia järkäleitä panssariesteinä, kun merkittävin seikka lienee kuitenkin se aika. Voiko tuollaisia kiviä "tuotta" realistisesti paikanpäällä ja sitten kuskata tuollaisella traktorilla paikalleen, vai pitääkö ne tuoda louhokselta? Muistelen ajelleeni joskus Helsingin suunnalla ja valtateiden varsilla näkyi usein paljasta graniitti seinää kallionleikkausten kohdalla. Voisiko vaikka näissä kohdissa pätkiä seinästä palasia tien tukkeeksi?

Tällaisessa keskustelussa voidaan ideoida kaikenlaista, lopputus muistuttaa todellisisa suunnitelmia yhtä paljon, kuin jos porukalla ideoitaisiin atomivoimalan turvallisuutta.

Pioneeritoiminnan tehtävähän on liikkeen edistäminen, niin myös hyökkääjällä. Kaikki murrosteet on konetyöna suht nopeasti raivattavissa, jos niitä ei voi tulella valvoa.
Esim mainittu kivilohkare: poraa reikä porakoneella (nopeus 1 m/min) kappaleen painopisteeseen, panosta trotyylillä ja räjäytä. Tuloksena 0.5 m m kappaleita, jotka psv
työntää vaivatta pois. Jos taas pyritään valvomaan tulella, syntyy kappaleiden/louhoskasojen taakse hankalia katvealueita.
 
Tällaisessa keskustelussa voidaan ideoida kaikenlaista, lopputus muistuttaa todellisisa suunnitelmia yhtä paljon, kuin jos porukalla ideoitaisiin atomivoimalan turvallisuutta.

Pioneeritoiminnan tehtävähän on liikkeen edistäminen, niin myös hyökkääjällä. Kaikki murrosteet on konetyöna suht nopeasti raivattavissa, jos niitä ei voi tulella valvoa.
Esim mainittu kivilohkare: poraa reikä porakoneella (nopeus 1 m/min) kappaleen painopisteeseen, panosta trotyylillä ja räjäytä. Tuloksena 0.5 m m kappaleita, jotka psv
työntää vaivatta pois. Jos taas pyritään valvomaan tulella, syntyy kappaleiden/louhoskasojen taakse hankalia katvealueita.

Kuten tuossa aikaisemmin mainitsin, niin meillä ainakin PST:n osalta on sikäli hyvä tilanne, että ne eivät juuri välitä noista esteistä, kun Spike, TOW ja NLAW on kaikki top-attack kykyisiä.
 
Jos taas pyritään valvomaan tulella, syntyy kappaleiden/louhoskasojen taakse hankalia katvealueita.

Kyllä sen näkee ja ennen kaikkea kuulee jos kivikasan takana on psv-komppania. Ja sitten epäsuoralla vaikutusta. Eli en pitäisi tuota katvetta ongelmana.
 
Oli sitten murroste tai sulute, niin jotkut matalalla liitävät tai helikopterimalliset automatisoidut lennokit voisivat olla vastaus sellaisten hidasteiden vartiointiin, joissa maastonvalvontatutkaa ei ole kannattavaa käyttää. Viuhkapanoksilla suojatut kylkimiinat (sekä mahdollisesti keksintöketjussa esittämäni pst-kranaatinheittimet :p) voisivat valvontalaitteen herätteestä turmella raivauskoneita.
 
Tällaisessa keskustelussa voidaan ideoida kaikenlaista, lopputus muistuttaa todellisisa suunnitelmia yhtä paljon, kuin jos porukalla ideoitaisiin atomivoimalan turvallisuutta.

Pioneeritoiminnan tehtävähän on liikkeen edistäminen, niin myös hyökkääjällä. Kaikki murrosteet on konetyöna suht nopeasti raivattavissa, jos niitä ei voi tulella valvoa.
Esim mainittu kivilohkare: poraa reikä porakoneella (nopeus 1 m/min) kappaleen painopisteeseen, panosta trotyylillä ja räjäytä. Tuloksena 0.5 m m kappaleita, jotka psv
työntää vaivatta pois. Jos taas pyritään valvomaan tulella, syntyy kappaleiden/louhoskasojen taakse hankalia katvealueita.

Aivan yksinkertaista, tai nopeaa, tuo ei kuitenkaan ole. Etenkään tulivaikutuksen alla. Tarvitsee erillistä kalustoa ja kestää aikansa, jos yhden reiän kautta räjäytetään niin isot varoalueet ym.
 
Tehokkaimmillaan puolustus sota olisi varmaan juuri sellaista että vihollisen pysäytys murrosteeseen tai miinoitukseen. Tämän jälkeen epäsuoraa niskaan niin että jytinä kuuluu moskovaan saakka. Epäsuoraa siis tarvitaan ja sitä tarvitaan paljon. Koska jos se ole mobiilia niin sitä täytyy olla useammassa paikassa saatavalla.
 
. Moottoriteiden tekniset asiakirjat laadittiin kyllä Suomessa kansallisin voimin.

Niin ja suunnittelu tehtiin Maailmanpankin asiantuntijoiden valvonnassa. Asiakirjoissa erikseen todetaan, että tietyöt täytyy tehdä länsi-eurooppalaisten standardien mukaan. Ja kyllä ne panoskaivot on sinne haluttu oikein läntisten asiantuntijoiden toimesta. Ja käsitykseksi jonka mukaan Maailmanpankki rahoitti vain moottoriteitä on väärä - Maailmanpankin rahoittama Suomen tiejärjestelmän kehittäminen koski noin 2000 kilometrin osuutta Suomen tieverkosta. Muita sopimusvelvoitteita oli kattava tutkimus Suomen tieverkosta - jokainen voi pohia mille organisaatioille kysyinen tutkimus on päätynyt?

. Tällaisessa Maailmanpankin taholta muka tulleessa vaatimuksessa ei olisi muutenkaan mitään järkeä, koska
niillä rahoilla rakennettiin moottoritiet säteettäisesti Helsingistä ehkä max 50 km.

Kuten sanottua rahoitus saatiin sitä varten, että Suomen tieverkkoa parannetaan ml.itä-länsi suuntaiset kulkuväylät. Muutenkin unohdat, että Maailmanpankki ei rahoittanut itä-blokin maita ennen vuotta 1989. Kommunisteille ei haluttu rakentaa panssariuraa länsi-rannikon satamiin.

. Se ei ollutkaan työhön nimetyille helppo tehtävä, koska
kaupallista rakennusurakointia ei vielä infra-alalla ollut.

Maailmanpankin asiakirjoissa on erikseen maininta, että tieverkon parannustöistä on järjestettävä avoin kilpailu ja työmenetelmien tulee olla moderneja. Tämä oli suomalaisille suuri kauhistus koska edes urakan osia ei voitu teettää työllisyystöinä lapiomiesten tekeminä tai vankityövoimalla.

Tarvittaessa kaikki ylläkerrottu löytyy Maailmanpankin julkaisemista asiakirjoista, jotka ovat kenen tahansa luettavissa netissä.

Täytyy taas ihmetellä mikä foorumilaisia vaivaa? Läntinen isoveli antoi halpaa lainaa ja vaati suomalaisia noudattamaan läntisiä standardeja (ml. panoskaivot ala L-Saksa). Urakatkin piti kilpailuttaa oikein suuren maailman malliin ja suomalaisia ei saanut suosia. Kerrankin joku asia jossa Kekkoslovakia oli länsileirissä - Varsovan liiton kommareille ei Maailmanpankin lainoja herunut!
 
TAKTINEN vetää ihan asiaa. Maailmanpankki rahoitti monia asioita, joista tieverkko oli yksi ja oli tosiaan kauhistus, kun ei voitu aivan orjatyövoimalla kaikkea tehdä, hyvää yritystä siihen kuitenkin oli. Mielenkiintoista on se, että esim. v. -69 kotipitäjän lotjakimman sillan rakennustyömaan parakkikylässä oli käytössä LEIRIRAHA. Työttömyystyömailla osa palkoista maksettiin kupongeilla. Eräs jo manoille siirtynyt henkilö, päättävässä asemassa tuolloin, kertoi kuinka nämä työttömyystyömaat olivat eräänlaisia, ideologisia uudelleenkoulutustapahtumia. Järeitä kertomuksia tosiolevuudesta Onnelassa -60-luvulla.

Tällä viikolla Unioni muuten huomautti Suomea riittämättömän perustoimeentulon takia. Ollaan ostovoimakorjattuna jo Portugalin alapuolella. Onnela ei taida kaikille näyttäytyä ihan samanlaisena. Fantastinen matka uuteen aikaan on vielä hiukka kesken.
 
Baikalilla painavaa asiaa. Siirtotyömaat ovat sellaista maan hiljaisten historiaa. No ei ole häppöistä niilläkään onnettomilla jotka saavat paahtaa 9 euron "työllistämistuella". Onneksi on noista pystynyt pysyttelemään kaukana.

Vanhan venäläisen sananlaskun mukaan "Koskaan ei pidä sanoa, ettei joudu kerjuulle tai vankilaan."

Nyt kuitenkin takaisin pioneeritaktiikkaan. Aikoinaan tuli luettue pioneerialan lehtiä ja niissä oli myös juttua suomalaisten tutustumismatkoista niihin maihin jotka olivat siirtyneet "Ottawan onnelisten sopimukseen". Oli suomalaisten upseerien havainnot sen suuntaisia, että kaikenlainen maamassojen, rakennelmien yms. sortaminen kulkureiteille räjähteitä käyttäen oli noussut arvoon arvaamattomaan.
 
Kysynpä nyt sotilaallisen yleissivistyksen vuoksi, kun ei Haminassakaan tätä aihepiiriä käsitelty:

Missä kohti siltaa nuo panoskaivot ovat löydettävissä? Kuinka paljon räjähdettä noin suurinpiirtein tarvitaan sillan hävittämiseksi? Onko muuta huomioon otettavaa, kun vaan muistaa mitata riittävän pitkät sytytyslangat?
 
Eikös Suomalaisten siltoihin jo rakennusvaiheessa tehdä räjähdysaineelle
Kysynpä nyt sotilaallisen yleissivistyksen vuoksi, kun ei Haminassakaan tätä aihepiiriä käsitelty:

Missä kohti siltaa nuo panoskaivot ovat löydettävissä? Kuinka paljon räjähdettä noin suurinpiirtein tarvitaan sillan hävittämiseksi? Onko muuta huomioon otettavaa, kun vaan muistaa mitata riittävän pitkät sytytyslangat?

Noita tietoja en suosittele sinulle annettavaksi, ennenkuin todistat henkilöllisyytesi.
 
Missä kohti siltaa nuo panoskaivot ovat löydettävissä? Kuinka paljon räjähdettä noin suurinpiirtein tarvitaan sillan hävittämiseksi? Onko muuta huomioon otettavaa, kun vaan muistaa mitata riittävän pitkät sytytyslangat?
Riippuu siltatyypistä. Suomessa on muutamaa kymmentä erilaista eri standardi siltatyyppiä ja jokaisessa on eri paikassa eli sillä missä saadaan maksimi tuho minimi panostuksella. Niille joille homma kuuluu jaetaan piirrokset alueella oleviin siltoihin joissa on panostusohjeiden lisäksi valmiit materiaalilistat mitä kohteeseen tarvitaan.

Tämän enempää asiaa ei ole syytä täällä käsitellä.
 
Kysynpä nyt sotilaallisen yleissivistyksen vuoksi, kun ei Haminassakaan tätä aihepiiriä käsitelty:

Missä kohti siltaa nuo panoskaivot ovat löydettävissä? Kuinka paljon räjähdettä noin suurinpiirtein tarvitaan sillan hävittämiseksi? Onko muuta huomioon otettavaa, kun vaan muistaa mitata riittävän pitkät sytytyslangat?

Räjähteiden määrä on yksi asia, toinen asia on oikea sijoittelu ja usko pois: rytmiä pitää löytyä, vähän polkan tahtiin.....muista tusauttaa niin, että kansi ei jää köhöttämään yliajettavassa kunnossa. Pohjois-Korean ja Kiinan joukot tuhosivat amerikkalaisten edeltä kaksi isoa siltaa. Vituiksi meni. Kansi jäi körnöttämään sellaiseen asentoon ja olotilaan, että eipä se juuri matkaa hidastanut.

Suurvaltayhtymään taitaa kuulua kohtuullisen hyvä liikkeenedistämiskalusto. Sillan tms. hävittäminen ei kesää sinällään tee, mutta se tarjoaa osaltaan mainion tappelupaikan puolustajalle. Jos olisin kenraali Kuurnikka, niin pohtisin asiaa myös siltä kantilta, voiko vihollisen liikettä pyrkiä kanavoimaan siten, että tavallaan luo toivotut edellytykset liikkeelle? En osaa sanoa miten korkeassa esikunnassa näitä sodanuhan tullen pohditaan ja päätetään, mutta epäilen, että korkean. On kaiketi luotava jonkinlainen "hävittämisten kokonaisuus", joka palvelee parhaiten puolustajaa? Silkasta pomminrakentamisen ilosta tuskin on kyse.
 
Suurvaltayhtymään taitaa kuulua kohtuullisen hyvä liikkeenedistämiskalusto.

Neuvostoliittolaisessa/venäläisessa sotataidossa nuo vesistönylitysyksiköt (ponttoonit, veneet ja sillat) arvostetaan melko korkealle. Neukuilla oli kymmeniä tuhansia miehiä varattuna liikkeenedistämiseen pelkästään itäsaksassa.

Kannatta myös muistaa, että venäläistän panssaroidut pyöräajoneuvot ja rynnäkkövaunut on uintikykyisiä. Kovapohjaisen vesistön (onneksi meillä harvinaisia) ylittää myös panssarivaunu snorkkelinsa avustamana. Hiekkalaatikolla bemarin uintikyky on yksi hailee, mutta hymy hyytyy nopeasti kun ensimmäinen pataljoona on uinut Kymijoen yli.

On kaiketi luotava jonkinlainen "hävittämisten kokonaisuus", joka palvelee parhaiten puolustajaa? Silkasta pomminrakentamisen ilosta tuskin on kyse.

Ajoneuvoja ja miehiä saadaan venäläisten kalustolla suomalaisten jokien yli melko helposti. Hävittäminen kannattaa ehdottamasti priorisoida sellaiseen infraan mitä ei voi noin vain korvata esim. satamalaitteisiin, maanalaisiin säiliöihin ja rautatiesiltoihin sekä ratapihoihin. Huollon kululle pitää järjestää mahdollisimman paljon pullonkauloja joihin voidaan iskeä kaukovaikutteisilla aseilla sekä "tiedustelijoiden" aka. sissien toimesta.
 
Itse ihmettelen sitä, miksi teiden rakentamisen yhteydessä ei sitä ylimääräistä kiveä ja muuta rojua jätetä siihen tien viereen säännönmukaisesti ja tehdä siitä sitten vaikka "meluvalli" tai jotain. Sotatilanteessa on sitten helppoa vain "työntää" se valli siitä tien päälle ja tehdä siihen miinoite jne. Nythän osa teiden päälle tehtävistä murrosteista joudutaan tuomaan vähän matkan päästä, mikä ei tietenkään ole kovin tehokasta. Toki asfalttia repimällä saadaan yhtä sun toista aikaan, mutta sekin vie oman aikansa eikä tuota yhtä paljon tuota paskaa tien päälle laitettavaksi.

Ajatelkaas, miten helppoa olisi kaivaa johonkin kohtaan asfalttia kuoppa, pistää sinne vaikka tonni räjähdettä ja toisiin kuoppiin jotain isoja kivenmurikoita pystyyn. Sitten peitellä koko tienpätkä noista reunavalleista tehdyillä paskoilla ja laittaa sekaan telluja ja pohjamiinoja (ja naamioida ne). Jos vihollinen koettaa ajaa siitä, tellut ja pohjamiinat hoitavat homman. Jos vihollinen alkaa jollain puskemaan sitä paskaa siitä pois sivuille, niin nuo isot kivenmurikat (joiden toinen pää on siis asfaltin alla ja toinen pää ehkä hädintuskin pillkistään sen "paskan" päältä) pysäyttävät tämmöisen raivauksen aika "nopeasti ja kivuliaasti" kun puskuvekotin törmää niihin. Sitten on vielä ne tonnin räjähdysainekätköt, joilla voidaan posauttaa mikä tahansa raivaussysteemi joka siellä koettaa urakkaansa tehdä. Helppoa ja tehokasta, ei tarvitse koko asfalttia edes pystyä tuhoamaan siitä, vaikka toki voidaanhan sitäkin ajaa ristiinrastiin jollain "koukulla" ja tehdä se siten käyttökelvottomaksi.

Pelkkä tien räjäyttäminen ja miinoittaminen on minusta liian helppoa vihollisen kannalta. Siksi sinne pitää lisätä noita isoja kiviä kuoppiinsa "puskuaurausesteiksi", sekä räjähdyspanosansoja joukkoon syvemmälle maan sisään. Muutenhan vihollinen voi räjäyttää pinnalla olevat miinat ja/tai aurata pintapaskan kokonaan tien sivulla hetkessä!
 
Itse ihmettelen sitä, miksi teiden rakentamisen yhteydessä ei sitä ylimääräistä kiveä ja muuta rojua jätetä siihen tien viereen säännönmukaisesti ja tehdä siitä sitten vaikka "meluvalli" tai jotain. Sotatilanteessa on sitten helppoa vain "työntää" se valli siitä tien päälle ja tehdä siihen miinoite jne. Nythän osa teiden päälle tehtävistä murrosteista joudutaan tuomaan vähän matkan päästä, mikä ei tietenkään ole kovin tehokasta. Toki asfalttia repimällä saadaan yhtä sun toista aikaan, mutta sekin vie oman aikansa eikä tuota yhtä paljon tuota paskaa tien päälle laitettavaksi.

Ajatelkaas, miten helppoa olisi kaivaa johonkin kohtaan asfalttia kuoppa, pistää sinne vaikka tonni räjähdettä ja toisiin kuoppiin jotain isoja kivenmurikoita pystyyn. Sitten peitellä koko tienpätkä noista reunavalleista tehdyillä paskoilla ja laittaa sekaan telluja ja pohjamiinoja (ja naamioida ne). Jos vihollinen koettaa ajaa siitä, tellut ja pohjamiinat hoitavat homman. Jos vihollinen alkaa jollain puskemaan sitä paskaa siitä pois sivuille, niin nuo isot kivenmurikat (joiden toinen pää on siis asfaltin alla ja toinen pää ehkä hädintuskin pillkistään sen "paskan" päältä) pysäyttävät tämmöisen raivauksen aika "nopeasti ja kivuliaasti" kun puskuvekotin törmää niihin. Sitten on vielä ne tonnin räjähdysainekätköt, joilla voidaan posauttaa mikä tahansa raivaussysteemi joka siellä koettaa urakkaansa tehdä. Helppoa ja tehokasta, ei tarvitse koko asfalttia edes pystyä tuhoamaan siitä, vaikka toki voidaanhan sitäkin ajaa ristiinrastiin jollain "koukulla" ja tehdä se siten käyttökelvottomaksi.

Pelkkä tien räjäyttäminen ja miinoittaminen on minusta liian helppoa vihollisen kannalta. Siksi sinne pitää lisätä noita isoja kiviä kuoppiinsa "puskuaurausesteiksi", sekä räjähdyspanosansoja joukkoon syvemmälle maan sisään. Muutenhan vihollinen voi räjäyttää pinnalla olevat miinat ja/tai aurata pintapaskan kokonaan tien sivulla hetkessä!
Jos olet ajanut turku - helsinki motaria niin siinä on ainakin käytetty metalli häkkejä/kasseja jotka ovat täynnä kallio mursketta... painavat >1000Kg kappale... Niitä siirtää aika hätäseen sivusta tielle.
 
Back
Top